Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: anssi68 - 16.04.2013, 08:40:20
-
Kuten otsikko kertoo, käsijarrun pito olematonta. Vaihdoin taakse uudet vaijerit, puhdistin kenkien pinnat ja hinkkasin levyjen sisäpinnat hiomapaperilla.
Rojut nippuun ja leimalle, edelleen pito olematon ( v 0.1/ o 0.3 ).
Nyt olisi hyvät neuvot tarpeen, koska jälkitarkastuksen aika menee umpeen viikon päästä..
Tekeekö tällä korjausosalla mitään:
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autonvaraosat/Jarrujarjestelma/Jarrutuskitka/Jarrukenkien-asennussarja/KORJAUSSARJA-KASIJARRU-66413/
-
Onko Bilteman kengät? En halua Biltemaa haukkua, koska olen saanut monta hyvää osaa sieltä, mutta kun vaihdoin omaan V70:seen Bilteman käsijarrukengät niin tappelin juuri saman ongelman kanssa. Kun vertasin alkuperäisiä kenkiä ja Bilteman kenkiä niin Bilteman kengissä kitkapinta väärässä kohdassa ja paljon ohuempi kuin alkuperäsissä. Vaikka miten yritti säätää ja varmistaa, että kaikki liikkuu,niin ei pidä. Alkuperäsillä piti kerrasta ja leimasta läpi hyvin tuloksin. Joten kehotan ostamaan alkuperäiset kengät niin pitää. Jos siis nyt Bilteman kengät.
-
Nimenomaan väärät kengät. Biltemasta, ja muualtakin, saa noita väärän kokoisia. Oliko jopa niin että Motonet jossain vaiheessa myi kahta kokoa ja piti suunnilleen tiskillä tarkistaa oliko tuo muutama milli eroa.
-
Ei ole bilteman kengät, laitoin silloin Hassumobiilin kautta hommatut kengät, mutta en uusinut noita vaijereita :nohnoh . Pitääpä soitella siniselle ja kysellä varastosaldoo. Vattu, kun jää aina viimeiselle viikolle noi remontit..
-
Voisin lyödä vaikka pienen vedon, että se H-kappale sieltä kenkien välistä on liikaa kulunut. Ei muuta ku kaupasta uudet (ei oo kalliit) niin alkaa käkkäri pitään..
-
Voisin lyödä vaikka pienen vedon, että se H-kappale sieltä kenkien välistä on liikaa kulunut. Ei muuta ku kaupasta uudet (ei oo kalliit) niin alkaa käkkäri pitään..
Sitten kuluu nopeesti, vajaa 2 vuotta sitten uusin kengät, asennussarjat ja levyt. Pitää vissiin hakea orkkis osat, kun kerran tarvikeosien mitat heittää näin paljon ??
-
Sitten kuluu nopeesti, vajaa 2 vuotta sitten uusin kengät, asennussarjat ja levyt. Pitää vissiin hakea orkkis osat, kun kerran tarvikeosien mitat heittää näin paljon ??
En oo varma onko asennussarjassa tätä H-palikkaa mukana.. Ja vaikka oliskin niin aikas melttoo tuntuu rauta olevan..
-
Ei ainakaan tarvikemallisessa asennussarjassa ollut viime kesänä.
-
Ei ainakaan tarvikemallisessa asennussarjassa ollut viime kesänä.
Sitten sinisen kautta hakemaan asennussarja, taidan ostaa myös kengät samalla.
-
Tsäkä et miten kengät ja rummut sopii yhteen. siniseltä sain semmoset palat mitkä otti mun rumpuihin koko kitkapinnaltaan kiinni. uudet tarvikepalat ei ottaneet kun muutaman sentin matkalta kiinni. ei oo ihme että ei pitänyt. ihan ku pistää kengät rumpuun ja kattelee onko ne ees sinneppäin ennenkun asentaa..jossei kitkapinta ja rumpu oo saman kokoset / muotoset niin ei kannata ees kasata koska ei tuu pitämään.
-
Itse tein juuri takajarruremontin omaan s60:een. Vaihdoin kengät, levyt ja luonnollisesti jarrupalat. Kun kengät olivat paikoillaan ja olin asettamassa levyä paikoilleen niin ei meinannutkaan mennä, aivan liian ahdasta, joten hioin kengistä pintaa pois sen verran että levy meni just ja just paikoilleen. Sitten ajeltiinkin hetken aikaa niin että tuntui kuin käsijarru olisi ollut tapissa kun ajoi :D Tätä ei kauaa kestänyt kun rumpu oli hionut tarpeeksi kenkiä että mahtui kunnolla levy pyörimään.
Toinen puoli oli sitten vähän enemmän ongelmainen. Sama homma, kengistä hiomapaperilla puolet pois. Mutta parin päivänkin jälkeen kuuluu vielä pieni rohina. Ja jos käsijarrusta vetää ja vapauttaa, ääni yltyy. Toiselta puolelta ei kuulu kuitenkaan mitään. Käsijarru kyllä toimii mallikkaasti, kumpikin rengas jää kunnolla lukkoon. Rummusta lähtevä ääni vaan ärsyttää.
