Kulkukoira  Proturbo

240 B200K -88 Tyhjäkäynti

  • 22 Vastauksia
  • 9119 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Koltta

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • Vittuile vaan, saunan takana on vielä tilaa.
    • Koltta karppaa
240 B200K -88 Tyhjäkäynti
« : 18.04.2013, 13:46:02 »
Taustaa:

Kaasuttajan alapuolisessa tiivisteessä oli imuvuoto mutta auto kyllä käynnistyi, kävi ja kulki muuten varsin moitteetta mutta hyvin tehottomasti ja kulutti noin 15-20 litraa satasella maantieajossa. Katsastuksesta meni läpi, myös päästöjen osalta.

Kulutuksen suuruus hirvitti joten tiiviste uusittiin ja imuvuoto katosi. Käynnistys spray ei enää vaikuta kierroksiin kuten vuodon aikana.

Nyt auto tuntuu edelleen hieman tehottomalta, eikä tahdo millään saada sellaiseen kuosiin että pysyisi tyhjäkäyntillä ilman että ryyppyä pidetään hieman, noin 5mm auki. Tällöinkin tyhjäkäynti ei ole toivotun tasainen. Hieman suuremmalla ryypyllä noin 1cm tyhjäkäynti kyllä asettuu mutta turhan korkealle.

Neuvoja kaivataan millä tästä saisi kelvollisen.
« Viimeksi muokattu: 19.04.2013, 16:25:54 kirjoittanut Koltta »

Poissa 240

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1295
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 B200K -87 Tyhjäkäynti
« Vastaus #1 : 18.04.2013, 13:50:34 »
Tyhjäkäynti solenoidi ei saa virtaa. Pitäisi naksahtaa, kun laittaa virrat. Vetää puolan +:lta uuden johdon.

Poissa Koltta

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • Vittuile vaan, saunan takana on vielä tilaa.
    • Koltta karppaa
Vs: 240 B200K -87 Tyhjäkäynti
« Vastaus #2 : 18.04.2013, 14:00:38 »
Tämä piti välittömästi tarkistaa. Hyvin naksahtaa solenoidi kun ottaa johdon irti ja laittaa takaisin kiinni virrat päällä.

Poissa WEBERMAN

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • Nothing beat`s the sound of WEBER`s
Vs: 240 B200K -87 Tyhjäkäynti
« Vastaus #3 : 18.04.2013, 14:29:11 »
Se Cisac on vanhemmiten kuluneena juuri tuollainen eikä siitä säätämällä enää parempaa saa, valitettavasti. Siinä tahtoo väsyä ne kaikenmaailman härpäkkeet mitä siihen on ahdettu. Ei muuta kuin korvausweberiä kehiin niin homma alkaa toimimaan. 8)
Viritys katsotaan onnistuneeksi kun teho ei alene 50% enempää.

Poissa Koltta

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • Vittuile vaan, saunan takana on vielä tilaa.
    • Koltta karppaa
Vs: 240 B200K -87 Tyhjäkäynti
« Vastaus #4 : 19.04.2013, 10:53:58 »
Eihän tässä siinä tapauksessa epäselvää, uutta kaasaria etsimään.

Kuvittelin mielessäni että vika olisi ollut jossakin muualla kun tuo tosiaan imuvuodolla kävi kuin unelma mutta oli tehoton.

Poissa 240

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1295
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 B200K -87 Tyhjäkäynti
« Vastaus #5 : 19.04.2013, 11:13:18 »
Kannattaa käydä vielä pakokaasumittauksessa ja säätää seos ja tyhjäkäynti kohdilleen. Nimittäin jos säädetty vuotavalla imusarjalla arvoonsa ja nyt vika korjattu, niin arvothan siinä muuttuneet. Toki tulpanjohdot, pyöriä... kannattaa tarkastaa.

Poissa Koltta

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • Vittuile vaan, saunan takana on vielä tilaa.
    • Koltta karppaa
Vs: 240 B200K -87 Tyhjäkäynti
« Vastaus #6 : 19.04.2013, 12:46:31 »
Nuo kaasuttimen säädö laitettiin ns. ohjearvoihin kierrosten mukaan mitä netistä löytyi, jonka jälkeen koetettiin vielä käydessä säätää 1/4 kierros kerrallaan mutta tyhjäkäyntiin vaikutus oli olematon. Ainoa mitä sillä sai aikaiseksi oli joko herkempi sammuminen tai vaihtoehtoisesti jälkikäynti. Eli palattiin ohjearvoihin joissa se korvakuulolla käy parhaiten ja pysyy siedettävästi käynnissä pienimmällä mahdollisella ryypyllä.

Pyörijä ja kansi oli myös irti ja näyttivät varsin uusilta, olivat edellisen omistajan mukaan vastikään uusittu. TUlpat on uusittu, seuraavaksi vaihdetaan johdot.

Kaikesta huolimatta tuo korvauskaasutin ei tunnu huonolta vaihtoehdolta joten joko sellaista tai toimivaa versiota nykyisestä metsastämään...

Poissa HondaCb

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 B200K -87 Tyhjäkäynti
« Vastaus #7 : 19.04.2013, 15:39:47 »
Tarkista sytytysennakko ennenkuin ostat siihen mitään. Itsellä on kahdessa 240:ssä laitettu nokkahihnan vaihdon yhteydessä apuakseli väärään asentoon, jolloin ennakkoa ei saa oikeaksi... Jos et ole vielä tarkistanut sytytysennakkoa, älä tee mitään muuta.

