Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: squier - 01.03.2013, 04:42:26
-
Tuommoista vaivaa alkoi siskon menopeli tekemään, ensin oli hyytynyt tienposkeen eikä oikein suostunut mitenkään käymään, vuoroin paukutteli imupuolelle ja pakoputkeen. Hinasin tallille ja yön tallissa jälkeen kävi taas ihan hyvin paitsi että kaasun laskiessa paukuttaa putkeen ja välillä tyhjäkäynniltä kaasun pohjaan painaessa jää rötäämään siihen 3500rpm paikkeille, pienemmällä kaasulla kyllä kiertää hienosti.
Tulpat vaihdoin ja bensapumppu+suodatin kuukauden vanhoja.
Leimalle on jo monena vuonna joutunut kikkailemaan kun kierroksilla tulee aavistus liikaa co:ta putkesta.
-
Vikakoodeja?
-
Oli siellä mutta veikkaanpa että oli todella vanhoja. Ilmamassamittari ja kaasuläpän asentotunnistin, nollaan koodit ja käyttelen tänään niin saa ajanmukaista tietoa.
-
Tänään nollasin vikakoodit ja ajelin lämpöiseksi laitteen, samallalailla pätkii ja paukuttaa. Ei tullut mitään vikakoodeja.
-
lambda?
-
Onko tuossa hall-anturi jakajan pohjassa. koitas mitata ja putsata se.
-
Viikonlopun yli seisoi tallin pihassa, sama vika päällä. Jakajassa ei ole mitään anturia, käsittääkseni ainoa pyörimisanturi on siinä jakajan alla kytkinkopassa lukemassa vauhtipyörän nastoja, se on melko uusi ainakin tosin motonetistä tarvikemalli.
Vaikuttaako lambdatieto täyskaasullakin näissä?
Voisiko ilmamassamittari olla? Koitan tänään siitä jännitteitä mittailla ja huomenna kaveri lupasi ehjän lainaan jos vaan on samalla numerolla.
-
eikös ton immun saanu testattua silleen että irrottaa piuhan ja jos käynti ei muutu nii vika siinä ja jos huononee vieläkin niin sitten se on ehjä?
-
Kato piruuttas kuinka näkyy katista läpi...
-
Jako kohdillaan? Sytkävialta vaikuttaa. Imuvuodot tutkittu?
-
Immusta kun liittimen irroittaa niin ei kärsi ollenkaan kaasuun koskea tai sammuu, pitää mennä tallille jatkamaan tutkimuksia...
-
kertooko vikakoodeja? laiha/rikas seos,lambda?
-
kertooko vikakoodeja? laiha/rikas seos,lambda?
Tänään nollasin vikakoodit ja ajelin lämpöiseksi laitteen, samallalailla pätkii ja paukuttaa. Ei tullut mitään vikakoodeja.
-
Viikonlopun yli seisoi tallin pihassa, sama vika päällä. Jakajassa ei ole mitään anturia, käsittääkseni ainoa pyörimisanturi on siinä jakajan alla kytkinkopassa lukemassa vauhtipyörän nastoja, se on melko uusi ainakin tosin motonetistä tarvikemalli.
Vika sopisi siihen, että VR-anturi antaa heikon signaalin, eli juurikin tuo kytkinkopan päällä oleva anturi.
Mittaa sen vastus ja jos omistat oskiloskoopin, niin kurkkaa sillä, mille signaali näyttää.
Tuo VR-anturi on tolkuttoman tarkka etäisyydestä siihen vauhtipyörään.
Ja jos signaali "pätkii", niin kone ei käy kunnolla vaikka ei välttämättä tee mitään vikakoodia!
Vaikuttaako lambdatieto täyskaasullakin näissä?
Voisiko ilmamassamittari olla? Koitan tänään siitä jännitteitä mittailla ja huomenna kaveri lupasi ehjän lainaan jos vaan on samalla numerolla.
LH2.4 rakastaa lambdaa yli kaiken, eikä osaa sitä jättää juurikaan koskaan.
Turbossa lambda-anturi on aina mukana vaparissa se muistaakseni jää merkityksettömäksi vain WOT-rikastuksella.
IMMu on helppo mitata volttimittarillakin. Tyhjäkäynnillä sieltä pitäisi tulla n. 2,3V jännite (+/-0,1V).