Ja villi juttu tässä on se, että kun kääntyy vasemmalle, ääni lakkaa. Eli kun ajaa vaikka ympyrää vastapäivään, ei kuulu mitään rohinoita. Sitten kun taas suoristaa, niin alkaa rohisemaan. Onko jollain tietoa mistä tämä voisi johtua? Laakeri pitäisi olla ihan kunnossa, testattu
-
Itse tein juuri takajarruremontin omaan s60:een. Vaihdoin kengät, levyt ja luonnollisesti jarrupalat. Kun kengät olivat paikoillaan ja olin asettamassa levyä paikoilleen niin ei meinannutkaan mennä, aivan liian ahdasta, joten hioin kengistä pintaa pois sen verran että levy meni just ja just paikoilleen. Sitten ajeltiinkin hetken aikaa niin että tuntui kuin käsijarru olisi ollut tapissa kun ajoi :D Tätä ei kauaa kestänyt kun rumpu oli hionut tarpeeksi kenkiä että mahtui kunnolla levy pyörimään.
Toinen puoli oli sitten vähän enemmän ongelmainen. Sama homma, kengistä hiomapaperilla puolet pois. Mutta parin päivänkin jälkeen kuuluu vielä pieni rohina. Ja jos käsijarrusta vetää ja vapauttaa, ääni yltyy. Toiselta puolelta ei kuulu kuitenkaan mitään. Käsijarru kyllä toimii mallikkaasti, kumpikin rengas jää kunnolla lukkoon. Rummusta lähtevä ääni vaan ärsyttää.
Ja villi juttu tässä on se, että kun kääntyy vasemmalle, ääni lakkaa. Eli kun ajaa vaikka ympyrää vastapäivään, ei kuulu mitään rohinoita. Sitten kun taas suoristaa, niin alkaa rohisemaan. Onko jollain tietoa mistä tämä voisi johtua? Laakeri pitäisi olla ihan kunnossa, testattu
Totanoinniin, löysäsithän vaijerin säädöt sieltä kahvan juuresta täysin ennen remppaan ryhtymistä? Ei pitäisi kyllä noin paljoa ahdistaa jos vaijeri on löysätty. Itse vaihdoin käsijarrukengät vanhoille levyille niin ainoa, mitä piti tehdä, oli hioa pieni ruostekaulus levyn reunasta pois.
Tietysti jos säätö on jo minimissä niin sekin vaihtoehto on, että osat on väärin kasattu. Kannattaa katsoa jostain kuvan kanssa että on varmasti oikein, jos yhtään epäilyttää. Toinen voi olla, että ne pikkujouset on väärinpäin, se ainakin aiheuttaa sen koko pakan olemisen väärässä asennossa ja siten kivoja rahinoita.
-
Renkaita vaihteaessa huomasin, että käsijarru kyllä pitää mutta takapyörät hiukan lonksuivat vapaasti edestaisin. Miten ihmeessä se jarru voi sen pyörän lukita mutta siitä huolimatta pidossa on pieni välys, sellainen ehkä 10 astetta löysää jossa pyörä liikkuu vapaasti edestakaisin? Vastaa suunnilleen samaa kuin etupyörät lonksuvat vaihteen ollessa päällä. Miten tämä on mahdollista takapyörissä? Auton on vain etuvetoinen V70 MK2 D5:lla.
-
^
Samaa tekee täällä. Se konstruktio kun on sellainen, että kengät eivät ole kummastakaan päästä kiinteästi kiinni autossa, niin pieni väys sinne jää väkisin. Jarru päällä ne kengät kun on hieman irti siitä vaijerin puoleisesta stopparista ja sen takia pyörä pääsee hieman kääntymään ääriasentojen välillä.
-
Oikeesti koko tää Volvon käsijarrusysteemi on ihan perseestä. Anteeks.
-
Käsijarru oli kyllä löysätty ihan minimiin, otin jopa koko mutterin pois kahvan juuresta ja vielä vasaralla hieman alaspäin pinnapulttia että sain vaijerilta tulevan pään ulos melkein kokonaan kun vipu piti lukita siihen palloon mikä tulee sieltä putkesta. Ja mitä pikkujousiin tulee, ne eivät voi olla väärässä asennossa, koska niitten takana olevat kiinnikkeet jarrukilvessä ovat niin, että jousen toinen pää klapsahtaa sieltä ylitte ja jää näin sinne siihen asentoon ettei voi lähteä irti vaikka kuinka nykii käsijarrua. toisinpäin ei ole edes mahdollista niitä laittaa kun kiinnikkeessä toisella puolella on enemmän tilaa kuin toisella puolella, että jousen saa sinne ripustettua kinnikkeen ympärille
-
Onhan se "linkku" siten, että nivel on yläpuolella?
Silloin, kun vaijeri on kokonaan vapautunut, ovat "linkussa" kylejssä olevat ovaalit reiät kohdakkain.
