Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: pptalo - 06.01.2013, 06:52:31

Otsikko: S80 -07 2.4D ei jää käymään. Merkkiliikkeessä, mutta vikaa ei löydy
Kirjoitti: pptalo - 06.01.2013, 06:52:31
Asensin toissapäivänä pitkiin xenonit, syystä tai toisesta näyttää liian ylös joten halogeenit tulee takaisin.

Äsken kun tulin töihin parkkiruudussa laitoin pitkät päälle että näkisin seinää vasten kuin ylös ne oikein näyttää. Pitkät syttyi ja auto sammui, nyt vaan hörähtää ja sammuu. Valokatkasian asennolla ei merkitystä.
Pitkien xenonit on jotkut halvat ilman mitään CAN juttuja, minkähän ne hajotti? Vai hajosikohan jotain vain yhtäaikaa?
Muistan jotain tarinaa pienempien Volvojen pyyhkiänmoottoreiden hajoamista xenonien takia.
Otsikko: Vs: S80 -07 2.4D ei jää käymään
Kirjoitti: Nortti - 06.01.2013, 10:28:22
Johonkin ketjuun kirjoittelin tästä, miten ne lisäpitkät saavat virtansa suoraan CEM:sta. Suuren sytytysvirran lisäksi ne xenonit lähettävät muutaman sadan kilohertsin taajuudella sähköhäiriöitä sinne cem:n suuntaan. Itse en CEM:n perään laittaisi mitään ylimääräistä.

Pienimmillään siellä voi olla jotain ohjelmaan liittyvää tiltissä ja akun irroitus auttaisi. Toiseksi voi olla joku cemissä oleva sulake palanut. Seuraavaksi moottoritialassa olevat sulakkeet voisi tarkistella.

Luultavasti vikakoodien luku selvittäisi vian aika hyvin.
Otsikko: Vs: S80 -07 2.4D ei jää käymään
Kirjoitti: pptalo - 06.01.2013, 13:16:24
Akunkenkä oli irti muutaman tunnin ja konehuoneen sulekkeet olen katsonut.

Pitääpäs mennä konttaamaan repsikan jalkatilaan. CEM oli muistaakseni siellä.

Tää tuli opeteltua kantapään kautta, niinkuin aina. Ei tullut edes mieleen virran tulemisen suoraan CEM.ltä.

Kiitos vinkistä.

Otsikko: Vs: S80 -07 2.4D ei jää käymään
Kirjoitti: pptalo - 06.01.2013, 14:24:53
CEM.n alareunassa 2 riviä sulakkeita katsottu. Onko vielä jotain mikä kannattaa tarkistaa ennen Siniselle hinaamista?

Pelottaa ettei vaan Deran ohjelma katoa + kuinkahan kallis Xenon kokeilu tästä tuli.
Otsikko: Vs: S80 -07 2.4D ei jää käymään
Kirjoitti: Nortti - 06.01.2013, 15:09:25
Kerran sain bensavehkeen sillai tilttiin ettei käynnistynyt. Vikakoodit luettiin ja niitä oli monta sivua paperille tulostettuna. Koodien nollaus ja taas käynnistyi :).

Jos auttaa, niin peruutin auton ajamalla talliin, irroitin molemmat valaisimet jonka jälkeen se ei enää käynnistynyt! Auto oli my2008 bensiini, 2.5T automaatti ja 16tkm ajettu.

Täältä saisit lukijan lainaksi.
Otsikko: Vs: S80 -07 2.4D ei jää käymään
Kirjoitti: pptalo - 06.01.2013, 15:46:37

Täältä saisit lukijan lainaksi.

Kiitos mutta on aika kaukana.
Otsikko: Vs: S80 -07 2.4D ei jää käymään
Kirjoitti: -jadi- - 06.01.2013, 15:53:20
Kun näissä nyky Volvoissa on väyläohjaus, niin kannattaisiko ne apupitkät xenoneilla laittaa sen lisäpitkille tarkoitetun johtosarjan kautta? Tämä ihan heittona näihin ihme ongelmiin.
Vaatisi tietysti ohjelmoinnin ja kytkimen konsoliin, maksaa, mutta saisikin kytkettyä erikseen pois päältä ja myös helppo vaihtaa takaisin katsastukseen halogeenit.
Otsikko: Vs: S80 -07 2.4D ei jää käymään (Kymenlaaksossa vikakoodilukiaa?)
Kirjoitti: pptalo - 06.01.2013, 16:00:06
Lisätääs vielä nyt olisi helppo vähän tienata jos omistat vikakoodin lukulaitteen ko. Volleen. Eli BSR vekotin pitää olla se uudempi. (vanhempi löytyy itseltäki).
Joku muukin vissiin toimii, mutta ei ne halvat varaosaliikkeen vehkeet vaikka niin luvataankin.

APUVA  :uglystupid2:
Otsikko: Vs: S80 -07 2.4D ei jää käymään (Kymenlaaksossa vikakoodilukiaa?)
Kirjoitti: BrahesoundS - 08.01.2013, 16:21:08
Eiköhän näihin uudempiin kannata se can-bus xenon sarja laittaa, jottei tule näitä ihme ongelmia. Niissähän on kunnolliset häiriösuojaukset yms.
Otsikko: Vs: S80 -07 2.4D ei jää käymään (Kymenlaaksossa vikakoodilukiaa?)
Kirjoitti: pptalo - 08.01.2013, 18:56:24
Tilattu apuvälineitä. Kokeilen ensin itse herätellä henkiin jos ei onnistu niin sitten siniselle. Edelleen jos jollain vikakoodien luku/tuhjennys värkki kymenlaaksossa niin terve tulemast.

