Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Vatanen - 28.12.2012, 15:08:48
-
Tervehdys!
En löytänyt aihetta, joten aloitan uuden.
Eli käytin v70 vm01 katsastuksessa, ja siellä sanottiin että etusumuvalot näyttävät aika ales. Ei haitannut itse katsastuksen läpipääsyyn, mutta ajattelin kysyä, että kuinka niitä sumuvaloja voi suunnata?? Itse vaiko pitääkö viedä liikkeeseen?
Kiitos näin etukäteen :)
-V
-
Sumarin takaa löytyy ruuvi jota voi pyöritellä ihan sormilla. Tarvis kyllä avuksi valojen suuntauslaitteen jotta näkee koska näyttää hyvin. Jos kerran tiedät, että molemmat näyttää alas, niin voihan niitä säätää karvan verran ylemmäs esim. seuraamalla kuviota jotain seinää vasten.
-
Täytyykin tänään tutkia ja etsiskellä kyseinen ruuvi, löytynee varmasti helposti :D
Kiitos paljon :)
-
Minulla ohjeet löytyy (ylläri) ohjekirjasta.
Mikäli ei oma ole tallessa niin taisi olla täällä foorumilla linkki pdf versioon.
Ja on tuolla alkuperäisiä myytävänäkin.
Mutta kuitenkin, puskurin alapala irti ( yksi torx ruuvi ja pientä kikkailua) niin näkyy&tuntuu.
Autoni tosin XC.
-
S60:ssä ei tarvitse purkaa mitään muoveja niin pääsee säätämään. Miten mahtaa sitten olla V70:ssä, no selvinnee aloittajalle aika helposti katsomalla omasta autosta.
-
Ihan turha niitä on säätää jos ei näytä liian ylös ja menee katastuksesta läpi. Niillä ei tee ajellessa hevon sitä.
-
Eihän niitä saa käyttääkään, ku sumussa ja sateella, ja silloinkin vain taajaman ulkopuolella. Taajamassa ei MISSÄÄN tilanteissa, H..ojen valoja.
-
Joo, tähä topiikkiin vastailen sen verran, että mikä järki on sumuvaloilla :-
Normi ajovalojen lyhyet, ovat paremmat kun nuo sumuvalot, en nää siinä mitään järkeä, että noin kolme metriä auton keulasta on kirkasta/kirkkaampaa, ja loppuosa pimeetä, kun tontun pe..eessä.
Mulla on monessa autossa ollut sumarit, mutta itse en ole niille vielä käyttöä/hyötyä käytöstä keksinyt, koska ne ei oikeesti valaise mitään.
-
jos vähän itsekkin aiheen ohi sitten..
Jos ei tiedä, mikä hyöty niistä on, ei oo vain tainnut ikinä vielä tulla sellaista sumua vastaan, jossa noista oikeesti on hyöytyä.
Niillä ei oo tarkoituskaan nähdä satoja metrejä ja niiden avulla ei ole tarkoitus päästä sumussa ajamaan 100km/h
Jos tulee ihan kunnon sankka sumu, niin ajovalojen korkeudelta lähtevä valo heijastuu sumupisaroista takaisin silmiin, eikä näe tippaakaan eteenpäin, sumuvalot on siksi alempana, että ne valaisee sieltä alempaa/ sumupeiton alta ja silloin näkee jonkinverran eteenpäin ja pystyy etenemään esim. 10km/h nopeutta eteenpäin.
Ei suomessa varmaan koskaan missään oo tuollasta tilannetta, mutta jos odotukset sumuvaloilta on ne, että niiden pitäisi valaista kunnolla, niin odotukset on täysin virheelliset, eihän noilla intin vehkeiden sotavaloillakaan näe, kuin metrin eteenpäin ja senkin hyvinhyvinhyvin heikosti.
-
Jos tulee ihan kunnon sankka sumu, niin ajovalojen korkeudelta lähtevä valo heijastuu sumupisaroista takaisin silmiin, eikä näe tippaakaan eteenpäin, sumuvalot on siksi alempana, että ne valaisee sieltä alempaa/ sumupeiton alta ja silloin näkee jonkinverran eteenpäin ja pystyy etenemään esim. 10km/h nopeutta eteenpäin.
