Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: jaho - 01.05.2013, 09:46:05
-
Tämä on lievä avautumistarina.
Aikoinaan kun mulla oli uudempi Passat, jossa oli niveliä edessä enempi mitä 740:ssä, se oli tosi tarkka rengastuksesta, ohjauskulmista, paineista ja nivelten kunnosta jotta menee suoraan.
Nyt kun ostin uudet Nokian 195-65-15 renkaat 74o:seen, niin johan alkoi vängätä ojaan päin Suomen uraisilla teillä. Aiemmilla renkailla ei ole noin tehnyt. Ollu vanhempia renkaita, suht mustia ne on ollu. Suuntaus tarkistettu kahteen kertaan, nivelet ja puslat, paineet.
Suoralla tiellä menee hienosti. Urat ja kaltevuus myrkkyä noille renkaille. Oikeassa reunassa kampeaa ojaan ja jos ajaa vasemmanpuoleisten urien päällä, kampeaa vastaantulevien puolelle. Hiljaiset ja tarkat ovat kyllä ohjautumaan. Sais olla vanhassa sotaratsussa "ei niin voimakkaasti ohjautuvat" renkaat.
Eipä silti, ei se ole autosta kiinni. Nää tiet nyt on mitä on.
Miten ihmeessa jotku voi ajaa esim 225 leveillä?? Mahtaa kouransilmä väsyä ;)
-
945:ssa on 205/55/16 edessä ja ei hae yhtään. Bridgestone Potenzat renkaina.
-
945:ssa 225/45R17 ja tekee aivan samankaltaisia temppuja kun topicin aloittajalla
-
Tutkin vielä suuntausraporttia. Oikean renkaan caster on 5.04' ja vasen 5.42'
Voisiko tuo aiheuttaa lievää vetämistä oikealle? Ei voi säätää??
-
Raidetangon väljä sisäpää aiheuttaa vetelyä urissa. Sitä välystä on vaikea löytää, kun nivel on väljä vain tietyssä asennossa. 240:sessä oli juuri sellainen nivel ja auto otti urista hassuja siirtymiä. Katsastumiehestä kaikki oli kunnossa, mutta löyti sen väljän nivelen kun vähän kokeili eri korkeuksissa ravistustuskoneella. Väljää oli varmaan jotain 5 mm.
700/900-sarjan etupään reaktiotankojen puslat ovat kulutustavaraa, nekin aiheuttaa hakemista.
-
Tutkin vielä suuntausraporttia. Oikean renkaan caster on 5.04' ja vasen 5.42'
Voisiko tuo aiheuttaa lievää vetämistä oikealle? Ei voi säätää??
ainoa mitä voi säätää on auraukset, muita säätöjä ei ole. Yleensä aina vetää oikealle tien kallistuksen takia, harvoin tiestä löytyy tasaisia kohtia.
-
Niin, mikä on puoltamista oikealle ja mikä ero toisen mielestä kampeamisella...Talvirenkailla esim ei vedä. Mutta kesärengas ohjautuu "tiukemmin", kovempi runko, niin hakee oikealle kaltevalla pinnalla. Kesärenkaiden kesken eroja paljon, vaikka sama rengaskoko ja nopeusluokka. Toinen autoni T4 portteri on tarkka renkaista. Vetää oikealle "ei sopivalla" renkaalla, vaikka kaikki ok. Vaihdoin seuraavat renkaat erimerkkiseen, niin johan loppui vetely.
Ja tosiaan, väljyyttä ei aina huomaa edes katsastusmies...mulla oli tässä 740:ssä kerran alatukivarren kuminen kartiohela aivan p...skana, en osaa sanoa sen oikeaa nimeä. Kartiomainen iso hela josta pultti läpi. Oikein lonksui. Leima tuli :)
Sanoi kyllä , että ei tuo häntä haittaa?? "vaihda jos häiritsee", sanoi.
-
ainoa mitä voi säätää on auraukset, muita säätöjä ei ole. Yleensä aina vetää oikealle tien kallistuksen takia, harvoin tiestä löytyy tasaisia kohtia.
Reaktiotankoja on kolmea eri mittaa ( 390,5 mm, 385,0 mm , 396,0 mm ), jolloin Caster-kulmaa voidaan säätää. Camber-kulmaa voidaan säätää tolpan yläpään kiinnitys reikiä muokkaamalla.