ScanGauge antoi koodiksi P0725  Eli ilmeisesti pyörintä anturi?
Otsikko: Vs: S80 -07 2.4D ei jää käymään (Kymenlaaksossa vikakoodilukiaa?)
Kirjoitti: pptalo - 30.01.2013, 16:42:17
Apuvälineet saapui. En saanut mitään tolkkua, ainut moottoripuolella oleva vika pyörreläpistä. Ei pitäisi vaikuttaa käyntiin. 
Hinasin eilen merkkiliikkeeseen. Tämä päivä rassattu, mutta vikaa ei löydy. CEM:n softa ajettu uudestaan, ja sulakkeet tarkastettu. Sulakkeet minäkin olin jo katsonut paitsi konehuoneen puolelta ne rasian alimmaiset.
En osannut avata rasiaa, vai olisiko se pitänyt ihan purkaa?
Huomenna katsovat suuttimien ohivuodot, jos tämä vika ei kuitenkaan liittyisi niihin xenon lamppuihin.
Vai onkohan CEM kärvähtänyt, eikä osaa sitä vikakoodeilla ilmoittaa? paljonko uusi maksaa?
Otsikko: Vs: S80 -07 2.4D ei jää käymään (Kymenlaaksossa vikakoodilukiaa?)
Kirjoitti: Kulmamies - 30.01.2013, 20:44:55
Ei se cem näihin uusikorisiin tainnut olla mikään sikakallis. Suuruusluokkaa 500-600e ja siihen asennus ja softat päälle.

Näissä ekoissa uusikorisissa on käynnistymättömyyttä aiheuttanut melko usein myös viallinen tankissa oleva siirtopumppu. Hassu sattuma, että se olisi samalla hajonnut, mutta kuitenkin tiedoksi.
Otsikko: Vs: S80 -07 2.4D ei jää käymään (Auto Salvassa)
Kirjoitti: pptalo - 31.01.2013, 21:27:03
Toinen päivä ihmetelty merkkiliikkeessä. Suuttimet ja siirtopumppu testattu, vikaa ei löytynyt.
Sulakerasia purettu ja katsottu ne alimmaiset sulakkeet.
Nyt jäi varttumaan erikoismiehen aikaa 11.2. saakka.
Epäilevät moottorinohjaus boxia.
Olisiko ehdotuksia?
Jos jostain saisi käytetyn boxin saako pelaamaan?
Entä CEM:n voiko laittaa käytetyn?
Ja voiko näitä testata mitenkään vai laitetaanko niin kauan uutta että alkaa pelaamaan?

Taitaa tulla kalliiksi!!!!
Otsikko: Vs: S80 -07 2.4D ei jää käymään (Auto Salvassa)
Kirjoitti: (Miksu) - 31.01.2013, 22:30:33
Toinen päivä ihmetelty merkkiliikkeessä. Suuttimet ja siirtopumppu testattu, vikaa ei löytynyt.
Sulakerasia purettu ja katsottu ne alimmaiset sulakkeet.
Nyt jäi varttumaan erikoismiehen aikaa 11.2. saakka.
Epäilevät moottorinohjaus boxia.
Olisiko ehdotuksia?
Jos jostain saisi käytetyn boxin saako pelaamaan?
Entä CEM:n voiko laittaa käytetyn?
Ja voiko näitä testata mitenkään vai laitetaanko niin kauan uutta että alkaa pelaamaan?

Taitaa tulla kalliiksi!!!!

Käytettyä ecm:ä ei saa suoraan toimimaan, mutta varmaan käyttämällä käytetty ja auton vanha sercap:lla, niin voinee onnistua.
Cem:stä en osaa sanoa,
Tuon mallin ecm:stä oon löytänyt vian jossa anturien signaalimaa oli poikki yksikön sisällä, mutta että onko sulla siten, niin eipä sitä ossoo sanoa
Otsikko: Vs: S80 -07 2.4D ei jää käymään. Merkkiliikkeessä, mutta vikaa ei löydy
Kirjoitti: pptalo - 02.02.2013, 14:35:15
Täytyypäs käydä ensiviikolla hakemassa CEM tutkailtavaksi, onhan tässä aikaa kun 11p. vasta ammattimies kerkeää alkaa tutkimaan.

CEM:n jouduin irroittamaan kesällä kun vaihdoin lämppärin moottorin, eli se löytyy.
Onko moottorin ohjaus Boxi tuulilasin etupuolella siellä pyyhkiän vipujen seassa?
Otsikko: Vs: S80 -07 2.4D ei jää käymään. Merkkiliikkeessä, mutta vikaa ei löydy
Kirjoitti: (Miksu) - 02.02.2013, 14:44:33
oo, sielä se on keskellä valkoisessa telineessä rintapeltiä vastaen.

Onko mitään käsitystä, mitä vikakoodeja tms. se antaa
Otsikko: Vs: S80 -07 2.4D ei jää käymään. Merkkiliikkeessä, mutta vikaa ei löydy
Kirjoitti: pptalo - 02.02.2013, 15:27:18
oo, sielä se on keskellä valkoisessa telineessä rintapeltiä vastaen.

