Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Tuunaus ja Autohifi => Aiheen aloitti: D5GT - 02.04.2013, 20:03:51

Otsikko: V70 2008-> äänieristys / vaimennus
Kirjoitti: D5GT - 02.04.2013, 20:03:51
Ns. hiljainen autokin on meluisa, kun tarpeeksi kuuntelee. Mihinkään ei ole tyytyväinen.

Perussäännöthän ovat: Ovet, takakontti, lattia, katto. Ensin eristä esim. bitumimatolla/sen evoversioilla ja tuki ylimääriset reiät ja sitten vaimenna sopivilla ääntäimevillä materiaaleilla. Mieluiten ajan käyttäisi oikeassa järjestyksessä.

Mitä villejä kortteja on? pakoäänet sopivissa oloissa kuuluu sisään = ylimääräinen vaimennin? Pitäisikö ovien alreunoihin kikkailla lisätiivisteet? Muita erikoisia ajatuksia?

Muistaako kukaan nähneensä mittaustuloksia etu- / takapenkiltä (jopa kontista) että vähän osaisi hahmottaa mistäpäin projekti pitäisi aloittaa.

Otsikko: Vs: V70 2008-> äänieristys / vaimennus
Kirjoitti: Andyks - 03.04.2013, 17:21:11
TM:ssä 17/2007 V70 2.5T kinetic koeajossa on mitattu melutasoksi 60kmh nopeudessa 59dB(A) ja 120kmh nopeudessa 68dB(A). Etu- ja takapenkillä ko. testin mukaan melutaso käytännössä sama (joissain nopeuksissa 1dB eroa, mutta tuo nyt jo hukkuu mittavirheeseen..)

1/2012 lehdessä isojen perhefarkkujen testissä tulokseksi on saatu sama (V70 D3 Aut. Ocean Race)

Tästä hiukan innostuneena päätin tänään työmatkalla kokeilla saako android-kännykällä ja dB-mittaus ohjelmalla minkäänlaisia eroja autossa esille.

Puhelimena toimii Galaxy S3. Kokeilin ensin FrequenSee nimisellä spektrianalysaattoriohjelmalla ja suht hyvillä kotikaiuttimillani minkälaista taajuusvastetta tuo S3 osaa ottaa vastaan. Tämän testin perusteella ainakin Galaxy S3 mikrofonin taajuusvaste on 100Hz-5kHz alueella yllättävänkin suora, soveltunee siis hyvin pienehköihin vertailuihin.

Testin aikana vakionopeudensäädin oli säädetty 112kmh arvoon (105kmh todellista). Renkaina 215/55R16 Continental ContiVikingContact 5 -kitkat, edessä pintaa 7mm, takana 5mm.

Kokeilin autossa samaisella FrequenSee softalla minkälainen melun taajuusvaste on. Ko. ohjelman mukaan melutason huippu on n. 300-400Hz kohdalla. FrequenSee softalla desibelien loggaus ei onnistu, joten siihen käytin "Noise Meter" nimistä softaa.

Softa ilmoitti etupenkillä (keskellä n. korvan korkeudella) melutasoksi 65-66dB (TM-mittaama 65dB(A)@100kmh). Mutta tuo taso oli mitattu aivan "raakana" mikrofonitulosta. TM ainakin merkintänsä mukaan (ja muutenkin näissä on tapana) käyttää mittauksessa dB(A)-painotusta mittaukselle (näyttää tältä (http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1c/Dba.JPG)), koska se mukailee taajuusvastetta jonka ihmiskorva kokee häiritsevänä. Noise Meter softasta saa digitaalisen dB(A) filtteröinnin päälle. Kokeilin sitä ja totesin että sillä saanee paremman tuloksen melun häiritsevyydestä, koska se suodattaa tuon 300-400Hz rengasjyrinän pois ja jättää jäljelle vain ainakin itseäni enemmän häiritsevät kohinat. Puhelimen mikrofonin suuntauksella ei tuntunut olevan hirveän suurta vaikutusta, mutta tein silti kaikki mittaukset mikrofoni suunnattuna eteenpäin.

Tulokset dB(A) filtteri päällä:
- Edessä keskellä korvan korkeudella pään kohdalla 58-59dB(A)
- Takana keskellä korvan korkeudella pään kohdalla 60-62dB(A)
- Puhelin takakontin lattialla 63-65dB(A)
- Tavaratilan näkösuoja suljettuna ja puhelin näkösuojan päällä keskellä 61.5-63.5dB(A)
- Etupenkin etureunassa mikrofoni suunnattuna jalkatilaan 67-69dB(A)

Eihän nuo nyt mitään HighEnd-mittauksia ole mutta antanee hiukan suuntaa... Todnäk mittaustuloksissa on jonkinlainen offset-virhe, mutta eiköhän ne silti vertailukelpoisia ole keskenään. Tosin mullahan on nuo etuovet jo hiukan äänieristetty eli se saattanee vaikuttaa melun jakaumaan hieman.

ps. edellisestä autosta (Skoda Octavia -07 farkku) mittasin samoin asetuksin samalla softalla edestä keskeltä 66-67 dB lukemia  ;D Se itseasiassa olikin pääasiallinen vaihdon syy...
Otsikko: Vs: V70 2008-> äänieristys / vaimennus
Kirjoitti: D5GT - 03.04.2013, 19:13:48
Noniin - nythän meillä on lähtökohta mistä aloitta. Perä on meluisampi, joten lienee helpointa aloittaa sieltä. muutenkin takaluukku vaikuttaa helpoimmalta uhrilta ensikertalaiselle.

Mittasin myös 66 db  HML-moottoritiellä, kohtuu karkealla asfaltilla hakkapeliitta 7:illa samoin n. 105 todellista. Mittarina Lumia + noisemeter-apsi.
Otsikko: Vs: V70 2008-> äänieristys / vaimennus
Kirjoitti: Ribbe - 03.04.2013, 19:40:07
Helpoin varmaan aloittaa vuoraamalla takapään peltiosat bitumilla. Lisäksi jos sille laittaa jotain huokoisempaa materiaalia päälle niin paranee vain.
Otsikko: Vs: V70 2008-> äänieristys / vaimennus
Kirjoitti: D5GT - 03.04.2013, 22:57:59
Nyt kun luki uudestaan noi Andyksin mittaukset - ne ovat parasta mitä meillä on käytössä. Noille 300 - 400 hz tasoille ei paljoa voi, ne tullee kuuluviin vaikka kuinka yrittää eristää bitumilla.. Mennäänkö yleensä metsään, kun bitumia, vibropalstia, stp tms. tuotteita työnnetään auto täyteen ja kuitenkin flanking tuo äänet kuuluviin. Pääsisikö samaan tulokseen pelkkiä vaimentavia (ääntä imeviä) käyttämällä. Näiden tietojen valossa kattoon ei ainakaan paljoa "bitumia" kannata uhrata, vai onko sateen ropinan poistuminen ihan juttu ;D
Otsikko: Vs: V70 2008-> äänieristys / vaimennus
Kirjoitti: Andyks - 03.04.2013, 23:16:10
Noille matalimmille 300-400Hz äänille pystyy bitumilla ja STP:llä tekemään sen että niiden taajuus alenee -> äänensävy muuttuu vähemmän häiritseväksi. Voimakkuuteen desibeleinä tuo tuskin paljoa vaikuttaa...

Itse käytin tuota dB(A) filtteriä lähinnä siksi että se vaimentaa tuota 300-400Hz aluetta 10-15dB. Tuo taajuusalue on melutasoltaan niin dominoiva että edessä/takana ei saa merkittävää eroa desibeleissä näkyviin sillä alueella mikä oikeasti pistää korvaan kohinana yms. (500Hz ->).

Voisin kokeilla huomenna työmatkalla tehdä vastaavat mittaukset ilman tuota dB(A) filtteriä... ei se maksa kuin vaivan painaa log nappulaa puhelimesta ja pari pysähdystä siirtämään puhelinta :) Voisin samalla napata kuvan tuosta melun spektristäkin.
Otsikko: Vs: V70 2008-> äänieristys / vaimennus
Kirjoitti: D5GT - 04.04.2013, 08:31:43
Jos en väärin muista opiskeluajoilta, yli 20v takaa... ääni pysähtyy kun eristeen paksuus ylittää äänen allonpituuden tjsp. Mieleen hiipii ajatus siitä että autotehtaat on jo käyttäneet ns. järkevät keinot noiden matalien äänien suhteen. Toki kompromisseja on tehty eurojen ja painon kanssa. Pikkuhiljaa on alkanut epäillä saako korvin kuultavia tuloksia aikaan. Todennäköistähän se on, kun hommaa tekee pätkissä - siksi pitää tehdä ennen / jälkeen mittauksia että edes jonkun tyydytyksen saa ;D

Koettu äänenvoimakkuus taisi puolittua 3 db välein ja se on (mahdottomana/haasteellisena) tavoitteena. Katsotaan mitä saa aikaan.

Kaikki data on aina hyödyksi, jos vaikka joku akustiikka-guru sattuu lukemaan ja antaa selkeän vinkin johonkin suuntaan tai ampuu jotain ylilyöntejä alas turhina toimina. Uskon että tärkein on vertailukelpoiset mittaukset ja toisaalta a-filtteriä itsekkin olen käyttänyt. Mun noisemeterissä ei ole kuin adhoc-mittaus, en ainakaan vielä ole löytänyt asetuksia että mittausaikaa saisi muutettua.
Otsikko: Vs: V70 2008-> äänieristys / vaimennus
Kirjoitti: D5GT - 05.04.2013, 13:16:41
Puhuin juuri yhden tutun kanssa, oli asentanut sen virtapistokkeen takakonttiin. Tuumaili että on melkoisen hyvät täytteet jo alkuperäisenä. Pyöräkoteloiden päällä paksut matot, ei äkkiä muistanut että pelti olisi kurkannut mistään niiden sivupanelien takaa.. Eli jos vibroa/stp/bitumilevyä meinaa laittaa on edessä enemmän purkutöitä..

Onko ne sisälokasuojat muuten kuin ruuveilla kiinni? Jos sinne työntäisi jotain... renkaiden vaihto on kuitenkin pian edessä.
Otsikko: Vs: V70 2008-> äänieristys / vaimennus
Kirjoitti: J2K - 05.04.2013, 15:09:00
Viime suvena innostuin laittamaan myös noihin pyöräkoteloihin vibroa tuplana ja paksumpaa  materiaalia vielä väliin. Niissä sisälokareissa oli aika vääntäminen et sai pois ja paikoilleen. Myös koko takakontti tuli vuorattua.Ne takaosan sivupellit kannattaa myös käydä läpi. Juuri muutama päivä sitten mietin että takapilareiden kaiutinkoteloiden reiät täytyy peittää.
Otsikko: Vs: V70 2008-> äänieristys / vaimennus
Kirjoitti: Andyks - 05.04.2013, 15:26:06
Viime suvena innostuin laittamaan myös noihin pyöräkoteloihin vibroa tuplana ja paksumpaa  materiaalia vielä väliin. Niissä sisälokareissa oli aika vääntäminen et sai pois ja paikoilleen. Myös koko takakontti tuli vuorattua.Ne takaosan sivupellit kannattaa myös käydä läpi. Juuri muutama päivä sitten mietin että takapilareiden kaiutinkoteloiden reiät täytyy peittää.

Sulla lienee vanhakoppanen V70?

Mihin väliin pyöräkoteloihin siis laitoit vibroa tuplana? siis peltipintaan ulko vai sisäpuolelle?

Itsellä on takakontin verhoilujen purku edessä kun asennan vetokoukun ja etuparkkitutkan (kytketään kontissa olevaan ohjausyksikköön). Ajattelin samalla vuorata STP:n 2mm eristeellä kaikki mahdolliset pellit. Ainakin varapyöräkotelo on omassa käytännössä eristämätön. Mahdollisesti myös takapenkkiä joutuu sen verran raottamaan että penkin altakin voisi kaiken peltipinnan vuorata.

Onhan siellä vakiona täytettä toki, mutta peltipinnat lienee aika paljaita. Uskoisin että on apua kun niihin saa hieman lisää massaa ja sen myötä peltien resonanssitaajuutta alemmas.
Otsikko: Vs: V70 2008-> äänieristys / vaimennus
Kirjoitti: J2K - 05.04.2013, 17:09:55
Sulla lienee vanhakoppanen V70?

Mihin väliin pyöräkoteloihin siis laitoit vibroa tuplana? siis peltipintaan ulko vai sisäpuolelle?

Itsellä on takakontin verhoilujen purku edessä kun asennan vetokoukun ja etuparkkitutkan (kytketään kontissa olevaan ohjausyksikköön). Ajattelin samalla vuorata STP:n 2mm eristeellä kaikki mahdolliset pellit. Ainakin varapyöräkotelo on omassa käytännössä eristämätön. Mahdollisesti myös takapenkkiä joutuu sen verran raottamaan että penkin altakin voisi kaiken peltipinnan vuorata.

Onhan siellä vakiona täytettä toki, mutta peltipinnat lienee aika paljaita. Uskoisin että on apua kun niihin saa hieman lisää massaa ja sen myötä peltien resonanssitaajuutta alemmas.
Kakkosmalli kyseessä. Renkaat pois ja sitten lokarit. Siellä vuorasin vibrolla ja se noin 7mm paksu vaimennin jota normaalisti laitetaan kaiuttimen taakse. Sen laitoin siihen etupuolelle ja sen päälle vielä vibro.
Otsikko: Vs: V70 2008-> äänieristys / vaimennus
Kirjoitti: Ribbe - 05.04.2013, 19:15:08
S70:ssä aikoinaan vetäsin bitumia sisältävää alustamassaa puolen sentin kerroksen ihan sisälokarin päälle. Vähän rengasmeluihin vaikutti, mutta kivien ropinat loppui ihan täysin.
Otsikko: Vs: V70 2008-> äänieristys / vaimennus
Kirjoitti: D5GT - 05.04.2013, 20:11:39
Sisälokarit veks ja massaa sen verran mikä hyvältä tuntuu, lienee helpoin tapa. Ehkä myös siihen sisälokarin "sisäpuolelle" kuten Ribbe mainitsi. Hauska kun tuli kivien ropinat esille - omassa nyppii kun vettä on tiellä enemmän niin helmoihin osuva vesi pitää melkoista möykkää..

Toki, jos sen kontin ja ne orggiseristeet purkaisi niin varmasti tulokset olisi parempia. Tehtaalla on takuulla painon vuoksi tingitty. Mutta ääntä imevät materiaalit kuulemma ovat aika vakuuttavat.

Kun toi kontti ei ilmeisesti olekkaan ensimmäinen kohde, miten ne verhoilujen alla olevat pellit irrotetaan? Pelkästään kehällä olevat pultit veks vai onko jotain muuta huomattavaa?

Miten takapenkin istuonosa lähtee irti? (Takareuna nousee jonun verran, mutta sitten alkaa tuntua että jotain menee rikki..)
Otsikko: Vs: V70 2008-> äänieristys / vaimennus
Kirjoitti: Andyks - 05.04.2013, 21:15:46
Sisälokarit veks ja massaa sen verran mikä hyvältä tuntuu, lienee helpoin tapa.

Mun tekis mieli vetää tuonne sisälokareihin ja niiden alle jotain massaa sopivasti, mutta:
- Jos sinne vetää massaa ja sen äänieristyskyky ei riitäkään, ei enää näiden butyylikumi/bitumi-mattojen lisäys onnistu koska puhdas pelti on jo sotkettu massalla.
- Lisäksi tuntuu että nykypäivän trendin mukaan noita vanhanaikaisia paksuja alustamassoja ei oikein edes suositella vedettäväksi auton pohjaan, suositeltavampaa on ilmeisesti käyttää ohuempia vahamaisia kotelosuoja-aineita. Ilmeisesti nämä kotelosuoja-aineet pysyvät pidempään ja paremmin ehjänä ja notkeana, kuin "vanhanaikaiset" massat.

Kun toi kontti ei ilmeisesti olekkaan ensimmäinen kohde, miten ne verhoilujen alla olevat pellit irrotetaan? Pelkästään kehällä olevat pultit veks vai onko jotain muuta huomattavaa?
lmeisesti siis ovista kyse. Niiden peltien irroituksessa on melkoinen työ. Lyhyesti sen jälkeen kun ovipahvi on irroitettuna:
- Pellissä olevat kaksi kumitulppaa auki. Ikkunaa alas sen verran että ko. rei'istä näkyy lasin kiinnityspultit. Nämä auki
- Kun ikkuna irti kiskostaan, käsivoimin nostetaan lasi ylös ja esim teipataan oven yläpuitteeseen kiinni
- Oven ulkopuolen kahva irti (ruuvi löytyy oven takaosasta pienen muovitulpan takaa)
- Oven lukkomekanismi irti (ruuvit x3 oven takareunassa lukkomekanismin ympärillä)
- Oven ja korin välinen johto liittimestään irti (löytyy oven puolelta, avaamisessa avitettava kahdella ruuvarilla altapäin lukitusklipsejä)
- Kun liitin on auki, oveen kiinni jäävä liitin pitää painaa oven pellistä irti (puristamalla lukituskynsiä ja painamalla)
- Tämän jälkeen 10x pulttia kehältä auki
- Pelti lähtee vetämällä pois, mutta "tiivisteenä" on palko jonkinlaista suht tahmeaa liimamassaa, eli saattaanee vaatia irroituksessa vielä hieman avitusta.

Tämä kaikki siis sen takia että kaikki ovessa oleva (ikkunamekanismi, johtosarja, lukkojen tangot) on kiinnitettynä ko. peltiin. Jos todellakin viitsit nähdä sen vaivan että purat ko. pellin pois niin ota ihmeessä kuvia mitä sieltä alta löytyy :)

Miten takapenkin istuonosa lähtee irti? (Takareuna nousee jonun verran, mutta sitten alkaa tuntua että jotain menee rikki..)
Jos penkissä on integroidut korokeistuimet, niiden alta löytyy pari pulttia.
Jos korokeistuimia ei ole, etureuna irtoaa vetämällä ylöspäin, jonka jälkeen takareunan saa eteenpäin vetämällä pois selkänojien alta. Jos takapenkissä penkinlämmittimet, älä kisko johtoja poikki vaan muista irrottaa ne kun istuinosa on hieman raollaan.
Otsikko: Vs: V70 2008-> äänieristys / vaimennus
Kirjoitti: D5GT - 06.04.2013, 08:56:28
Miten ihmeessä ensin tunnistat että tarkoitin ovia ja sitten vielä täydellisesti vastaat kysymyksiin - kiitos. Nyt puuttuu enää se aika.

Takapenkin alle ja takaoviin taidan paneutua ensin ja opetella vähän..
Otsikko: Vs: V70 2008-> äänieristys / vaimennus
Kirjoitti: D5GT - 17.04.2013, 15:24:20
Viime suvena innostuin laittamaan myös noihin pyöräkoteloihin vibroa tuplana ja paksumpaa  materiaalia vielä väliin. Niissä sisälokareissa oli aika vääntäminen et sai pois ja paikoilleen. Myös koko takakontti tuli vuorattua.Ne takaosan sivupellit kannattaa myös käydä läpi. Juuri muutama päivä sitten mietin että takapilareiden kaiutinkoteloiden reiät täytyy peittää.

Toi lainattu teksti koskee vain ennen 2007 tehtyjä...

Tässä hankkeena on uusikoriset. renkaita vaihtaessa tuli todettua että muutama torx ja muovimutteri ja pehmeä, jonkun tyyppisestä huovasta tehty sisälokari on irti. helppo irroittaa ja laittaa takaisin.

Takaovet eristetty/vaimennettu - ei korvinkuultavaa vaikutusta. (En purkanut sitä sisäpeltiä) Takapenkin alta  ja kontin keskiosa eristetty niin pitkälle kuin yltää, ei merkittävää vaikutusta. Ääni tuntuu edelleen tulevan takaa. Kurkkasin sen verran sivuun että sieltä löytyy tehtaan eristeitä, mutta eriste- ja vaimennusmateriaalille on tilaa ulkopellin ja lokasuojan päällä. ja siellä takanurkassa on se venttiilli ulkoilmaan, josta takuulla tulee ääntä sisäänpäin.

Onko kukaan ottanut kattoverhoilua irti, onko siellä paljasta peltipintaa vai jotakin tehtaalla liimattua... Työohjekkaan ei olisi huono..

Muutkin kokemukset näistä uusista auttaa - osaisi keskittyä heikkoihin paikkoihin.
Otsikko: Vs: V70 2008-> äänieristys / vaimennus
Kirjoitti: völvöxc60 - 17.04.2013, 15:40:34
Onneksi Volvot on sieltä hiljaisimmasta päästä 8)
Joskus oli tuollainen Mazdan5, niin se oli aika äänekäs pirssi.
Vein sen ruostesuojaukseen, kun Mazda on kohtuu kuuluisa tuosta ruostumisesta.
Alustan äänet hiljeni selvästi pelkällä ruostesuojauksella, vaikka en ottanut sitä Noisekiller käsittelyä mitä tarjosivat.
Tosin sisälokasuojat asensivat, mikä vaikuttaa positiivisestin rengasääniin.
Tiedä sitten vaikuttaisiko sama käsittely Volvossa juurikaan, kun äänet on kohtuu hyvin hallinnassa ::)
Otsikko: Vs: V70 2008-> äänieristys / vaimennus
Kirjoitti: IceSun - 17.04.2013, 15:57:39
Takaovet eristetty/vaimennettu - ei korvinkuultavaa vaikutusta.

Jos etuovet on vaimennettu kauttaaltaan ja takaovia ei yhtään, sieltä tulee yllättävän paljon "melua".
Itse ainakin tämän huomasin ja selvästi vielä S60 osalta.   :) Niiden jälkeen "melua" tuli takapäästä hienokseltaan ja jälkeen "melua" tuleekin ikkunoiden/tiivisteiden/yms läpi.  :P 
Otsikko: Vs: V70 2008-> äänieristys / vaimennus
Kirjoitti: D5GT - 17.04.2013, 16:05:05
Vanhakoriset on selkeästi äänekkäämpiä kuin nämä uusikoriset. Ei oikein mene verrokiksi..
Otsikko: Vs: V70 2008-> äänieristys / vaimennus
Kirjoitti: Ribbe - 17.04.2013, 16:07:28
Kannattaa kaivaa jostain TM:n numero 22/2012. Siinä oli juttua auton vaimentamisesta. Jutussa käyttivät esimerkkinä 2006 vuoden Mitsubishi Outlanderia, mutta kuitenkin. 100 hetrzin taajuuksia ko. autossa saivat vaimennettua bitumilla. Eniten vaikutti hyvät renkaat.
Otsikko: Vs: V70 2008-> äänieristys / vaimennus
Kirjoitti: D5GT - 17.04.2013, 16:10:43
Tosin sisälokasuojat asensivat, mikä vaikuttaa positiivisestin rengasääniin.
Tiedä sitten vaikuttaisiko sama käsittely Volvossa juurikaan, kun äänet on kohtuu hyvin hallinnassa ::)

Näissähän on ne huopasisälokarit.. Jotenkin tuntuu siltä että ne on mietitty tehtaalla viisaimmiksi kuin muoviset? Noihin huopahärveleihin ei mitään lisäeristettä saa kiinni järkevästi, ellei ala pitsiä nypläämään ;D

Kokemuksia mielellään näistä uusikorisista, näissä on äänet melko hyvin lapasessa ja haaste on isompi, vai onko? Pakko joku heikko paikka on olla.

Edellisvuosien malleista on jo hyvin tietoa eri topikeissa.
Otsikko: Vs: V70 2008-> äänieristys / vaimennus
Kirjoitti: völvöxc60 - 17.04.2013, 16:24:13
Näissähän on ne huopasisälokarit.. Jotenkin tuntuu siltä että ne on mietitty tehtaalla viisaimmiksi kuin muoviset? Noihin huopahärveleihin ei mitään lisäeristettä saa kiinni järkevästi, ellei ala pitsiä nypläämään ;D

Kokemuksia mielellään näistä uusikorisista, näissä on äänet melko hyvin lapasessa ja haaste on isompi, vai onko? Pakko joku heikko paikka on olla.

Edellisvuosien malleista on jo hyvin tietoa eri topikeissa.
Mitä hiljaisempi auto, niin sitä enemmän kaiken maailman nitinä ja natinat ottaa päähän :)
Otsikko: Vs: V70 2008-> äänieristys / vaimennus
Kirjoitti: D5GT - 18.04.2013, 22:32:35
Toi on harvinaisen totta.

Kun väkisin kuuntelee niin poikkeuksellisen kovia ääniä tulee helmoista, kun esim hiekoitushiekka ropisee. Ilmeisesti yksi ohuempi paikka? Hiekan ropina ei juuri haittaa, sen varmaan saa alustamassalla pois, mutta mesta taitaa olla muutoinin vähemmällä fyllillä.

Onko kukaan nähnyt soveltuvia tiivisteitä ovien pystysaumoihin ja oven alareunaan - kai se on uskottava että näissä helpot keinot on jo käytetty.
Otsikko: Vs: V70 2008-> äänieristys / vaimennus
Kirjoitti: D5GT - 19.04.2013, 14:12:27
Nyt on eristetty muut paitsi katto ja matkustamon lattia - huomaako eroa? ei. Kannattiko? ei. :D

Kun mitään kunnollisia mittauksia ei ole tehty ja renkaatkin vaihtui välillä kesämalleihin ei pysty sanomaan onko mitään tapahtunut. Jos oikein haluaa kuvitella niin ehkä 2db voi olla poissa ja kaiku vähäisempää. Edelleen tuntuu että takaa oikealta tulee ääntä melko selkeästi, ovien tiiviisteet on ehjät, tuntuu istuvan napakasti paikoillaan. Yksi heikko paikka jää sen takapenkin sivutuunyn taakse, lokasuojaan ei oikein pääse käsiksi.

Ikkunat on tietysti heikoin lenkki, onko melkein sama mitä tekee niin eroa ei juuri tule? Eli olisiko oikea tie ollut uhohtaa noi evoluutiobitumit ja keskittyä vain ääntä vaimentaviin materiaaleihin.. ja aloitus katosta, joka on isoin yksittäinen pinta ja siksi vaikutus akustiikkaan.
Otsikko: Vs: V70 2008-> äänieristys / vaimennus
Kirjoitti: Ribbe - 19.04.2013, 14:16:04
Millä olet vuorannu auton? Ihan vain bitumimatolla? Niissäkin oli eroja, luin tuota mainitsemaani TM:n artikkelia. Olivat vertailleet mattojen koostumuksia tarkemmin. Voisi koittaa siinä kopsata juttuja kunhan ehtii.
Otsikko: Vs: V70 2008-> äänieristys / vaimennus
Kirjoitti: D5GT - 19.04.2013, 14:28:22
STP:n "evobitumeilla" en muista kauppanimiä, olisko olleet silver/gold tjsp. ja saman valmistajan ääntäimevällä "vaahtomuovilla". Takakontin sivuihin ja lokasuojien päälle meni lisäksi melkein neliö jotain muuta äänen imemiseen tehtyä 30 mm paksua matskua.

Luulen että jossain on aukko, kun se löytyy muuttuu äänimaailma kohtuullisesti.. Tunnettuahan on että raollaan oleva ikkuna ei eristä, vaikka vieressä eristävyys olisi 100 db.

Edit: TM:n jutussa todettiin että renkaiden vaihto olisi riittänyt, koettu ääni muuttui miellyttävämmäksi ja äänentoisto parani. Myös melko selväsanaisesti ettei maksa vaivaa. Jossain mittauksessa vaimennus jopa nosti melutasoa..
Otsikko: Vs: V70 2008-> äänieristys / vaimennus
Kirjoitti: Ribbe - 19.04.2013, 14:47:39
Onko autossa lisävarusteina myydyt laminoidut sivulasit? Ne varmasti vaikuttaisi myös meluun. En tiedä menisikö ovet vaihtoon jos ne haluaisi laittaa jälkikäteen. Ei ole enää mikään halpa konsti :)

Edit: itse miettiny samaa operaatiota omalle autolle, melu lisääntyi hirveästi kesärenkaille vaihdettaessa.  :-\
Otsikko: Vs: V70 2008-> äänieristys / vaimennus
Kirjoitti: D5GT - 19.04.2013, 15:03:42
Kaverilla on toisenmerkkisessä laminoidut sivulasit ja ihan yhtä tyhjän kanssa nekin on.. Hintaansa nähden hyöty on onneton..

Jos tiiviste asiaan vielä keksii jonkun ratkaisun, ovien pystylinjat ja helmaan yksi lisätiivisten niin kaikki järkevä ja järjetönkin on tehty. Millähän noi helmat on kiinni / miten ne ehjänä saa irti? Kolmantena kohteena moottorin äänien vaimentaminen - diesel pitää kuitenkin pöhinää.

Kukas tuolla aiemmin kommentoi S60:stä.. Sedan on ihan eri tapaus ja lähtökohtaisesti vähän meluisampi. Itse satsaisin enemmän niihin imeviin, kaikua poistaviin materiaaleihin, kuin peittoon vibroplasteilla jne. Itse en usko että tavallinen bitumi vs evoversiot poikkeaa juurikaan muutoin kuin käsiteltävyydessä. Nythän ääntä pitäisi muuttua lämmöksi selalista vauhtia että autossa paistuu kun nupit kääntää kaakkoon...
Otsikko: Vs: V70 2008-> äänieristys / vaimennus
Kirjoitti: Ribbe - 19.04.2013, 15:08:48
Kukas tuolla aiemmin kommentoi S60:stä.. Sedan on ihan eri tapaus ja lähtökohtaisesti vähän meluisampi. Itse satsaisin enemmän niihin imeviin, kaikua poistaviin materiaaleihin, kuin peittoon vibroplasteilla jne. Itse en usko että tavallinen bitumi vs evoversiot poikkeaa juurikaan muutoin kuin käsiteltävyydessä. Nythän ääntä pitäisi muuttua lämmöksi selalista vauhtia että autossa paistuu kun nupit kääntää kaakkoon...
Itse eläny luulossa että sedani olisi hiljaisempi kuin vastaava farkku. Itsellä on etuovissa bitumia kun vaihdoin sinne paremmat kajarit, mutta matto on lähinnä oviverhoilussa.
Otsikko: Vs: V70 2008-> äänieristys / vaimennus
Kirjoitti: D5GT - 19.04.2013, 15:17:05
Tämä uusikorinen V70 on hiljaisempi kuin edelliskorin S60 mikä sulla on, edeliskoppainen V70 on kolmikosta äänekkäin - selkeästi kontii "kumisee". Ainakin mun kokemuksella ja kalibroidulla päähän integroidulla mittarilla. Mutta melko yleisesti farkut ovat aavistuksen hiljaisempia, äänieristykseen on satsattu enemmän.

Saatan olla väärässä, mutta itse aloittaisin katosta ja ääntä imevillä. Kaiku vähenee ja tilan akustiikka muuttuu, ehken vaikutuksen oisi kuulla korvallakin? Mutta nyt uskon tietäväni miksi mittaustuloksia ei juuri julkaista - kivaa puuhastelua ilman selkeää hyötyä. Toki mittari voisi todeta toisin.
Otsikko: Vs: V70 2008-> äänieristys / vaimennus
Kirjoitti: D5GT - 22.04.2013, 22:41:56
Mittasin myös 66 db  HML-moottoritiellä, kohtuu karkealla asfaltilla hakkapeliitta 7:illa samoin n. 105 todellista. Mittarina Lumia + noisemeter-apsi.

Vertailutiedoksi uudehko diesel Mondeo n. 85km/h + hakka7:t näytti samalla softalla/puhelimella 71db..
Otsikko: Vs: V70 2008-> äänieristys / vaimennus
Kirjoitti: D5GT - 23.04.2013, 14:11:11
Lisää muiden oikeilla mittareilla saatuja tuloksia uusikorisista:

Huomio rengaskokoihin, mukana uusikorinen V70.

http://plaza.fi/moottori/testit/korvat-soiden-vertailussa-autojen-sisamelu (http://plaza.fi/moottori/testit/korvat-soiden-vertailussa-autojen-sisamelu)

Uusikoriset S80 ja V70 - farkku hiljaisempi samalla rengastuksella.

http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/sisamelu-vanha-volvo-hiljaisempi-kuin-uudet-suosikkimallit (http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/sisamelu-vanha-volvo-hiljaisempi-kuin-uudet-suosikkimallit)
Otsikko: Vs: V70 2008-> äänieristys / vaimennus
Kirjoitti: völvöxc60 - 23.04.2013, 14:30:19
Lisää muiden oikeilla mittareilla saatuja tuloksia uusikorisista:

Huomio rengaskokoihin, mukana uusikorinen V70.

http://plaza.fi/moottori/testit/korvat-soiden-vertailussa-autojen-sisamelu (http://plaza.fi/moottori/testit/korvat-soiden-vertailussa-autojen-sisamelu)

Uusikoriset S80 ja V70 - farkku hiljaisempi samalla rengastuksella.

http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/sisamelu-vanha-volvo-hiljaisempi-kuin-uudet-suosikkimallit (http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/sisamelu-vanha-volvo-hiljaisempi-kuin-uudet-suosikkimallit)
Kas kummaa, kun ei V70 ollut lumiketjuja alla :D
*Autot perusvarustein ja ensiasennusrenkain. Mittaukset tehty loka-marraskuussa 2007. Vertailumielessä Kia Sportage oli varustettu nastattomin ja Volvo V70 nastallisin talvirenkain. Muut autot oli varustettu kesärenkailla.
Otsikko: Vs: V70 2008-> äänieristys / vaimennus
Kirjoitti: Andyks - 26.04.2013, 09:30:35
D5GT, sähän varsinainen ilonpilaaja olet... Mä olen innolla odottanut että pääsen työmatkalta kotiin ja saa lomat aloitettua ja pääsee autoa eristelemään ja sä tyrmäät sen täysin turhan puuhana.. :)

Oletko muuten varma että sulla on kaikki ovet ja takaluukku yms. kunnolla kiinni? Nimittäin mä en kyllä omassani huomaa mitään selkeää melunlähdettä takaapäin, ainakaan siis kuskin penkiltä kuunneltuna. Eturenkaista kantautuva meteli on mun mielestä dominoivampaa.. Takapäästä ehkä saattaa erottaa jonkin hiuksenhienon kohinan, mutta katse (ja korvat) eteenpäinsuunnattuna tuota ei kyllä erota.

Ja renkaista puheenollen. Tuli omaankin eilen vaihdettua kesärenkaat alle. Elikkä siis ContiVinterWiking 5 kitkat (215/55R16) vaihtuivat Semperit Speed-life kesärenkaisiin (225/55R16). Noissa Semperiteissä on kyllä "Alpine Proven" maininta, eli ovat kai jonkinsortin keskieuroopan kitkat, mutta kuvio on kyllä täysin kesärengaskuvio, kumiseos saattaa olla hieman normaalia kesärengasta pehmeämpää, en osaa sanoa.

Omaan korvaan melutaso nousi selkeästi (tai ainakin häiritsevä kohina renkaista lisääntyi) vaihdon myötä, mutta sama GalaxyS3+NoiseMeter antaa tulokseksi nyt n. 4dB pienempiä arvoja kuin talvirenkailla samassa vauhdissa...???

FrequenSee softalla melun taajuusvastetta katsoessa kyllä huomaa että todellakin se 200-400Hz alue on pudonnut hiukan, mutta vastaavasti korkeampien äänien taso noussut hieman. Ja tarkemmin kuunneltuna tämä on huomattavissa myös omin korvin, eli renkaista kantautuva jyrinä on näillä renkailla vähäisempää, mutta kohina kovempaa. Lopputulos siis, kesärenkaat desibelien mukaan hiljaisemmat, mutta käytännössä melusävyltään häiritsevämmät... :idiot2:

Otitko muuten D5GT kuvia projektistasi? Olisi mukava nähdä miltä paikat näyttää...
Otsikko: Vs: V70 2008-> äänieristys / vaimennus
Kirjoitti: D5GT - 26.04.2013, 13:08:39
Itse asiassa olin juuri korjaamassa näkemystä... ainakin hivenen positiivisempaan suuntaan. Mulla oli (ehkä) oikea takaovi vähän huonolla sovituksella. Nyt ainakin päässä äänitaso laski, tosin takaa tulee edelleen selkeästi enemmän ääntä. Pakopputken porinää en enää ole kuullut (voi olla karkean asfaltinkin ansiota). Mittauksilla ei tee mitään, kun rengastus vaihtui.

Mainitsin uuden Mondeon lukemiksi 71db nastarenkailla, oma V70 245 leveillä kesäfillareilla samassa vauhdissa, samalla "mittarilla"  63db.. Okei asfalttipinta ei ollut sama muttei Volvon lukemaa saa nostettua tonne 71 db:iin mitenkään.

En ottanut juurikaan kuvia, vain pari vasemmasta takaposkesta. Takaovi on melkein kopio etuovesta. Takaposkien irroitusohje löytyy esim. sen 12v virranulosoton asennusohjeesta, sen jälkeen tehtaan eristeet irti ja pääsee hommiin. Takasivuihin mahtuu tehtaalta laitettujen lisäksi n. 1 neliö 20-30mm ääntä imevää. Laitoin osin 2 kerrokseen.

Erityisen heikko paikka ja vaikeapääsyinen on takalokareiden etupinta.. Itse syytän sitä nykyäänistä.

Katto on puhdasta peltiä ainakin kontin osalta, kurkkasin sisään, verhoilua irroittamatta. Eli käyn tuota 2-3cm paksua ääntäimevää ja laitan sitä kattoon.. ihan vaan harrastuksen vuoksi.
Otsikko: Vs: V70 2008-> äänieristys / vaimennus
Kirjoitti: D5GT - 28.04.2013, 08:51:54
Vertailutiedoksi uudehko diesel Mondeo n. 85km/h + hakka7:t näytti samalla softalla/puhelimella 71db..

Eilen tuli leikittyä.. Muistakaa että lukemat on kaikkea muuta kuin luotettavia, vertailuun kelpaa. Kokeilin myös toista softaa ja näytti n. 7 db pienempiä lukemia, eli jatketaan tolla samalla.

85 todellista sileähkö asfaltti 61, takana 63. Sama vauhti karkealla asfaltilla 63. Takaa en enää mitannut.


Löytyiskö jostain uusia kiinnikkeitä konepellin äänieristeelle, jos sen alle työntää vibroa tms.? Samanlaiset / joku korvaava mutta eristepaksuus kasvaa.

Miten takaluukun verhoilu irtoaa?, jos sinnekkin työntäisi ääntä imevää matskua.

Otsikko: Vs: V70 2008-> äänieristys / vaimennus
Kirjoitti: Andyks - 28.04.2013, 23:19:27
Erityisen heikko paikka ja vaikeapääsyinen on takalokareiden etupinta.. Itse syytän sitä nykyäänistä.
Jos näihin ei pääse käsiksi sisäkautta niin oletko yrittänyt ulkokautta? sisälokarit veks ja STP:tä peltiin? Jos ei STP:llä onnistu niin paksulti alustamassaa?
Vielä kun keksis tuonne sisälokarin ja pellin väliin jonkin eristeen joka ei keräisi kosteutta ja alkaisi turhaan ruostuttaa...

Katto on puhdasta peltiä ainakin kontin osalta, kurkkasin sisään, verhoilua irroittamatta. Eli käyn tuota 2-3cm paksua ääntäimevää ja laitan sitä kattoon.. ihan vaan harrastuksen vuoksi.
Jos se tosiaan täysin puhtaalla pellillä on niin laita ihmeessä STP:tä tms. edes pienet suikaleet tuomaan massaa lisää.

Löytyiskö jostain uusia kiinnikkeitä konepellin äänieristeelle, jos sen alle työntää vibroa tms.? Samanlaiset / joku korvaava mutta eristepaksuus kasvaa.
Mä luulen että kannattaisi yrittää laittaa jotain sinne konehuoneen ja kabiinin väliin rintapeltiin.. Taitaa tosin olla aika vaikeaa kun moottori on paikallaan.

Itse olen jopa hieman yllättynyt kuinka selkeästi tässä V70 kuuluu moottorimelu kiihdytyksissä sisälle. Johtunee tosin osittain siitä että auto on muuten niin hiljainen. Mutta väittäisin kyllä silti että tässä kuuluu konetta kierrättäessä ääni selkeämmin sisälle kuin esim. omistamissani diesel VAGgineissa (Passat -01 ja Octavia -07), tai ainakin melu on sävyltään "raaempaa".
Otsikko: Vs: V70 2008-> äänieristys / vaimennus
Kirjoitti: D5GT - 29.04.2013, 07:46:05
Joo, haasteellinen tuo konehuone on. Ahdasta on joka puolella. Moottoriääni kuuluu liian selvästi ulos ja sisään. Sisääntulevan äänen vaimennus on vaikeampi. Etujalkatila, rintapelti ja kojelaudan alaosa lienee helpoin tie puuttua siihen? Tosin äänenlähde kannattaisi aina eristää ensimmäisenä. Olisiko kyseessä filosofiaero, Volvoissa halutaan että se 5:n kuuluu?

Laitan konepeltiin jotain joskus, kunhan keksin kiinnikkeet - sisämeluun ei varaan vaikuta mitenkään.

Lokasuojiin kurkkasin, se lokasuoja-huopa lähtee helposti pois, muutama torx ja ripustusten luona pari muovimutteria ja sen kuin taittaa pois. Tilaa eristeille on.
Otsikko: Vs: V70 2008-> äänieristys / vaimennus
Kirjoitti: Andyks - 29.04.2013, 11:51:00
Olisiko kyseessä filosofiaero, Volvoissa halutaan että se 5:n kuuluu?

Niinno itseasiassa koeajamani vitoskoneiset ovatkin soundiltaan ihan miellyttäviä, mutta tuo omassani oleva Fordin neloskone on ääniltään niin kamala että sen toivoisi olevan paljonpaljon hiljaisempi...  >:(
Otsikko: Vs: V70 2008-> äänieristys / vaimennus
Kirjoitti: D5GT - 30.04.2013, 07:59:14
Ei vitos-dieselikään mitenkään miellyttävä ole. Diesel on äänekkäämpi.
Otsikko: Vs: V70 2008-> äänieristys / vaimennus
Kirjoitti: Ribbe - 30.04.2013, 08:08:43
Hitto noita eristeitä on monenlaisia.
http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/aanieristeet (http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/aanieristeet)
Pelkästään noita eristemattojakin on monenlaisia.
http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/Bitumi-,_butyylikumi-_ja_raskasmatot (http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/Bitumi-,_butyylikumi-_ja_raskasmatot)
Otsikko: Vs: V70 2008-> äänieristys / vaimennus
Kirjoitti: D5GT - 30.04.2013, 08:31:47
Niin on - jos äänimaailma olisi ammattilaisvehkeillä mitattu ja perehtyisi noiden ominaisuuksiin voisi tulokset olla helpommin korvin kuultavia?

Aiemmin oli puhetta katosta, oma näkemys on että vain ääntä imevää matskua. Andyks tuumaili että laita ihmeessa myön "bitumia"... Viisasteltaisiinko vähän kuinka paljon "bitumia" laittaisi? Koko katon peltipinta vai vain kaistaleita. Jos koko pinnan liimaa täyteen se ääntä imevä tarttuu paremmin.. toisaalta onko vain tuhlaista.
Otsikko: Vs: V70 2008-> äänieristys / vaimennus
Kirjoitti: Andyks - 30.04.2013, 08:43:31
Aiemmin oli puhetta katosta, oma näkemys on että vain ääntä imevää matskua. Andyks tuumaili että laita ihmeessa myön "bitumia"... Viisasteltaisiinko vähän kuinka paljon "bitumia" laittaisi? Koko katon peltipinta vai vain kaistaleita. Jos koko pinnan liimaa täyteen se ääntä imevä tarttuu paremmin.. toisaalta onko vain tuhlaista.

Mä meinasin lähinnä sitä että jos katto tosiaan on TÄYSIN puhtaalla peltipinnalla niin laita ihmeessä esim. 20x60cm tms kaistaleita sinne tänne keskelle peltejä, jotta pelti saa hieman lisää massaa ja mahdollinen värähtely vaimenee/taajuus alenee.
En tosin tiedä kuinka tiheästi tässä on tukirautoja yms. joihin kattopelti on liimattu kiinni, mutta ainakin aiemmin purkamieni autojen katoissa (Volvo 440, Nissan Micra, Vw passat) oli selkeästi "löysää peltiä" tukien välissä. Tätähän voisi tietysti varovasti kokeilla auton ulkopuolelta kattoa koputtelemalla/painelemalla.
Otsikko: Vs: V70 2008-> äänieristys / vaimennus
Kirjoitti: hazaa - 30.04.2013, 10:28:07
Kattoon ensin sitä vaimennusmattoa ja sen päälle pehmeää materiaalia.
Best of the both worlds  ;). Ei sitä koko kattoa tarvitse vaimennusmatolla
peittää. Tietty voi, jos haluaa, mutta vähempikin riittää.

Se perinteinen bitumimatto on tehokasta vaimennusmateriaalia. Aika työlästä
asentaa, mutta oikein toimivaa. Toki kattoon sitä ei kannata laittaa. Saattaa
alkaa irtoilemaan kun kesähelteet painaa päälle. Muissa pinnoissa kyllä pysyy,
kunhan pellit on puhtaita ennen bitumin laittamista.
Otsikko: Vs: V70 2008-> äänieristys / vaimennus
Kirjoitti: D5GT - 30.04.2013, 15:06:57
Ainkin viimeinen kolmannes kontissa on täysin peltipinnalla. Peltihän on melko velttoa, jossain kolarivideossakin näkyy kun aalto menee läpi katon. Takaa pääsi kurkkaamaan taskulampun kanssa. Ainakin 2 cm vapaat tilaa.

Mietin silti, katon ulkopuolelta ei varmaan juurikaan ääntä tule, siksi mietin jätänkö "bitumit" väliin.  Ehkä (tämäkin) on täysin turhaa pohdiskelua, antaa mennä vaan ;) Jossainhan autoa verrattiin rumpuun, jos eriste/vaimennusmatskuja ei ole.
Otsikko: Vs: V70 2008-> äänieristys / vaimennus
Kirjoitti: Divi - 02.05.2013, 08:23:49
Hitto noita eristeitä on monenlaisia.
http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/aanieristeet (http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/aanieristeet)
Pelkästään noita eristemattojakin on monenlaisia.
http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/Bitumi-,_butyylikumi-_ja_raskasmatot (http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/Bitumi-,_butyylikumi-_ja_raskasmatot)
STP Silver on asiallista. Noi motonetin omat halvemmat on semmosia etten laittaisi mihinkään. Jähmettyessään kevyttä, kovaa, halkeilevaa paskaa. Eli ei auta mitään. STP pysyy kiinni kuin tauti, painaa niin että vaimentaa hyvin. Pysyy päällekkäinkin paikoillaan. Parhaan tuloksen jäörkevällä ainevahvuudella saa kun laittaa pari kerrosta STP:tä, ja sen päälle joku 2cm paksu foami.  O0
Otsikko: Vs: V70 2008-> äänieristys / vaimennus
Kirjoitti: D5GT - 02.05.2013, 09:29:18
Eikai noissa evo- "bitumeissa" ole huonoa kuin hinta... Helppoja käsitellä. Tosin normaaliin bitumiin en ole edes koskenut..
Otsikko: Vs: V70 2008-> äänieristys / vaimennus
Kirjoitti: Divi - 02.05.2013, 09:39:38
Jep, sen eron huomaa ihan jo motonetin hyllyllä levyjä käpistellessä. STP, silentcoat, dynamat yms "hifimatot" on pehmeää ja foliopintaista autokäyttöön suunniteltua. nuo halvemmat on kovia ja halkeilleita eikä niitä ole suunniteltu kestämään sään vaihteluita. Auton peltipintojen lämpötila kun vaihtelee paljonkin, sama pelti voi olla talvipakkasella -30 ja kesäkuumalla pakosarjan/turbon lähistöllä varmasti lähes 100c jos ei ylikin. Lisänä kosteuden vaihtelu. Siinä on eristelevy aika kovilla mutta nuo kunnon tavarat kyllä pysyy kiinni.

Se on sitten vaan kuluttajasta kiinni haluaako auton vaimentamiseen, omaan mukavuuteen ja jopa vakioäänentoiston parantamiseen uhrata muutamaa satasta. 90e tukkupaketilla (4m2) tekee jo paljon hyvää kun lätkii sitä oikeisiin paikkoihin. 240:ssä suurimman eron omaan mukavuuteen tekee kaikkien sisustan muovien vaimentaminen, ei natise, pärise ja rämise.  :D
Otsikko: Vs: V70 2008-> äänieristys / vaimennus
Kirjoitti: D5GT - 02.05.2013, 10:16:58
Jos meinaa näissä uudemmissa saada korvinkuultavia tuloksia aikaan on syytä varata enemmän kuin 90e matskuihin..


EDIT: Linkissä teoriatietoa vaimennuksesta ja eristyksestä, rakennustekniikan puolelta. Teoria toimii, vaikka sovellus on eri.

http://www.paroc.fi/knowhow/aani (http://www.paroc.fi/knowhow/aani) Alasivuilla on melko kattavasti tietoa.
Otsikko: Vs: V70 2008-> äänieristys / vaimennus
Kirjoitti: Ribbe - 12.05.2013, 12:24:08
Tulipa todettua ettei volvolla ainakaan takakontteihin laiteta mitään eristettä. Omassa S60 takakontissa ei ollu yhtään bitumimattoa missään  :o

Edit: kaapissa oli 4 vuotta sitten ostettuja bilteman bitumimattoja 3 pakettia. Pari pakettia takakonttiin hukkasin. Loppui ainakin vararenkaan syvennyksen pärinä. Tuntui kuin olisi vaikuttanu mukulakivillä ajaessa :)
Otsikko: Vs: V70 2008-> äänieristys / vaimennus
Kirjoitti: D5GT - 12.05.2013, 14:58:20
2009 V70:n kontissa on eristeitä täysin eritavalla..

Itsellä on vielä lattia ja katto koskematta, katsotaan koska löytyy intoa ja aikaa.
Otsikko: Vs: V70 2008-> äänieristys / vaimennus
Kirjoitti: Ribbe - 12.05.2013, 15:26:21
Omassa oli kahdessa kohtaa vähän jotain massaa, mutta muuten kaikki oli paljasta peltiä.
Otsikko: Vs: V70 2008-> äänieristys / vaimennus
Kirjoitti: D5GT - 12.05.2013, 15:46:57
Ne helpot, eniten vaikuttavat ja halvat keinot ;D Tukitko hattuhyllyn aukkoja? Luulisi että niillä olisi selkeä vaikutus.
Otsikko: Vs: V70 2008-> äänieristys / vaimennus
Kirjoitti: Ribbe - 12.05.2013, 17:58:42
Ne helpot, eniten vaikuttavat ja halvat keinot ;D Tukitko hattuhyllyn aukkoja? Luulisi että niillä olisi selkeä vaikutus.
hattuhylly ollu 4 vuotta tukittuna molemmilta puolin bitumimatolla kun vaihdoin orkkis elementtien tilalle free air subit :)
Otsikko: Vs: V70 2008-> äänieristys / vaimennus
Kirjoitti: brax - 24.06.2013, 20:17:20
Joo, haasteellinen tuo konehuone on. Ahdasta on joka puolella. Moottoriääni kuuluu liian selvästi ulos ja sisään. Sisääntulevan äänen vaimennus on vaikeampi. Etujalkatila, rintapelti ja kojelaudan alaosa lienee helpoin tie puuttua siihen? Tosin äänenlähde kannattaisi aina eristää ensimmäisenä. Olisiko kyseessä filosofiaero, Volvoissa halutaan että se 5:n kuuluu?

Laitan konepeltiin jotain joskus, kunhan keksin kiinnikkeet - sisämeluun ei varaan vaikuta mitenkään.

Lokasuojiin kurkkasin, se lokasuoja-huopa lähtee helposti pois, muutama torx ja ripustusten luona pari muovimutteria ja sen kuin taittaa pois. Tilaa eristeille on.

Nostetaanpa vanhaa ketjua. Oliko kukaan saanut tuohon moottorin äänieristykseen mitään toimivaa aikaiseksi? Itse olen jo pidemmän aikaa harmitellut S80 D5:n kiihdytyksissä päästämää meteliä. Taannoin tuli kuluneen tuulilasin tilalle vaihdatettua paremman äänieristyksen omaava lasi ja se auttoi hieman. Toinen ylimääräistä meteliä ja tärinää aiheuttava kohta voi olla koneen muovikansi, jonka puslista pari oli itselläni jo varsin huonossa kunnossa. Nämä korjaamalla tietyt ylimääräiset rohinat poistuivat, mutta perusongelma liiasta äänekkyydestä pysyy.


Otsikko: Vs: V70 2008-> äänieristys / vaimennus
Kirjoitti: D5GT - 26.06.2013, 21:44:49
Samaa olen miettinyt, en vielä ole edes keksinyt millä konepellin pintaan sais eristeet, tai pikemminkin millä kiinnikkeillä sen vanhan saisi takaisin.. Kun ei niitä reikiä viitsis kiinnikkeillekkin tehdä.

Tulipeltiä katselleena, ihan helpolla ei saa mitään sinne väliin. Ehkä etujalkatilat pitäisi ensin eristää?

Onko kenenkään projekti yleensäkkään edistynyt?
Otsikko: Vs: V70 2008-> äänieristys / vaimennus
Kirjoitti: D5GT - 11.04.2014, 21:52:53
Aika piiitkä suunnitteluaika, nyt projekti vähän eteni. Katto oli työn alla, muutama havainto:

-Katon pelti on todella ohutta, rullan liikkeen näkee ulkopuolelta.
-Normi pultteja ja muutamassa kohdin on käytetty torxeja.
-Aurinkosuojan pidike, peitekannen alla ei ole ruuvi vaan muovipuikko/palikka - vedä / kampea suoraan alas.
-Koko kattoverhoilua ei helpolla saa pois tieltä. Takalasille menevän vesiletkun saa poikki a-pilarin liittimeltä, mutta en hämärässä tallissa löytänyt liitintä kattoverhoiluun liimatuille sähköille. (Lähtee helpolla irti, jos haluaa repiä)
-B pilarin avaaminen pitää alkaa alapäästä ja penkit on tiellä. Ylemmässä palassa on pari metalliklipsua, jotka saa esiin kun tiivisteen vetää irti.
-C-pilarin liikutteluun pitää irroittaa se tuvavyön yläkotelo ja ainakin raottaa penkin sivupalaa.

En väkisin repinyt verhoilua pois vaan touhusin katon ja sisäverhouksen välistä - vähän raskasta työasennoista johtuen, muttei mahdotonta. Ainakin parisenttiä paksua ääntä imevää mahtuu suurimmalle osalle katon pinta-alaa. Katossa tyypilliset vahvikkeet ja reunoilla on tavaraa. Orggis vaimennukset on jotkut solukumi (?) kaistaleet.

Vaikuttiko? Vaikea sanoa, kesärenkaat tuli samalla ja mittari ei vielä ole ollut käsissä - tuskin mittari muutoinkaan katon käsittelyä havaitsee. Tavoitteena oli kaiun vähentäminen ja siihen uskon ja siksi olevinaan sen kuulin korvallakin.... Aikaa meni tasaisten peltipintojen stp-käsittelyyn n. 3 h aktiivista tekemistä.

Tehtävä / toivelista:
-Moottorin ääntä pitäsi saada häivytettyä
-Ovien tiivistyksen parantaminen
-Rintapelti / jalkatilat pitäisi eristää

Onko noihin ajatuksia tai kokemuksia?
Otsikko: Vs: V70 2008-> äänieristys / vaimennus
Kirjoitti: hazaa - 12.04.2014, 00:26:09
Vaimennetaan rintapelti ja konepellin sisäpuoli.

Jotkut on laittaneet konepellin ja lokasuojien väliin
sinne sopivaa tiivistenauhaa.
Otsikko: Vs: V70 2008-> äänieristys / vaimennus
Kirjoitti: D5GT - 12.04.2014, 09:58:58
Joo - juuri noin, tosin hivenen tarkempia vinkkeä tarkoitin. Neuvoja tekemiseen / huomattuja heikkoja paikkoja, joita ei missään nimessä kannata jättää huomioitta jne.

Konepellin sisäpuolen eristyksessä on yksi ongelma - miten sen orggis äänieristeen kiinnittää, kun alle tulee tavaraa ja alkuperäiset kiinnikkeet eivät enää yllä? Kiusaus koko pinnan eristykseen on suuri - työ olisi paljon helpompaa kuin tilkkutäkin tekeminen.

Rintapelti on mun mielestä heikoin lenkki ja työskentely tilan puolesta haasteellinen, onko joku perehtynyt tarkemmin?

Otsikko: Vs: V70 2008-> äänieristys / vaimennus
Kirjoitti: D5GT - 14.04.2014, 14:34:21
Viikoloppuna oli (taas) ylimääräistä aikaa ja netistä löytyi valaistujen jalkalistojen asennusohje - siitä löytyy hyvät ohjeet purkamiseen, niin että etujalkatilan saa vapaaksi. Takajalkatila olisi kannattanut tehdä samalla = etupenkki ja takapenkin istuinosa kokonaan irti ja pois jaloista. Samalla etujalkatilan matot olisi lähteneet helpommalla. Molemmissa etujalkatiloissa kulkee melkoisesti piuhaa, joten peitto ei ole 100%  ja rintapeltiin ei pääse kojelautaa purkamatta käsiksi.

Positiivisesti ajateltuna rengasäänet saattoi vähän hiljentyä parilla kerroksella, matskua meni n. 5-levyä STP:n jotakin evobitumia. Isompi vaikutus taitaisi olla tiivistyksen parantamisella, mutta miten sitäkin voisi parantaa, jo nyt on tuplatiivisteet.

Aikaa meni alle 3 h. Normityökaluilla pärjää, pari pulttia, muutamia torxeja. Tohon tunti lisää niin takajalkatilatkin olisi tulleet melkein samalla vaivalla.

Oikeastaan rintapelti ja takajalkatilat on vielä täysin koskematta, ovissa ulompi pelti. Takajalkatilojen osalta en usko vaikutuksen olevan kovin iso...