Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: volvob230f - 02.01.2013, 18:21:07
-
joo eli b230f koneella volvo ja tuli sellanen ropelli ettei auto jaksa työntää, kattelin sitte auton alle että oisko ollu putki lommolla ku välillä töräytteli putki ku tuola sohjossa tullu työnnettyä menemää että josko olis ottanu kiinni johki mutta sielähä hohkas katti punasena eli luultavasti katissa vika kun ei muualla lommoja näkyny? ja shitten sellanen homma että voiko sen katin ottaa huoletta sieltä pois ettei tuu uusia ropelleja sen takia??? kiitoksia jos joku tietävä viittii kertoo kun en ite tiijä!
-
voit ottaa sen pois mutta katsastukseen se tarvii asentaa takaisin!
-
taitaa jäähä katsastamatta..jos ei satu hyvin edullista katalysaattoria löytymään tai sitte lainaan jostakin, kun on melkeen auton hintanen varaosa :P
-
taitaa biltemasta tai motonetistä saada yleismallisen katin noin 150€?
-
no melkee puolet auton hinnasta mutta just kattelin skruvat.fi sivulta että jonkimmoisia katteja sais 70e että tuota alkaa kuulostaa jo kohtuulliselta tiä sitte löytyykö oikee malli.
-
taitaa jäähä katsastamatta..jos ei satu hyvin edullista katalysaattoria löytymään tai sitte lainaan jostakin, kun on melkeen auton hintanen varaosa :P
motonetistä saat oikean katin 170e. Turku/vantaa tai käytetty kierrätyskeskuksesta.
-
Kyllähän se sinne kannattaa satsata jos auto muuten kunnossa :) meinaan siihen katsastukseen.
-
noo vähän niinkun talviautona tuo raktori on nyt ollunna ja on leimaanki vielä aikaa voip olla että kesäks vaihtuu auto. Mutta on huippu auto kyllä ei o mitää ropellia
-
No samahan sinne on ostaa vaikka biltemasta se 70€:n katti, meinaan, että se on ihan riittävä kyseisen auton päästönormien täyttymiseks. Ainii minkäs ikänen auto on kyseessä?
-
näköjään lukeekin tuossa allekirjotuksessa :facepalm:
-
joo jos se nyt hoitus homma sillä että otaa katin välistä pois ahistamasta ni ois huippu homma täytyy kohta lähtee duunaa sitä kunhan löytyy paikka ettei tartte tuola loskassa pimeessä kettuuntua.
-
No ku et ittees jiähytä kele.
-
juu oli se lambdaki siinä katissa ni tyhjensin katin ja laitan takasi paikallee jos rupeis pelittää ei kehtaa paljoo ilman putkenpätkää ajella kun ei hirveen hyvin vejä ilman lambdaakaan... ja oli katissa nyrkin kokonen lommo että luultavasti ruvennu siitäkohti ahistamaan.. ja oli joku fiksu vissiin hepannu pultitkiinni ettei olis niin yksinkertasta tämäkään...
-
jhoo nyt sitten tyhjäkäynti kierrokset about 1300 ja oli irronnut 2 tulpanjohtoakin kun oli kierrettävällä päällä, tulpan päät olivat päässeet sitten löystymään vissiin... vedin tulpan johoista osan ulos ja kieritin takas tulppaan ja laitoin lopun takas tulpanjohtoon ja työnsin kiinni ni nyt käy kaikilla mutta kierrokset vaan on hieman korkeella.
-
Kirjoitin tämän jo aiemmin toisessa ketjussa, mulle tapahtui kun vein katsastukseen 740 B200F -90.
Mulla sattui erikoinen tapaus ja erikoinen katsastusmies pari vuotta sitten.
740 B200F alkoi katin sisuskalut helistä eli katti rikki. Päätin kuitenkin käyttää leimalla, että saisi vikalistan. Tulos; leima tuli.
Katsastusmies näki hölmistyneen ilmeeni, joten selitti miten asia on. Hän oli lukenut lakia, miten se on kirjoitettu. Fiksu mies.