Onko mitään käsitystä, mitä vikakoodeja tms. se antaa

Ei mitään koodeja mitkä pitäisi estää käyntiinlähtemisen.
Pyörreläpistä ja ikkunoista. Läppien rajatiedot on nyt opetettu, en tiedä tuleeko koodia enää.
Otsikko: Vs: S80 -07 2.4D ei jää käymään. Merkkiliikkeessä, mutta vikaa ei löydy
Kirjoitti: (Miksu) - 02.02.2013, 19:12:21
Ei mitään koodeja mitkä pitäisi estää käyntiinlähtemisen.
Pyörreläpistä ja ikkunoista. Läppien rajatiedot on nyt opetettu, en tiedä tuleeko koodia enää.

testerillä voisi lukea rail-putken paineen, nouseeko paine.
Jos ei nouse, niin pumppaako tankkipumppu polttoainetta korkeapainepumpulle?
Jos nousee tarpeeksi, eli ~300-350bar, niin miksi suuttimia ei ohjata, kun ei käynnisty, saako moottori pyörimisnopeustiedon?
Jos nousee liian vähän, niin kulkeeko tankilta kork.pumpulle ilmaa paljon, ohjataanko paineensäädintä ja määränsäädintä, voiko jne.


Mutta vaikea tuohon on antaa mitään tee-se-itse tutkimisohjetta, kun aina seuraava vaihe riippuu tosi paljon siitä, että mitä edellinen mittaus tai tarkastus antoi tulokseksi ja tuossa tapauksessa on eri suuntia vianetsinnän kululla tosi paljon.
Otsikko: Vs: S80 -07 2.4D ei jää käymään. Merkkiliikkeessä, mutta vikaa ei löydy
Kirjoitti: pptalo - 02.02.2013, 20:39:18
testerillä voisi lukea rail-putken paineen, nouseeko paine.
Jos ei nouse, niin pumppaako tankkipumppu polttoainetta korkeapainepumpulle?
Jos nousee tarpeeksi, eli ~300-350bar, niin miksi suuttimia ei ohjata, kun ei käynnisty, saako moottori pyörimisnopeustiedon?
Jos nousee liian vähän, niin kulkeeko tankilta kork.pumpulle ilmaa paljon, ohjataanko paineensäädintä ja määränsäädintä, voiko jne.


Mutta vaikea tuohon on antaa mitään tee-se-itse tutkimisohjetta, kun aina seuraava vaihe riippuu tosi paljon siitä, että mitä edellinen mittaus tai tarkastus antoi tulokseksi ja tuossa tapauksessa on eri suuntia vianetsinnän kululla tosi paljon.
Rail paine nousee hieman yläkanttiin, johtuu ilmeisesti ohjelmasta.
Tankkipumppu pelaa.
Pyörimistiedosta ei tietoa. mutta siintä pitäisi ilmeisesti tulla vikakoodi jos ei tule.
Otsikko: Vs: S80 -07 2.4D ei jää käymään. Merkkiliikkeessä, mutta vikaa ei löydy
Kirjoitti: (Miksu) - 02.02.2013, 21:12:22
itsediagnostiikka on yleensä hieman vajavaista käynnistysvaiheessa on siis mahdollista, että vikakoodia ei synny vaikka vika olisi, skoopilla voisi sen kammen anturin mitata.
Niin ja kun tosiaan se railin paine nousee riittävästi, niin sen polttoainepuolen voi sitten sulkea pois.
Ja koska railin paineen voi lukea testerillä, on myös can-tiedonsiirto kunnossa.

volvon testerillä sitten seuraavaksi kaikki parametrit, mitä sieltä saa irti ja tarkastaa niiden järkevyys..  ei mulle just ny muuta tuu miäleen.
Otsikko: Vs: S80 -07 2.4D ei jää käymään (Auto Salvassa)
Kirjoitti: pptalo - 04.02.2013, 09:46:24
Käytettyä ecm:ä ei saa suoraan toimimaan, mutta varmaan käyttämällä käytetty ja auton vanha sercap:lla, niin voinee onnistua.
Cem:stä en osaa sanoa,
Tuon mallin ecm:stä oon löytänyt vian jossa anturien signaalimaa oli poikki yksikön sisällä, mutta että onko sulla siten, niin eipä sitä ossoo sanoa

Nyt Volvo specialisti soitti siniseltä ja näyttää siltä että moottorin ohjain yksikkö on rikki. Ainankin kaasuläpän jännitteet on aivan sekaisin ja niistähän tuli vikakoodikin. 0 puolella 12v.

Mistä voisi kysellä käytettyä? uusi +1300.

Kannattaisikohan kokeilla sercap korjaamoa? ihan tohon vanhaan ecm korjaukseen,


Edit: Lähetän Sercapille korjaukseen.
Otsikko: Vs: S80 -07 2.4D ei jää käymään. Merkkiliikkeessä, mutta vikaa ei löydy
Kirjoitti: Nortti - 04.02.2013, 15:20:41
Eikä sattumalta ole johtosarjavikaa? ... tai CEM:n komennoista johtuen vaan näyttää vialta?

Ihan eka viesti kertoo että moottori sammui kaukovaloja kytkettäessä. Niiden voltit kun tulevat juuri CEM:lta, niin luulisi vika olevan siinä suunnassa jos niistä xeno eista johtuu.
Otsikko: Vs: S80 -07 2.4D ei jää käymään. Merkkiliikkeessä, mutta vikaa ei löydy
Kirjoitti: (Miksu) - 04.02.2013, 16:32:01
Sercap on hyvä paikka, eli sinne vaan.

Nyt ei oo kytkentäkaaviota liki, mutta mielessä on sellainen, että kaasuläppää ohjattaisiin pwm:llä ja tällöin voi sekä "maa" ja "jännite" johdoista mitata 12V virtojen ollessa kytkettynä ja liitin irroitettuna mitattaessa voi jännite olla melkeen missä vaan, mikä ei suoraan koriin ole kytketty

Mut toivottavasti vika tulee kuntoon
Otsikko: Vs: S80 -07 2.4D ei jää käymään. Merkkiliikkeessä, mutta vikaa ei löydy
Kirjoitti: pptalo - 04.02.2013, 16:55:26
Moottornohjausboxin ja kaasuläpän väliset johdot mitattu, ehjiä.
Vian tulon eli tämän xenon episodin saanoin myös korjaamolle, mutta niiden mielestä vika on nyt moottorin ohjauksessa.
Toivottavasti vika löytyy ja tulee kuntoon, esimerkkejähän löytyy että toisella tai kolmannella tonnin laatikolla vasta löytyy oikea. <Kippis>

Voisiko CEM:ltä tulla tieto ettei kaasuläppää avata, kun se tuntuu nyt olevan este moottorin käymiselle.

