Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Codeko - 07.04.2013, 00:19:05

Otsikko: 760 B230ET polttoaine.
Kirjoitti: Codeko - 07.04.2013, 00:19:05
Hei. Aikaisemmin tutkiskelin foorumia ja en löytänyt mistään ongelmaani ratkaisua. Ongelma on ettei auto suostu lähtemään käyntiin. Jos lähtee käyntiin käy hetken ja sammuu joko heti tai kaasun polkaisuun. On vaihdettu parele, pasuodatin ja papumppu. Vaihtoehdoksi jää itselleni enää tankin sisäinen pumppu. Voiko vika olla muualla. Auto siis on vm. 88 ja turbo 760 GLE. Entinen omistaja on vaihtanut lastun pirteämpään. Voisiko olla ruiskujen ohjausyksikkö olla sökönä?
Kiitoksia etukäteen vastauksista!
Otsikko: Vs: 760 B230ET polttoaine.
Kirjoitti: Okko - 07.04.2013, 01:41:52
Joko tankin sisäinen pumppu, tai suutinten rele, joka löytyy ainakin samanikäisestä 740:pistä kuskin iskaritolpasta ja uskoisin että on 760:pissä samassa paikassa.  :)
Otsikko: Vs: 760 B230ET polttoaine.
Kirjoitti: Codeko - 08.04.2013, 11:43:12
Juu, eilen juttelin edellisen omistajan kanssa ja oireet viittaisi ohjausboksiin. Kylmänä toimii mutta kun lämpenee lopettaa toimimisen
Otsikko: Vs: 760 B230ET polttoaine.
Kirjoitti: hevonen - 08.04.2013, 13:38:45
Kyllä mittailisin ilmamäärämittarin ensin.
Ohjeet faq.
Otsikko: Vs: 760 B230ET polttoaine.
Kirjoitti: retiisi69 - 08.04.2013, 15:48:35
hevoseen viitaten suosittelen kiltisti mittailemaan imm:in.. itsellä samat oireet kun oli muuta tehdessä immin liitin irti ja oli jäänyt huonosti.. hörähti käymään mutta ei jäänyt käymään..
Otsikko: Vs: 760 B230ET polttoaine.
Kirjoitti: HembalanD - 08.04.2013, 20:58:30
Jos lähtee käyntiin käy hetken ja sammuu joko heti tai kaasun polkaisuun.
Kylmänä kun lyöt käyntiin niin käy hetken ja sammuu, ja ei lähde kohta enää käyntiin?

Suuttimille ei tule siis ohjausta, kone käy kylmänä kylmäkäynnistyssuuttimen startin aikana ruiskuttamalla polttoaineella. Suuttimien ohjauksen puutokseen todennäköisin syy taitaa olla suutinrele ja sen jälkeen se suuttimien tehopääte....

Kokeilepa tätä polttimokikkaa:

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=945.msg17872#msg17872
Otsikko: Vs: 760 B230ET polttoaine.
Kirjoitti: TVS - 09.04.2013, 00:23:11
Kylmänä kun lyöt käyntiin niin käy hetken ja sammuu, ja ei lähde kohta enää käyntiin?

Suuttimille ei tule siis ohjausta, kone käy kylmänä kylmäkäynnistyssuuttimen startin aikana ruiskuttamalla polttoaineella. Suuttimien ohjauksen puutokseen todennäköisin syy taitaa olla suutinrele ja sen jälkeen se suuttimien tehopääte....

Kokeilepa tätä polttimokikkaa:

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=945.msg17872#msg17872
Tai IMMussa vaan vika. Motikka kun pelaa aika erilailla kun muut sähköruiskut mitä vinokoneissa on ollu...
Otsikko: Vs: 760 B230ET polttoaine.
Kirjoitti: Codeko - 09.04.2013, 18:06:19
Kylmänä kun lyöt käyntiin niin käy hetken ja sammuu, ja ei lähde kohta enää käyntiin?

Suuttimille ei tule siis ohjausta, kone käy kylmänä kylmäkäynnistyssuuttimen startin aikana ruiskuttamalla polttoaineella. Suuttimien ohjauksen puutokseen todennäköisin syy taitaa olla suutinrele ja sen jälkeen se suuttimien tehopääte....