Mulla luki otteessa kolmitoimikatalysaattori, mutta ei taikasanaa "vähäpäästöinen". Lisäksi auton käyttöönottopäivä oli ennen 1992 jolloin katalysaattori tuli pakolliseksi. Riittää kun katti paikallaan, mutta ei tarvi periaatteessa toimia, joten hän katsoi päästöt kaasutinmallin mukaan. Alitti kirkkaasti ne päästöt.
Joku toinen katsastusmies olisi ehkä tulkinnut toisin ja hylännyt päästöjen osalta.
Otin loputkin katin helisevät sisuskalut pois.
Eli toisinpäin, 1992 alkaen on varmasti vähäpäästöinen. Pakollinen.
-
Kirjoitin tämän jo aiemmin toisessa ketjussa, mulle tapahtui kun vein katsastukseen 740 B200F -90.
Mulla sattui erikoinen tapaus ja erikoinen katsastusmies pari vuotta sitten.
740 B200F alkoi katin sisuskalut helistä eli katti rikki. Päätin kuitenkin käyttää leimalla, että saisi vikalistan. Tulos; leima tuli.
Katsastusmies näki hölmistyneen ilmeeni, joten selitti miten asia on. Hän oli lukenut lakia, miten se on kirjoitettu. Fiksu mies.
Mulla luki otteessa kolmitoimikatalysaattori, mutta ei taikasanaa "vähäpäästöinen". Lisäksi auton käyttöönottopäivä oli ennen 1992 jolloin katalysaattori tuli pakolliseksi. Riittää kun katti paikallaan, mutta ei tarvi periaatteessa toimia, joten hän katsoi päästöt kaasutinmallin mukaan. Alitti kirkkaasti ne päästöt.
Joku toinen katsastusmies olisi ehkä tulkinnut toisin ja hylännyt päästöjen osalta.
Otin loputkin katin helisevät sisuskalut pois.
Eli toisinpäin, 1992 alkaen on varmasti vähäpäästöinen. Pakollinen.
Tää menee jo vahvasti OT:n puolelle, ja kuuluisi toiseen topikkiin, mutta väärinkäsitysten vuoksi, lainaus finlexistä:
Ottomoottorilla varustettujen ajoneuvojen pakokaasupäästöjen raja-arvot ovat seuraavat:
ajoneuvon käyttöönottoaika tai moottorityyppi joutokäynnillä vähintään 2000 rpm pyörintänopeudella
OBD:n toiminta CO [%] HC [ppm] CO [%] HC [ppm] lambda
ennen 1.10.1986 - 4,5 1 000 - - -
1.10.1986 tai sen jälkeen - 3,5 600 - - -
varustettu kolmitoimisella katalysaattorilaitteistolla - 0,5 100 0,3 100 1±0,03
Eli ei ole mainittuna vähäpäästöisyyttä, vaan katalysaattori. Koko taulukkoa en kopioinut kun tähän ei vaikuta myöhemmin tulleet EURO-normit.
-
Pakko pistää vielä vähän OT:tä. Näissä 90-luvun alun nelipiste ruiskuissa se katti on käytännössä yhtä tyhjän kanssa sillä moni (ei kaikki) täyttävät nuo raja-arvot myös ilman kattia, sillä raja-arvot ovat niin huljakat, että niihin on pitänyt saada vielä siihen aikaan suhteellisen yleinen sähkökaasutin (yksi piste ruisku) mahtumaan.
-
Ei ihan noinkaan. Suomen normit oli aluksi US83 joka oli huomattavasti tiukempi kuin 92 tullut euro1.
-
Siis meinasin just, että ku -92 tuli tuo euro1 niin enne sitä ollut "vähäpäästöisyys" eli normi vuodesta -89 etteen päin täyttyy monilla nelipiste ruiskuilla myös ilman kattia. Jos ymmärrätte mitä tarkotan.
-
Viitattuun leimaukseen risalla katilla, siinä on taas ollut inssi joka on olevinaan ylipätevä. Taikasanaa vastaava ero tulee sanojen "katalysaattori" ja "kolmitoimikatalysaattori" eroista. Jälkimmäinen on yhtä kuin vähäpäästöinen, ensimmäinen puolestaan ei.