Nyt boxi on kuitenkin jo matkalla Sercapille. Tässä vielä kuvia mitatuista jännitteistä.

(https://lh5.googleusercontent.com/-NMJU_zoEFG4/UQ_I9BMVWyI/AAAAAAAAEC0/V7JPq9R856w/s512/2013-02-04-1023.jpg)

(https://lh5.googleusercontent.com/-_kLqP3mQj0s/UQ_I9LHZuNI/AAAAAAAAECw/29DTrhmoKKE/s512/2013-02-04-1024.jpg)

(https://lh4.googleusercontent.com/-UCYMVyBmNi4/UQ_I9fmX3-I/AAAAAAAAECs/SNBOSylYlTE/s512/2013-02-04-1025.jpg)

Laitoin nämä samat kuvat boxin mukaan.
Otsikko: Vs: S80 -07 2.4D ei jää käymään. Merkkiliikkeessä, mutta vikaa ei löydy
Kirjoitti: (Miksu) - 04.02.2013, 16:59:25
Kovin on pikkuruisia kuvia, näyttääs kuitenkin olevan kyseessä vidan signaalien kuvaus taulukko
Otsikko: Vs: S80 -07 2.4D ei jää käymään (Auto Salvassa)
Kirjoitti: pptalo - 28.02.2013, 21:45:10

Edit: Lähetän Sercapille korjaukseen.

Ei etene, kohta kuukauden ollu poxi ihmeteltävänä.
Otsikko: Vs: S80 -07 2.4D ei jää käymään. Merkkiliikkeessä, mutta vikaa ei löydy
Kirjoitti: s73 - 08.03.2013, 11:48:51
Sanoitko liikkeessä tuosta valojen asentamisesta? Mieleen tulisi joku moottorinohjauksen rele, ei kai nämä pelkillä bokseilla toimi?
Otsikko: Vs: S80 -07 2.4D ei jää käymään. Merkkiliikkeessä, mutta vikaa ei löydy
Kirjoitti: pptalo - 08.03.2013, 17:01:55
Sanoitko liikkeessä tuosta valojen asentamisesta? Mieleen tulisi joku moottorinohjauksen rele, ei kai nämä pelkillä bokseilla toimi?

Kyllä sanoin merkkiliikkeelle ja Sercapille. Sercapilta soitettiin, oli löytynyt viallinen virran syöttö piiri. Tilattu Virosta ja boksin saa kokeiltavaksi ensiviikolla.
Toivottavasti tulee kuntoon, jos vika oli tuossa moottorin ohjaimen piirissä vika ei tainnut tulla noista mun valo virityksistä?
Olisi pitänyt laittaa käyttöpoistoon, nyt seisonut 6.1. saakka.

Otsikko: Vs: S80 -07 2.4D ei jää käymään. Merkkiliikkeessä, mutta vikaa ei löydy
Kirjoitti: s73 - 08.03.2013, 17:38:08
Kyllä sanoin merkkiliikkeelle ja Sercapille. Sercapilta soitettiin, oli löytynyt viallinen virran syöttö piiri. Tilattu Virosta ja boksin saa kokeiltavaksi ensiviikolla.
Toivottavasti tulee kuntoon, jos vika oli tuossa moottorin ohjaimen piirissä vika ei tainnut tulla noista mun valo virityksistä?
Olisi pitänyt laittaa käyttöpoistoon, nyt seisonut 6.1. saakka.


ei pitäisi tulla, sähköt  on nykyisin henkimaailman juttuja autoissa.  :(
Otsikko: Vs: S80 -07 2.4D ei jää käymään. Merkkiliikkeessä, mutta vikaa ei löydy
Kirjoitti: pptalo - 17.03.2013, 19:33:32
Kyllä sanoin merkkiliikkeelle ja Sercapille. Sercapilta soitettiin, oli löytynyt viallinen virran syöttö piiri. Tilattu Virosta ja boksin saa kokeiltavaksi ensiviikolla.
Olisi pitänyt laittaa käyttöpoistoon, nyt seisonut 6.1. saakka.

Perjantaina soittelin taas Sercapille, nyt ei ollut mitään tietoa. Alkaa pikkuhiljaa usko menemään.

Olisiko hyviä vinkkejä, mitä kannattaisi tehdä??

Volle hajosi 6.1.
Mekkiliikkeeseen   29.1.
Poxi Sercapille 4.2.

Alkaa pakulla ajelu riittää pikkuhiljaa.
Otsikko: Vs: S80 -07 2.4D ei jää käymään. Merkkiliikkeessä, mutta vikaa ei löydy
Kirjoitti: antsar - 19.03.2013, 22:10:11
Johtosarjasta lähtisin vikaa etsimään (mm. Mondeossa johtosarja vikoja paaaljon). Kerroit että johtosarjaa oli mitattu, mutta onko johtoja kuormitettu? Tarkastaisin myös runkoaisanpäässä olevat maadoituspisteet.
Otsikko: Vs: S80 -07 2.4D ei jää käymään. Merkkiliikkeessä, mutta vikaa ei löydy
Kirjoitti: jussin78 - 19.03.2013, 22:37:21
Eikö onnistu käytetyn ECUn asennus -08->? edellisiin onnistuu... Ajonesto ym niissä CEM yhteydessä...
Otsikko: Vs: S80 -07 2.4D ei jää käymään. Merkkiliikkeessä, mutta vikaa ei löydy
Kirjoitti: pptalo - 21.03.2013, 17:50:03
Eikö onnistu käytetyn ECUn asennus -08->? edellisiin onnistuu... Ajonesto ym niissä CEM yhteydessä...

