Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: retiisi69 - 07.02.2013, 12:39:23
-
Elikkäs volvo on tehnyt jo alusta alkaen mitä mulla on ollut, että hetken jäähtyneenä todella pitkään joutuu sahaamaan käyntiin, ja lähtee mahdollisesti räkien, kunnes 1-2sek alkaa käymää täysin normaalisti, ja ajossa toimii aivan normaalisti. Kylmänä ei mitään ongelmaa käyntiin lähdössä.. aikaisemmin ei antanut mitään vikakoodia, kunnes nyt lukaisin uudelleen niin 2reijästä antoi tuon 1-3-1 koodin, eli sytytyksen rpm signaali puuttuu startatessa? sekä sytkä puolelta 2-1-4 eli ilmeisesti kampiakselin asentotunnistimen signaali puuttuu? mistähän tätä lähtisi etsimään? tosiaan kun ajossa ei yhtään mitään ongelmaa, oli kosteaa tai kuivaa.. koneena tosiaan b200f 335tkm ajettuna.. Voisikohan mahdollisesti olla jossakin liitoksissa hapettumaa yms?
-
Niin omituiselta kuin se kuulostaakin niin mulla yksi yksilö antoi samat koodit ja lopulta immun vaihto auttoi... :P
Jos on lainata joltain ehjää immua tai ostaa käytetty Bosch n. 60€ niin kokeile ihmeessä.
Jos järjellä ajattelee niin tuo koodi viittaisi siihen vauhtipyörää lukevaan asentoanturiin. Uus tarvikkeena jotain 30-40€.
Tuota ensimmäistä mainitsemaani vikaa ei heti kyllä uskonut mutta kun kaikki muu oli kokeiltu niin... :))
Ps. Kannattaa kyllä ne liittimet käydä läpi ensin. :)
-
Liittimet kävin konehuoneesta kaikki näkyvissä olevat läpi, samoin ohjausboksin maadotuksia katsoin mutta ei onkelmaa.. Puolan laattaliittimet oli melko hapettumassa.. crctä laitoin ja rapsuttelin puhtaaksi.. mutta ei vielä ainakaan vaikutusta ongelmaan? nollasin koodit ja ajelin n. 20km eikä ainakaan vielä tullut kumpakaan takaisin.. mutta ongelma silti olemassa.. voisikohan olla että ongelma on aivan muu kuin vikakoodit? jos koodit jotain hetkellisiä häiriöitä ollut.. itsellä tulee mieleen ainakin jos laskee paineet bensalinjasta pois jostakin kautta sammutuksen jälkeen? ideoita?
Edit: Laitetaan nyt tähän samaan, kun tuli ehkä pieni muuttuja matkaan.. :-[ Tuossa illalla ajon lopetettua ajattelin vilaista onko nuo koodit tullut takasin, noh tempasin kahvasta jalkatilassa ja kaskummaa kun nykäskin kahvatyhjää ja vaijeri jossakin suojaputkessaan.. kahvaan jäi kyllä se pallura missä vaijeri on kiinni, eli tuskin on poikki.. millähän tuonne pellin alle pääsee muullakuin purkamalla puoliautoa? :idiot2: :idiot2:
-
Taitaa olla helpoin sieltä jalkatilasta kaivaa se vaijeri esille ja avata pelti. Vähän kuorta leikkaa pois jos päätä ei näy.
-
tosiaan eilen kävinliittimet läpi, ja nyt aamulla lähti niinnopeesti käymää että melkein säikähdin.. tiedä sitten miten vähänjäähtyneelläkoneella toimii.. kunyleensä kylmänä ihan hetken joutunut sahaamaan ja sitten nätisti lähtenyt. ja nyt aamulla kääntiavainta niin se kävikin jo.. täytyy kokeilla lämpösenävielä.. palataan asiaan ja jatketaan harjotuksia.. :hello: :hello:
Tosiaan nyt rämpinyt ton pellin kanssa tossa, ei löytynyt aluksivaijeria, kuorin ja kuorin sitä vaijerin päällistä.. kunnes tuli kuoriessa koko suojaputki pois sieltä, ja nyt siis pelkkä vaijeri siinä esissä, mutta kun kiskasee niin aukeaa VAIN repsikanpuoli?
