Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: koksa - 20.02.2013, 12:20:08
-
Legendaarista
1990 740 GL B230F AW71L ei käynnisty
Releet + sulakkeet käyty läpi, epäily että bensapumppu ei toimi.
Vinkkejä "pikakorjaukseen"?
Yritin naputella sitä kuskin penkin alla olevaa pumppua parkkiksella mutta ei sano juuta eikä jaata.
Yritin kuunnella, pumppu ei pidä sitä "surinaa" mikä pitäis kuulua hetken aikaa kun virrat laittaa päälle.
-V
-
Lamppu pumpun sähköliittimiin ja kahtot tuleeko sille virtaa, tällöinhän tiaknoosi on jo pitkällä.
-
Okei, ohitin releen, pumppu lähti surisemaan.
Silti ei lähteny käyntiin...
Ideoita?
-V
Menee kahteen ketjuun, rankaskaa jos haluutte
-
Miten ohitit? Otithan huomioon että releessä on useampikin nasta. Se kytkee pumpun lisäksi virrat moottorinohjaukselle.
-
Rele pois, yhdistin noi kolme nastaa.
Reunimmaiset kuskin puolen rivistä ja keskimmäisen apparin puolen rivistä.
Ei tarvinnu ees virtoja päälle nii lähti pumppu surraamaan
-V
-
Eli olet varmaan kytkenyt nastat 1, 3 ja 5. Näillä lähtee pumppu pyörimään kyllä mutta nasta nro 4 menee sitten vielä ecu boksille.
-
Broidi sanoo että moottorinohjaus ohjaa relettä.
=kytkee nastat 1,3 ja 5 - pumppu pyörii - pitäis käynnistyä
-V
-
No noinhan se onki. Se nelonen kytkee releen pois päältä kun sammutetaan auto. Ei kaikki selviä sähkökaaviosta ekalla vilkaisulla kun sähkö kulkee kahteen suuntaan. :hello:
Tarvitsetko sähkökaaviota?
-
En tiiä mitä tartten :)
Mulla on kohta siis perustutkinto tietoliikennetekniikasta = perusymmärrys sähköstä, mutta v*ttujakaan en autoista/autosähköistä ymmärrä.
Tarttisin lähinnä yksinkertasia ohjeita mitä mä tekisin, mutta ymmärrän että on vaikea ohjata ihmistä joka ei välttämättä ymmärrä kaikkia termejä/välistä edes yksinkertasta suomenkieltä :D + etäisyyttä kilometrejä ellei satoja.
Releessä ei mitään näkyvää fibaa, kelat kunnossa, mittasin, ei oo katkennu, diodi kunnossa eikä muutenkaan näytä kärsineeltä. En jaksanut pohtia mitään testaussysteemiä releelle, joten sen toiminta on edelleen kyseenalainen.
Jos jollain lomaa, asustelee pääkaupunkiseudulla ja on tylsää, saa tulla potkimaan renkaita ja pohtimaan vikaa.
Yksin ilman koulutusta se on hieman vaikeeta :)
-V
-
Vikakoodit luettu?
-
Eip.
Ei ole millä lukea.
Jos on ja asustelet Helsingissä, teretulemast, laitan kahvin kiehumaan ja käväsen kaupasta hakee pullaa :)
Edit: nyt ku tajuaa miten homma toimii nii ei voi muuta ku nauraa omalle tyhmyydelle :2funny:
-V
-
(http://i852.photobucket.com/albums/ab86/Kaziganth/IMAG0361.jpg?t=1361131556) tuollaisella pömpelillä luetaan koodit. Jos koneena on B230F niin löytyy todennäköiseste kuskin puolen iskaritolpasta. Virrat päälle ja piuha 2-nastaan, nappia 3-5sek pohjassa jonka jälkeen rupee valo välkkymään. 1-1-1=ei vikakoodeja.
-
Idioottiki ymmärtää ku antaa yksinkertaset ohjeet.
Olettaen että 3 ~sekunnin välähdystä ~2 sekunnin tauoilla on 1-1-1 niin ei vikakoodeja.