Suomessa lainsäädäntö kuitenkin lähtee siitä että auton liikkuessa -> aina lähivalot (nyk. myös päivävalot) päällä, eli pelkillä sumuvaloilla täällä ei ajelle. :idiot2:
Toisin on Ruotsinpuolella jossa sumuvaloja saa käyttää vain parkkien tai huomiovalojen kanssa.
-
Suomessa lainsäädäntö kuitenkin lähtee siitä että auton liikkuessa -> aina lähivalot (nyk. myös päivävalot) päällä, eli pelkillä sumuvaloilla täällä ei ajelle. :idiot2:
Toisin on Ruotsinpuolella jossa sumuvaloja saa käyttää vain parkkien tai huomiovalojen kanssa.
Se laki, joka määrää siitä, missä tilanteessa ja miten sumuvaloista on parhaiten hyötyä, on paljon suomen lakia korkeammalla :)
-
Mulla tuli juuri vastaan pitkästä aikaa keli jossa oli sumareista hyötyä (tosin xenonien kaverina Mazda 6:n keulilla, eli normaalien valojen korkeudella).
Loskainen & märkä motari, noin 85-95 nopeus - jostain syystä lähi-xenoneilla ei nähnyt lähes ollenkaan keski- sekä reunaviivoja. Kokeilin piruuttani sumareita ja ihme kyllä räntäsateessa näki esim. reunaviivan noin 2x paremmin kuin pelkillä xenoneilla.
En olisi uskonut kokeilematta.
Vastaantulijat varmaan kirosivat kun lopuksi oli välillä lähi-xenon & pitkät & sumarit yhdistelmä (eli umpion kaikki kolme valoa) päällä samaan aikaan... :D
-
Mulla tuli juuri vastaan pitkästä aikaa keli jossa oli sumareista hyötyä (tosin xenonien kaverina Mazda 6:n keulilla, eli normaalien valojen korkeudella).
Loskainen & märkä motari, noin 85-95 nopeus - jostain syystä lähi-xenoneilla ei nähnyt lähes ollenkaan keski- sekä reunaviivoja. Kokeilin piruuttani sumareita ja ihme kyllä räntäsateessa näki esim. reunaviivan noin 2x paremmin kuin pelkillä xenoneilla.
En olisi uskonut kokeilematta.
Vastaantulijat varmaan kirosivat kun lopuksi oli välillä lähi-xenon & pitkät & sumarit yhdistelmä (eli umpion kaikki kolme valoa) päällä samaan aikaan... :D
Eihän sumuvalot saa olla ajovalojen korkeudella, silloin ne on väärin asennettu.
-
Menee tosi paljon aiheen ohi, mutta miksihän venäläiset ajaa sumareilla kelissä, kun kelissä? Aina päällä. :idiot2:
Oma mielipiteeni on, että sumarit on hyvät lumipyryssä, ei milloinkaan muuten, ei edes sumussa. Nimenkin vois muuttaa lumipyryvaloiksi ::)
-
Joka tapauksessa sain sumuvalot säädettyä osoittamaan vähän enemmän ylöspäin, kiitos neuvoista :)
Ja itse olen huomannut, että kovassa lumipyryssä sumuvaloilla on tosi hyvä hyöty :)
-
Lisätään nyt vielä sen verran että on "sumuvaloja" ja sitten sumuvaloja. Volvon (vissiin vielä lisävaruste) sumuvalot on ihan sukka kamaa, niillä ei oikeasti tee mitään edes siinä sumussa. Sitten on olemassa sellaisia ihan tehtaalla laitettuja jotka toimii jotenkuten ja sitten niitä erikseen ostettavia. Ne intin viiva valot ei oo mitään sumareita eivätkä mitenkään vertailukelpoisia.
Ainoa asia missä noista on oikeasti hyötyä (ja joissain autoissa toimii jopa automaattisesti) että jos toinen ajovalo on rikki niin autoa ei silti luule mopoksi jos kuski tämöisessä tilanteessa tajuaa laittaa ne päälle.
-
jos vähän itsekkin aiheen ohi sitten..
Jos ei tiedä, mikä hyöty niistä on, ei oo vain tainnut ikinä vielä tulla sellaista sumua vastaan, jossa noista oikeesti on hyöytyä.