Kokeilepa tätä polttimokikkaa:

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=945.msg17872#msg17872

Sama onko kone kylmä tai lämmin. Kun vika ilmenee ei poistu kuin odottamalla. Joskus menee 15-30min, toisinaan taas sekään ei riitä. Viimeksi kun La temppuili, annoin auton olla ja seuraavana päivänä vasta menin kokeilemaan. Lähti käyntiin, liikkui hetken sammui ja lähti seuraavalla starttauksella käyntiin. Tosin ajo tuntui olevan pätkivää koko matkan "varikolle".
Otsikko: Vs: 760 B230ET polttoaine.
Kirjoitti: hevonen - 09.04.2013, 18:27:52
imm, ellei kulje täydelläkään tankilla.

Testaa se suuttimien jännite, jos vaikka suutinrele on sökö, sitä kun et maininnut vaihtaneesi.
Se relehän on siellä konehuoneessa.
(http://www.davebarton.com/relay1323592diagram.jpg)
Tuossa kuvassa myös releen ohitusneuvo. 30 ja 87 navat yhteen töpsässä.
Otsikko: Vs: 760 B230ET polttoaine.
Kirjoitti: Codeko - 10.04.2013, 21:03:05
Mistähän toi rele löytyy? Tänään testailin autoa. Tyhjäkäynti on semmosta ~500rpm, kaasuttelin siinä konetta ja hyvä että käy edes. Testin aikana sitten sammui tähän tilanteeseen ja ei lähtenyt enää käyntiin. Vikakoodi boksia en löydä enkä tuota relettäkään. Tai en osannut katsoa oikeasta paikasta.
Otsikko: Vs: 760 B230ET polttoaine.
Kirjoitti: hevonen - 11.04.2013, 07:27:28
ET-malleissa tuo rele on joko kuskinpuolen iskaritornin kupeessa tai kuskinpuolen lokarin sisäseinässä.
ET:ssä ei ole ledilootaa vikadiagnoosiin lainkaan.(Motronic ruisku, Lh-2.4:ssä tuo loota on. F-sarjan koneet.)


ed. Edelleen, mittaa siitä immusta ne arvot...
Otsikko: Vs: 760 B230ET polttoaine.
Kirjoitti: Codeko - 22.04.2013, 17:24:34
ET-malleissa tuo rele on joko kuskinpuolen iskaritornin kupeessa tai kuskinpuolen lokarin sisäseinässä.
ET:ssä ei ole ledilootaa vikadiagnoosiin lainkaan.(Motronic ruisku, Lh-2.4:ssä tuo loota on. F-sarjan koneet.)


ed. Edelleen, mittaa siitä immusta ne arvot...

Sain vihdoin immun mitattua ja antoi arvoiksi 01,2ohm ja tyhjäkäynnin arvo oli 11volttia ja virrat päällä antoi n. 9volttia. Taitaa siis olla immu sökö? Onkohan noita muualla kuin Ruotsissa tarjolla?
Otsikko: Vs: 760 B230ET polttoaine.
Kirjoitti: TVS - 22.04.2013, 17:54:38
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=595.msg593145#msg593145 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=595.msg593145#msg593145) kokeiles uusiks mitata sitä immua, nuista sun tuloksista en nyt hetikään ymmärrä mitä olet mitannut.
Otsikko: Vs: 760 B230ET polttoaine.
Kirjoitti: Codeko - 22.04.2013, 18:09:12
Ainut vaan, että mun immussa on nastat 1-5. 6 on tyhjä. Ja eipä mun immua voi avata ollenkaan. Katselin nimittäin ihan samaa topikkia aikaisemmin.