-V
-
Olettaakseni veljelles koitinkin tätä jo jutustaa, mutta pistä se rele takasin ja tee pari tsekkausta: syttykö lambdavalo kun käännät virrat päälle, palaako myös startatessa? Entäpä tekeekö kipinää? Nuilla pääset jo alkuun, eli jos sytkäjutuissa on anturivikaa ja laite ei saa pyörintätietoa, ei se myöskään käytä bensapumppuja eikä suuttimia. Kuitenkin vikahan ei ole bensapuolella jos näin on, siksi tuo testi on lähtökohta diagnoosille.
-
(http://i735.photobucket.com/albums/ww354/Hembaland/suutinrele.jpg)Tuossa toinen hyvä vaihtoehto. Eli suutinrele. Muistaakseni punainen ja punavihree hyppylangalla yhteen ja koittaa sit
-
Olettaakseni veljelles koitinkin tätä jo jutustaa, mutta pistä se rele takasin ja tee pari tsekkausta: syttykö lambdavalo kun käännät virrat päälle, palaako myös startatessa? Entäpä tekeekö kipinää? Nuilla pääset jo alkuun, eli jos sytkäjutuissa on anturivikaa ja laite ei saa pyörintätietoa, ei se myöskään käytä bensapumppuja eikä suuttimia. Kuitenkin vikahan ei ole bensapuolella jos näin on, siksi tuo testi on lähtökohta diagnoosille.
Lambdavalo ei oo palanu missään vaiheessa... ei menneisyydessä eikä nytkään.
Kierrosmittari pomppii ku starttia pyörittää - oletan että anturi kunnossa - laite saa pyörintätiedon.
Tuossa toinen hyvä vaihtoehto. Eli suutinrele. Muistaakseni punainen ja punavihree hyppylangalla yhteen ja koittaa sit
Mutta, siirtopumppu ei inahdakkaan kun bensapumpun rele kiinni - voikos toi suutinrele vaikuttaa asiaan?
Vai onko turhaa säätöä testata suutinrelettä jos bensapumppu ei sano juuta eikä jaata?
-V
-
Mutta, siirtopumppu ei inahdakkaan kun bensapumpun rele kiinni - voikos toi suutinrele vaikuttaa asiaan?
Vai onko turhaa säätöä testata suutinrelettä jos bensapumppu ei sano juuta eikä jaata?
-V
Ei sen ainakaan pitäisi vaikuttaa. Tossa ohjeet miten voi kokeilla onko se ehjä. Eli selkeesti suuttimet napsuu jos ovat pelissä mukana. Silloin on YKK-anturi ja suutinrele kunnossaKomponenttien testaaminen (tila 2):
* Kytke virta ja liitä pistoke 2. töpseliin kuten edellä
* Paina näppäintä 1-3 sekuntia, päästä näppäin 1-2 sekunniksi ja paina uudelleen 1-3 sekuntia.
* Ledi alkaa vilkkua yhtäjaksoisesti, jolloin ollaan diagnostiikkatilassa 2.
* Tässä tilassa voit testata vauhtipyörän anturin, automaattivaihteiston vaihteenvalitsimen asennontunnistimen sekä B18U-koneen tyhjäkäyntimoottorin sisällä olevan kytkimen toiminnan.
* Kun ohjausyksikkö saa signaalin kyseiseltä laitteelta, se välkyttää kyseisen
laitteen koodin vahvistukseksi.
Komponenttien aktivointi (tila 3):
* Toimi kuten tilassa 2, mutta paina näppäintä 2 kerran sijasta 3 kertaa
* VAROITUS! Koska suuttimet ovat toiminnassa 5-10 sekuntia, polttoainetta pääsee sylintereihin ja seuraavassa käynnistyksessä mahdollisesti kuumaan katalysaattoriin, räjähtäen sen sisällä! Bensapumpun virransyöttö on siis syytä katkaista ennen testin aloittamista!
