Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: niinvarmaanjoo - 01.04.2013, 22:36:42

Otsikko: volvon kova kulutus
Kirjoitti: niinvarmaanjoo - 01.04.2013, 22:36:42
Mikä vois olla vikana kun 940 volvo manuaali laatikolla ja b230ft koneella kuluttaa noin 18l sadalla noin 100kmh matka ajossa mihin sisältyy taajama ajoa noin 5km. Autossa kiinan t3/t4 turbo, iso välijäähy ja kolmen tuuman putkisto. Laajakaistan mukaan seokset pyörii 14.7 tuntumassa tasaisessa ajossa.
Otsikko: Vs: volvon kova kulutus
Kirjoitti: Taavi.H - 02.04.2013, 00:39:58
Jos jarrujen laahaus ei ole 100% poissuljettu mahdollisuus, niin sen tarkistaisin. Pienikin laahaus jota ei ajossa huomaa, voi nostaa kulutusta huimasti.
Otsikko: Vs: volvon kova kulutus
Kirjoitti: niinvarmaanjoo - 02.04.2013, 08:05:29
Jarrutkin on tarkastettu ja tosi kevyesti pyöri renkaat.
Otsikko: Vs: volvon kova kulutus
Kirjoitti: mikan - 02.04.2013, 15:39:14
Vikakoodit luettu?
Mitäs ne sopat on kiihdytyksessä sen laajakaistan mukaan?
Otsikko: Vs: volvon kova kulutus
Kirjoitti: niinvarmaanjoo - 02.04.2013, 17:17:54
Ei ollu muita vikakoodeja muutakun lambdan arvo liian laiha tai rikas tyhjäkäynnillä. Täyskaasu kiihdytyksessä seokset 10.5-11 laajakaista mukaan.
Otsikko: Vs: volvon kova kulutus
Kirjoitti: mikan - 02.04.2013, 21:51:09
Ei ollu muita vikakoodeja muutakun lambdan arvo liian laiha tai rikas tyhjäkäynnillä. Täyskaasu kiihdytyksessä seokset 10.5-11 laajakaista mukaan.

Ahtopaineet?

Ja sopat on hitusen paksulla kiihdytyksessä.
Otsikko: Vs: volvon kova kulutus
Kirjoitti: niinvarmaanjoo - 02.04.2013, 21:55:30
Ahtoja semmonen 1.3baria ja noi kulutukset on tosiaan melkein pelkästä matka ajosta. Luulis kyllä noilla ahdoilla vetävän laihalle kun on vakio suuttimet ja bensapuoli muutenkin vakioo.
Otsikko: Vs: volvon kova kulutus
Kirjoitti: mikan - 02.04.2013, 21:57:58
Ahtoja semmonen 1.3baria ja noi kulutukset on tosiaan melkein pelkästä matka ajosta. Luulis kyllä noilla ahdoilla vetävän laihalle kun on vakio suuttimet ja bensapuoli muutenkin vakioo.

Vakio IMMu?
Otsikko: Vs: volvon kova kulutus
Kirjoitti: niinvarmaanjoo - 02.04.2013, 22:22:56
Vakio juu
Otsikko: Vs: volvon kova kulutus
Kirjoitti: mikan - 02.04.2013, 23:44:39
Vakio juu

Settisi on ongelmien ja konerikon kerjäämistä, sillä noilla ahdoilla suuttimet loppuvat.

Tarkasta bensanpaineet. Koska se on ainoa selitys, miksi sopat eivät mene laihalle!
Otsikko: Vs: volvon kova kulutus
Kirjoitti: niinvarmaanjoo - 03.04.2013, 08:14:44
Mielestäni noi ei kuitenkaan selitä kulutusta tasaisessa matka ajossa jolloin paineet on 0.7-0.5 alipainetta. Voishan ne paineet mitata mutta kai se sillon olis rikkaalla  koko alueella eikä vain ahdoilla?
Otsikko: Vs: volvon kova kulutus
Kirjoitti: mikan - 03.04.2013, 08:33:14
Mielestäni noi ei kuitenkaan selitä kulutusta tasaisessa matka ajossa jolloin paineet on 0.7-0.5 alipainetta. Voishan ne paineet mitata mutta kai se sillon olis rikkaalla  koko alueella eikä vain ahdoilla?

Mielestäsi?  :buck2:

Mitä virkaa koko lambda-säädöllä olisi, jos bensan paineiden muutos vaikuttaisi koko karttaan jatkuvasti ja pysyvästi ilman korjausmekanismeja?  :P

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=24583.0

Lainaus
LH rakastaa Labda-arvoa 1 yli kaiken ja kiinnittyy siihen yllättävän nopeasti, kunhan kuormitustieto (IMM signaali) pysyy muutamia hassuja sekunteja samana.

IMMua LH seuraa kuin hai laivaa, eli reagoi IMMun antaman tiedon muutoksiin alle kampiakselin kierroksen aikana.
Otsikko: Vs: volvon kova kulutus
Kirjoitti: niinvarmaanjoo - 03.04.2013, 15:59:19
Kai se seosmittarissa pitäis näkyä jos se sitä soppaa sinne kokoajan täysillä työntäis? No kävin nyt ainakin ostamassa sen bensanpaine mittarin ja laskin ahdot niin pienelle kun saa niin voi taas koittaa mitä tahahtuu.
Otsikko: Vs: volvon kova kulutus
Kirjoitti: mikan - 03.04.2013, 16:47:15
Kai se seosmittarissa pitäis näkyä jos se sitä soppaa sinne kokoajan täysillä työntäis? No kävin nyt ainakin ostamassa sen bensanpaine mittarin ja laskin ahdot niin pienelle kun saa niin voi taas koittaa mitä tahahtuu.

Kiihdytyksissä sinulla menee paksulle ja aikas paljon, koska vakio LH pitää sen siellä AFR:n 12,5 tuntumassa kiihdytyksissäkin (FK/FT).  Se selittää osan kulutuksesta.

Ja eihän se sinne kokoaikaa ylimääräistä työnnä, vaan kiihdytyksissä. Tasaisella kaasulla LH rakastaa Lambda-arvoa 1 ja säätää sen siihen joka tapauksessa, ellei jotain ole uskomattoman pielessä ja tällöin usein saapi nähdä myös sen vikavalon, jota myös lambda-anturin valoksi luullaan.

Mutta siihen matkanopeuteen et pääse ilman kiihdytyksiä.  :hello:

Koska jos sinulla on vakiosuuttimet ja ahtoja 1,3 baaria, niin vakiosumut ovat olleet tapissa jo pitkään ja kilinä&kalina on kiihdytyksissä melkoinen (eli kone takuulla nakuttaa). Vakiosuuttimet loppuvat n. 1 baarin ahtopaineessa.
Joten jos kone ei nakuta 1,3 ahdoilla ja suuttimet on varmuudella vakiot, niin ainoa vaihtoehto on se, että sinulla on tolkuttomat bensan paineet.

Entä oletko käynyt autosi kanssa koskaan päästömittauksessa?

Oletko itse rakentanut nuo viritykset vai ostanut valmiina auton sellaisena kuin se on?
Otsikko: Vs: volvon kova kulutus
Kirjoitti: niinvarmaanjoo - 04.04.2013, 00:19:28
Okei, kiitoksia neuvoista. Saattaa bilteman ahtomittarikin jonkunverran kusettaa noita ahtoja.  Pistin nyt ahdoiksi jotakuinkin jotakuinkin 0.6 baaria ja nollasin vikakoodit niin nyt on tuntunu tähän mennessä toimivan ihan hyvin, pitää mitata mitä kulutus nyt on. Ahdot menee nyt vakio mittarissa sinne turbo merkin kohdalle ja samalla bilteman mittari näyttää sen 0.6bar

Päästöistä ainakin meni läpi viikko sitten katsastuksessa. Itse laitoin ton ahtimen ja välijäähyn kun vanha vakio ahdin kusi sen verran öljyä ahtoputkiin.  Saattaa olla että on vähän reikäpäässä tullu laitettua noita ahtoja lisää kun seosmittari näyttää rikasta ja ropinaakaan ei oo kuulunut ja lisää voimaa tarttis kumminkin saada.  ;D
 

Otsikko: Vs: volvon kova kulutus
Kirjoitti: niinvarmaanjoo - 06.04.2013, 15:56:29
Noniin nyt autolla ajettu muutama sata kilometriä ja kulutus tuntus olevan 10l sadalla eli ihan jees. Kiihdytyksessä seokset on kyllä vieläkin noin 10.5 mutta eipä siihen taida pystyä vaikuttaan.   :)
Otsikko: Vs: volvon kova kulutus
Kirjoitti: mikan - 06.04.2013, 16:08:01
Noniin nyt autolla ajettu muutama sata kilometriä ja kulutus tuntus olevan 10l sadalla eli ihan jees. Kiihdytyksessä seokset on kyllä vieläkin noin 10.5 mutta eipä siihen taida pystyä vaikuttaan.   :)

Hm....   Mitäs opimme tästä?   ::)

Sen, ettei summan mutikassa pidä mennä muuttamaan yhtä asiaa, jos tehoa halutaan.  :hello:

Vakioromuilla pääset sinne 200hv tietämille, mutta se edellyttää lastua. Siitä ylöspäin on turhaa edes yrittää vakio romuilla, sillä ne kaikki vakiohilut ovat täysin tapissaan tuolloin!

Väittäisin, että tuo kiihdytyksessä paksulle meneminen johtuu siitä laajakaista-lambdan kapeakaista emulaatiosta. Koska normaalilla ja toimivalla kapeakaistala kyllä LH pystyy säätämään itsensä sinne 12,5-13 nurkille kiihdytyksessä.
Otsikko: Vs: volvon kova kulutus
Kirjoitti: niinvarmaanjoo - 06.04.2013, 18:13:41
Okei, täytynee koittaa vielä vakiolambdalla mitä tapahtuu.