Niillä ei oo tarkoituskaan nähdä satoja metrejä ja niiden avulla ei ole tarkoitus päästä sumussa ajamaan 100km/h
Jos tulee ihan kunnon sankka sumu, niin ajovalojen korkeudelta lähtevä valo heijastuu sumupisaroista takaisin silmiin, eikä näe tippaakaan eteenpäin, sumuvalot on siksi alempana, että ne valaisee sieltä alempaa/ sumupeiton alta ja silloin näkee jonkinverran eteenpäin ja pystyy etenemään esim. 10km/h nopeutta eteenpäin.
Ei suomessa varmaan koskaan missään oo tuollasta tilannetta, mutta jos odotukset sumuvaloilta on ne, että niiden pitäisi valaista kunnolla, niin odotukset on täysin virheelliset, eihän noilla intin vehkeiden sotavaloillakaan näe, kuin metrin eteenpäin ja senkin hyvinhyvinhyvin heikosti.
Ookko sää Miksu ny tosissas :D Volvon sumuvalot on niin surkeet, että ei todellakaan ole paremmat, kun auton omat valot.
Eikä ole muissakaan, noilla sumareilla ei todellakaan tee mitään, jos näkee metrin hyvin, niin normi ajovaloilla näkee 10m kohtuullisesti :D
-
Ookko sää Miksu ny tosissas :D Volvon sumuvalot on niin surkeet, että ei todellakaan ole paremmat, kun auton omat valot.
Eikä ole muissakaan, noilla sumareilla ei todellakaan tee mitään, jos näkee metrin hyvin, niin normi ajovaloilla näkee 10m kohtuullisesti :D
No, et oo kyllä sitten joutunu sumuun koskaan, vaan ilmeisesti vain vähän utuiseen ympäritöön :)
-
No, et oo kyllä sitten joutunu sumuun koskaan, vaan ilmeisesti vain vähän utuiseen ympäritöön :)
Kyllä tässä on ajettu monessa kelissä, sekä autolla, veneellä, että mopopyörällä, ja kaikista on selvitty.
Nuo sumarit ei tuolla parin metrin valaisulla anna mitään muuta hyötyä, kun sen väärän turvallisuuden tunteen, kun auton etuosa on kirkkaasti valaistu, mitään konkreettista hyötyä niistä ei todellakaan ole,,,,
Onhan noita testejäkin ollut noista turhakkeista, mutta en nyt niitä ala kaivelemaan.
Ps. S60 -04 sumarit olivat lux mittarin mukaan pihalla mitattuna 3m:n päästä huonommat, kun vanhat myrskylyhdyt, joissa oli öljykynttilät. ;)
-
Kuuskymppisen sumarit ny näyttää kehnommin melkein ku parkit :D
Sillon kuin oikeaoppisesti joutuu ajamaan sumuvaloilla, niin ajonopeudet ei todellakaan ole lähelläkään rajoutuksia. Ehkä puolet siitä on lähempänä, tai alle sen. Kerran pari vuoteen on niin huono keli ollut pimeällä että lähivaloilla tulee aivan tautinen valomuuri eteen ja eteensä ei näe kuin muutamia metrejä. Oikeilla sumuvaloilla häikäisyä ei ole niin paljon ja näkyvyttä voisi olla jopa 10 m. Siitä sit voi jokainen miettiä sopivaa tilannenopeutta...
Volvon vakiosumarit ny sopii lähinnä huomivaloiksi, jos matkan aikana molemmat ajovalot sattuu palamaan.
-
Sattupa sopivasti tämä topic. Itsellä myös v70n. Äsken ajoin kotiin, taivaalta tuli karvahatun kokoisia lumihiutaleita. Laitoin nuo ho*o valot päälle, eihän niiden päällä oloa edes huomaa, vaikka ajais lähivaloilla. Eipä ole vielä sellaista sumua tai pyryä/sadetta tullut, että olis jitain hyötyä niistä. Ja taajamassahan ei niitä käytetä, siitä ilmoitan kyllä pitkillä, mua on turha sokaista niillä, muuta virkaa niillä ei ole.
-
Suomessa lainsäädäntö kuitenkin lähtee siitä että auton liikkuessa -> aina lähivalot (nyk. myös päivävalot) päällä, eli pelkillä sumuvaloilla täällä ei ajelle. :idiot2:
Toisin on Ruotsinpuolella jossa sumuvaloja saa käyttää vain parkkien tai huomiovalojen kanssa.
