Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Tuunaus ja Autohifi => Aiheen aloitti: Tuppuri_ - 06.02.2013, 10:45:03

Otsikko: mistä 960 -95 "tuning"osia?
Kirjoitti: Tuppuri_ - 06.02.2013, 10:45:03
Eli siis! Mistä löytäis 95vuoden 960 stw volleen "tuning"osia suht edullisesti? Etuvaloja, lippaaläppää, maskeja ja kaikkea muuta tällaista vastaavaa... Joitakin paikkoja löytynyt mutta suht hinnoissa on osat vaikka sen voi kyllä tuo merkki tehdäkkin  ;D
Otsikko: Vs: mistä 960 -95 "tuning"osia?
Kirjoitti: sjs - 06.02.2013, 13:25:39
Onneksi olkoon, tuunaamiseen olet valinnut täysin väärän auton! :)

Eli vastaus on, ei ole, ei saa, ei tule (minun onnekseni, en voi vaan sietää ns. tuninki autoja)

Ja toiseksi, kuka pappa-mallin autoa haluaa tuunata? :o

Edellisen itsetuunatun (oli ilmanottoa, spoikkaa ja tarraa) uusikeulaisen 960pin jonka näin nettiautossa, joku uhkasi tappaa myyjän. ;D

Ns. uusikeulaisia 960 volvoja valmistettu jotain luokkaa 100.000kpl, aivan liian pieni määrä kohdentaa tuning varustusta kuten valoja ja puskureita. Lippaa ei saa, valoja ei saa jne. Alustaan ja moottoriin saa osia valmiina, loput täytyy tehdä itse.

Eli jos tuunata haluat, osta joku tavallisempi peli tai tyydy vanteisiin, takaspoikkaan ja esim asentamaan 850R etulippa.

Itselle tuttu asia, autoina S90 (sama kun 960 1995->), 340 ja A8... mihinkään näistä ei saa vannetta ja takaluukun spoileria kummempaa tuningosaa (eli ei valoja jne), tosin en kaipaakkaan. Autot on tehty ajettaviksi, ei tuunattaviksi. Nähnyt vaan liikaa näitä lasikuitupuskurihelvettejä jotka halkeaa talvella ekaan kinokseen, tai irtoaa kesken motarilla ajon ja sinkoaa seuraavan auton tuulilasiin.

Kukin tavallaan, kunhan omallaan. :)
Otsikko: Vs: mistä 960 -95 "tuning"osia?
Kirjoitti: pukema - 06.02.2013, 14:22:49
LMR:ltä saa ainaki puskureita jne      http://www.l-m-r.se/c/modellanpassande-tillbehor/940960/

mallia voi katsoa vaikka täältä, V70R tyyliset etupuskurit ainaki suosittuja http://www.garaget.org/search.php?q=volvo%20960&type=3&a=&sort=3&y1=&y2=&p=1

Ja toiseksi, kuka pappa-mallin autoa haluaa tuunata? :o
minä minä minä :)
Otsikko: Vs: mistä 960 -95 "tuning"osia?
Kirjoitti: InlineFour - 06.02.2013, 14:25:50
SJS onnistu vastaamaan ainaki tehokkaasti kaikkee muuhun ku kysyttyyn..
Oon nähny ihan oikeesti hienon tuunatun 960 livenä, enkä puhu nyt Peetun autosta koska senhän jo moni tietääkin.
Otsikko: Vs: mistä 960 -95 "tuning"osia?
Kirjoitti: Tuppuri_ - 06.02.2013, 16:03:10
Nähnyt vaan liikaa näitä lasikuitupuskurihelvettejä jotka halkeaa talvella ekaan kinokseen, tai irtoaa kesken motarilla ajon ja sinkoaa seuraavan auton tuulilasiin.

Kukin tavallaan, kunhan omallaan. :)

En siis todellakaan ole itse näitä lasikuituällötyslällötys miehiä! En ollenkaan ja siksi tuolla onkin tuo tuning laitettu "heittomerkkien sisään" :)

Autosta ollaan siis havittelemassa sellasta semi alhaalla kulkevaa kivoilla vanteilla varustettua peliä jossa on pieniä yksityis kohtia esim. juuriki joku pikku etupuskurin lippa :) Ellei auto sitä ennen vaihdu :D Tohon ei siis saa kunnon etuvaloja missä xenoneista olis iloa?

Ja sen oon todellaki huomannu että rakentelun kohde on ehkä vähä haastava osien saatavuuden kannalta  :nohnoh

Ei
Otsikko: Vs: mistä 960 -95 "tuning"osia?
Kirjoitti: Ribbe - 06.02.2013, 17:25:30
Autosta ollaan siis havittelemassa sellasta semi alhaalla kulkevaa kivoilla vanteilla varustettua peliä jossa on pieniä yksityis kohtia esim. juuriki joku pikku etupuskurin lippa :) Ellei auto sitä ennen vaihdu :D Tohon ei siis saa kunnon etuvaloja missä xenoneista olis iloa?

Ja sen oon todellaki huomannu että rakentelun kohde on ehkä vähä haastava osien saatavuuden kannalta  :nohnoh

Ei
Tuon auton madaltaminenkin on jo haaste. Takana kun on se muovinen lehtijousi. Volvolta siihen joskus vuonna elvis sai vielä madallussarjaa, muttei enää. Eteen käy muiden mallien jouset. Miksi ihmeessä valot pitää vaihtaa jos xenonit laittaa? Kunhan umpiot on kunnossa niin pesee valotehossa tuning valot.
Otsikko: Vs: mistä 960 -95 "tuning"osia?
Kirjoitti: sjs - 06.02.2013, 17:52:49
SJS onnistu vastaamaan ainaki tehokkaasti kaikkee muuhun ku kysyttyyn..
Oon nähny ihan oikeesti hienon tuunatun 960 livenä, enkä puhu nyt Peetun autosta koska senhän jo moni tietääkin.
Kerroinhan että näiden tuunaaminen on haaste ja tee-se itse peliä. Tuolla pukeman linkkaamalla sivustolla olevat osat on kyl sellasta leikkaa ja liimaa ettei oo tottakaan, siis näitä normi lasikuitulirpakkeita jotka on ekan pakkasen jäljiltä hajalla... itse olen enemmän orkkiskamojen tai ainakin muoviste tehtyjen puolestapuhuja, ja näitä tarkoitin ettei ole saatavilla. Varmasti vaikka bugatti veyroniin on saatavissa lasikuitupuskuri. :)


Tuon auton madaltaminenkin on jo haaste. Takana kun on se muovinen lehtijousi. Volvolta siihen joskus vuonna elvis sai vielä madallussarjaa, muttei enää. Eteen käy muiden mallien jouset. Miksi ihmeessä valot pitää vaihtaa jos xenonit laittaa? Kunhan umpiot on kunnossa niin pesee valotehossa tuning valot.
HCR umpioissa xenonpolttimot ovat laittomat.

Ainakin itse huoman joka kerta kun tulee joko jälkiasennusxenon vastaan maantiellä, kun häikäsee todella pahasti... takaisin tulee 100referenssin edestä täältä sillon laillisilla xenoneilla... :D

Valoja näihin ei saa siis tuningmallisia kuten jo totesin, ei sitten yhtään mitään, ei eteen eikä taakse (takavaloista löytyy oranssilla tai valkoisella vilkulla). Tuningvaloja (paskalaatuisia) saa esim korollaan, pikkuVAG vehkeisiin ja ranskiksiin ja yleisempiin volvoihin. Näihin saa vaan vakioita. Lokarin sivuvilkkuja löytyy tuningmallisia.

Puskureita saa varmasti jotain jostain, mutta kyllä ne aika vakion näköisiä lasikuituhömpötyksiä on, joissa sopivuus on hanurista... se orkkishuuli mikä näissä on tuntuu olevan suurin tuninki. Tottakai esim 850/70 sarjan puskureiden alaosia jne on asenneltu eteen ja taakse kuten ekassa postissa mainitsin.

Takapään madaltaminen tosiaan on haaste, nivot veke (jos on) ja säädettävät tolpat taakse tilalle, ni sit varmaan onnistuu. Jos ei oo nivoja, ni sit on hankalampi, ku nivojen lehtijousi kantaa osan perän painosta, eli jos nivot korvaa heikoilla jousilla olevilla kynätolpilla ni saa varmasti madallettua. Itse jos rupeaisin hommaan, tulisi ilmajousitus laitettua, koska se ei ole juurikaan jousien+iskarien vaihtoa kalliimpi (iskarit 1100e varvi nivojen kanssa, jouset päälle 6-700e jos edes saa taakse lehtijousta enää).

Ja toi lause "Ellei auto sitä ennen vaihdu" kertoo jo sen, ettei tälle koskaan tulla tekemään mitään. Sori että tuomitsen heti kättelyssä. Mutta The_OttoB:n lausetta lainaten: "100 miestä puhuu autonsa turboahtamisesta ja niistä 10 saa ostettua turbon. Vain yksi saa turbon asennettua. " Toivon että näytät toisin. :)
Otsikko: Vs: mistä 960 -95 "tuning"osia?
Kirjoitti: Ribbe - 06.02.2013, 17:59:44
Kerroinhan että näiden tuunaaminen on haaste ja tee-se itse peliä. Tuolla pukeman linkkaamalla sivustolla olevat osat on kyl sellasta leikkaa ja liimaa ettei oo tottakaan, siis näitä normi lasikuitulirpakkeita jotka on ekan pakkasen jäljiltä hajalla... itse olen enemmän orkkiskamojen tai ainakin muoviste tehtyjen puolestapuhuja, ja näitä tarkoitin ettei ole saatavilla. Varmasti vaikka bugatti veyroniin on saatavissa lasikuitupuskuri. :)

HCR umpioissa xenonpolttimot ovat laittomat.

Ainakin itse huoman joka kerta kun tulee joko jälkiasennusxenon vastaan maantiellä, kun häikäsee todella pahasti... takaisin tulee 100referenssin edestä täältä sillon laillisilla xenoneilla... :D

Valoja näihin ei saa siis tuningmallisia kuten jo totesin, ei sitten yhtään mitään, ei eteen eikä taakse (takavaloista löytyy oranssilla tai valkoisella vilkulla). Tuningvaloja (paskalaatuisia) saa esim korollaan, pikkuVAG vehkeisiin ja ranskiksiin ja yleisempiin volvoihin. Näihin saa vaan vakioita. Lokarin sivuvilkkuja löytyy tuningmallisia.

Takapään madaltaminen tosiaan on haaste, nivot veke (jos on) ja säädettävät tolpat taakse tilalle, ni sit varmaan onnistuu. Jos ei oo nivoja, ni sit on hankalampi, ku nivojen lehtijousi kantaa osan perän painosta, eli jos nivot korvaa heikoilla jousilla olevilla kynätolpilla ni saa varmasti madallettua. Itse jos rupeaisin hommaan, tulisi ilmajousitus laitettua, koska se ei ole juurikaan jousien+iskarien vaihtoa kalliimpi (iskarit 1100e varvi nivojen kanssa, jouset päälle 6-700e jos edes saa taakse lehtijousta enää).
Suurin osa noissa linkin takana olleista lärpäkkeistä oli muovisia.

Tiedetään että on laittomat. Kun lasit on hyvä ja suunnattu oikein niin ei häikäise hirveästi ;)

Tuolla tavalla sen takapään voisi saada laitettua. Tiedä mitä katsastusinssi tykkää? Toisaalta tämän ikäisissä autoissa ei taidettu vaatia tuv-lappuja?
Otsikko: Vs: mistä 960 -95 "tuning"osia?
Kirjoitti: 460GLE - 06.02.2013, 18:37:44
Onhan noita hyvällä maulla laitettuja 960/x90- sarjalaisia vaikka kuinka, varsinkin ruotsinmaalla.  :pomo:

Eikä tuommoseen uuskoppaseen tarvi mitään valtavaa tehä niin näyttää jo varsin mukiinmenevältä. Pikku madallus sopivien vanteitten kans ja ehkä 850/R-spoileria luukun päälle niin ollaan jo lähellä. Uuskoppanen etupuskuri naitettuna R-alaosaan näyttää kans omaan silmään pirun hyvältä eikä lyö millään tapaa yli, näistäkin on hyviä esimerkkejä garagetissa.
Otsikko: Vs: mistä 960 -95 "tuning"osia?
Kirjoitti: Tuppuri_ - 06.02.2013, 18:38:29
Ja toi lause "Ellei auto sitä ennen vaihdu" kertoo jo sen, ettei tälle koskaan tulla tekemään mitään. Sori että tuomitsen heti kättelyssä. Mutta The_OttoB:n lausetta lainaten: "100 miestä puhuu autonsa turboahtamisesta ja niistä 10 saa ostettua turbon. Vain yksi saa turbon asennettua. " Toivon että näytät toisin. :)
Tämä "ellei auto sitä ennen vaihdu" perustuu siihen että olis ollut jo ennen tätä 9sarjan turbo D mutta toivottavasti tämän kanssa pärjätään niin kauan että sille saa jotain tehtyä..

Tarkottaako Multilinkki automaattisesti Nivo perää? Nivoista ei meinaan ole minkään näköstä tietoa mitä tarkottaa miltä näyttää :)
Otsikko: Vs: mistä 960 -95 "tuning"osia?
Kirjoitti: 460GLE - 06.02.2013, 18:44:59
Tämä "ellei auto sitä ennen vaihdu" perustuu siihen että olis ollut jo ennen tätä 9sarjan turbo D mutta toivottavasti tämän kanssa pärjätään niin kauan että sille saa jotain tehtyä..

