Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: Koltta - 18.04.2013, 13:46:02
-
Taustaa:
Kaasuttajan alapuolisessa tiivisteessä oli imuvuoto mutta auto kyllä käynnistyi, kävi ja kulki muuten varsin moitteetta mutta hyvin tehottomasti ja kulutti noin 15-20 litraa satasella maantieajossa. Katsastuksesta meni läpi, myös päästöjen osalta.
Kulutuksen suuruus hirvitti joten tiiviste uusittiin ja imuvuoto katosi. Käynnistys spray ei enää vaikuta kierroksiin kuten vuodon aikana.
Nyt auto tuntuu edelleen hieman tehottomalta, eikä tahdo millään saada sellaiseen kuosiin että pysyisi tyhjäkäyntillä ilman että ryyppyä pidetään hieman, noin 5mm auki. Tällöinkin tyhjäkäynti ei ole toivotun tasainen. Hieman suuremmalla ryypyllä noin 1cm tyhjäkäynti kyllä asettuu mutta turhan korkealle.
Neuvoja kaivataan millä tästä saisi kelvollisen.
-
Tyhjäkäynti solenoidi ei saa virtaa. Pitäisi naksahtaa, kun laittaa virrat. Vetää puolan +:lta uuden johdon.
-
Tämä piti välittömästi tarkistaa. Hyvin naksahtaa solenoidi kun ottaa johdon irti ja laittaa takaisin kiinni virrat päällä.
-
Se Cisac on vanhemmiten kuluneena juuri tuollainen eikä siitä säätämällä enää parempaa saa, valitettavasti. Siinä tahtoo väsyä ne kaikenmaailman härpäkkeet mitä siihen on ahdettu. Ei muuta kuin korvausweberiä kehiin niin homma alkaa toimimaan. 8)
-
Eihän tässä siinä tapauksessa epäselvää, uutta kaasaria etsimään.
Kuvittelin mielessäni että vika olisi ollut jossakin muualla kun tuo tosiaan imuvuodolla kävi kuin unelma mutta oli tehoton.
-
Kannattaa käydä vielä pakokaasumittauksessa ja säätää seos ja tyhjäkäynti kohdilleen. Nimittäin jos säädetty vuotavalla imusarjalla arvoonsa ja nyt vika korjattu, niin arvothan siinä muuttuneet. Toki tulpanjohdot, pyöriä... kannattaa tarkastaa.
-
Nuo kaasuttimen säädö laitettiin ns. ohjearvoihin kierrosten mukaan mitä netistä löytyi, jonka jälkeen koetettiin vielä käydessä säätää 1/4 kierros kerrallaan mutta tyhjäkäyntiin vaikutus oli olematon. Ainoa mitä sillä sai aikaiseksi oli joko herkempi sammuminen tai vaihtoehtoisesti jälkikäynti. Eli palattiin ohjearvoihin joissa se korvakuulolla käy parhaiten ja pysyy siedettävästi käynnissä pienimmällä mahdollisella ryypyllä.
Pyörijä ja kansi oli myös irti ja näyttivät varsin uusilta, olivat edellisen omistajan mukaan vastikään uusittu. TUlpat on uusittu, seuraavaksi vaihdetaan johdot.
Kaikesta huolimatta tuo korvauskaasutin ei tunnu huonolta vaihtoehdolta joten joko sellaista tai toimivaa versiota nykyisestä metsastämään...
-
Tarkista sytytysennakko ennenkuin ostat siihen mitään. Itsellä on kahdessa 240:ssä laitettu nokkahihnan vaihdon yhteydessä apuakseli väärään asentoon, jolloin ennakkoa ei saa oikeaksi... Jos et ole vielä tarkistanut sytytysennakkoa, älä tee mitään muuta.
-
Nyt kun tuli tuo sytytysennakko puheeksi niin tuossahan on virranjakajan kyljessä joku liitin, liekö anturi juurikin tuon ennakon ajoitusta varten. Voisiko kyseiset oireet nimenomaan tyhjäkäynnillä johtua tuosta anturista.