-
Vahvasti epäilyttää, että VR-anturi (asentotunnistin) on tiensä päässä tai sitten johtosarjassa on mätää...
Muistaakseni se VR-anturin resistanssin pitäisi olla siinä 160 ohmin nurkissa, eli kannattaa tarkastaa sekin. Liitin löytyy siitä jarrutehostimen ja moottorin välistä.
Motonetistä se löytyy tällä koodilla.
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=10-9062
-
elisiis ykk anturi toisinsanoenkö? Missähän mahtaa sijaita itse anturi? kuinka hankalavaihtaa? Mitens tuo itse kampuran asentotunnistin? jos joku viitsisi vähän avittaa tietämätöntä ja neuvoa hieman vaihdossa ::) ja missähän tuo kampiakselin asentotunnistin sitten, millanen vaihtaa?
Ja pelti on nyt auki.. kuskin puolen lukko ei lähtenyt auki, kun vaijeri vain kulki rinkulan läpi ottamatta mihinkään kiinni? nopeaksi "korjaukseksi" otin sen lukkoon menevän tapin irti niin saa pellin vielä auki.. :pomo: ja jos jollain on 740 ruutumaskia ylimääräsenä niin halukas ostaja ois tässä.. täytyi nääs rikkoi maski että sai lukonauki..
-
Vauhtipyörän päällä, lähellä moottorin ja vaihdelaatikon liitosta, näkyy paremmin pakosarjan puolelta, yhdellä ruuvilla kiinni.
-
elisiis ykk anturi toisinsanoenkö? Missähän mahtaa sijaita itse anturi? kuinka hankalavaihtaa? Mitens tuo itse kampuran asentotunnistin?
Se on asentotunnistin eikä YKK-anturi, vaikka motonetin listassa niin sanotaankin. Se tunnistaa vauhtipyörästä kampuran asennon siten, että vauhtipyörä on jaettu 60 sektoriin ja niistä 58 on porattu reikä. Joten sitä sanotaan ns. 60/2 tunnistukseksi.
Ja kuten tulijyrä sanoi, yhdellä pultilla kiinni. Varo pudottamasta pulttia sinne kytkinkopan sisään.
Automaattivaihteisessa se aiheuttaakin sitten ongelmia, jos se tippuu sinne!
Mutta mittaa ensin se, ennenkuin käyt vaihtotyöhön!
-
täytynee huomenna alkamaan siis mittailemaan.. monipinninen liitos siihen tulee? tosiaan kyselin kampiakselin asentotunnistinta motonetistä paripäivää takaperin ja tarjosvat vauhtipyöränasentotunnistinta? eli ilmeisestikkin tuo sama mokoma.. oli sellainen yhdella pultilla kiinnitettävä kolmepinnisellä liitoksella.. anturin päässä muistaakseni pienenpieni metallinökö? taisi olla hintaa tuo 30e juuri
-
täytynee huomenna alkamaan siis mittailemaan.. monipinninen liitos siihen tulee? tosiaan kyselin kampiakselin asentotunnistinta motonetistä paripäivää takaperin ja tarjosvat vauhtipyöränasentotunnistinta? eli ilmeisestikkin tuo sama mokoma.. oli sellainen yhdella pultilla kiinnitettävä kolmepinnisellä liitoksella.. anturin päässä muistaakseni pienenpieni metallinökö? taisi olla hintaa tuo 30e juuri
Juurikin oikea komponentti. Muistaakseni molemmat reuna pinnit olivat suojamaa ja keski pinnin ja jomman kumman reunimmaisen väliltä löytyy se vastus.
Jos sinulla olisi oskiloskooppi, niin asentotunnistimen signaalista pystyisi sanomaan paljon.