Vituiks meni.
Etusumuvaloja ja takasumuvaloja saa käyttää vain sumun tai rankan vesi- tai lumisateen aikana. Etusumuvaloja saa tällöin käyttää lähivalojen asemesta, jos etuvalot ovat samanaikaisesti kytketyt. Takasumuvaloa saa käyttää myös milloin ajoviiman tiestä nostama lumi, pöly tai loka oleellisesti rajoittaa ajoneuvon näkymistä taaksepäin. (14.2.1992/117)
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267#L2P36
-
Kyllä Miksu on oikeassa,kerran,tosin vain kerran,olen joutunu tilanteeseen jossa sumareilla näki sumun alta tien reunan ja keskiviivat,lyhyillä ei mitään,eteneminen tosi hankalaa,10km matkaan meni melkein tunti,Suomessa kyllä aikas harvoin sellaista keliä on,mutta kun lämpötilat vesistöjen vieressä kulkevilla teillä on sopivat niin kyllä,harvemmin maakosteudesta aiheutuva sumu on niin tiheää,myöskin ainakin miusta,rankassa räntäsateessa on hyötyä,ei tuu niin "silmille" :o
-
Vituiks meni.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267#L2P36
Tuossahan on selvästi asia sanottu " Etusumuvaloja saa tällöin käyttää lähivalojen asemesta, jos etuvalot ovat saman aikaisesti kytkettynä" eli tarkoittaa suomeksi, että lähivalot on kytketty toimimaan.
Sinäänsä koominen virhe tuon asettajalta, koska laki sanoo, että aina auton ollessa liikkeellä on auton lähi/huomio valot oltava toiminnassa.
-
Siis juu ja ei.
Etuvalot ovat kansalle parkit/seisontavalot yms. ja niiden kanssa toimii myös takavalot& taka rekisteri kilven valo. Ja jotain nippeleitä ja nappeleita valaistaan myös ohjaamonpuolella.
Siis jos on perinteinen(ei siis autoasentoa)valojen käyttökytkin niin se keskiasento. Ajovalot on sitten se toinen ja useissa autoissa lähivalot toimivat myös 0 asennossa(jaa miksiköhän?). Sumuvalot niin edessä kuin takana eivät toimi 0 asennossa mutta 'parkeilla' ja ajovalot päällä toimivat.
Sitten on nämä 'päivälläajamisvalot'(day running lights) joiden mukana ei tarvitse muiden(etu&taka yms.) valojen toimia.
Ja näitähän ei sitten käytetä hämärässä, pimeässä, sateella, sumussa yms. Kuten tämä päivä; harmaata aamusta iltaan=ajovalot. Tai siis kun varusteet kohdallaan niin se A-asento.
Ai että näistä tulee sitten hyvää vääntöä. Nyttenkin ollaan vastaamassa...mikä se olikaan...
-
Siis juu ja ei.
Etuvalot ovat kansalle parkit/seisontavalot yms. ja niiden kanssa toimii myös takavalot& taka rekisteri kilven valo. Ja jotain nippeleitä ja nappeleita valaistaan myös ohjaamonpuolella.
Siis jos on perinteinen(ei siis autoasentoa)valojen käyttökytkin niin se keskiasento. Ajovalot on sitten se toinen ja useissa autoissa lähivalot toimivat myös 0 asennossa(jaa miksiköhän?). Sumuvalot niin edessä kuin takana eivät toimi 0 asennossa mutta 'parkeilla' ja ajovalot päällä toimivat.
Sitten on nämä 'päivälläajamisvalot'(day running lights) joiden mukana ei tarvitse muiden(etu&taka yms.) valojen toimia.
Ja näitähän ei sitten käytetä hämärässä, pimeässä, sateella, sumussa yms. Kuten tämä päivä; harmaata aamusta iltaan=ajovalot. Tai siis kun varusteet kohdallaan niin se A-asento.
Ai että näistä tulee sitten hyvää vääntöä. Nyttenkin ollaan vastaamassa...mikä se olikaan...
Just noin :2funny: " mites se nyt olikaan ", vai " mikä " tai "missä"
-
Etusumuvalot on varmaan aiheen aloittajan V70:stä jo saatu säädettyä >:(