Tarkottaako Multilinkki automaattisesti Nivo perää? Nivoista ei meinaan ole minkään näköstä tietoa mitä tarkottaa miltä näyttää :)
Multilink on tuo 960-mallissa oleva erillisjousitettu takapyöräntuenta. Sitäkin löytyy ainaki kahta eri versiota, josta ensimmäinen on kierrejousin ja myöhempi(sun autosta löytyvä) poikittaisella komposiittijousella varustettu. Suurin osa malleista on tehtaalla varustettu nivomat-takaiskarein, jotka pitää perän korkeuden vakiona taakasta huolimatta. Iskarit vaatii aina ajoon lähtiessä muutamia joustoliikkeitä kerätäkseen paineen, jolla nostavat perän vakiokorkeuteen.

Ja 960- mallia löytyy myös turbokoneella.  ;)
Otsikko: Vs: mistä 960 -95 "tuning"osia?
Kirjoitti: Ribbe - 06.02.2013, 18:48:24
Ja 960- mallia löytyy myös turbokoneella.  ;)
Mutta ei faceliftiä. Siihenkin kyllä onnistuu vaihtaa esim. kasipätkästä turbo tekniikka. Ekaa suomalaista T5:sta  odotellessa.
Otsikko: Vs: mistä 960 -95 "tuning"osia?
Kirjoitti: 460GLE - 06.02.2013, 18:52:27
Mutta ei faceliftiä. Siihenkin kyllä onnistuu vaihtaa esim. kasipätkästä turbo tekniikka. Ekaa suomalaista T5:sta  odotellessa.
Semmonen facelift-16v turbo kun ois ollu olemassa...  P>
Vaan ei oo, niin pitää tehdä ite.
Otsikko: Vs: mistä 960 -95 "tuning"osia?
Kirjoitti: Tuppuri_ - 07.02.2013, 10:54:26
Olisko vinkkejä minkä vehkeen jousia kannattas ettiskellä? Täytys kyllä jotain sitte keksiä tuon takapään kanssa että se saadaan alas kerran kaikki vakuuttaa että hankalaa on ;)
Tosiaan Turbo DEE oli hakusessa :) tietääkö kukaan että joku olis sovitellu tuon 850r lipan tollaseen eteen? kuvia kiinnostas saada rakennus vaiheista..
Otsikko: Vs: mistä 960 -95 "tuning"osia?
Kirjoitti: pukema - 07.02.2013, 13:35:44
Eteen sopii samat jouset kuin 940:een, takapään saa alas esimerkiksi ottamalla nivot pois ja 940/960 tarkoitetut iskarit tilalla. Coiloverit jne tietenki parempi vaihtoehto

madallussarjojakin saa
http://www.l-m-r.se/p/volvo/940960/vaghallning-136/fjadrar-och-stotdampare-306/vaghallningssats-960sv90-95-98-40-50-mm.html
Otsikko: Vs: mistä 960 -95 "tuning"osia?
Kirjoitti: Tuppuri_ - 26.02.2013, 15:18:40
Löytääkös tähän mistään pelkkiä kirkkaita umpion laseja? kirkkaan olosia etuvaloja sais mutta niistä viitti 300e pulittaa :D
Otsikko: Vs: mistä 960 -95 "tuning"osia?
Kirjoitti: Anderssi - 26.02.2013, 16:52:38
Jos on ajatuksissa madaltaa 960, niin suosittelen volvon omaa madallussarjaa. Sarja
sisältää etujouset, iskarit, taakse komposiittijousen ja nivot. Madaltaa n.30-35mm ja ajettavuus paranee huomattavasti.
Ite ostin aikoinaan sen siniseltä ja hintaa ei ollu ku karvan yli tonni koko setillä.
Ostopaikka tais olla hämeen autovaruste jyväskylässä ja  tilasivat sen ruotsista.
Otsikko: Vs: mistä 960 -95 "tuning"osia?
Kirjoitti: Tuppuri_ - 26.02.2013, 18:44:32
Tossa nyt ku tutkittu niin ei tuo ny taida mikään ameriikan temppu olla ton madaltaminen :) Jos vaan viitsii tehdä osia itse :)
Otsikko: Vs: mistä 960 -95 "tuning"osia?
Kirjoitti: Ribbe - 26.02.2013, 20:01:09
Jos on ajatuksissa madaltaa 960, niin suosittelen volvon omaa madallussarjaa. Sarja
sisältää etujouset, iskarit, taakse komposiittijousen ja nivot. Madaltaa n.30-35mm ja ajettavuus paranee huomattavasti.
Ite ostin aikoinaan sen siniseltä ja hintaa ei ollu ku karvan yli tonni koko setillä.
Ostopaikka tais olla hämeen autovaruste jyväskylässä ja  tilasivat sen ruotsista.
ei ole enää saatavilla tuota sarjaa Volvolta.