* Ohjausyksikkö alkaa aktivoida oheislaitteita seuraavassa järjestyksessä:
* Suuttimet
* Tyhjäkäyntiventtiili
* Hiilisäiliön venttiili
* Ilmastoinnin kytkin
* Päärele
* (Lisä)rele
* Vesipumppu
* Testi toistetaan automaattisesti 2 kertaa, jolloin se päättyy itsestään
-
Tuossa toinen hyvä vaihtoehto. Eli suutinrele. Muistaakseni punainen ja punavihree hyppylangalla yhteen ja koittaa sit
Ei auttanut.
Alkaa akku kohta kyykkäämään startin pyörittelystä sun muista testauksista :)
-V
-
Akku kyykkäs, kävin tutulta lainaamassa laturin nyt on akku latauksessa...
Parin tunnin päästä jatkuu testailut...
Maikan kanssa käyty sähköjä läpi, kyseessä elektroniikan insinööri, ongelma alkaa pikkuhiljaa löytymään...
Epäilyksiä: sytkäsysteemissä fiba, tankissa oleva bensapumppu tai jotain todella hämärää.
-V
-
Edelleen peräänkuulutan perusasioita, tuleeko säännöllinen ja kunnollinen kipinä?
-
Akku latingissa, saat vastauksen parin tunnin sisään.
(http://i.imgur.com/O0YQjdH.jpg?2)
-V
-
Se tankkipumppu ei vaikuta käynnistymiseen. Usein sen rikkoontuminen huomataan vasta kun pääpumppu lopettaa toimintansa. Testaa se kipinä niin päästään sulkemaan noin 10 vikakohdetta pois ;)
-
Noniin...
Jos volvoistit viittis vastata kysymykseen mitä h*lvettiä...
Akku kiinni, käännän avainta vrumm, volvo lähti käyntiin ku palmun alta.
Akku ei ollut eilen tyhjä kun ongelma ilmeni (12,3 volttia napajännite)
Nyt kun ladatun akun tuuppasin autoon, jännite oli 12,6 volttia... eli periaatteesesa en tehnyt mitään, ja auto korjasi itsensä...
Eli... onko tämä odotettavaa, volvot hajoaa ja korjaa itteään millon huvittaa, jos tällasta autoa haluaisin oisin ostanu ranskalaisen.
Jos haluan varman auton, ostan saksalaisen, ne on varmasti kokoajan rikki, ei tarvitse pelätä kun tietää.
-V
Ei siinä mitään, auto toimii, hyvä... ei vaan herätä luottamusta tällaset pienet temmellykset...
-
Oliko edelleen se rele ohitettuna? Se olisi juuri semmoinen toimii kun huvittaa vika.
Äläpä ny, tuollainen on-off vika on oikein mukava. Kun lähtee käyntiin, tietää vian olevan poissa :). Satunnaiset käyntihäiriöt ne kettumaisia on.
-
Rele ei ollu ohitettuna, sama vanha (päiväys 2009)
Jos ongelman uusii, nii käyn motonetistä hakemassa uuden releen...
Pitää kyllä sanoo että hienoo rahastusta esim releet, hyllyhinta 19,9€, elektroniikkaa paketissa on max 50 sentin edestä.
En usko että vika on poissa, ja niin kauan ku tolla volvolla ajan, pelkään kokoajan että vika uusiutuu, pitää ruveta neuvostoliittolaiseks siperiassa ajavaks kuorma-autokuskiks... en sammuta konetta koskaan
-V
-
Aivan varmasti uusii, yleisin ongelmakohta ruiskuvolvoissa. Releen voi huoltaakin. Käy kaikki juotokset läpi tinakolvilla ja varmistaa että releen kontaktipinnat on puhtaat ja oikealla etäisyydellä. Ja se uusikin vain 20€ ;)
-
Releen kävin läpi...
Pari vuotta koulussa tehny tollasia elektroniikkaschaisseja, en keksiny mitään vikaa ku releen avasin...
-V
-
Ite oon saanut ton allekirjotuksen ex-740:n, kun edellisellä omistajalla paloi käpy kun välillä ei käynnistynyt, välillä käynnistyi. Vikana oli suutinrele.
-
Ite oon saanut ton allekirjotuksen ex-740:n, kun edellisellä omistajalla paloi käpy kun välillä ei käynnistynyt, välillä käynnistyi. Vikana oli suutinrele.