-
Mulla on 940:ssä kesärenkaina 205/55 R16 ja vetelee urissa aivan helvetisti. Raidetangonpäätä ja alapalloa vaihdeltu.
Talvirengaskokona on 185/65 R15 eikä vetelyä tapahdu ollenkaan. Taitaa seuraavat kesärenkaat olla nykyisiä kapeammat.
-
Mulla on 940:ssä kesärenkaina 205/55 R16 ja vetelee urissa aivan helvetisti. Raidetangonpäätä ja alapalloa vaihdeltu.
Talvirengaskokona on 185/65 R15 eikä vetelyä tapahdu ollenkaan. Taitaa seuraavat kesärenkaat olla nykyisiä kapeammat.
juu, noilla 185:lla on hyvä ajaa. :) Reaktiotankoja on kolmea eri mittaa ( 390,5 mm, 385,0 mm , 396,0 mm ), jolloin Caster-kulmaa voidaan säätää. Camber-kulmaa voidaan säätää tolpan yläpään kiinnitys reikiä muokkaamalla.
tiedetään..
-
Allekirjoituksen seiska ja alla 235/45R17 rengastus. Veteli ennen juurikin kuten aloitusviestin kirjoittajalla Kun laitoin kaikki etupään puslat uusiksi ja kulmien säädössä laitettiin hieman ohjearvoa enemmän casteria ja negatiivista campperia reilusti niin meno rauhoittui kummasti ja renkaina ollut kaikkea nokialaisten ja kiinalaisten renkaiden väliltä :D
-
Yöllä töihin ajellessa tempas jostain urasta/heitosta ihan tosissaan, hiukan otti pumpusta :o Välillä menee todella vakaasti ja välilä taas ei :idiot2:
-
Yöllä töihin ajellessa tempas jostain urasta/heitosta ihan tosissaan, hiukan otti pumpusta :o Välillä menee todella vakaasti ja välilä taas ei :idiot2:
kullostaa tutulta.
-
ainoa mitä voi säätää on auraukset, muita säätöjä ei ole. Yleensä aina vetää oikealle tien kallistuksen takia, harvoin tiestä löytyy tasaisia kohtia.
Itseasiassa voi noita pikkasen säädellä kun alapallon ja yläjousilautasen kiinnitys on väljä mutta eipä sen kummemin tosiaan.
-
Allekirjoituksen seiska ja alla 235/45R17 rengastus. Veteli ennen juurikin kuten aloitusviestin kirjoittajalla Kun laitoin kaikki etupään puslat uusiksi ja kulmien säädössä laitettiin hieman ohjearvoa enemmän casteria ja negatiivista campperia reilusti niin meno rauhoittui kummasti ja renkaina ollut kaikkea nokialaisten ja kiinalaisten renkaiden väliltä :D
Onko sulla suuntausraportti tallessa vai muistatko yhtään paljon ne laitto?
Säädettävä reaktiotanko vai millä ne rassas lisää casteria?
Tuossa kuvassa kulmat omasta. Ennen suuntausta vaihdoin eteen kaikki kumipuslat ja madallettu jonkin verran(34cm keskiöstä kaareen).
Menee kohtalaisen hyvin suoraan sopivilla rengaspaineilla 225 leveillä renkailla. Paitsi tuulisella kelillä alkaa hakemaan ärsyttävästi tietä, mikäs tähän auttas??
(http://db.tt/w865rCID)
-
Hyvä otsikko. Luin nopeasti, että polttaminen uhrien mukaan... :D
-
B-man
Sulla näyttäs caster olevan aika iso ero. Tuo kyllä mielestäni tekee jo jotain temppuloita, koska toinen rengas taaempana.
Tuo neg camper taas varmasti auttaa imemään tietä suoraan.
-
B-man
Sulla näyttäs caster olevan aika iso ero. Tuo kyllä mielestäni tekee jo jotain temppuloita, koska toinen rengas taaempana.
Tuo neg camper taas varmasti auttaa imemään tietä suoraan.
Kiitokset infosta, täytyy yrittää korjailla tuota casteria.
-
Kysästäänpä täällä kun alkoi mietityttämään. Vaikuttaako rengastus suuntaukseen ja sen suorittamiseen jotenkin? Huomisaamulle varattu aika 740 nelipyöräsuuntaukseen, jotta saa ratin suoraan ja auton kulkusuunnan oikeaksi raidetangonpäiden vaihtelun ja kilometrien kertymisen jälkeen. Olen ajellut nyt joillain vanhoilla nypityillä nastarenkailla ettei kesäkumit kulu turhaan, mutta pitääkö vielä käydä vaihtamassa ne alle ennen suuntausta? Rengaskoko ei kauheasti muutu, 195/65/15 >> 205/55/16.