Ei onnistu käytetyn laittaminen. Ja uudenkin jos ostaa ja ohjelmoi niin ei pelaa kuin minun autossa. Eli todella vaikeaksi / kalliiksi on nää nykyiset romut tehty.
n. 1500 eur. maksaa jos kokeilee tuleeko kuntoon kun ECU:n vaihtaa. Mitään takuuta kuntoon tulemisesta ei kukaan anna.
Otsikko: Vs: S80 -07 2.4D ei jää käymään. Merkkiliikkeessä, mutta vikaa ei löydy
Kirjoitti: volvotdi - 21.03.2013, 17:54:45
Ei onnistu käytetyn laittaminen. Ja uudenkin jos ostaa ja ohjelmoi niin ei pelaa kuin minun autossa. Eli todella vaikeaksi / kalliiksi on nää nykyiset romut tehty.
n. 1500 eur. maksaa jos kokeilee tuleeko kuntoon kun ECU:n vaihtaa. Mitään takuuta kuntoon tulemisesta ei kukaan anna.

Voisin väittää, että käytetyn ecun asennus onnistuu. Lukee vanhan ecun tiedot bdm:llä ja uuteen samalla konstilla tiedot sisään. Ja jos auto on 08-11 niin ecu on edc16 eli sama kuin edellisessä korimallissa jos on uudemmalla hopeakantisella moottorilla.
Otsikko: Vs: S80 -07 2.4D ei jää käymään. Merkkiliikkeessä, mutta vikaa ei löydy
Kirjoitti: jussin78 - 21.03.2013, 18:42:45
Varmaankin volvolta sanottu tuo "ei onnistu käytetyn asentaminen"... Eivät ota riskiä epäonnistumisesta joten eivät tee mitään. Sanovat jopa ovimoduuleista ettei voi asentaa toiseen autoon... Kysäisesehän esim Autiolta Pirkkalasta ECUn numerolla löytyykö. Voisit toki sen ilmoittaa täälläkin. Muistaakseni VIDAlla oli ainakin 05-07 autojen kohdalla erikseen maininta että käytetyn ECUn voi asentaa koska niitä on vaihdeltu turhaan ja useista korjaamoista löytyy käytettynä juuri sen takia. Väittäisin että käytetyn hinta noin parisataa. Sitten ECU uudelleenlataus siihen päälle.
Otsikko: Vs: S80 -07 2.4D ei jää käymään. Merkkiliikkeessä, mutta vikaa ei löydy
Kirjoitti: volvotdi - 21.03.2013, 19:06:15
Varmaankin volvolta sanottu tuo "ei onnistu käytetyn asentaminen"... Eivät ota riskiä epäonnistumisesta joten eivät tee mitään. Sanovat jopa ovimoduuleista ettei voi asentaa toiseen autoon... Kysäisesehän esim Autiolta Pirkkalasta ECUn numerolla löytyykö. Voisit toki sen ilmoittaa täälläkin. Muistaakseni VIDAlla oli ainakin 05-07 autojen kohdalla erikseen maininta että käytetyn ECUn voi asentaa koska niitä on vaihdeltu turhaan ja useista korjaamoista löytyy käytettynä juuri sen takia. Väittäisin että käytetyn hinta noin parisataa. Sitten ECU uudelleenlataus siihen päälle.

Juuri näin ja voihan sitä kysyä paikasta, josta käytetyn ecun ostaa, että onnistuuko palauttamaan jos ei vieläkään toimi auto. Ei se ecu siinä ainakaan kulu  :) ja kokeilu nyt ei kallis ole jos sattuu metsään menemäänkin, koska kai ne siellä Volvollakin nyt jotain vianhakupalkkaa ottaa...
Otsikko: Vs: S80 -07 2.4D ei jää käymään. Merkkiliikkeessä, mutta vikaa ei löydy
Kirjoitti: Kulmamies - 21.03.2013, 19:10:27
Tieto minkä minä olen Volvolta kuullut on, että käytetyn boksin voi laittaa, mutta se pitää ensin "nollata" siinä alkuperäisessä autossa, joka jälkeen sen voi siirtää toiseen autoon ja ladata ohjelmisto uudeleen sisään.
Otsikko: Vs: S80 -07 2.4D ei jää käymään. Merkkiliikkeessä, mutta vikaa ei löydy
Kirjoitti: volvotdi - 21.03.2013, 22:05:39
Tieto minkä minä olen Volvolta kuullut on, että käytetyn boksin voi laittaa, mutta se pitää ensin "nollata" siinä alkuperäisessä autossa, joka jälkeen sen voi siirtää toiseen autoon ja ladata ohjelmisto uudeleen sisään.

Noin se pitää tehdä jos merkkitesterillä aikoo ecuja vaihdella, mutta toisella konstilla pitäisi riittää jos vaan ecun hw-numero on sama!
Otsikko: Vs: S80 -07 2.4D ei jää käymään. Merkkiliikkeessä, mutta vikaa ei löydy
Kirjoitti: Nortti - 26.03.2013, 09:53:36
Noin se pitää tehdä jos merkkitesterillä aikoo ecuja vaihdella, mutta toisella konstilla pitäisi riittää jos vaan ecun hw-numero on sama!

