Elekma  Autoracing

1990 740 GL B230F ei käynnisty

  • 39 Vastauksia
  • 10143 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa koksa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 54
Vs: 1990 740 GL B230F ei käynnisty
« Vastaus #15 : 20.02.2013, 16:33:43 »
Olettaakseni veljelles koitinkin tätä jo jutustaa, mutta pistä se rele takasin ja tee pari tsekkausta: syttykö lambdavalo kun käännät virrat päälle, palaako myös startatessa? Entäpä tekeekö kipinää? Nuilla pääset jo alkuun, eli jos sytkäjutuissa on anturivikaa ja laite ei saa pyörintätietoa, ei se myöskään käytä bensapumppuja eikä suuttimia. Kuitenkin vikahan ei ole bensapuolella jos näin on, siksi tuo testi on lähtökohta diagnoosille.

Lambdavalo ei oo palanu missään vaiheessa... ei menneisyydessä eikä nytkään.
Kierrosmittari pomppii ku starttia pyörittää - oletan että anturi kunnossa - laite saa pyörintätiedon.
Tuossa toinen hyvä vaihtoehto. Eli suutinrele. Muistaakseni punainen ja punavihree hyppylangalla yhteen ja koittaa sit
Mutta, siirtopumppu ei inahdakkaan kun bensapumpun rele kiinni - voikos toi suutinrele vaikuttaa asiaan?
Vai onko turhaa säätöä testata suutinrelettä jos bensapumppu ei sano juuta eikä jaata?

-V
-89 760 B230FT+ZF

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: 1990 740 GL B230F ei käynnisty
« Vastaus #16 : 20.02.2013, 16:38:28 »
Mutta, siirtopumppu ei inahdakkaan kun bensapumpun rele kiinni - voikos toi suutinrele vaikuttaa asiaan?
Vai onko turhaa säätöä testata suutinrelettä jos bensapumppu ei sano juuta eikä jaata?

-V
Ei sen ainakaan pitäisi vaikuttaa. Tossa ohjeet miten voi kokeilla onko se ehjä. Eli selkeesti suuttimet napsuu jos ovat pelissä mukana. Silloin on YKK-anturi ja suutinrele kunnossa
Lainaus
Komponenttien testaaminen (tila 2):

* Kytke virta ja liitä pistoke 2. töpseliin kuten edellä
* Paina näppäintä 1-3 sekuntia, päästä näppäin 1-2 sekunniksi ja paina uudelleen 1-3 sekuntia.
* Ledi alkaa vilkkua yhtäjaksoisesti, jolloin ollaan diagnostiikkatilassa 2.
* Tässä tilassa voit testata vauhtipyörän anturin, automaattivaihteiston vaihteenvalitsimen asennontunnistimen sekä B18U-koneen tyhjäkäyntimoottorin sisällä olevan kytkimen toiminnan.
* Kun ohjausyksikkö saa signaalin kyseiseltä laitteelta, se välkyttää kyseisen
laitteen koodin vahvistukseksi.

Komponenttien aktivointi (tila 3):

* Toimi kuten tilassa 2, mutta paina näppäintä 2 kerran sijasta 3 kertaa
* VAROITUS! Koska suuttimet ovat toiminnassa 5-10 sekuntia, polttoainetta pääsee sylintereihin ja seuraavassa käynnistyksessä mahdollisesti kuumaan katalysaattoriin, räjähtäen sen sisällä! Bensapumpun virransyöttö on siis syytä katkaista ennen testin aloittamista!
* Ohjausyksikkö alkaa aktivoida oheislaitteita seuraavassa järjestyksessä:
* Suuttimet
* Tyhjäkäyntiventtiili
* Hiilisäiliön venttiili
* Ilmastoinnin kytkin
* Päärele

* (Lisä)rele
* Vesipumppu
* Testi toistetaan automaattisesti 2 kertaa, jolloin se päättyy itsestään
No kun halvalla sai.

Poissa koksa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 54
Vs: 1990 740 GL B230F ei käynnisty
« Vastaus #17 : 20.02.2013, 16:48:48 »
Tuossa toinen hyvä vaihtoehto. Eli suutinrele. Muistaakseni punainen ja punavihree hyppylangalla yhteen ja koittaa sit

Ei auttanut.

Alkaa akku kohta kyykkäämään startin pyörittelystä sun muista testauksista :)

-V
-89 760 B230FT+ZF

Poissa koksa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 54
Vs: 1990 740 GL B230F ei käynnisty
« Vastaus #18 : 21.02.2013, 12:46:03 »
Akku kyykkäs, kävin tutulta lainaamassa laturin nyt on akku latauksessa...
Parin tunnin päästä jatkuu testailut...
Maikan kanssa käyty sähköjä läpi, kyseessä elektroniikan insinööri, ongelma alkaa pikkuhiljaa löytymään...
Epäilyksiä: sytkäsysteemissä fiba, tankissa oleva bensapumppu tai jotain todella hämärää.

-V
-89 760 B230FT+ZF

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 1990 740 GL B230F ei käynnisty
« Vastaus #19 : 21.02.2013, 14:18:24 »
Edelleen peräänkuulutan perusasioita, tuleeko säännöllinen ja kunnollinen kipinä?
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa koksa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 54
Vs: 1990 740 GL B230F ei käynnisty
« Vastaus #20 : 21.02.2013, 15:07:26 »
Akku latingissa, saat vastauksen parin tunnin sisään.



-V
-89 760 B230FT+ZF

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5849
  • www.vrcf.fi
Vs: 1990 740 GL B230F ei käynnisty
« Vastaus #21 : 21.02.2013, 16:01:16 »
Se tankkipumppu ei vaikuta käynnistymiseen. Usein sen rikkoontuminen huomataan vasta kun pääpumppu lopettaa toimintansa. Testaa se kipinä niin päästään sulkemaan noin 10 vikakohdetta pois ;)

Poissa koksa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 54
Vs: 1990 740 GL B230F ei käynnisty
« Vastaus #22 : 21.02.2013, 16:03:42 »
Noniin...
Jos volvoistit viittis vastata kysymykseen mitä h*lvettiä...
Akku kiinni, käännän avainta vrumm, volvo lähti käyntiin ku palmun alta.
Akku ei ollut eilen tyhjä kun ongelma ilmeni (12,3 volttia napajännite)
Nyt kun ladatun akun tuuppasin autoon, jännite oli 12,6 volttia... eli periaatteesesa en tehnyt mitään, ja auto korjasi itsensä...

Eli... onko tämä odotettavaa, volvot hajoaa ja korjaa itteään millon huvittaa, jos tällasta autoa haluaisin oisin ostanu ranskalaisen.
Jos haluan varman auton, ostan saksalaisen, ne on varmasti kokoajan rikki, ei tarvitse pelätä kun tietää.

-V

Ei siinä mitään, auto toimii, hyvä... ei vaan herätä luottamusta tällaset pienet temmellykset...
-89 760 B230FT+ZF

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5849
  • www.vrcf.fi
Vs: 1990 740 GL B230F ei käynnisty
« Vastaus #23 : 21.02.2013, 16:08:53 »
Oliko edelleen se rele ohitettuna? Se olisi juuri semmoinen toimii kun huvittaa vika.

Äläpä ny, tuollainen on-off vika on oikein mukava. Kun lähtee käyntiin, tietää vian olevan poissa :). Satunnaiset käyntihäiriöt ne kettumaisia on.

Poissa koksa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 54
Vs: 1990 740 GL B230F ei käynnisty
« Vastaus #24 : 21.02.2013, 16:13:26 »
Rele ei ollu ohitettuna, sama vanha (päiväys 2009)
Jos ongelman uusii, nii käyn motonetistä hakemassa uuden releen...
Pitää kyllä sanoo että hienoo rahastusta esim releet, hyllyhinta 19,9€, elektroniikkaa paketissa on max 50 sentin edestä.

En usko että vika on poissa, ja niin kauan ku tolla volvolla ajan, pelkään kokoajan että vika uusiutuu, pitää ruveta neuvostoliittolaiseks siperiassa ajavaks kuorma-autokuskiks... en sammuta konetta koskaan

-V
-89 760 B230FT+ZF

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5849
  • www.vrcf.fi
Vs: 1990 740 GL B230F ei käynnisty
« Vastaus #25 : 21.02.2013, 16:17:57 »
Aivan varmasti uusii, yleisin ongelmakohta ruiskuvolvoissa. Releen voi huoltaakin. Käy kaikki juotokset läpi tinakolvilla ja varmistaa että releen kontaktipinnat on puhtaat ja oikealla etäisyydellä. Ja se uusikin vain 20€ ;)

Poissa koksa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 54
Vs: 1990 740 GL B230F ei käynnisty
« Vastaus #26 : 21.02.2013, 16:21:24 »
Releen kävin läpi...
Pari vuotta koulussa tehny tollasia elektroniikkaschaisseja, en keksiny mitään vikaa ku releen avasin...

-V
-89 760 B230FT+ZF

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: 1990 740 GL B230F ei käynnisty
« Vastaus #27 : 21.02.2013, 17:53:20 »
Ite oon saanut ton allekirjotuksen ex-740:n, kun edellisellä omistajalla paloi käpy kun välillä ei käynnistynyt, välillä käynnistyi. Vikana oli suutinrele.
No kun halvalla sai.

Poissa pikatraktori

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • www.vrcf.fi
Vs: 1990 740 GL B230F ei käynnisty
« Vastaus #28 : 22.02.2013, 08:48:50 »
Ite oon saanut ton allekirjotuksen ex-740:n, kun edellisellä omistajalla paloi käpy kun välillä ei käynnistynyt, välillä käynnistyi. Vikana oli suutinrele.
Täytyy tässä todeta, että GLT:ssä oli samoja ongelmia ja ajattelin että niitä tinailemalla homma korjaantuisi.
Lyhyt totuus kuitenkin on vaihtaa nuo kaikki "kriittiset releet" uusiin. Sen jälkeen auto toimi moitteettomasti sen pari vuotta kunnes vaihdoin sen maasturiin. Metsänistutuksia tiedossa ja se kantamisen ilo tuli samalla puolitetuksi  :D. Releen korjaaminen vaatisi vielä kärkien vaihdon, mutta noilla vanhojen Volvojen relehinnoilla se ei ole kyllä kannattavaa vaikka olisiskin TSI-mies (tuhoa se itse?)  ;D

Poissa koksa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 54
Vs: 1990 740 GL B230F ei käynnisty
« Vastaus #29 : 27.02.2013, 13:27:21 »
Ongelma uusiutu.
Vaihoin bensapumpun releen, ei auttanu.
Ongelma on vähän erilainen, pikkasen yrittää pärähdellä käyntiin, muttei lähde, eli... kipinä?
Yksin edelleen sitä hieman vaikea tarkastaa :)

-V
-89 760 B230FT+ZF

 

KL-varaosat  Race.fi