-
Kysästäänpä täällä kun alkoi mietityttämään. Vaikuttaako rengastus suuntaukseen ja sen suorittamiseen jotenkin? Huomisaamulle varattu aika 740 nelipyöräsuuntaukseen, jotta saa ratin suoraan ja auton kulkusuunnan oikeaksi raidetangonpäiden vaihtelun ja kilometrien kertymisen jälkeen. Olen ajellut nyt joillain vanhoilla nypityillä nastarenkailla ettei kesäkumit kulu turhaan, mutta pitääkö vielä käydä vaihtamassa ne alle ennen suuntausta? Rengaskoko ei kauheasti muutu, 195/65/15 >> 205/55/16.
Ei ole mitään merkitystä rengas/vanne koolla suuntaukseen.
-
Nyt alkaa kyl korpee ajaa tolla 945:lla, viimekesänä alko hieman puoltamaan ojaan päin kun renkaat ihan loppu ja ehkä runko vikaakin ( nokiat ). Talvikumeilla ehkä lopputalvesta tosi lievää puoltamista. No ostin uudet renkaat eteen ajattelin että loppuu siihen... Ei loppunu. Aurauksia säätelin ja kokeilin, ei vaikutusta asiaan. Luin joskus että hammastangossa voi säätää keskikohtaa kun puoltaa, olisko ollu sit 200-sarjan juttuja ku ei löytyny seiska/ysi puolelta? Onko näissä sitä säätömahdollisuutta?
Edit: Löytys tuolta faq osiosta sivulta 4 '240 tehostettuohjaus puoltaa' (sorry en osaa kännykällä laittaa suoraa linkkiä) toimiiko tää ysisatkussa?
Nm. Auto kulkee kuin kiskoilla mutta kiskot ei mee tietä pitkin ;D ;D ;D
-
Omassa taitaa tähtien asennoilla olla merkitystä :o välillä vetelee nii saakelisti että meinaa hermot mennä ja sit voi mennä ihan normaalisti :o
-
B-man
Sulla näyttäs caster olevan aika iso ero. Tuo kyllä mielestäni tekee jo jotain temppuloita, koska toinen rengas taaempana.
Tuo neg camper taas varmasti auttaa imemään tietä suoraan.
Eikös casteria pidäkin olla vasemmalla enempi, jos ei halua kääntää rattia vasemmalle, kun ajaa suoralla tiellä?
Paitsi sitten ohittaessa joutuu vääntämään oikealle kahta kauheammin.
-
Alustan säätöjen vaikutus ajo-ominaisuuksiin.
Camber-kulma
- Tärkein renkaan kaarrepitoon vaikuttava säätö.
- Negatiivinen camber : sivuvoima kääntää rengasta sisäänpäin ja päinvastoin
- Kulma muuttuu sisäänjoustossa yleensä negatiivisemmaksi.
- Pito on paras kun ulkokaarteen puoleinen rengas on pystyssä täydellä korin kallistumalla.
- Lopullinen säätö koeajamalla ja rengaslämpömittarilla.
Jos autossa on erisuuret camber-kulmat eri puolilla, puoltaa se suuremman (positiivisen) camberin puolelle.
Caster-kulma ja jättämä
- Tärkein suuntavakavuuteen vaikuttava säätö
- Positiivinen casterkulma
+ vähäisin ohjausliikkein suoraan
+ palauttaa voimakkaasti kaarteen jälkeen
+ parempi ohjaustuntuma sivuttaisvoimista
+ ulomman pyörän sortokulman pieneneminen
- ohjausvoiman tarve kasvaa
- voimakkaat iskut ohjauspyörään
- puoltaminen sivutuulessa ja kaltevalla tiellä
Normaalisti kulma on välillä +1 ja – 5, yli 10 myös käytössä
Olkapoikkeama
Olkapoikkeama on auton kääntyvän pyörän keskilinjan ja ylä- ja alapallonivelten läpi kulkevan linjan välinen etäisyys maanpinnalla edestä päin katsottuna. Olkapoikkeama on positiivinen, jos pyörän keskilinja on ulompana kuin ylä- ja alapallonivelten kautta kulkeva linja. Olkapoikkeaman suuruus vaikuttaa auton ohjausgeometriaan. Yleensä positiivista olkapoikkeamaa pidetään parempana ja turvallisempana.