ECM:n vaihto sellaisenaan ei ole onnistunut kolvaamatta tai koodaamatta edes aiemmassa korimallissa. Eikä kyllä onnistu tässäkään. Komponentteja vaihtamalla onnistuu.
Otsikko: Vs: S80 -07 2.4D ei jää käymään. Merkkiliikkeessä, mutta vikaa ei löydy
Kirjoitti: Nortti - 26.03.2013, 10:02:50
Onko vika jo korjaantunut?

Piti kokeeksi irroittaa omasta autosta läppäkotelon johdot pois, jos vaikka toimisi ilmankin :) mutta en ole ehtinyt. Tuossa aiemmin viittasin katkenneisiin johtoihin ja ne oli vissiin tarkistettu? En edelleenkään tahdo uskoa että ne tarvikexenonit olisivat ECM:aa rikkoneet mutta onhan kaikki mahdollista ???. Ainoa yhteinen tekijä voisi olla oikean etuaisan päällä olevat maadoitusliitokset. Niistä kun kontaktit hapettuvat, tulee varsin sekavia vikakoodeja.
Otsikko: Vs: S80 -07 2.4D ei jää käymään. Merkkiliikkeessä, mutta vikaa ei löydy
Kirjoitti: volvotdi - 26.03.2013, 16:15:19
ECM:n vaihto sellaisenaan ei ole onnistunut kolvaamatta tai koodaamatta edes aiemmassa korimallissa. Eikä kyllä onnistu tässäkään. Komponentteja vaihtamalla onnistuu.

Mitä tietoja pitää sitten kolvailla tai koodata tai vaihtaa? BDM:llä kun lukee niin se lukee ihan kaikki mitä ecu pitää sisällään: kartat, ajoneston, eprom:iin tallentuneet tiedot mm. viat, dpf:n tiedot jne jne. Bemariin ja Hondaan on onnistunut niin luulisi Volvoonkin... Voi silti olla, että Volvo tekee poikkeuksen, mutta tekisi mieli koittaa  :)
Otsikko: Vs: S80 -07 2.4D ei jää käymään. Merkkiliikkeessä, mutta vikaa ei löydy
Kirjoitti: Nortti - 26.03.2013, 17:06:45
Mitä tietoja pitää sitten kolvailla tai koodata tai vaihtaa? BDM:llä kun lukee niin se lukee ihan kaikki mitä ecu pitää sisällään: kartat, ajoneston, eprom:iin tallentuneet tiedot mm. viat, dpf:n tiedot jne jne.

Lasken tuon ECM:n sisältämän BDM-portin kautta lukemisen koodaamiseksi ja jää monilta tekemättä ja se lukija+ohjelmakin tarvitaan ;).
Otsikko: Vs: S80 -07 2.4D ei jää käymään. Merkkiliikkeessä, mutta vikaa ei löydy
Kirjoitti: volvotdi - 26.03.2013, 17:18:09
Lasken tuon ECM:n sisältämän BDM-portin kautta lukemisen koodaamiseksi ja jää monilta tekemättä ja se lukija+ohjelmakin tarvitaan ;).

Ok, näinhän se on  ;)
Otsikko: Vs: S80 -07 2.4D ei jää käymään. Merkkiliikkeessä, mutta vikaa ei löydy
Kirjoitti: pptalo - 26.03.2013, 21:21:12
Ei ole tullut kuntoon. ECM edelleen Sercapilla kohta tulee 2kk täyteen. Ei mikään hirveen nopee mesta.
Ensiviikolla täytyy vissiin korjoittaa uusilla osilla, tosta ei tainnut tulla selvyyttä pelaako käytetty? Jos osia pitää kolvailla, niin kuka kolvailee?

Onko vika jo korjaantunut?

Piti kokeeksi irroittaa omasta autosta läppäkotelon johdot pois, jos vaikka toimisi ilmankin :) mutta en ole ehtinyt. Tuossa aiemmin viittasin katkenneisiin johtoihin ja ne oli vissiin tarkistettu? En edelleenkään tahdo uskoa että ne tarvikexenonit olisivat ECM:aa rikkoneet mutta onhan kaikki mahdollista ???. Ainoa yhteinen tekijä voisi olla oikean etuaisan päällä olevat maadoitusliitokset. Niistä kun kontaktit hapettuvat, tulee varsin sekavia vikakoodeja.
Otsikko: Vs: S80 -07 2.4D ei jää käymään. Merkkiliikkeessä, mutta vikaa ei löydy
Kirjoitti: volvotdi - 27.03.2013, 00:23:17
Ei ole tullut kuntoon. ECM edelleen Sercapilla kohta tulee 2kk täyteen. Ei mikään hirveen nopee mesta.
Ensiviikolla täytyy vissiin korjoittaa uusilla osilla, tosta ei tainnut tulla selvyyttä pelaako käytetty? Jos osia pitää kolvailla, niin kuka kolvailee?

Kolviin ei tarvitse tuossa hommassa koskea! Sinuna kokeilisin käytettyä jos vaikka korjaantuisi sillä ja vaikka ei onnistuisikaan niin ei jää harmittamaan kun ei tullut kokeiltua vs uusi ecu. Tosin jos joutuu ostaan ensiksi käytetyn ecun ja vielä uudenkin niin kättä taskuun  ::)
Otsikko: Vs: S80 -07 2.4D ei jää käymään. Merkkiliikkeessä, mutta vikaa ei löydy
Kirjoitti: jp_olli - 27.03.2013, 09:08:21
Olisin toivonut yhteydenottoa ensisijaisesti meihin jos haluaa antaa palautetta aikataulusta.

