RallyBaron  Samppasport

S60:sen käsijarru ja sen pito ??

  • 23 Vastauksia
  • 11115 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5520
  • Volvo V70
S60:sen käsijarru ja sen pito ??
« : 16.04.2013, 08:40:20 »
Kuten otsikko kertoo, käsijarrun pito olematonta. Vaihdoin taakse uudet vaijerit, puhdistin kenkien pinnat ja hinkkasin levyjen sisäpinnat hiomapaperilla.
Rojut nippuun ja leimalle, edelleen pito olematon ( v 0.1/ o 0.3 ).
Nyt olisi hyvät neuvot tarpeen, koska jälkitarkastuksen aika menee umpeen viikon päästä..

Tekeekö tällä korjausosalla mitään:

http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autonvaraosat/Jarrujarjestelma/Jarrutuskitka/Jarrukenkien-asennussarja/KORJAUSSARJA-KASIJARRU-66413/
« Viimeksi muokattu: 16.04.2013, 12:33:38 kirjoittanut anssi68 »
Harrastekäyttis: Volvo V70 2,5T geartronic 2007

Poissa Kaasuvolvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 384
  • V70 2.4 Bi-Fuel 2006
Vs: S60:sen käsijarru ja sen pito ??
« Vastaus #1 : 16.04.2013, 09:45:54 »
Onko Bilteman kengät? En halua Biltemaa haukkua, koska olen saanut monta hyvää osaa sieltä, mutta kun vaihdoin omaan V70:seen Bilteman käsijarrukengät niin tappelin juuri saman ongelman kanssa. Kun vertasin alkuperäisiä kenkiä ja Bilteman kenkiä niin Bilteman kengissä kitkapinta väärässä kohdassa ja paljon ohuempi kuin alkuperäsissä. Vaikka miten yritti säätää ja varmistaa, että kaikki liikkuu,niin ei pidä. Alkuperäsillä piti kerrasta ja leimasta läpi hyvin tuloksin. Joten kehotan ostamaan alkuperäiset kengät niin pitää. Jos siis nyt Bilteman kengät.
Letti on liian pitkä jos kaipaa kampaa.

Poissa Jouk

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
Vs: S60:sen käsijarru ja sen pito ??
« Vastaus #2 : 16.04.2013, 09:50:37 »
Nimenomaan väärät kengät. Biltemasta, ja muualtakin, saa noita väärän kokoisia. Oliko jopa niin että Motonet jossain vaiheessa myi kahta kokoa ja piti suunnilleen tiskillä tarkistaa oliko tuo muutama milli eroa.
Ex- (Lunastettu 4/2013)
... sekä 2.8 V6-30V-4WD-VW bensakrematorio torsenilla

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5520
  • Volvo V70
Vs: S60:sen käsijarru ja sen pito ??
« Vastaus #3 : 16.04.2013, 10:19:14 »
Ei ole bilteman kengät, laitoin silloin Hassumobiilin kautta hommatut kengät, mutta en uusinut noita vaijereita  :nohnoh . Pitääpä soitella siniselle ja kysellä varastosaldoo. Vattu, kun jää aina viimeiselle viikolle noi remontit..
Harrastekäyttis: Volvo V70 2,5T geartronic 2007

Poissa mikkomallikas

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 53
  • joopajoo!
Vs: S60:sen käsijarru ja sen pito ??
« Vastaus #4 : 16.04.2013, 20:51:35 »
Voisin lyödä vaikka pienen vedon, että se H-kappale sieltä kenkien välistä on liikaa kulunut. Ei muuta ku kaupasta uudet (ei oo kalliit) niin alkaa käkkäri pitään..
-160J SSS   -240    -245    -745
-V70 MKI    -V70 MKII AWD
- Sprinter    -Ducato    -144GT Historic Rally

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5520
  • Volvo V70
Vs: S60:sen käsijarru ja sen pito ??
« Vastaus #5 : 16.04.2013, 21:56:05 »
Voisin lyödä vaikka pienen vedon, että se H-kappale sieltä kenkien välistä on liikaa kulunut. Ei muuta ku kaupasta uudet (ei oo kalliit) niin alkaa käkkäri pitään..

Sitten kuluu nopeesti, vajaa  2 vuotta sitten uusin kengät, asennussarjat ja levyt. Pitää vissiin hakea orkkis osat, kun kerran tarvikeosien mitat heittää näin paljon ??
Harrastekäyttis: Volvo V70 2,5T geartronic 2007

Poissa mikkomallikas

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 53
  • joopajoo!
Vs: S60:sen käsijarru ja sen pito ??
« Vastaus #6 : 17.04.2013, 15:40:22 »
Sitten kuluu nopeesti, vajaa  2 vuotta sitten uusin kengät, asennussarjat ja levyt. Pitää vissiin hakea orkkis osat, kun kerran tarvikeosien mitat heittää näin paljon ??

En oo varma onko asennussarjassa tätä H-palikkaa mukana.. Ja vaikka oliskin niin aikas melttoo tuntuu rauta olevan..
-160J SSS   -240    -245    -745
-V70 MKI    -V70 MKII AWD
- Sprinter    -Ducato    -144GT Historic Rally

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 772
  • www.vrcf.fi
Vs: S60:sen käsijarru ja sen pito ??
« Vastaus #7 : 17.04.2013, 18:07:41 »
Ei ainakaan tarvikemallisessa asennussarjassa ollut viime kesänä.

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5520
  • Volvo V70
Vs: S60:sen käsijarru ja sen pito ??
« Vastaus #8 : 17.04.2013, 19:29:18 »
Ei ainakaan tarvikemallisessa asennussarjassa ollut viime kesänä.

Sitten sinisen kautta hakemaan asennussarja, taidan ostaa myös kengät samalla.
Harrastekäyttis: Volvo V70 2,5T geartronic 2007

Poissa Bliz

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 155
  • www.vrcf.fi
Vs: S60:sen käsijarru ja sen pito ??
« Vastaus #9 : 18.04.2013, 14:02:22 »
Tsäkä et miten kengät ja rummut sopii yhteen. siniseltä sain semmoset palat mitkä otti mun rumpuihin koko kitkapinnaltaan kiinni. uudet tarvikepalat ei ottaneet kun muutaman sentin matkalta kiinni. ei oo ihme että ei pitänyt. ihan ku pistää kengät rumpuun ja kattelee onko ne ees sinneppäin ennenkun asentaa..jossei kitkapinta ja rumpu oo saman kokoset / muotoset niin ei kannata ees kasata koska ei tuu pitämään.

Poissa Rynamiitti

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: S60:sen käsijarru ja sen pito ??
« Vastaus #10 : 18.04.2013, 15:27:43 »
Itse tein juuri takajarruremontin omaan s60:een. Vaihdoin kengät, levyt ja luonnollisesti jarrupalat. Kun kengät olivat paikoillaan ja olin asettamassa levyä paikoilleen niin ei meinannutkaan mennä, aivan liian ahdasta, joten hioin kengistä pintaa pois sen verran että levy meni just ja just paikoilleen. Sitten ajeltiinkin hetken aikaa niin että tuntui kuin käsijarru olisi ollut tapissa kun ajoi :D Tätä ei kauaa kestänyt kun rumpu oli hionut tarpeeksi kenkiä että mahtui kunnolla levy pyörimään.

Toinen puoli oli sitten vähän enemmän ongelmainen. Sama homma, kengistä hiomapaperilla puolet pois. Mutta parin päivänkin jälkeen kuuluu vielä pieni rohina. Ja jos käsijarrusta vetää ja vapauttaa, ääni yltyy. Toiselta puolelta ei kuulu kuitenkaan mitään. Käsijarru kyllä toimii mallikkaasti, kumpikin rengas jää kunnolla lukkoon. Rummusta lähtevä ääni vaan ärsyttää.