-
ihan perus yleismittari löytyy, selviää ilmeisesti silläkin ihan hyvin? mitenhän lähteekön sen liittimen päältä se kumisuojus pois mihin saa mittaria kiinni? ja siis nuo lukemat auton käydessä? kun tosiaan oireilee pelkästään startatessa, niin mitä ne lukemat pitäisi startissa olla?
-
Ei siinä muistaakseni mitään kumisuojaa ole. Katoppa ettet avaa lambda-anturin liitintä vahingossa?
Suoraan siinä koneen takana se liitin, piuha tulee sieltä vaihdelaatikon/kytkinkopan tyköä. Mittaus yleimittarilla: Auto ei käy eikä virrat ole päällä, avain siis pois lukosta. Liitin irti ja siitä liittimestä mistä se piuha menee sinne anturille, mittaat vastusmittauksella Ohmit jotka löytyvät joidenkin kahden pinnin välistä. Ok arvot sen n. 160 Ohm.
Liitin taitaapi näkyä tuossa mun yhdessä vanhassa kuvassa tuossa öljytikun pään oikealla puolella. Siinä on se jousilukitus, minkä painat pohjaan ja vedät liittimen irti, ei siinä pitäis mitään kumeja olla päällä...
(http://i77.photobucket.com/albums/j75/Vapiti/012.jpg)
No, tuo on ysisatkusta tuo kuva mutta silti...
-
en pellin alta ole liitintä vielä edes etsinyt..illalla kun aikaa on niinpellin alle tarkotus on kömpiä.. jatketaan harjoituksia siis, tulipa tuo mittaus tapakin selville :)
Nyt on mitattu ja 91ohmia parhaimmillaan antoi.. uusi osaki. tuli haettua ja odottaa vain vaihtoa.. :) mitään hyviä vinkkejä yläkautta vaihtamiseen? pulttikyllä näkyy mutta melko mukavan näköinen paikka vaihella.. :-\
-
Anturi sökö.
Ei se nyt niin paha ole vaihtaa, yläkautta se on tehtävä jokatapauksessa. Näpit kyllä sotkeentuu ja ehkä vähän hiertyy, riippuu käsien koosta.
ÄLÄKÄ sitten tosiaan pudota sitä ruuvia sinne kytkinkotelon sisään... :nohnoh
Pikkuräikällä ja pitkällä 10mm hylsyllä on aina onnannut hyvin.
Ehkä jatkovarsi lisäksi, mikä nyt hyvältä tuntuupi. :)
-
Vika löytyi tosiaan tuosta vauhtipyörän asentotunnistimesta/ykkanturista.. Vaihto ei tosiaan ollut vaikea homma kun tuo vapari sattuu olemaan niin käsi mahtui räikän kanssa helposti paikalleen.. sormineen loppupätkä pultista pois niin ei pudonnut pulttikaan :) ISO kiitos kaikille avustaneille! nyt volvo taas toimii ongelmitta ja lähtee niin nopeasti käyntiin että hyvä kun perässä pysyy.. :pomo:
-
Kun otit sen vanhan pois, olisi hyvä tarkistaa että onko siinä pieniä teräshiluja kiinni siinä magneettikärjessä. Jos on, se on haitallista koska kyseessä on ns induktiivinen anturi. Samalla olisi voinut tarkistaa onko uudessa anturissa tuota magneettisuutta jollain pienellä teräspalalla. Pitäisi olla, koska muuten se ei toimi. Minä sain aikanaan Motonetista "epämagneetisen" kappaleen eikä tominut. Nuo teräshilut antavat vinkin siitä, että kytkinkopassa pyörii liikaa "hiluja". Vauhtipyörän reikäkehän puhdistus ja kytkinremontti + kytkinkopan puhdistus voivat olla edessä.
-
ei ollut kyllä juur minkäänlaista hilua kiinni.. ja eiköhän tuo toimi kun on ilmeisesti vähän on/off mallia.. uuttalaittaessa ekalla kerralla jäi anturinpultti löysälle eikä lähtenyt käymään ollenkaan, kunnes olin jo laittamassa vanhaa takaisin kun huomasin pultin löysyyden ja laitoin tiukalle niin toimii kun tehtaasta olisi auton hakenut :)
-
Juu, tuo VR-anturi on uskomattoman tarkka tuosta etäisyydestä, koska magneettikenttä heikkenee etäisyyden kuutioon.
