Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: tuliste - 01.01.2013, 10:30:13
-
Tuli hommattuu V70 T5 mk2 ei ole lohkolämppärii,aikomus laittaa, mikähän ois sopiva ja toimiva versio??? Vinkkejä kaipaava.
-
Katso calix tai defa sivut ja valitse sopiva, volvo käyttää calixia nykyään.
-
Mikä moottori? Itellä 2.4 bensa ja laitoin Defan letkulämppärin alavesiletkuun. Varaosaliikkeestä kun kysyin niin tarjosi säteilylämmitintä, ovat vaan pienitehoisia niin en sitä laittanut. Voin tarkistaa huomenna vastuksen varaosanumeron jos tarvetta.
Itse en oikeen perusta tuosta Calixista, Defa tuntuu olevan paremmin valmistettu enkä ole ainakaan itse joutunut yhtään takuuseen vaihtamaan. Calixilla ollut ainakin letkulämmitinsarjoissa jotain halpis klemmareita, yrität kiristää ja saat tiukalle niin leikkaa kiinni, kerran kun lämmität ja vuotaa nesteet pihalle. Defalla taas ainakin tuossa vastuksessa jonka omaani laitoin oli paljon paremmat klemmarit ja sai oikeasti puristettua letkun kiinni, eikä ole vuotanut.
-
Calix on jonkinverran edullisempi lohkolämmitin sarjoissa.. sisätilapuhaltimet taasen Defalla edullisempia hinta/tehosuhdetta jos vertaa ja takuu Defan Termini malleissa 5v, Calixin Slimline sarjalla 3v...
-
http://www.varaosa.fi/LargeProductCard.php?productid=RE480 (http://www.varaosa.fi/LargeProductCard.php?productid=RE480)
-
http://www.varaosa.fi/LargeProductCard.php?productid=RE480 (http://www.varaosa.fi/LargeProductCard.php?productid=RE480)
Siinähän se, defalta ku vielä tilaa 2 klemmari, kyllä lämp :hello:iää.
-
Siinähän se, defalta ku vielä tilaa 2 klemmari, kyllä lämp :hello:iää.
http://www.varaosa.fi/LargeProductCard.php?productid=M15CAL (http://www.varaosa.fi/LargeProductCard.php?productid=M15CAL) Jos noihin ei luota niin Aba tai wurth.
Edit: Hytar tai Etra. Mikä tekee Defan klemmarista P>?
-
Aba:n ja Wurth:in klemmareita itsekkin töissä suosinut ja yhtään autoa ei ole takasin tullu vuodon takia ;)
-
http://www.varaosa.fi/LargeProductCard.php?productid=M15CAL (http://www.varaosa.fi/LargeProductCard.php?productid=M15CAL) Jos noihin ei luota niin Aba tai wurth.
Edit: Hytar tai Etra. Mikäli tekee Defan klemmarista P>?
Meinasin, että ei calixin osto saa olla kiinni jostain klemmarista, syyhän voi olla siellä ruuvarin päässä. :2funny:
-
Meinasin, että ei calixin osto saa olla kiinni jostain klemmarista, syyhän voi olla siellä ruuvarin päässä. :2funny:
Ei kyllä ne on ihan oikeasti surkeita :)
-
Nooh, ei ne lemmarit siitä lämppäristä hunoa tee, kumpaakin on nytkin käytössä, vahinko vain kun johdot ei käy ristiin.
-
Nooh, ei ne lemmarit siitä lämppäristä hunoa tee, kumpaakin on nytkin käytössä, vahinko vain kun johdot ei käy ristiin.
Eipä tee ei.. Itselläni tuo Calixin lämmitin ja letkut Webaston jousilemmareilla kiinni ::)
-
Nooh, ei ne lemmarit siitä lämppäristä hunoa tee, kumpaakin on nytkin käytössä, vahinko vain kun johdot ei käy ristiin.
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autotarvikkeet/Talviautoilu/Moottorinlammitin/Lohkolammittimen-virtajohto-Sopii-Calix--ja-Defa-lammittimiin-40130/
Vertaa vielä metrihintaa defan kaapeliin ja ota huomioon, että tuo taipunee myös pakkasessa 8)
Defan vihreä muovikaapeli täytyy melkein laittaa kattotelineelle pakkaspäivänä, kun ei meinaa taipua kasaan ;D
-
Defan vihreä muovikaapeli täytyy melkein laittaa kattotelineelle pakkaspäivänä, kun ei meinaa taipua kasaan ;D
Näin on P>
-
Mihinkohtaan tulee volvo s60 vm,2005 säteilylämmitin kiinnittää.Tuleeko se öljypohjaan vai moottorilohkoon.Itselläni ei ole kiinnitysohjetta.Bensakone .
-
Moottoriin sinne takapuolelle.
-
Mm Defan (https://www.defa.com/fi/autolampo/moottorinlammittimet/etsi-moottorinlammitin-autoosi/) sivuilta löytyy myös asennusohje ko lämmittimelle. Aika hengettömiähän nuo säteilijät on mutta toki turhaa parempi.
-
Kyllä niillä pärjää kun lämmittää tarpeeks kauan. Mulla kk maksu lämpöpaikassa niin kellolla oon siinä pitäny.
Jos on vaikka -20 niin vaikka 5h on jo aika hyvä. :D
-
Aika hengettömiähän nuo säteilijäton mutta toki turhaa parempi.
Minulla on tuollainen säteilijä ollut Teevitosessa, uutena ilmeisen ammattitaitoisesti asennettuna. Viime talven pakkasilla mittailin lohkosta pintalämpöjä, ja hyvinhän tuo asiansa ajaa, vaikka ikää jo on.
Uskossaan voi ja kannattaa olla vahva, mutta joissain asioissa arvot ovat mitattavissa, minulla sattui olemaan käytössäni vähän parempilaatuinen ja kalibroitu pintalämpömittari, SKFn leimoilla, kuka lie valmistanut?
Hyvin aamupuurokin keittolevyllä kiehahtaa, tuskin uppokuumennin juuri parempaan pystyy :)
-
Ajaa asiansa juu ja mittaillu oon itekin lämpöä, lukemat ja ajat löytyy jostain täältä...
Eihän se kyllä vesitilassa olevaa lämmitintä pysty nopeudessa ja lämmössä päihittämään mutta kyllä sillä koneen kesäiseen lämpötilaan saa ja se riittää hyvin.
Tavallisen pienen keittolevyn teho on noin 1500W ja jos saman tehoinen uppokuumennin laitetaan vesiastiaan niin voinee vain arvailla kumpi tapa kiehuttaa veden nopeammin.
Levyssä kun se lämpö pitää saada johtumaan nesteeseen levyn ja kattilan pohjan kautta ja harvoin se liitos on kovin kiinteä, ihan kuin säteilylämmittimen ja lohkon liitos. Lisäksi siinä lämpöä siirtyy ilmaan johon lämmitin on yhteydessä, siis hukkalämpöä.
Sori, innostuin. :))
-
Mulla oli edellisessä XC70:ssä sekä Ardic että myöhemmin asennettu säteilijä ja kyllähän sen eron huomas kun lämmitysajat oli suurin piirtein vastaavia. Tietty jos olis antanut Defan lämmittää 1-2 h niin tulos olis ollut toinen. Vaan toki tyhjää parempi oli ja toimi varmasti toisin kuin tuo Ardic, joka herjaili sekä akusta että bensamäärästä tai sitten muuten vaan ei aina käynnistynyt.
-
Levyssä kun se lämpö pitää saada johtumaan nesteeseen levyn ja kattilan pohjan kautta ja harvoin se liitos on kovin kiinteä, ihan kuin säteilylämmittimen ja lohkon liitos. Lisäksi siinä lämpöä siirtyy ilmaan johon lämmitin on yhteydessä, siis hukkalämpöä.
Sori, innostuin. :))
Jos erehtyy lukemaan asennusohjeita sen sijaan, että luottaa EssonBaarin erehtymättömiin legendoihin, niin nämä "säteilylämmittimet" ovat tyypillisesti 250-300 W tehoisia pintakiinnityslämmittimiä, jotka laitetaan lohkon/öljypohjan kylkeen. Ja väliin tietokoneenrassaajille tuttua piitahnaa. Eli lämpö siirtyy johtumalla lohkoon... ja lämpöä hukkuu säteilemällä + konvektiona harakoille.
Vaatimaton teho johtuu vaatimattomasta tehosta. Tosin näilläkin saa öljyn lämpötilan nousemaan. Jäähdytysnesteen lämpötila sen sijaan voi pysyä pakkasen puolella, joten heti startin jälkeen ei tuulilasille saa edes lehmän henkäystä. Näitä lämpötiloja (pintakinnitys/letkulämmitin/polttoainekäyttöinen lämmitin) taannnoin VTT mittaili. Ja tosiaan pienen tehon vuoksi olisi pidemmät lämmitysajat tarpeen.
Kunnon pakkasilla ei 2 h (mitä tolpan kellosta sai) riittänyt edes 1,4 l padan lämmittämiseen. Tämä pintakiinnityslämppäri oli silloin minulle uusi tuttavuus ja autokin oli uusi, joten kiikutin sen huotoon saatesanoilla "lämmitin ei toimi". Piankos huoltoukko kertoi, että kädellä koitettaessa lämmitin lämpenee. No just, kun selvitin asiaa tarkemmin (kaivoin esille tyyppitiedot ja ohjeet), niin lämmitystehokin on luokkaa "pidä lämmintä kättä koneen kyljessä" ;D
Letkulämmittimellä puolestaan lämpenee jäähdytysneste ja öljy pysyy kylmänä. Pitäisi kai laittaa molemmat.
Tosin ei se webastokaan onni ja autuus ole. Asennuksen saa tehtyä niinkin, että termostaatti aukeeaa ja sitten tarkenee harakat.
-
No volvossa ei merkkikohtainen pintakiinnityslämmitin ;) lämmitä öljyä vaan lohkoa, siis nestettä.
Teho näissä yleensä on 400W vanhemmissa ja uudemmissa n. 350W.
Pintalämpö kun ei nykyään saa ylittää 270°C.
-
Defan letkulämppäriä ei olisi vo liikkeen mukaan saatavaa XC60 D5 AWD 2015 malliin, pitäneekö paikkaansa vai onko Galixilla ainoa käypänen malli? TT thermo olisi kyllä paras mutta en tiedä kävisikö sekään tähän autoon. Ja onko siinä puskuriin tulevassa läpivientipalikassa Galixin kaapelille valmis reikä?