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=149.msg2887#msg2887
-
Tänään tallilla vähän mittailin...MAF jännite on uskottava ja nousee kaasun mukaan oikealla tavalla.
Vauhtipyörän anturi antoi skoopilla katsottuna hienoa signaalia.
Jos kaasua pitää vaikka tasaisesti n.2000rpm niin pätkii silloinkin aavistuksen verran, kuulostaa sytkän pätkimiseltä ja ajoituslampulla katsottuna samassa tilanteessa ennakko heittelee ihan omiaan, ei pysy samana.
-
Kampiakselin asentotunnistin on hyvä veikkaus, onko sulla testata toista sytkän pääteastetta tai toista puolaa?
-
Se kampiakselin tunnistin tosiaan juu nättiä käppyrää piirsi skoopille. Taidan sen sytkän päätteen ostaa motonetistä varuiksi kun ei hinnan kiroissa ole jollei parempaa tule mieleen...
-
Se kampiakselin tunnistin tosiaan juu nättiä käppyrää piirsi skoopille. Taidan sen sytkän päätteen ostaa motonetistä varuiksi kun ei hinnan kiroissa ole jollei parempaa tule mieleen...
Jos sinulla on skooppi käytössä, niin mittaamallahan olet selvittänyt hetkessä, onko sytkässä vikaa!!! :hello:
Kipuna on niin pirskatin helppoa tarkastaa skoopilla ja piuhan pätkällä johdon ympäri!
Mutta et sitten kytke sitä skooppia suoraan mihinkään puolanjohtoon, tai skooppi kuolee just heti! :nohnoh
Tuosta asentotunnistimesta vielä, olikos sen signaalin amplitudissa yhtään vaihtelua? Ja mittarithan sen kuormitettuna, eli ns. toiminnassa?
-
Tulikin tuossa välissä keskityttyä pakoputken takapään uusimiseen kun oli melki katki ja piti pahaa mekkalaa...noh, katti löytyi takapöntön sisältä ja yllätys yllätys katissa ei enää ollut ketään kotona :D
Sitten ulkona vietti yhden yön ja nyt antaa koko ajan maffista vikakoodin...1-2-1 eikä kestä ollenkaan kaasua vaan sammuu jos kaasua antaa. Maffin johdotuksessa tai muualla hämärää tai maffi kuoli parkissa ???
Harmi kun ei nyt mahdu talliin sisälle ja ulkonakin kylmää ja pimeää.
-
Mikä moottorin ohjaus siinä on, bosch vai bendix? Onko sytytyspuola pyöreä vai sellainen häkkyrä?
-
Boschin LH-Jettihän se on, kuumalankamittari siis ja normaalimman näköinen puola.
-
Sitten ulkona vietti yhden yön ja nyt antaa koko ajan maffista vikakoodin...1-2-1 eikä kestä ollenkaan kaasua vaan sammuu jos kaasua antaa. Maffin johdotuksessa tai muualla hämärää tai maffi kuoli parkissa ???
Tarkista se liitin, jos IMMu antoi aikaisemmin oikean lukeman tyhjäkäynnillä. Nimittäin se liitin hapettuu yllättävän herkästi.
-
Perkule, immun johdotuksissa ei mitään vikaa tunnu olevan ja sille maa ja käyttöjännite tulee, jopa resistanssi ecun navoilta 6 ja 7 on sen kolmisen ohmia mutta immupas ei enää anna minkäänlaista signaalia...kaipa se sitten kuoli.
Varmaan keltään löydy lahden lähistöltä ehjää immua testausta ja mahd ostoa varten...pitää markkinapaikalle kirjoitella ostoilmo.
-
Perkule, immun johdotuksissa ei mitään vikaa tunnu olevan ja sille maa ja käyttöjännite tulee, jopa resistanssi ecun navoilta 6 ja 7 on sen kolmisen ohmia mutta immupas ei enää anna minkäänlaista signaalia...kaipa se sitten kuoli.
Eli IMMu ei anna 2,3V jännitettä pinnistä 3 tyhjäkäynnillä ? Jos näin on, niin se on kuollut.
-
Virrat päällä näkyy 0,1v jännitettä siitä pinnistä, samoin tyhjäkäynnillä.
Bilteman 99e kopio vai käytetty bossi...hmmm :)