Eli puhutaan muutamien millien matkoista, mitkä erottavat toiminnan ja toimimattomuuden.
Automaagissa peltikehän 2mm lommo teki sen, ettei signaalia EZK:lle tullut.
-
Noniin, eipä tuo nyt sitten sen ihmeemmin auttanut.. räkien lähtee edelleen käyntiin sopivasti jäähtyneenä.. muita ehdotuksia? Itsellä käväisi mielessä josko laskee bensan paineet jostain pois, ja kun auto tarpeeksi on jäähtynyt niin tulee kylmäsuutin peliin ja riittää lähtemään siististi käyntiin? kun taas hetken jäähtyneenä ei kylmäsuutin ole pelissä ja lähtee silloin räkien? Muita ehdotuksia?
-
Juu, tuo VR-anturi on uskomattoman tarkka tuosta etäisyydestä, koska magneettikenttä heikkenee etäisyyden kuutioon.
Eli puhutaan muutamien millien matkoista, mitkä erottavat toiminnan ja toimimattomuuden.
Automaagissa peltikehän 2mm lommo teki sen, ettei signaalia EZK:lle tullut.
Paljo se vr-anturin etäisyys sitte on? oon asentamassa 10 sarjan lohkoon eikä tietoo etäisyydestä.
-
Noniin, eipä tuo nyt sitten sen ihmeemmin auttanut.. räkien lähtee edelleen käyntiin sopivasti jäähtyneenä.. muita ehdotuksia? Itsellä käväisi mielessä josko laskee bensan paineet jostain pois, ja kun auto tarpeeksi on jäähtynyt niin tulee kylmäsuutin peliin ja riittää lähtemään siististi käyntiin? kun taas hetken jäähtyneenä ei kylmäsuutin ole pelissä ja lähtee silloin räkien? Muita ehdotuksia?
jos tämä on vikana niin bensapumpun releessä voisi olla vikaa tai suutin releeessä.
-
Paljo se vr-anturin etäisyys sitte on? oon asentamassa 10 sarjan lohkoon eikä tietoo etäisyydestä.
Nyt vetäisen ihan hihasta, muutama milli...
Oikeasti mahdollisimman lyhyt matka, ettei kontaktia tule, jolloin signaali mahdollisimman hyvällä signaali/kohina-suhteeltaan. Tällöin systeemi toimii mahdollisimman hyvin!
-
Nyt vetäisen ihan hihasta, muutama milli...
Oikeasti mahdollisimman lyhyt matka, ettei kontaktia tule, jolloin signaali mahdollisimman hyvällä signaali/kohina-suhteeltaan. Tällöin systeemi toimii mahdollisimman hyvin!
Löysin tuolta lankun kertomana et ois 1-1.2mm ei varma tieto.
-
Löysin tuolta lankun kertomana et ois 1-1.2mm ei varma tieto.
Kuten sanottu, lyhyin mahdollinen kontaktiton etäisyys. Ehkä jonkun 0,5mm turvamargiaalin voi jättää! :hello:
-
Kukaan ei ole vielä ehdottanut ruiskun lämpöanturia. Mulla oireili seiska vastaavalla tavalla, lämpöanturin vaihto auttoi... Sijaitsee imusarjan alla, suurinpiirtein 3. ja 4. imukanavan välissä. Anturi on kierteellä kiinni kannessa. FAQ auttaa näköjään tässäkin: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=588.0
-
joo tuohon auttoi suutinrele jonkin verran, ei sahaa enää ihan törkeesti, ajoittain kyllä.. asiaa en ole enään pohtinut kun taitaa uuteen kotiin huomenna lähteä rakas maantielaiva :'( mutta uusia tuulia on pakko kokeilla urpojen puolelta :pomo: