Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: SirBBa - 02.04.2013, 21:04:57
-
Jaoin tämän erilliseksi ketjuksi, kun kyse ei ole enää lataamisesta - TOK
Huomasin seuraavan vian, kampiakselinhihnapyörä väpättää melkosesti.
Mielestäni se ei ole ennen noin tärissyt tai ainakaan ollenkaan noin paljon.
Itse pultti ei ollut kovinkaan löysällä, mitä nyt kiintoavaimella koitin saada mahtumaan niin konepyöri mukana eikä pultti kiristynyt.
Laturin/vesipumpun hihnat olivat irti, mutta tulivat kyllä kireälle, ehkä liiankin ?? ???
Pitäisikö tuosta huolestua, vai antaa väpättää vaan?
Tossa vielä video (http://tinypic.com/r/e8sn78/6)
-
Ei kyllä kuuluis vispata...
-
Ei näytä kyllä terveeltä....tai sitten kuva valehtelee.
Lisätään tähän topicciin vielä sen verran kun aiheeseen liittyy :
Eli itsellä tuossa ysissä alkoi talven aikana välillä kans lataus + valovikavahti hehkua himmeästi. Kylmänä yleensä OK, mutta hetken ajon jälkeen alkoi hehkumaan. Latausta ei tullut mitattua, mutta koskaan ei virta loppunut.
Keväämmällä paikansin vian mittariston "filmiin". Filmi oli poikki sopivasti, niin välillä yhdisti, välillä ei.
-
Joo ei kyllä munkaan mielestä, ja silmään se näyttää vielä hurjemmalta.
Mutta mistä toi on voinut tulla?
Ja voiko sille tehä mitään, vaihtaa tuo pyörä jos se on kieroutunut?
-
Mietin vielä noita hihnan kireyksiä, ohjekirjassahan muistaakseni lukee 1-2mm. Onhan se pisimmältä sivulta painettuna X voimalla? Vai mitenkä hihnojenkireys saadaan oikein?
-
Joo ei kyllä munkaan mielestä, ja silmään se näyttää vielä hurjemmalta.
Mutta mistä toi on voinut tulla?
Ja voiko sille tehä mitään, vaihtaa tuo pyörä jos se on kieroutunut?
Voisko sieltä olla se kumivulkanointi pettänyt jotenkin ::)
-
Voisko sieltä olla se kumivulkanointi pettänyt jotenkin ::)
Ei aukee mulle tuo ::) Siis jotain sieltä hihnapyörän ympäristöstä? Onko se erikseen vaihdettavissa?
-
Voisko sieltä olla se kumivulkanointi pettänyt jotenkin ::)
Mä katoin heti että vulkanointi pettäny. Ei kestä kauaa tuolla vispaamisella... Onneks noita matalakitkavinokoneen hihnapyöriä kasvaa puissa. ;D
-
Onneks noita matalakitkavinokoneen hihnapyöriä kasvaa puissa. ;D
Oliko tuo nyt vitsi vai ei? ;D
Eli pyörän vaihto auttaisi? Vaikuttaako tuon avaaminen mitenkää sitten jakohihnaan?
Ja mitä tossa voi sattua jos ajosta pääsee rikkoutumaan, vastaako jakohihnan katkeemista = konerikko?
-
Oliko tuo nyt vitsi vai ei? ;D
Eli pyörän vaihto auttaisi? Vaikuttaako tuon avaaminen mitenkää sitten jakohihnaan?
Ja mitä tossa voi sattua jos ajosta pääsee rikkoutumaan, vastaako jakohihnan katkeemista = konerikko?
Ei se vitsi ollut. :)
Yleensä se kampiakselin hammashihnapyörä on niin lujasti kampiakselin päässä ettei pultin aukasu vaikuta muuten kuin että tuo kiilahihnapyörä putoaa.
Ei aiheuta konerikkoa hajotessaan, mutta saattaa aiheuttaa tilanteen jos kesken mutkan hajoaa :D
-
(http://img.skruvat.com/images/26/21435194/21435194_0.jpg)
Se on tuon näköinen se pyörä. Ei tuon kumiosan repeäminen välttämättä jakopäätä tuhoa, mutta huonolla tuurilla sekin on mahdollista.
Pyörästä tosiaan tuskin tarvii paljoo maksaa....ellei uutta halua välttämättä.
Ja pyörän voi vaihtaa ilman jakopään purkua.
-
On kyllä kaukana laturivioista (mode saa siirtää tämän järkevämpään paikkaan, että pysyy onglemat oikeissa aiheissa)
Koitin saada muutaman kuva tuosta pyörstä.
Onko toi se kumiosa mikä voisi tuon aiheuttaa, päällisin puolin näyttää kuitenki melko hyvälle ?
(http://i46.tinypic.com/8ye23n.jpg)
Tossa vielä pari lisä kuvaa
(http://i47.tinypic.com/nvee1e.jpg)
(http://i50.tinypic.com/bhm0ax.jpg)
-
Olen vaihtamassa uutta hihnapyörää.
Mutta puuttuuko tuolta nyt se kiila mihin hihnapyörä asettuu?