EDIT: Missä mahtaa sijaita autossa tyhjäkäynnin säätö? Kuulema voi puhdistaa sen. Kun tykkää käydä todella matalilla kierroksilla tyhjäkäyntiä ja heijaa sitä. Kaasua painaessa jää hetkeksi miettimään mitä tehdä. Tämä tiputtaa tyhjäkäynnin lähelle nollaa ja joskus sammuttaa auton. Sitten ei enää käynnistä ollenkaan.
Otsikko: Vs: 760 B230ET polttoaine.
Kirjoitti: TVS - 22.04.2013, 19:54:20
Diagnosointi on mennyt monin osin aika isosti metsään, toisinsanoen sulla on B230FT.
Otsikko: Vs: 760 B230ET polttoaine.
Kirjoitti: Codeko - 22.04.2013, 21:19:23
Volvo 4D SEDAN 760 TURBO-764865/2770
Ajoneuvo: 4D Sedan
Valm.kuukausi: -
Rekisteröintipvm: 19880000
Alustan nro: YV1764865J0053882
Moottorin koodi: B230ET
kW: 0
Käyttövoima: Bensiini
Tosin vaan ei ole. Motronic ohjain boksikin.
Otsikko: Vs: 760 B230ET polttoaine.
Kirjoitti: TVS - 23.04.2013, 00:16:23
Ettei vaan jetronic? Koska joko sulla on motronicci, jossa on jonkun muun ruiskun immu, tai sitten sulla on vanha LH, jota pidän todennäköisimpänä vaihtoehtona. Meneekö kytkinkopan ja lohkon rajapintaan suoraan virranjakajasta alaspäin kaksi mustaa anturia, vai onko virranjakajan alapuolella puolanjohdon vieressä toinenkin sähköliitin?
Otsikko: Vs: 760 B230ET polttoaine.
Kirjoitti: Codeko - 23.04.2013, 06:24:35
Pitää käydä tänään katsomassa. Ottaa vaikka samalla muutamia valokuvia jotta näkee mistä on kyse.
EDIT: Tosin toi vehje on vm 88. Kuullut että oisivat jotain mitä sattuu.
Otsikko: Vs: 760 B230ET polttoaine.
Kirjoitti: sekokupu - 23.04.2013, 07:39:17
VIN koodin ja vidan mukaa non myös B230ET
Otsikko: Vs: 760 B230ET polttoaine.
Kirjoitti: TVS - 23.04.2013, 09:47:00
Niin nuo motronicin immun liitinnumerot on muuten sitten täysin eri asia kuin liitinmäärä, 4 liitintä ja yksi tyhjä paikka siinä mittarissa on liittimiä, mutta niiden numerointi on tehty tollain fiksusti.
Otsikko: Vs: 760 B230ET polttoaine.
Kirjoitti: hevonen - 23.04.2013, 12:07:46
Ota kuva konehuoneesta niin vahvistetaan sulle että se on Motronic.
Ei tarvii täällä arpoa.
Siinä immun liitinosan reunassa näkyy ne pinnien numerot kun syynää tarkasti, niihin perustuu nuo mittausohjeet.
Otsikko: Vs: 760 B230ET polttoaine.
Kirjoitti: Codeko - 23.04.2013, 20:02:08
Juu, sitä tarkoitin että siinä liitinosassa ei ole kuin 5 pinniä. Kuvia on tuollaisessa paikkaa http://www.flickr.com/photos/90915956@N04/
Otsikko: Vs: 760 B230ET polttoaine.
Kirjoitti: sekokupu - 23.04.2013, 20:22:18
Juu, sitä tarkoitin että siinä liitinosassa ei ole kuin 5 pinniä. Kuvia on tuollaisessa paikkaa http://www.flickr.com/photos/90915956@N04/

Motronic, eli B230ET
Otsikko: Vs: 760 B230ET polttoaine.
Kirjoitti: Codeko - 23.04.2013, 23:05:10
Joten vika olisi immussa? Joku joskus purkanut sen näköjään ja sialla on laittanut kannen kiinni. Vai pitäisiö tutkia myös ruiskun ohjausreleet heittopiuhoilla?
Otsikko: Vs: 760 B230ET polttoaine.
Kirjoitti: hevonen - 24.04.2013, 16:23:55
Koita mittailla se imm paremmin. Toki releitä voit ohittaa hyppyjohdoilla, oireet ei vaan oikeen sovi niihin.
Joko imm tai bensapumput/ suodatinvika.
Tai b-paineensäädin.
Veikkaus on yhä tuo imm, mittaat sitten millä tahansa ohjeilla. :P
Otsikko: Vs: 760 B230ET polttoaine.
Kirjoitti: Codeko - 24.04.2013, 20:59:57
Vaihtanu ulkosen pumpun ja suodattimen. Veikkaan et immu sökönä.
Otsikko: Vs: 760 B230ET polttoaine.
Kirjoitti: hevonen - 25.04.2013, 08:40:41
Vaihtanu ulkosen pumpun ja suodattimen. Veikkaan et immu sökönä.
No oletko kuunnellut täyttöaukosta pyöriikö tankkipumppu kun saat sen käymään jotenkin?
Otsikko: Vs: 760 B230ET polttoaine.
Kirjoitti: Codeko - 28.04.2013, 15:41:04
Alkaa tuntua että paaliin menee auto :P
Kyselin paikalliselta Volvon edustajalta uuden IMM hintaa, olisi kuulema 1800€!!! Ei taideta hommata sellaista uutena todellakaan.
Otsikko: Vs: 760 B230ET polttoaine.
Kirjoitti: järviin - 28.04.2013, 15:47:13
Mittaa bensan paine.
Otsikko: Vs: 760 B230ET polttoaine.
Kirjoitti: TVS - 28.04.2013, 16:06:39
Et ilmeisesti mittaillut immua?

Toisaalta tuo omakohtaisen kokemuksen mukaan hörähtää ja käy pienenpienen hetken pelkällä starttisuuttimella, otappa immun töpsä irti ja starttaat, mitä tekee? Mun auto lähtee "käyntiin" ja käyttää kierrokset siellä 1000 yläpuolella ja sitten ryytyy. Ihan vaan että pysyykö kipinä varmasti pelissä mukana....
Otsikko: Vs: 760 B230ET polttoaine.
Kirjoitti: hevonen - 28.04.2013, 21:10:19
 :hello: Etkö sä lue mitä sulle vastataan..
Pyöriikö se tankkipumppu?
Otsikko: Vs: 760 B230ET polttoaine.
Kirjoitti: Codeko - 28.04.2013, 23:08:25
Vaikee aina testata kun auto toisessa paikkaa kun omistajansa. Immun kun ottaa irti ei lähde edes käyntiin. Ja oma tuntemus Volvoista on puhdas nolla siksikin voi tulla sanottua väärin mitä tekee.
Miten noista edes mittaat bensan paineen? Eipä ole oikein vehkeitä millä mittais sen..  :-\
EDIT: Kyllä se hetken käy kun piuha irti. Tekee niinkuin TVS sanoo. Molemmat pumput käyvät ja immunkin purettu ja näyttää sisältä ehjältä.
Otsikko: Vs: 760 B230ET polttoaine.
Kirjoitti: TVS - 29.04.2013, 19:03:01
Tällä suljettiin uskoakseni poies kipinävika. Sun tarttee tehdä joku 12v jännitelähderatkaisu ja mittailla tuo IMMu, sekä se koneen lämpöanturi, vika on erittäin todennäköisesti sillä sektorilla.

