Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Jorma - 06.03.2013, 12:32:45

Otsikko: Alapallon väljyyden toteaminen S60
Kirjoitti: Jorma - 06.03.2013, 12:32:45
Autohan on S60 ('02) ja vaihdoin siihen aiemmin iskarin yläpään "lätyn" ja koiranluun kuskin puolella.
Edelleen kuuluu vaimeaa mutta metallista kolinaa, erityisesti jos tiessä on epätasaisuutta, ei tarvita mitään monttua.
Yritin alapalloa tarkastella samalla kun vaihdoin koiranluun, mutta en löytänyt siitä mitään väljyyttä.
Nyt kysyisin neuvoa, kuinka alapallon tarkastelu kuuluu suorittaa, nosturia ei ole?
- Molemmat puolet ilmaan vai riittääkö pelkkä tarkastettava puoli?
Alapallo tuntuu olevan kuormitettuna koko ajan, pitäisikö autoa kohottaa jostain tietystä kohtaa?
Jos alapallon vaihtaa, muistelen että vetoakseli pitää irrottaa, tuleekohan alapallon mukana uusi pultti?
Otsikko: Vs: Alapallon väljyyden toteaminen S60
Kirjoitti: vaihtoehto - 06.03.2013, 13:59:01
alapallon saa vaihdettua myös ilman vetarin irrotusta (ainakin s80).
renkku irti, tunkkaa ilmaan ja jollakin pitkällä (rautakanki on hyvä) varrella väännät alatukivartta alaspäin, alapallon juuresta. jos lonksuu alas päin nii sitte on särki ja aika hyvin huomaa myös sillä että kun kahtoo sitä alapalloo niin jos o kumis särki niin suuremmalla totennmäköisyyvellä on alapallo särki
Otsikko: Vs: Alapallon väljyyden toteaminen S60
Kirjoitti: landenasi - 06.03.2013, 15:34:17
Kokemusta Lemförder-merkkisestä alapallosta. Paketissa oli pallon lisäksi uudet kiinnityspultit (ne, joilla pallo kiinnittyy olkatukeen). Paketissa lisäksi pallon kiinnitysmutteri sekä napapultti.
Otsikko: Vs: Alapallon väljyyden toteaminen S60
Kirjoitti: Sami K. - 06.03.2013, 21:19:53
Kokemusta Lemförder-merkkisestä alapallosta. Paketissa oli pallon lisäksi uudet kiinnityspultit (ne, joilla pallo kiinnittyy olkatukeen). Paketissa lisäksi pallon kiinnitysmutteri sekä napapultti.

Se on tarvike jolla on hyvä maine.
Otsikko: Vs: Alapallon väljyyden toteaminen S60
Kirjoitti: jarppi65 - 06.03.2013, 21:40:30
Alapallonivelen väljyyden toteaa parhaiten auton ollessa pyöriensä päällä,keulan ollessa ilmassa saattaa väljyys tukivarren liikkeen johdosta pienentyä.
Otsikko: Vs: Alapallon väljyyden toteaminen S60
Kirjoitti: Grimmy - 06.03.2013, 23:20:55
Mulla oli T5:ssä alapallo ihan soirona mutta sitä ei huomannut muuten kuin nostamalla etupään ilmaan ja kangella väänti alatukivartta alaspäin, ja ihan kunnolla. Joskus noi voi olla vaikea havaita.