Tällä hetkellä tuo tyhjäkäynti on ainoa ongelma, tehot tuntuvat olevan nyt kohillaan, sen minkä 2 litraisesta kaasutinkoneesta voi olettaa saavansa, eli perunavakoa hiekkatielle kun lapikkaan paiskaa mutkassa lattiaan.
-
Viranjakajan kyljessä on Hall-anturin liitin, josta lähtee johto syttypäätteelle. Ennakkohan säädetään virranjakajaa kääntämällä.
-
Sen verran ollaan tässä edistytty että ns. tyhjäkäynti pysyy elossa ilman ryyppyä. Ottaen huomioon että ennen tiivisteen vaihtoa auto kävi moitteetta myös tyhjäkäynnillä, sekä se että auto toimii kiitettävästi ajettaessa olen vahvasti sitä mieltä että vika ei ole nyt ensinkään kaasuttimessa.
Kierrokset on vain pidettävä yli 1000 tai alkaa ravistamaan ja sammuu. Oireena tuon korkean tyhjäkäynnin lisäksi on jälkikäynti joka on jokseenkin häiritsevää tasoa. Tämä varmaankin johtuu siitä että tuo tyhjäkäynti on nyt säädetty riittävän korkealle tuosta pienestä ruuvist johon kaasun vivusto nojaa. Siitä kun säätää kierroksia pienemmälle niin ravistaminen ja sammuminen alkaa, jälkikäynti loppuu. Samoin ajossa kun painaa kytkimen pohjaan, kierrosten pudotessa tippuvat pääsääntöisesti sammumiseen saakka. Toisinaan kyllä pomppaavat ylös mutta sitten ravistaa ja pikkuhiljaa sammuu.
Voiko tuo ravistaminen johtua tulpan johdoista. Ainoa syttyosa joka on enää uusimatta. Tuntuu nimittäin kuin kävisi kolmella kun kierrokset pudotetaan alle tuhanne.
-
Hyvinkin tulpanjohto. Toisaalta näkyisi päästöissä kohonneena HC:nä. Ajoituslampullahan nuo nopsaan tarkastaa.
-
Niin siitä Cisacin tyypistä vielä. onko sen yhteydessä värillisiä nylonletkuja jotka menevät yhteen rasiaan joka pitäisi olla vas lokasuojassa? Näitä malleja kun on useita ja näissä on esiintynyt vanhemmiten häiriöitä. Sytytyspuolellakin on oma osansa tässä vaikka useimmiten sitten tilttaa välillä täysin vaikka antaisi kipinää kokeiltaessa tulpanjohtimesta.
-
Ei näy tuollaisia mainitsemiasi nylon letkuja.
Pari johtoa, toinen solenoidille ja toinen lienee maa? moottorin puolella kaasuttajaa. Bensan sisääntulo letku ja onko tuo jonkinlainen bensanhöyryjen kierrätys tuo toinen vähän paksumpi vastakkaisella puolella. Paria alipaineletkua joista toinen menee huohotusletkulle ja toinen virranjakajaan, lukuunottamatta ei muuta ulkoista kytköstä kaasuttimeen ole.
-
Yhtäkkiä ei sitten osaa näkemättä sanoa voisiko sitä parantaa jotenkin pikkukonstein. Minulla on kyllä B19K.n mekaaninen korkea Cisac jemmassa mutta en osaa sanoa paranisiko sillä. Se on n.130tkm ajetusta ja vaatii sitten imuputken putsariin jollainen myös pitäisi olla jossain. Voin tuossa viikolla katsastaa josko kivuttomasti löytyisivät.