Missäpäin auto on?
Otsikko: Vs: 760 B230ET polttoaine.
Kirjoitti: Codeko - 29.04.2013, 19:10:34
Auto sijaitsee Lappeenrannassa. Uusia kuvia IMM sisältä on missä muutkin kuvat. Tuli mieleen ettei vaan olisi vikana liian pieni tyhjäkäynti? Vai onko se osavikaa isommasta?
Otsikko: Vs: 760 B230ET polttoaine.
Kirjoitti: TVS - 29.04.2013, 20:16:56
Jos tyhjäkäyntikytkin naksahtaa niin en usko olevan tyhjäkäynnistä kiinni. Sensijaan tarkistelepas vielä tarkasti läpi myös ahtoputkisto, turbolle menevä imuletku ja muutenkin kaikki mahdolliset imu- ja ahtovuotokohteet, ja mittaa se hiton IMMu. Voit myös kokeilla putsata niitä laahaimen kärkiä ihan vaan kankaalla ujuttamalla sen varovasti kärkien ja tuon laahainpinnan väliin.
Otsikko: Vs: 760 B230ET polttoaine.
Kirjoitti: Codeko - 29.04.2013, 20:52:36
Huomasin vaan IMMua irroittaessa että IMMussa oli sisällä öljyä, letkutkin olivat öljyiset, suodatin hivenen öljyinen ja ilmeisesti huohotin(?) suodattimen alla kanssa näyttää öljyiseltä ja tukkoiselta.
Otsikko: Vs: 760 B230ET polttoaine.
Kirjoitti: Codeko - 30.04.2013, 23:38:11
TVS, et pysty kuvistani näyttämään että miten tuon IMMun saa mitattua sun ohjeiden mukaan?
Otsikko: Vs: 760 B230ET polttoaine.
Kirjoitti: TVS - 01.05.2013, 01:52:06
Olen tarkentanut tuota FAQ-osion mittausprosedyyrin selostustani aiheesta, jos sen pohjalta ei mittaus onnistu en suosittele kyseiseen operaatioon ryhtymään ettei satu vahinkoa mittarille tai muutenkaan.
Otsikko: Vs: 760 B230ET polttoaine.
Kirjoitti: Codeko - 02.05.2013, 20:25:56
On IMM kunnossa TVS ohjeiden mukaan ja ei tuntunut ilmavuotoja mistään. Missähän vika sitten mahtaisi olla? Moottorin ohjausyksikkö? Virranjakaja?
Otsikko: Vs: 760 B230ET polttoaine.
Kirjoitti: järviin - 02.05.2013, 22:47:42
On IMM kunnossa TVS ohjeiden mukaan ja ei tuntunut ilmavuotoja mistään. Missähän vika sitten mahtaisi olla? Moottorin ohjausyksikkö? Virranjakaja?
Jos polttoaineen paine on OK, niin mittaa seuraavaksi moottorinlämpöanturi.
Otsikko: Vs: 760 B230ET polttoaine.
Kirjoitti: TVS - 03.05.2013, 00:30:05
Tulipa mieleeni, hommaa joku pieni lasikantapolttimo mistä saat ne jalat taivuteltua sillain että se sopii suuttimen liittimeen, ja testaat näin tuleeko suuttimille avauskäskyä kun kone hörähtää tulille. Sen lisäks joo se kannessa oleva lämpöanturi on hyvä veikkaus.

Näissä on muuten ollu johtosarjavikoja, ei olis eka moottorin johtosarja jossa ei ole missään johdossa eristeitä imusarjan alla...
Otsikko: Vs: 760 B230ET polttoaine.
Kirjoitti: Codeko - 09.05.2013, 18:23:03
Hei pitkästä aikaa. Sain toisen ruiskun ohjausboksin lainaan ja sillä auto toimi normaalisti. Sekin boksi jolla testasin toimii kylmänä mutta ei lämpimänä. Oma sitten ei toiminut ollenkaan. Kun lämpenee niin lopettaa toimimisen. Onko kellään mahdollisesti noita myynnissä?
Otsikko: Vs: 760 B230ET polttoaine.
Kirjoitti: Codeko - 27.05.2013, 15:49:16
Pitkästä aikaa taas uutta. Tuli "uusi" (ruotsista käytetty) ruiskuboksi ja sekään ei auta asiaan. Nyt koko paska ei lähde enää edes käyntiin.
Otsikko: Vs: 760 B230ET polttoaine.
Kirjoitti: s73 - 27.05.2013, 18:11:51
Pitkästä aikaa taas uutta. Tuli "uusi" (ruotsista käytetty) ruiskuboksi ja sekään ei auta asiaan. Nyt koko paska ei lähde enää edes käyntiin.
heiluuko kiekkamittari startatessa? Jos ei heilu, vikaa sytytyksessä.
Otsikko: Vs: 760 B230ET polttoaine.
Kirjoitti: TVS - 27.05.2013, 18:45:27
Ei edes sillä boksilla, millä testasit laitteen käyväksi?
Otsikko: Vs: 760 B230ET polttoaine.
Kirjoitti: Codeko - 28.05.2013, 06:26:35
heiluuko kiekkamittari startatessa? Jos ei heilu, vikaa sytytyksessä.

MUISTILISTA: TARKISTA onko bensaa/TANKKAA..
Ainakin tuollainen asia auttoi eilen. Tosi  vaan taas ei aamulla käynnisty. Ja ei heilu mittari mihinkään. Hivenen liikahti kun sammutti virrat..
Otsikko: Vs: 760 B230ET polttoaine.
Kirjoitti: Codeko - 28.05.2013, 06:28:09
Ei edes sillä boksilla, millä testasit laitteen käyväksi?
Miten mittaa tuon boksin? Eli vastaus on en mitenkään. Testaamalla autossa ja La se toimi jotenkin pätkien, joten vika on tod. näk. muualla kuin boksissa.
Otsikko: Vs: 760 B230ET polttoaine.
Kirjoitti: hevonen - 28.05.2013, 07:31:33
Luin taas koko ketjun.
Et sitten ole sitä suutinrelettä koettanut ohittaa?
Otsikko: Vs: 760 B230ET polttoaine.
Kirjoitti: Codeko - 28.05.2013, 18:22:43
Kokeilin ohittaa releet. Toisesta lähti joku tuuletin kait pyörii ja toisesta kuulu naksahdus jostain. Käynnissä mistä kuului naksahdus ei tapahtunut mitään kun otti koneen käydessä sen irti. Toisen kun otti niin sammui heti. Huomasin et tiputtaa bensapumpun pelistä pois ennen kuin hyytyy. Kun se joskus käy ja taas joskus ei. Voiko virtalukon pohja vaikuttaa asiaan?
Otsikko: Vs: 760 B230ET polttoaine.
Kirjoitti: hevonen - 29.05.2013, 09:18:16
Mittaas kumminkin asentoantureiden ohmit sieltä tulipellin luota töpsistä.
Toinen lukee yhtä tappia ja toinen hammaskehää.
Pitäis tulla jotain 1000 ohm luokkaa. Jos pyörimistieto boksilta loppuu(anturivika?), putoaa pa-releeltä boksilta tuleva virta pois ja sitämukaa suutinten virta.

..ja kyllä, virtalukon pohja voi vaikuttaa asiaan myös. Pa-releen napaan 85 pitäis tulla lukolta jännite, katoppa tuleeko?
Tossa vielä tota kuvaa.
http://www.autoelectric.ru/auto/volvo/740/1989/740-89.htm
Otsikko: Vs: 760 B230ET polttoaine.
Kirjoitti: Codeko - 30.05.2013, 13:11:47
Heipä hei. Eilen purin tankin pumpun piuhat näkyviin. Ja mitattiin niin eihän se tankin pumppu toimi. Testattiin suoraan antaa pumpulle 12v, ei toimi. Pa-letku irti ja ei tule letkuun painetta käynnissä. Sulakkeet ja releet testattu, ei vikaa.. Tulos tankin pumppu sökönä.
Otsikko: Vs: 760 B230ET polttoaine.
Kirjoitti: Codeko - 31.05.2013, 16:52:32
Lisää tietoa taas kerran. Soitin Kiltaan ja ilmoittivat ettei olisi edes tankissa pumppua ollenkaan. Anturan löysivät mutta eivät sen numeroa, joten onko koko vehkeessä edes kahta pumppua?? Pitää varmuudeksi mitata noi anturoiden arvot.
Otsikko: Vs: 760 B230ET polttoaine.
Kirjoitti: hevonen - 31.05.2013, 17:24:16
On siellä tankissa pumppu.
Siellä killassa joku nyt vetelee hatusta ja muistelee jotain yli -95 mallin takavetoa.

Jos sulla pääpumppu kerran on auton alla suodattimen kanssa samassa telineessä niin tankissa on se pumppu.
Otsikko: Vs: 760 B230ET polttoaine.
Kirjoitti: Codeko - 31.05.2013, 18:03:09
On siellä tankissa pumppu.
Siellä killassa joku nyt vetelee hatusta ja muistelee jotain yli -95 mallin takavetoa.

Jos sulla pääpumppu kerran on auton alla suodattimen kanssa samassa telineessä niin tankissa on se pumppu.
Kysyivät killasta rekkaria ja sen mukaan katselivat pumppua. Taitaa olla että nyt joku saa halvalla Volvon.  :D Menee itseltä vaan hermot ja rahatkin tuntuu menevän hukkaan. Osiin mennyt enemmän rahaa kuin autosta maksoin.
Otsikko: Vs: 760 B230ET polttoaine.
Kirjoitti: hevonen - 31.05.2013, 18:48:29
No jos saat tuon toimivana myytyä, osta lh-jetillä oleva 940 turbo.
Siinä on melko selkeä ja hyvä peli.(joku mutisee tähänkin vastaan mutta kyllä varmempaa saa ikäluokasta hakea ja vikadiagnoosi on helppo ainakin vm-96 asti eikä senkään jälkeen vaadi kuin pienen ledihässäkän joka on helppo tehdä itse)

Ostat nyt vaan halvalla jostain piliteemasta sinne tankkipumpun tai myyt auton kun tankki on täynnä.(oletan silloin toimivan normaalisti jos tankkipumppu on kaputt)
Otsikko: Vs: 760 B230ET polttoaine.
Kirjoitti: Codeko - 31.05.2013, 21:26:05
Näinhän se tekee. Taitaa olla että Volvot saa jäädä. Taidan siirtyä takaisin Mazda mieheksi. Kun on alla jo ollut matukkaa, mitsukkaa ja chevyä. Ainut mikä toimi ja kesti oli matukka. Johan jo entinen omistaja kyseli että paljolla myyn auton takaisin! :D
Otsikko: Vs: 760 B230ET polttoaine.
Kirjoitti: Codeko - 02.06.2013, 20:46:52
Mittailtu anturoita nyt kuitenkin lisäksi. Tutkitaan huomenna lisää, tankin pumpun purku ja mittaillaan viimoiset anturatkin. Voiko noissa vehkeissä ohittaa tankin pumppua? Vetämällä penkin alta olevasta pumpusta suoraan letkun tankkiin? Onko kellään kokemusta moisesta?
Otsikko: Vs: 760 B230ET polttoaine.
Kirjoitti: järviin - 02.06.2013, 20:53:52
Mittailtu anturoita nyt kuitenkin lisäksi. Tutkitaan huomenna lisää, tankin pumpun purku ja mittaillaan viimoiset anturatkin. Voiko noissa vehkeissä ohittaa tankin pumppua? Vetämällä penkin alta olevasta pumpusta suoraan letkun tankkiin? Onko kellään kokemusta moisesta?

Mitä hyötyä on ohittaa tankkipumppu?
Otsikko: Vs: 760 B230ET polttoaine.
Kirjoitti: raul - 02.06.2013, 20:57:15
Ei ole hyötyä eikä järkeä, painepumppu (siellä auton pohjassa) ei ole imevää tyyppiä eikä siten saa bensaa tankista. Uusi pumppu sinne tankkiin vain, ei ole iso investointi. Toinen vaihtoehto on käyttää vaikka ihan jotain muita pumppuja kuin Volvon, mutta Motronicille pitää tulla tarpeeksi painetta.

Anturat on muuten koiralla tassuissa. Antureita voi olla Volvoissa.
Otsikko: Vs: 760 B230ET polttoaine.
Kirjoitti: järviin - 02.06.2013, 21:01:39
Anturat on muuten koiralla tassuissa. Antureita voi olla Volvoissa.
On niitä anturoita muuallakin.
Esimerkiksi nyt näpyttelen tätä tekstiä talossa joka on perustettu anturoille.
Otsikko: Vs: 760 B230ET polttoaine.
Kirjoitti: Codeko - 02.06.2013, 21:54:59
Huomaa että väsynyt tänään, kun muksuakin vahtinut samalla kun koittanut autoa tutkia/hutkia. Eli tankin pumppu pitää olla vastaava motronicin? Imusarjan alta olevasta sain mitattua 800ohm. Jostain venasta(?) antoi 22ohm, tämän tiedot yksiköstä ovat BOSCH 0280 140 520 12V 3 517 067. Pitää mitata huomenna nuo asentoanturat. Ja naapurin ukko kysyi/ehdotti että ohittaisi tuon tankinpumpun. Näköjään tyhjäkäynnin säädin tuo bosch-mötikkä.
Otsikko: Vs: 760 B230ET polttoaine.
Kirjoitti: järviin - 02.06.2013, 22:07:48
Huomaa että väsynyt tänään, kun muksuakin vahtinut samalla kun koittanut autoa tutkia/hutkia. Eli tankin pumppu pitää olla vastaava motronicin? Imusarjan alta olevasta sain mitattua 800ohm. Jostain venasta(?) antoi 22ohm, tämän tiedot yksiköstä ovat BOSCH 0280 140 520 12V 3 517 067. Pitää mitata huomenna nuo asentoanturat. Ja naapurin ukko kysyi/ehdotti että ohittaisi tuon tankinpumpun. Näköjään tyhjäkäynnin säädin tuo bosch-mötikkä.