Poissa Koltta

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • Vittuile vaan, saunan takana on vielä tilaa.
    • Koltta karppaa
Vs: 240 B200K -88 Tyhjäkäynti
« Vastaus #8 : 19.04.2013, 23:42:36 »
Nyt kun tuli tuo sytytysennakko puheeksi niin tuossahan on virranjakajan kyljessä joku liitin, liekö anturi juurikin tuon ennakon ajoitusta varten. Voisiko kyseiset oireet nimenomaan tyhjäkäynnillä johtua tuosta anturista.

Tällä hetkellä tuo tyhjäkäynti on ainoa ongelma, tehot tuntuvat olevan nyt kohillaan, sen minkä 2 litraisesta kaasutinkoneesta voi olettaa saavansa, eli perunavakoa hiekkatielle kun lapikkaan paiskaa mutkassa lattiaan.

Poissa 240

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1295
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 B200K -88 Tyhjäkäynti
« Vastaus #9 : 19.04.2013, 23:51:30 »
Viranjakajan kyljessä on Hall-anturin liitin, josta lähtee johto syttypäätteelle. Ennakkohan säädetään virranjakajaa kääntämällä.

Poissa Koltta

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • Vittuile vaan, saunan takana on vielä tilaa.
    • Koltta karppaa
Vs: 240 B200K -88 Tyhjäkäynti
« Vastaus #10 : 26.04.2013, 00:19:17 »
Sen verran ollaan tässä edistytty että ns. tyhjäkäynti pysyy elossa ilman ryyppyä. Ottaen huomioon että ennen tiivisteen vaihtoa auto kävi moitteetta myös tyhjäkäynnillä, sekä se että auto toimii kiitettävästi ajettaessa olen vahvasti sitä mieltä että vika ei ole nyt ensinkään kaasuttimessa.

Kierrokset on vain pidettävä yli 1000 tai alkaa ravistamaan ja sammuu. Oireena tuon korkean tyhjäkäynnin lisäksi on jälkikäynti joka on jokseenkin häiritsevää tasoa. Tämä varmaankin johtuu siitä että tuo tyhjäkäynti on nyt säädetty riittävän korkealle tuosta pienestä ruuvist johon kaasun vivusto nojaa. Siitä kun säätää kierroksia pienemmälle niin ravistaminen ja sammuminen alkaa, jälkikäynti loppuu. Samoin ajossa kun painaa kytkimen pohjaan, kierrosten pudotessa tippuvat pääsääntöisesti sammumiseen saakka. Toisinaan kyllä pomppaavat ylös mutta sitten ravistaa ja pikkuhiljaa sammuu.

Voiko tuo ravistaminen johtua tulpan johdoista. Ainoa syttyosa joka on enää uusimatta. Tuntuu nimittäin kuin kävisi kolmella kun kierrokset pudotetaan alle tuhanne.

Poissa 240

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1295
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 B200K -88 Tyhjäkäynti
« Vastaus #11 : 26.04.2013, 00:26:08 »
Hyvinkin tulpanjohto. Toisaalta näkyisi päästöissä kohonneena HC:nä. Ajoituslampullahan nuo nopsaan tarkastaa.

Poissa WEBERMAN

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • Nothing beat`s the sound of WEBER`s
Vs: 240 B200K -88 Tyhjäkäynti
« Vastaus #12 : 26.04.2013, 10:18:23 »
Niin siitä Cisacin tyypistä vielä. onko sen yhteydessä värillisiä nylonletkuja jotka menevät yhteen rasiaan joka pitäisi olla vas lokasuojassa? Näitä malleja kun on useita ja näissä on esiintynyt vanhemmiten häiriöitä. Sytytyspuolellakin on oma osansa tässä vaikka useimmiten sitten tilttaa välillä täysin vaikka antaisi kipinää kokeiltaessa tulpanjohtimesta.
Viritys katsotaan onnistuneeksi kun teho ei alene 50% enempää.

Poissa Koltta

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • Vittuile vaan, saunan takana on vielä tilaa.
    • Koltta karppaa
Vs: 240 B200K -88 Tyhjäkäynti
« Vastaus #13 : 27.04.2013, 00:02:47 »
Ei näy tuollaisia mainitsemiasi nylon letkuja.

Pari johtoa, toinen solenoidille ja toinen lienee maa? moottorin puolella kaasuttajaa. Bensan sisääntulo letku ja onko tuo jonkinlainen bensanhöyryjen kierrätys tuo toinen vähän paksumpi vastakkaisella puolella. Paria alipaineletkua joista toinen menee huohotusletkulle ja toinen virranjakajaan, lukuunottamatta ei muuta ulkoista kytköstä kaasuttimeen ole.

Poissa WEBERMAN

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • Nothing beat`s the sound of WEBER`s
Vs: 240 B200K -88 Tyhjäkäynti
« Vastaus #14 : 27.04.2013, 03:18:48 »
Yhtäkkiä ei sitten osaa näkemättä sanoa voisiko sitä parantaa jotenkin pikkukonstein. Minulla on kyllä B19K.n mekaaninen korkea Cisac jemmassa mutta en osaa sanoa paranisiko sillä. Se on n.130tkm ajetusta ja vaatii sitten imuputken putsariin jollainen myös pitäisi olla jossain. Voin tuossa viikolla katsastaa josko kivuttomasti löytyisivät.
Viritys katsotaan onnistuneeksi kun teho ei alene 50% enempää.

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy