D5GT, sähän varsinainen ilonpilaaja olet... Mä olen innolla odottanut että pääsen työmatkalta kotiin ja saa lomat aloitettua ja pääsee autoa eristelemään ja sä tyrmäät sen täysin turhan puuhana..

Oletko muuten varma että sulla on kaikki ovet ja takaluukku yms. kunnolla kiinni? Nimittäin mä en kyllä omassani huomaa mitään selkeää melunlähdettä takaapäin, ainakaan siis kuskin penkiltä kuunneltuna. Eturenkaista kantautuva meteli on mun mielestä dominoivampaa.. Takapäästä ehkä saattaa erottaa jonkin hiuksenhienon kohinan, mutta katse (ja korvat) eteenpäinsuunnattuna tuota ei kyllä erota.
Ja renkaista puheenollen. Tuli omaankin eilen vaihdettua kesärenkaat alle. Elikkä siis ContiVinterWiking 5 kitkat (215/55R16) vaihtuivat Semperit Speed-life kesärenkaisiin (225/55R16). Noissa Semperiteissä on kyllä "Alpine Proven" maininta, eli ovat kai jonkinsortin keskieuroopan kitkat, mutta kuvio on kyllä täysin kesärengaskuvio, kumiseos saattaa olla hieman normaalia kesärengasta pehmeämpää, en osaa sanoa.
Omaan korvaan melutaso nousi selkeästi (tai ainakin häiritsevä kohina renkaista lisääntyi) vaihdon myötä, mutta sama GalaxyS3+NoiseMeter antaa tulokseksi nyt n. 4dB pienempiä arvoja kuin talvirenkailla samassa vauhdissa...

FrequenSee softalla melun taajuusvastetta katsoessa kyllä huomaa että todellakin se 200-400Hz alue on pudonnut hiukan, mutta vastaavasti korkeampien äänien taso noussut hieman. Ja tarkemmin kuunneltuna tämä on huomattavissa myös omin korvin, eli renkaista kantautuva jyrinä on näillä renkailla vähäisempää, mutta kohina kovempaa. Lopputulos siis, kesärenkaat desibelien mukaan hiljaisemmat, mutta käytännössä melusävyltään häiritsevämmät...

Otitko muuten D5GT kuvia projektistasi? Olisi mukava nähdä miltä paikat näyttää...