Se imusarjan alla oleva mötikkä on "tyhjäkäyntiluisti".
Ja ne kaikki mötikät, mitä sieltä löytyy, niin ovat boschin mötiköitä.
Anturoita siellä ei ole ensimmäistäkään.
Tankkipumpun toimivuuden voi kokeilla siten, että laitat tankin täyteen bensaa.=> jos toimii, niin vika on siinä.
Otsikko: Vs: 760 B230ET polttoaine.
Kirjoitti: hevonen - 03.06.2013, 15:01:20
Tankin pumpun ohitus(eli se pumppu pois sieltä) auttaa joskus vähäsen, kas kun se pumppu toimimattomana on vaan jarruna nestevirtaukselle.

Samalla vaivalla sinne jonkin sähvöruutan tankkipumpun laittaa että pääpumppu vaan saa jonkinmoisen paineen, ei sen pumpun tuotto kummoinen tarvii olla. Johan sen kertoo se että toimii ilman tankkipumppua kun tankki on täysi...
Otsikko: Vs: 760 B230ET polttoaine.
Kirjoitti: Codeko - 05.06.2013, 21:08:11
Hei. Vika korjaantui vaihtamalla p*skana olevan siirtopumpun, aiheen voi lukita/poistaa minun puolesta.
Otsikko: Vs: 760 B230ET polttoaine.
Kirjoitti: Codeko - 08.06.2013, 11:36:31
Jaapati jaa. Ei sitten auttanut ongelmaan siirtopumpun vaihto.  :( Ongelmat vieläkin jatkuvat, imuilmavuotoa siis jossakin luultavasti. Nyt ongelmaa ilmenee ajaessa. Jättää koneen käyntiin n. 1000-2000rpm paikkeilla, ei reagoi kaasuun ollenkaan. Pitää narraamalla saada reagoimaan taas. Joskus tämä auttaa, joskus taas ei ollenkaan.
Otsikko: Vs: 760 B230ET polttoaine.
Kirjoitti: hevonen - 08.06.2013, 14:00:49
Onko ne ahdot nostettu kun on lastu? Jos se imuvuoto olisi ja on vaikea löytää, olisko coolerin pääty antautunut?
Ruikippa käydessä sinne jarrupesua...
Tai sitten sulla on sen pääpumpun johdotuksessa häikkää. Koita laittaa suora virta ja uusi maa b-pumpulle auton alustassa.
Otsikko: Vs: 760 B230ET polttoaine.
Kirjoitti: Codeko - 08.06.2013, 14:52:38
Onko ne ahdot nostettu kun on lastu? Jos se imuvuoto olisi ja on vaikea löytää, olisko coolerin pääty antautunut?
Ruikippa käydessä sinne jarrupesua...
Tai sitten sulla on sen pääpumpun johdotuksessa häikkää. Koita laittaa suora virta ja uusi maa b-pumpulle auton alustassa.
On ahtoja nostettu. Pitää vilkaista nuo pumpun johdot läpi ja kokeiltava tuota nestettä. Huomasin vaan että välijäähdyttimen tuuletin ei käy ollenkaan, rele pimeenä ilmeisesti? Ohituksella pyörii, mutta ei se tunnu vaikuttavan mihinkään autossa.
Otsikko: Vs: 760 B230ET polttoaine.
Kirjoitti: hevonen - 08.06.2013, 17:32:42
Joo, kai tiedät mikä idea siinä jarrupesun ruikkimisessa on?
Kun suihkuttelet sitä sinne imupuolelle koneen käydessä, niin koneen kierrokset nousevat kun vuotokohta on löytynyt... *taavih->