Kenkien päissä on ns. syvänteet, toisessa päässä se H pala ja toisessa päässä "linkku" H-palan puolella pitää olla se kengän leveämpi syvänne
-
^
Samaa tekee täällä....
Arvelin jo siellä olevan jotain vikaa, pinnat irti tai jotain muuta kivaa. Nyt ymmärtää paremmin, miksi se autokin tuppaa aina vähän valumaan, kun vetää käsijarrun päälle. Täytyypä tutkia joskus kun on enemmän aikaa, mitä se turha rumpu pitää sisällään. Jotenkin arvelisin tuollaisen aina kylmän rumpujarrun olevan varsinainen suolan ja ruosteen pesäpaikka.
-
Käsijarrun sai pitämään uusilla kengillä. Onpa vaan mielenkiintoinen asia tuo, että kenkien vaihdolla sai menemään leimasta.. Edelliset olivat pari vuotta kiinni ja vasemman puolen kengistä irtoili paloja :idiot2: .
-
Edelliset olivat pari vuotta kiinni ja vasemman puolen kengistä irtoili paloja :idiot2: .
Vaikka en ole vielä itse purkanutkaan käsijarrun rumpuja, alan jo uskoa että koko käsijarrusysteemi on aika syvältä. Parissa muussa autossa käsijarru on takapyörän levyjarrussa ja sillä voi oikeasti jarruttaakin ja tehdä käännöksiä eikä ole kummassakaan ollut ongelmia käsijarrun kanssa.
-
Vaikka en ole vielä itse purkanutkaan käsijarrun rumpuja, alan jo uskoa että koko käsijarrusysteemi on aika syvältä. Parissa muussa autossa käsijarru on takapyörän levyjarrussa ja sillä voi oikeasti jarruttaakin ja tehdä käännöksiä eikä ole kummassakaan ollut ongelmia käsijarrun kanssa.
No tätä Volvon systeemiä ei saisi huonommaksi kuin laittamalla sen napilla kontrolloitavaksi ja ottamaan etupyöristä kiinni. ;D
Vähän aikaa kesti tottua ajatukseen että Volvon seisontajarru on keppi joka on paras jättää rauhaan (automattiautossa) ja unohtaa sen olemassaolo muutamaan "virkistysvetoa" per kk lukuunottamatta. Varsinkin kun oli tottunut VAGgineessa ihan perinteiseen levyjarrukäkkäriin (jonka ne menivät sitten napilla pilaamaan seuraavaan malliin ::) ).
-
Mitä vikaa Volvon käsijarrussa on? Eilen korjaamolla laittoivat uudet tarvikepalat ja nyt käsijarru ottaa melkein yhtä hyvin kuin käyttöjarru takana. Muuten en olis vaihtanu, mutta pinnat oli toiselta puolelta irti. Itsellä reilu 200tkm kokemusta etuveto Volvojen seisontajarruista koskaan ei ole ollut pidon kanssa ongelmaa, kunhan sitä käyttää :)
-
Ei tämä mielestäni mikään kovin huono mekanismi ole. Kaikki menee rikki huonolla tai olemattomalla huollolla. Varma tapa saada pinnat irtoamaan niistä kengistä on ajaa käsijarru päällä niin että liima kuumenee pilalle. Käsijarrukäännöksiin sitä kässäriä ei myöskään kuulu käyttää.
Huoltaessani tai korjatessan autoja suihkin ainakin omiin autoihin uudet osat kotelosuoja-aineella ihan läpikotaisin. Koteloaine poistuu jarruistakin heti ensimmäisellä jarrutuksella. Muutaman vuoden kuluttua on mukavampi availla ruuveja jos kierteissä on alustamassaa kuin että niissä olisi ruostetta. Jarrulevyjen reunoihin ei näin tehden juurikaan kerry ruostetta.
OT: Kokeilun vuoksi liimasin monta vuotta sitten uudenveroiset irronneet pinnat käsijarrukenkiin. Muutama vuosi ja noin 100tkm ovat jo pysyneet epoksiliimalla kiinni. En tätä suosittele, mutta kaikkea pitää kokeilla ;).
-
Mitä vikaa Volvon käsijarrussa on?
Omien kokemusten perusteella seisontajarrun voi rakentaa niin, ettei se:
- hajoa mikäli sitä käytetään liikkeessä
- hajoa iän mukana kun pinnat ruostuu irti
- hajoaminen jumita autoa paikalleen (itse en esim. pystynyt peruuttamaan yli kahta metriä kun pinnat olivat irti)
- hajotessaan pahimmillaan "räjäytä" jarrurumpua kappaleiksi niin että vanne hajoaa / koriin tulee reikiä sirpaleista (halutessaan voi Googlata mitä tapahtuu kun pinnat menevät "oikeaan" asentoon autobahnalla nopeuden ollessa jotain 150-200km/h välillä)
Verrokiksi; V70 oli eka auto jonka jouduin viemään 6v ikäisenä käkkäriremppaan - esim. kakkosautossa joka on 15v vanha Passatti mennään vielä alkuperäisillä käsijarruosilla...
Mutta nämä vain siis oma mielipide, kukin taplaa tavallaan. :D