Noin yleisesti autoelektroniikan korjaamisesta todettakoon, että mihinkään ei saa valmiita korjausohjeita valmistajien puolelta, ellei itse ole tutkinut piirikortin folioita ja johtosarjan kytkentäkaavoja, vertaillut tietoja vikakoodeihin ja näistä pyrkinyt muodostamaan kokonaiskuvan siitä missä komponentissa vika on.

Oma lukunsa on uusien komponenttien hankkiminen ympäri maailmaa, joiden aikataulut valitettavasti venyvät toisinaan sietämättömiksi, kuten tässä tapauksessa.

Valitettavasti meistä riippumattomista syistä emme ole varaosaa vielä saaneet ecuun. Toki voimme sopia fooruminkin välityksellä, että hankitaan toinen ecu ja siirretään tiedot alkuperäisestä.

Kyllä meillä BDM-laitteet löytyy ja paljon muutakin.

Otsikko: Vs: S80 -07 2.4D ei jää käymään. Merkkiliikkeessä, mutta vikaa ei löydy
Kirjoitti: pptalo - 31.03.2013, 18:28:28
Sorry!
Alkaa olee pinna vähän liian kireellä kun minulle kallis auto seisoo kaikki vakuutukset ja verot päällä enkä voi minkään.
Voisihan sen vieläkin laittaa käyttöpoistoo, mutta kun toivoo luulee että kohta pääsisi kokeilemaan.
Mielelläni kuulisin eri vaihtoehtoja ja n. hintoja jos käytetyn ecun laittaisi.


Olisin toivonut yhteydenottoa ensisijaisesti meihin jos haluaa antaa palautetta aikataulusta.
Toki voimme sopia fooruminkin välityksellä, että hankitaan toinen ecu ja siirretään tiedot alkuperäisestä.

Kyllä meillä BDM-laitteet löytyy ja paljon muutakin.
Otsikko: Vs: S80 -07 2.4D ei jää käymään. Merkkiliikkeessä, mutta vikaa ei löydy
Kirjoitti: pptalo - 05.04.2013, 13:24:53
Nyt on Cercapilla käynyt ecm taas kiinni, ei toimi.
En nähnyt tota maadotus pistettä, lähden nyt vielä katsomaan uudestaan.
otan samalla työkaluja mukaan ja kokeilen kaasuläpän irroitusta johto / letkut.
Mitäs kaasuläppä yleensä tekee diiselissä?

Onko vika jo korjaantunut?

Piti kokeeksi irroittaa omasta autosta läppäkotelon johdot pois, jos vaikka toimisi ilmankin :) mutta en ole ehtinyt. Tuossa aiemmin viittasin katkenneisiin johtoihin ja ne oli vissiin tarkistettu? En edelleenkään tahdo uskoa että ne tarvikexenonit olisivat ECM:aa rikkoneet mutta onhan kaikki mahdollista ???. Ainoa yhteinen tekijä voisi olla oikean etuaisan päällä olevat maadoitusliitokset. Niistä kun kontaktit hapettuvat, tulee varsin sekavia vikakoodeja.
Otsikko: Vs: S80 -07 2.4D ei jää käymään. Merkkiliikkeessä, mutta vikaa ei löydy
Kirjoitti: antsar - 05.04.2013, 18:10:49
nyt kun vanha ei jaksa enää muistaa, niin onko tuo kaasuläppä vain sammutusläppä?
(olisiko jumissa? )
Otsikko: Vs: S80 -07 2.4D ei jää käymään. Merkkiliikkeessä, mutta vikaa ei löydy
Kirjoitti: (Miksu) - 05.04.2013, 18:30:42
Läppää käytetään sammuttamiseen ja joku viisas joskus sanoi, että läppää suljettaisiin osittain regeneroinnin aikana nostamaan moottorin kuormitusta.

Läpän voi kyllä teljetä auki asentoon kokeilun vuoksi, ei siis mitenkään ratkaisevasti vaikuta moottorin toimintaan.
Otsikko: Vs: S80 -07 2.4D ei jää käymään. Merkkiliikkeessä, mutta vikaa ei löydy
Kirjoitti: Nortti - 05.04.2013, 19:39:06
Läppää käytetään sammuttamiseen ja joku viisas joskus sanoi, että läppää suljettaisiin osittain regeneroinnin aikana nostamaan moottorin kuormitusta.

Läpän voi kyllä teljetä auki asentoon kokeilun vuoksi, ei siis mitenkään ratkaisevasti vaikuta moottorin toimintaan.

Läppä kannattaisi mieluiten poistaa koska siinä rungossa olevat muovirattaat saattavat hajota ennenpitkää.

Ei tuo sammutukseenkaan paljoa vaikuta, ehkä pehmentää sitä hieman. Pakokaasukierrätystä se tietääkseni tehostaa sulkemalla imupuolta joissakin tilanteissa. Noin ainakin luulen. Voi se regenerointiinkin liittyä.

Jos koeajosta selviää ilman vikatilaa, voisi sen läpän jättää pois, kun on aikalailla tarpeeton.
Otsikko: Vs: S80 -07 2.4D ei jää käymään. Merkkiliikkeessä, mutta vikaa ei löydy
Kirjoitti: volvotdi - 06.04.2013, 01:34:39
Hienoa, että auto käy!! Läpästä tulee melko varmaan koodia jos sen poistaa, koska maffin kautta huomataan, että ilmamäärän pitäisi läpän säädöllä muuttua ja näin ei käy --> vikatila. Volvosta nyt en mene vannomaan. Läppää en muutenkaan poistaisi, koska se vaikuttaa juuri dpf:n polttoihin sekä sammumiseen nopeuttaen sitä ja turbosta kun on kysymys niin nehän saattaa päästää öljyä läpi ja moottori alkaa käymään omilla öljyillä 8000rpm ja mikäs sen sitten sammuttaa (tukahduttaa) jos läppä on vesilinnun selässä...
Otsikko: Vs: S80 -07 2.4D ei jää käymään. Merkkiliikkeessä, mutta vikaa ei löydy
Kirjoitti: (Miksu) - 06.04.2013, 21:27:08
Onko kellään ylimääräistä kaasuläppä yksikköä?
Voisin ostaa tai vielä parempi jos lainaat kokeiluun.

Toi kuva on tästä kyseisestä autosta ja läpän perusasento on näköjään auki. Nyt läppä on kokoajan kiinni vaikka irroitin johdon virtojen ollessa pois.

Voisiko vika olla niissä rattaissa? Tästähän ei siis tullut mitään järkevää vikakoodia.

On noita tullut jokunen vaihdettua joskus, muistan että yhdessä oli vikana se, että läppä kulki miten sattui ja taisi pitää myös outoa ääntä, ehkäpä tosiaan rattaista.
Otsikko: Vs: S80 -07 2.4D ei jää käymään. Merkkiliikkeessä, mutta vikaa ei löydy
Kirjoitti: mattipeura - 06.04.2013, 21:54:01
Onko kellään ylimääräistä kaasuläppä yksikköä?
Voisin ostaa tai vielä parempi jos lainaat kokeiluun.

Toi kuva on tästä kyseisestä autosta ja läpän perusasento on näköjään auki. Nyt läppä on kokoajan kiinni vaikka irroitin johdon virtojen ollessa pois.

Voisiko vika olla niissä rattaissa? Tästähän ei siis tullut mitään järkevää vikakoodia.

Oulusta löytyis jos vaan sopii 06 s60 2.4d.
Otsikko: Vs: S80 -07 2.4D ei jää käymään. Merkkiliikkeessä, mutta vikaa ei löydy
Kirjoitti: pptalo - 07.04.2013, 21:13:20
Oulusta löytyis jos vaan sopii 06 s60 2.4d.

Onko raadilla tietoa käykö?
Otsikko: Vs: S80 -07 2.4D ei jää käymään. Merkkiliikkeessä, mutta vikaa ei löydy
Kirjoitti: mattipeura - 07.04.2013, 22:44:57
Kato mitä numeroita siinä sun läpässä on niin selviää onko samanlainen
Otsikko: Vs: S80 -07 2.4D ei jää käymään. Merkkiliikkeessä, mutta vikaa ei löydy
Kirjoitti: volvotdi - 08.04.2013, 16:03:57
Onko raadilla tietoa käykö?

Tuskin käy kun on eri moottori ja ilman dpf:ää.
Otsikko: Vs: S80 -07 2.4D ei jää käymään. Merkkiliikkeessä, mutta vikaa ei löydy
Kirjoitti: (Miksu) - 08.04.2013, 17:41:18
Tuskin käy kun on eri moottori ja ilman dpf:ää.

DPF, sekä uusi moottorimalli 5syl. dieselistä tuli mallivuoden 2006 autoihin.
Otsikko: Vs: S80 -07 2.4D ei jää käymään. Merkkiliikkeessä, mutta vikaa ei löydy
Kirjoitti: (Miksu) - 08.04.2013, 17:51:01
Kaasuläpän numero  061218/0352

Toi vaikuttaa valmistus- vuosi/kuukausi/päivä/  päivän sarjanumeromerkintä, eli ei ole volvon osanumero, löytyykö mitään muutan numerosarjaa.
Otsikko: Vs: S80 -07 2.4D ei jää käymään. Merkkiliikkeessä, mutta vikaa ei löydy
Kirjoitti: mattipeura - 09.04.2013, 07:21:15
DPF, sekä uusi moottorimalli 5syl. dieselistä tuli mallivuoden 2006 autoihin.
mulla on se läppäsysteemi juuri tosta uudemmasta koneesta jossa on tuo DPF
Otsikko: Vs: S80 -07 2.4D ei jää käymään. Merkkiliikkeessä, mutta vikaa ei löydy
Kirjoitti: Nortti - 09.04.2013, 22:12:09
Väärinpäin näyttäis läppä toimivan kun on menee kiinni moottorin käynnistyessä.
Otsikko: Vs: S80 -07 2.4D ei jää käymään. Merkkiliikkeessä, mutta vikaa ei löydy
Kirjoitti: mattipeura - 09.04.2013, 22:26:03
Yks samanlainen vika Oliko tänään -09 2.0tdi transporterissa että hörähti käyntiin jaksa läppä meni kiinni. Vika siinä löyty jakopäästä. Onko tästä katottu ajoitus?se Oliko kans kuulema jääny käyntiin ku olivat läppää pitäneet auki tai jotain muuta semmosta tehny
Otsikko: Vs: S80 -07 2.4D ei jää käymään. Merkkiliikkeessä, mutta vikaa ei löydy
Kirjoitti: jussin78 - 10.04.2013, 21:16:45
On muuten ollut parissa renaultissa vastaava vika ja syynä ollut viallinen EGR... Hörähtää ja sammuu... Joskus jäänyt käyntiin mutta tehot hukassa. Toiseen oli vaihdettu puoli vuotta aiemmin uusi joten ei osannut heti sitä epäillä. Mutta kun selvisi että oli joku tarvikeosa niin pitihän se sitten kokeilla ja alkoi toimimaan kun sen vaihtoi... Ja itseasiassa hassu sattuma mutta siinäkin vika tuli kun omistaja kytki xenonit ja ei enää sen jälkeen lähtenyt käyntiin... Ensin siksi epäiltiin ECUakin. Autona oli siis Laguna2...