-
Yhtäkkiä ei sitten osaa näkemättä sanoa voisiko sitä parantaa jotenkin pikkukonstein. Minulla on kyllä B19K.n mekaaninen korkea Cisac jemmassa mutta en osaa sanoa paranisiko sillä. Se on n.130tkm ajetusta ja vaatii sitten imuputken putsariin jollainen myös pitäisi olla jossain. Voin tuossa viikolla katsastaa josko kivuttomasti löytyisivät.
Bensaletkunkin joutuu soveltamaan siihen vanhanmalliseen, tuo uudemman letku ei ole riittävän pitkä.
-
Edelleenkään en huomannut viestiketjusta; oletko jo tarkistanut sytytysennakon ajotuslampulla? On niin tutunkuulosia oireita yhdestä mun 242:sta jossa hihna heitti apuakselissa niin paljon, että sytkäennakkoa ei saanut säädettyä tarpeeksi alas....
-
Edelleenkään en huomannut viestiketjusta; oletko jo tarkistanut sytytysennakon ajotuslampulla? On niin tutunkuulosia oireita yhdestä mun 242:sta jossa hihna heitti apuakselissa niin paljon, että sytkäennakkoa ei saanut säädettyä tarpeeksi alas....
Kommausta tälle. B19A teki samaa jakoremmin vaihdon jälkeen. Joku oli joskus jakajanakselin merkin sekoittanut ja "korjannut" tilanteen vääntämällä jakajan ääriasentoon. Vanhalla venyneellä remmillä vielä toimi, mutta kun heitti uuden kehiin, niin hädintuskin sai käymään. Korjauksena oli virranjakajan nostaminen ylös ja siirtäminen yhdellä hampaalla eri asentoon, niin sytkän sai säädettyä normaalisti kohdilleen.
-
Oisko tässä mahdollisuus että bensapumppu ois eläkepäivien kynnyksellä? ???
-
Kommausta tälle. B19A teki samaa jakoremmin vaihdon jälkeen. Joku oli joskus jakajanakselin merkin sekoittanut ja "korjannut" tilanteen vääntämällä jakajan ääriasentoon. Vanhalla venyneellä remmillä vielä toimi, mutta kun heitti uuden kehiin, niin hädintuskin sai käymään. Korjauksena oli virranjakajan nostaminen ylös ja siirtäminen yhdellä hampaalla eri asentoon, niin sytkän sai säädettyä normaalisti kohdilleen.
No nyt on jotakin haikua asiaan, tässäkin oli jakaja käännetty aivan ääriasentoon. Eikä muuten vaikuttanut mittän tuon jakajan känteleminen sinne vapaaseen suuntaan, ei sen enempää parantunut kuin huonontunutkaan. Kokeilin sitä säädellä sekä käymättä että koneen käydessä, ei mitään vaikutusta.
Täytyy siis tarkistaa jakomerkit, olisiko tuo apuakselin merkki viturallaan. Ajattelin myös nuo puristukset mitata, voihan siellä kannen puolellakin olla häikkää kun on ties kuinka kauan laihalla ajettu kone.
-
Kannattasko vaihtaa koko kone? Turha tollasta muutaman kympin konetta on räplätä paitsi jos on intoo. Tollasia koneita on nurkat väärällään varmaan monella, kaasareitakin mulla taitaa olla nurkissa aika läjä. Koneen vaihto tapahtuu kunnon nosturilla yksin noin kahdessa tunnissa kun tietää mitä tekee.
Enemmän menee aikaa vian etsimiseen kun koneen vaihtoon.
-
Ei ole huono ajatus tuo koko koneen vaihtaminenkaan. Tätä ei ole ollut alkujaankaan tarkoitus itsellä pitää, vaihdossa tuli ja kuntoonkin haluan vain siksi että on helpompi myydä kun käy edes kunnolla. Ei viitsisi noin siistiä peliä paaliinkaan laittaa kun tuli nuo kuskin puolen ovet ja lokasuojakin jo vaihdettua ehjiin.
-
Ehkäpä tuon joku tuosta ostaa vaikka turbo projektiksi :) pois pihaa tukkimasta.