Täytyy tässä todeta, että GLT:ssä oli samoja ongelmia ja ajattelin että niitä tinailemalla homma korjaantuisi.
Lyhyt totuus kuitenkin on vaihtaa nuo kaikki "kriittiset releet" uusiin. Sen jälkeen auto toimi moitteettomasti sen pari vuotta kunnes vaihdoin sen maasturiin. Metsänistutuksia tiedossa ja se kantamisen ilo tuli samalla puolitetuksi :D. Releen korjaaminen vaatisi vielä kärkien vaihdon, mutta noilla vanhojen Volvojen relehinnoilla se ei ole kyllä kannattavaa vaikka olisiskin TSI-mies (tuhoa se itse?) ;D
-
Ongelma uusiutu.
Vaihoin bensapumpun releen, ei auttanu.
Ongelma on vähän erilainen, pikkasen yrittää pärähdellä käyntiin, muttei lähde, eli... kipinä?
Yksin edelleen sitä hieman vaikea tarkastaa :)
-V
-
Mistäs mahollisesti löytää suutinreleen?
Motonetissä listahinta 18€, mutta loppunu varastoista.
-V
-
Jos ei niiden kahden johdon yhdistäminen hyppylangalla toimi, ei vika ole suutinreleessä
-
Toki kannattaa muuten mitata että varmasti tulee yhteen(muistaakseni punaiseen) piuhaan jatkuvasti 12v. Allekirjoituksen 940:ssä oli piuha hapettunut poikki sieltä liittimen sisältä. Eli kun mittas, niin välillä antoi 12v, välillä 5v ja välillä siltä väliltä tai ei mitään
-
Vikakoodi 2-3-2
Eli Lambdalla ongelmaa...
Ei taida liittyä käynnistysongelmiin?
-V
-
Vikakoodi 2-3-2
Eli Lambdalla ongelmaa...
Ei taida liittyä käynnistysongelmiin?
-V
Mun muistaakseni ei kylmänä mene lambda-ohjauksella
-
Jeps elikkä taas päivittelyä.
Tulppien räpläilyllä lähti käyntiin, kävi vähä rumasti, vaihoin tulpat, pikkasen käynti parani.
Eli ongelmaa tod näk virranjakajassa/sytkäkaapeleissa?
Ja sit sellanenki ongelma että tyhjäkäynti ~600rpm, keeevyesti painaa kaasua, niin meinaa kone sammua siihen.
Eli osaakos insinöörit päätellä näistä ongelmista probleeman kohtaa ja mahollista korjausta?
-V
-
Tuossa voi olla montakin ongelmaa takana. Esimerkiksi se "öljyloukku" siellä imusrjan alla tulisi puhdistaa letkut mukaanlukien, kaasuläpän takapuoli on ihan moskassa, pitäisi puhdistaa ja mahdollisesti säätää kaasuläpän asennot. Lämpötunnin voi olla viallinen ja pitäisi vaihtaa. Ja lopuksi se sytytyspuoli kun se vielä "korjataan kuntoon". Volvo on vain sen omistajien mielestä auto, jota ei koskaan tarvitse korjata eikä huoltaa. ;)
-
Voi olla että on tosi monivika potilas, mutta seuraavaksi laittaisin uusiksi YKK-anturin(jos kerran sytkäosat on uusittu), halvin tapa edetä korjauksissa.
-
Siis en oo avannu ees virranjakajaa ja kattonu löytyykö sieltä millanen linnunpesä...
Vaihoin vaan tulpat uusiin, sytkäjohdot on suht uudet.
Puola on tosiaan joku biltemaschaisse, voiskoha siitä johtua ongelmat?
-V
-
Siis en oo avannu ees virranjakajaa ja kattonu löytyykö sieltä millanen linnunpesä...
Vaihoin vaan tulpat uusiin, sytkäjohdot on suht uudet.
Puola on tosiaan joku biltemaschaisse, voiskoha siitä johtua ongelmat?
-V
ota se jakajan kansi auki. Onkohan siellä edes enää mitään. :facepalm: