KL-varaosat  Race.fi

Lohkolämppäri

  • 23 Vastauksia
  • 4255 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6637
  • Global alligator
Vs: Lohkolämppäri
« Vastaus #15 : 28.12.2024, 19:48:04 »
Moottoriin sinne takapuolelle.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa ErkkiXC

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1202
  • XC70 D4 AWD -16, aito ruotsalainen
Vs: Lohkolämppäri
« Vastaus #16 : 28.12.2024, 21:09:59 »
Mm Defan sivuilta löytyy myös asennusohje ko lämmittimelle. Aika hengettömiähän nuo säteilijät on mutta toki turhaa parempi.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6637
  • Global alligator
Vs: Lohkolämppäri
« Vastaus #17 : 28.12.2024, 21:55:42 »
Kyllä niillä pärjää kun lämmittää tarpeeks kauan. Mulla kk maksu lämpöpaikassa niin kellolla oon siinä pitäny.
Jos on vaikka -20 niin vaikka 5h on jo aika hyvä. :D
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 998
  • www.vrcf.fi
Vs: Lohkolämppäri
« Vastaus #18 : 29.12.2024, 16:06:48 »
Aika hengettömiähän nuo säteilijäton mutta toki turhaa parempi.
Minulla on tuollainen säteilijä ollut Teevitosessa, uutena ilmeisen ammattitaitoisesti asennettuna. Viime talven pakkasilla mittailin lohkosta pintalämpöjä, ja hyvinhän tuo asiansa ajaa, vaikka ikää jo on.

Uskossaan voi ja kannattaa olla vahva, mutta joissain asioissa arvot ovat mitattavissa, minulla sattui olemaan käytössäni vähän parempilaatuinen ja kalibroitu pintalämpömittari, SKFn leimoilla, kuka lie valmistanut?

Hyvin aamupuurokin keittolevyllä kiehahtaa, tuskin uppokuumennin juuri parempaan pystyy :)


Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6637
  • Global alligator
Vs: Lohkolämppäri
« Vastaus #19 : 29.12.2024, 18:52:25 »
Ajaa asiansa juu ja mittaillu oon itekin lämpöä, lukemat ja ajat löytyy jostain täältä...
Eihän se kyllä vesitilassa olevaa lämmitintä pysty nopeudessa ja lämmössä päihittämään mutta kyllä sillä koneen kesäiseen lämpötilaan saa ja se riittää hyvin.

Tavallisen pienen keittolevyn teho on noin 1500W ja jos saman tehoinen uppokuumennin laitetaan vesiastiaan niin voinee vain arvailla kumpi tapa kiehuttaa veden nopeammin.
Levyssä kun se lämpö pitää saada johtumaan nesteeseen levyn ja kattilan pohjan kautta ja harvoin se liitos on kovin kiinteä, ihan kuin säteilylämmittimen ja lohkon liitos. Lisäksi siinä lämpöä siirtyy ilmaan johon lämmitin on yhteydessä, siis hukkalämpöä.
Sori, innostuin. :))
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa ErkkiXC

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1202
  • XC70 D4 AWD -16, aito ruotsalainen
Vs: Lohkolämppäri
« Vastaus #20 : 29.12.2024, 21:14:10 »
Mulla oli edellisessä XC70:ssä sekä Ardic että myöhemmin asennettu säteilijä ja kyllähän sen eron huomas kun lämmitysajat oli suurin piirtein vastaavia. Tietty jos olis antanut Defan lämmittää 1-2 h niin tulos olis ollut toinen. Vaan toki tyhjää parempi oli ja toimi varmasti toisin kuin tuo Ardic, joka herjaili sekä akusta että bensamäärästä tai sitten muuten vaan ei aina käynnistynyt.

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 178
  • www.vrcf.fi
Vs: Lohkolämppäri
« Vastaus #21 : 30.12.2024, 15:00:12 »
Levyssä kun se lämpö pitää saada johtumaan nesteeseen levyn ja kattilan pohjan kautta ja harvoin se liitos on kovin kiinteä, ihan kuin säteilylämmittimen ja lohkon liitos. Lisäksi siinä lämpöä siirtyy ilmaan johon lämmitin on yhteydessä, siis hukkalämpöä.
Sori, innostuin. :))
Jos erehtyy lukemaan asennusohjeita sen sijaan, että luottaa EssonBaarin erehtymättömiin legendoihin, niin nämä "säteilylämmittimet"  ovat tyypillisesti 250-300 W tehoisia pintakiinnityslämmittimiä, jotka laitetaan lohkon/öljypohjan kylkeen. Ja väliin tietokoneenrassaajille tuttua piitahnaa. Eli lämpö siirtyy johtumalla lohkoon... ja lämpöä hukkuu säteilemällä + konvektiona harakoille.

Vaatimaton teho johtuu vaatimattomasta tehosta. Tosin näilläkin saa öljyn lämpötilan nousemaan. Jäähdytysnesteen lämpötila sen sijaan voi pysyä pakkasen puolella, joten heti startin jälkeen ei tuulilasille saa edes lehmän henkäystä. Näitä lämpötiloja (pintakinnitys/letkulämmitin/polttoainekäyttöinen lämmitin) taannnoin VTT mittaili. Ja tosiaan pienen tehon vuoksi olisi pidemmät lämmitysajat tarpeen.

Kunnon pakkasilla ei 2 h (mitä tolpan kellosta sai) riittänyt edes 1,4 l padan lämmittämiseen. Tämä pintakiinnityslämppäri oli silloin minulle uusi tuttavuus ja autokin oli uusi, joten kiikutin sen huotoon saatesanoilla "lämmitin ei toimi". Piankos huoltoukko kertoi, että kädellä koitettaessa lämmitin lämpenee. No just, kun selvitin asiaa tarkemmin (kaivoin esille tyyppitiedot ja ohjeet), niin lämmitystehokin on luokkaa "pidä lämmintä kättä koneen kyljessä"  ;D

Letkulämmittimellä puolestaan lämpenee jäähdytysneste ja öljy pysyy kylmänä. Pitäisi kai laittaa molemmat.

Tosin ei se webastokaan onni ja autuus ole. Asennuksen saa tehtyä niinkin, että termostaatti aukeeaa ja sitten tarkenee harakat.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6637
  • Global alligator
Vs: Lohkolämppäri
« Vastaus #22 : 30.12.2024, 19:05:32 »
No volvossa ei merkkikohtainen pintakiinnityslämmitin ;) lämmitä öljyä vaan lohkoa, siis nestettä.
Teho näissä yleensä on 400W vanhemmissa ja uudemmissa n. 350W.
Pintalämpö kun ei nykyään saa ylittää 270°C.
« Viimeksi muokattu: 30.12.2024, 19:12:14 kirjoittanut laatikkovika »
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa Jouscar

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 335
  • www.vrcf.fi
Vs: Lohkolämppäri
« Vastaus #23 : 08.01.2025, 17:10:17 »
Defan letkulämppäriä ei olisi vo liikkeen mukaan saatavaa XC60 D5 AWD 2015 malliin, pitäneekö paikkaansa vai onko Galixilla ainoa käypänen malli? TT thermo olisi kyllä paras mutta en tiedä kävisikö sekään tähän autoon. Ja onko siinä puskuriin tulevassa läpivientipalikassa Galixin kaapelille valmis reikä?

 

Elekma  Autoracing