(http://i50.tinypic.com/5370ud.jpg)
-
Katohan tarkemmin sitä hihnapyörää :)
-
Katohan tarkemmin sitä hihnapyörää :)
Siis nyt en ymmärrä? Siinäkö sen pitäisi olla? Ei se kyllä ole, tai oon aivan hakoteillä
Mutta tossa vielä kuva uudesta ja vanhasta
(http://i50.tinypic.com/sw3dch.jpg)
(Sori, mutta mulle tarvii varmaan selittää kun lapselle että ymmärrän :D)
-
Siis nyt en ymmärrä? Siinäkö sen pitäisi olla? Ei se kyllä ole, tai oon aivan hakoteillä
Mutta tossa vielä kuva uudesta ja vanhasta
(http://i50.tinypic.com/sw3dch.jpg)
(Sori, mutta mulle tarvii varmaan selittää kun lapselle että ymmärrän :D)
Wattu kun itellä on toi suurkitkakone pukissa ja siinä toi on inan verran fiksummin ratkastu :D Eli muisti petti, tee niinkuin heppa neuvoi toisaalla.
-
Sielähä kiila (tai mitä siit on jäljellä) näkyy osottavan suoraa ylös.. Joku kiristelly pultin ku prikka vääräs asennos välis, ihme jos vähä vippaa ::)
-
Sielähä kiila (tai mitä siit on jäljellä) näkyy osottavan suoraa ylös..
Ton verran jäljellä
(http://i48.tinypic.com/15c8s4.jpg)
Joku kiristelly pultin ku prikka vääräs asennos välis, ihme jos vähä vippaa ::)
Niimpä :D
Alku talvesta vaihdatin jakohihnan (6tkm sitten) ja silloin tuo vispaaminen ei kyllä hypännyt silmille.
Tai sitten en vaan ole huomioinut tuota.
No kuitenkin uusi hihnapyörä tuli laitettua, tosin oliko siitä nyt sitten hyötyä.
Tuolta nyt näyttää nykymeno video (http://tinypic.com/r/sc9rp4/6) ja samanlailla pyöri vielä 25km jälkeen ;)
-
Hidas.
-
Hidas.
Just olin vastaamassa :D
-
Just olin vastaamassa :D
Itseasiassa lähdin vastaamaan ekan sivun tiedoilla.
-
On kahta mallia myöskin noita siivapyöriä , kampiakselille tulevan osan paksuus/korkeus muuttaa kiilahihnojen
"linjan " sivuun jos on väärän mallinen osa .Helppo mitata ,mittaero on kolmen millin luokkaa.
-
Toi sama kämmi tuli ite joskus tehtyä ja ostin sit toisen hihnapyörän ja vaihtaessa selvis oma asennus virhe :facepalm:
-
Onko samaa vikaa 740 230f koneissa? Näyttäisi lieppaavan sivuttain n. 1mm. Verran, näkeekö sitä vikaa irrottamatta hihnapyörää?
-
Kyllä on, perusmoottori on sama kuin 240:ssä. Ja ei näe ilman hihnapyörän irrottamista.
-
On tähän joskus ennenkin törmätty, varsinkin jos phdistamatta vedetään mopolla niin tiukkaan kun siitä lähtee.. Ei ehkä vastaa stä momenttia mikä pitää olla. Tuosta filmistä nyt en saanut mitään selvää kun ei päästä kuvaamaan pekkää k. akselin pyörää jolloi luonnollisesti on irroitettava kaikki hihnat. Sitä konetta voi käyttää kylmänä ilman vesipumppua sen hetken kun kuvaanminen vaatii. No loput kuvat näyttivät että ei ihan ollut asettelu kohdallaan, senverran kärsineen näköinen oli kiila.
Kannattaa tietenkin asentaa se uusi pyörä mieluimmin oikein ja vaihtaa se kiila ja tarkistaa että kiilaura on kunnossa. Varsinkin vanhat mallit ovat kunnostautuneet siirtyvillä ajoitusmerkeillä ;)
-
Olen vaihtamassa uutta hihnapyörää.
Mutta puuttuuko tuolta nyt se kiila mihin hihnapyörä asettuu?
(http://i50.tinypic.com/5370ud.jpg)
Mitä tuossa kello 9:ssä näkyy? Onko siinä se kiila kampiakselin päässä vai mikä se on?
Omassa B230FD vm. -93 koneessa (945 GL) ei sellaista kai ollut ollenkaan. Jotain minkin töppäilin asennuksessa mutta auto kuitenkin vielä toimii, ylimääräistä ääntelyä tosin on, ollut jo 22000 km ajan.
-
Se kampuran kiila on klo 12, ja tuo mikä kuvassa näkyy on vain metallilevy.
Klo 12 on kiila, se on pullistanut jäljen tuohon metallilevyyn, joka lähtee tosta irti. Ja klo 9 on sen kiilan aukko mistä sen olisi pitänyt näkyä.
Eli minulla oli se levy väärässä asennossa kiilaan nähden.
Edit:Tuossa näkyy se kiila, tai se mitä siitä oli jäljellä kun se metallilevy oli ollut väärässä kohdassa..
Mutta en ikin tuohon kiilaa vaihtanut, hyvin toimi vielä 5tkm mitä ehdin sillä ajaa. :)
(http://i48.tinypic.com/15c8s4.jpg)