Ja villi juttu tässä on se, että kun kääntyy vasemmalle, ääni lakkaa. Eli kun ajaa vaikka ympyrää vastapäivään, ei kuulu mitään rohinoita. Sitten kun taas suoristaa, niin alkaa rohisemaan. Onko jollain tietoa mistä tämä voisi johtua? Laakeri pitäisi olla ihan kunnossa, testattu

Poissa Fact0ry

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 212
  • www.vrcf.fi
Vs: S60:sen käsijarru ja sen pito ??
« Vastaus #11 : 18.04.2013, 18:17:02 »
Itse tein juuri takajarruremontin omaan s60:een. Vaihdoin kengät, levyt ja luonnollisesti jarrupalat. Kun kengät olivat paikoillaan ja olin asettamassa levyä paikoilleen niin ei meinannutkaan mennä, aivan liian ahdasta, joten hioin kengistä pintaa pois sen verran että levy meni just ja just paikoilleen. Sitten ajeltiinkin hetken aikaa niin että tuntui kuin käsijarru olisi ollut tapissa kun ajoi :D Tätä ei kauaa kestänyt kun rumpu oli hionut tarpeeksi kenkiä että mahtui kunnolla levy pyörimään.

Toinen puoli oli sitten vähän enemmän ongelmainen. Sama homma, kengistä hiomapaperilla puolet pois. Mutta parin päivänkin jälkeen kuuluu vielä pieni rohina. Ja jos käsijarrusta vetää ja vapauttaa, ääni yltyy. Toiselta puolelta ei kuulu kuitenkaan mitään. Käsijarru kyllä toimii mallikkaasti, kumpikin rengas jää kunnolla lukkoon. Rummusta lähtevä ääni vaan ärsyttää.

Ja villi juttu tässä on se, että kun kääntyy vasemmalle, ääni lakkaa. Eli kun ajaa vaikka ympyrää vastapäivään, ei kuulu mitään rohinoita. Sitten kun taas suoristaa, niin alkaa rohisemaan. Onko jollain tietoa mistä tämä voisi johtua? Laakeri pitäisi olla ihan kunnossa, testattu
Totanoinniin, löysäsithän vaijerin säädöt sieltä kahvan juuresta täysin ennen remppaan ryhtymistä? Ei pitäisi kyllä noin paljoa ahdistaa jos vaijeri on löysätty. Itse vaihdoin käsijarrukengät vanhoille levyille niin ainoa, mitä piti tehdä, oli hioa pieni ruostekaulus levyn reunasta pois.

Tietysti jos säätö on jo minimissä niin sekin vaihtoehto on, että osat on väärin kasattu. Kannattaa katsoa jostain kuvan kanssa että on varmasti oikein, jos yhtään epäilyttää. Toinen voi olla, että ne pikkujouset on väärinpäin, se ainakin aiheuttaa sen koko pakan olemisen väärässä asennossa ja siten kivoja rahinoita.

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 644
  • www.vrcf.fi
Vs: S60:sen käsijarru ja sen pito ??
« Vastaus #12 : 19.04.2013, 22:11:51 »
Renkaita vaihteaessa huomasin, että käsijarru kyllä pitää mutta takapyörät hiukan lonksuivat vapaasti edestaisin. Miten ihmeessä se jarru voi sen pyörän lukita mutta siitä huolimatta pidossa on pieni välys, sellainen ehkä 10 astetta löysää jossa pyörä liikkuu vapaasti edestakaisin? Vastaa suunnilleen samaa kuin etupyörät lonksuvat vaihteen ollessa päällä. Miten tämä on mahdollista takapyörissä? Auton on vain etuvetoinen V70 MK2 D5:lla.
« Viimeksi muokattu: 19.04.2013, 22:13:54 kirjoittanut Vollemies »

Poissa Fact0ry

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 212
  • www.vrcf.fi
Vs: S60:sen käsijarru ja sen pito ??
« Vastaus #13 : 19.04.2013, 22:29:17 »
^

Samaa tekee täällä. Se konstruktio kun on sellainen, että kengät eivät ole kummastakaan päästä kiinteästi kiinni autossa, niin pieni väys sinne jää väkisin. Jarru päällä ne kengät kun on hieman irti siitä vaijerin puoleisesta stopparista ja sen takia pyörä pääsee hieman kääntymään ääriasentojen välillä.

Poissa TeeKuus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • www.vrcf.fi
Vs: S60:sen käsijarru ja sen pito ??
« Vastaus #14 : 19.04.2013, 23:21:32 »
Oikeesti koko tää Volvon käsijarrusysteemi on ihan perseestä. Anteeks.
Volvo - rakkaudesta remonttiin


 

Samppasport  Futurez