Olkapoikkeamaan vaikuttavat mm. olkatapin kallistuma edestä päin katsottuna sekä renkaan leveys ja offset.
Olkapoikkeama on negatiivinen jos kääntoakselin ja tien leikkauspiste on renkaan kosketuskeskiön ulkopuolella.
Jarrujen puoltaessa voimat osaksi kumoutuvat ja puoltaminen pienenee.
Olkapoikkeaman pienetessä negatiiviseen suuntaan kääntämiseen tarvittava voima pienenee ja iskut ohjauspyörään heikkenevät.
Pienenee positiivisemmalla camberilla
Auraus
Auraus positiivinen, haritus negatiivinen
Aurauksen säädöllä korjataan muiden säätökulmien aiheuttamaa puoltamista ja renkaan epätasaista kulumista.
Suurentaminen (+) parantaa suuntavakavuutta ja muuttaa hallittavuutta aliohjaavampaan suuntaan.
Aurauksen laskukaava erikokoisille pyörille
Uusi = alkuperäinen mm x (uusi halkaisija/vanha halkaisija)
Ominaisauraus/jousitusauraus
Aurauskulman muutos sisään ja ulosjouston aikana
Johtuu raidetangon ulko- ja sisäpään korkeusmuutoksista toisiinsa nähden.
Pyrittävä saamaan mahdollisimman pieneksi, yleensä ongelmana jos autoa on madallettu.
Epävakautta suurissa nopeuksissa :
Caster pieni
Auraus pieni
Väärät rengaspaineet
Iskunvaimentimet vialliset tai väärin säädetty. (Iskunvaimennus aina suhteessa jousien jäykkyyteen)
-
Caster-kulma ja jättämä
- puoltaminen sivutuulessa ja kaltevalla tiellä
Eikös tuolla etupyörien caster-erolla juuri kompensoida tien kaltevuuden vaikutusta?
-
Eikös tuolla etupyörien caster-erolla juuri kompensoida tien kaltevuuden vaikutusta?
Kyllä. Näin voi toki tehdä mutta itse en näe sellaisessa järkeä.
-
Tuossa viikonloppuna huomasin seuraavan iloisen yllätyksen:
(http://i176.photobucket.com/albums/w167/o_j144/745/2013-06-07-210_zps0e77ec9a.jpg)
Oikeasta eturenkaasta lähtenyt kummaltakin kantilta kuvio nyt n.500-600km aikana. Ei sitä paljon ollutkaan mutta muissa renkaissa kuvio näkyy ihan entisenlaisesti, vasemmassa takarenkaassa ehkä hieman samaa ilmiötä. Ohjauskulmat on siis säädetty 23.5. (tilasin nelipyöräsuuntauksen, mutta eivät olleet vaivautuneet...) seuraavan lapun mukaisiksi:
(http://i176.photobucket.com/albums/w167/o_j144/745/SAM_2183_zpse5289b13.jpg)
Itse en lapusta osaa oikein muuta tulkita kuin että etupää on rajojen sisällä. Osaako joku sanoa onko tuo taka-akseli aivan poskellaan? Rengaspaineet ilmiön aiheuttajana tuli ekana mieleen joten tarkistin ne, mutta olivat pikemminkin korkeat kuin matalat...
Ajoltaan auto on ihan kohtuullinen, hitaissa vauhdeissa ja huonoilla teillä vetelee mutta hyvällä tiellä menee vakaasti. Tärinää esiintyy jonkin verran 90-110km/h välillä. Renkaat Kumhon ECSTAt(?) koossa 205/55/16. Tuohon oikeaan etunurkkaan on vaihdettu kumpikin raidetangon pää tänä keväänä.
-
Tuossa viikonloppuna huomasin seuraavan iloisen yllätyksen:
(http://i176.photobucket.com/albums/w167/o_j144/745/2013-06-07-210_zps0e77ec9a.jpg)
Oikeasta eturenkaasta lähtenyt kummaltakin kantilta kuvio nyt n.500-600km aikana. Ei sitä paljon ollutkaan mutta muissa renkaissa kuvio näkyy ihan entisenlaisesti, vasemmassa takarenkaassa ehkä hieman samaa ilmiötä. Ohjauskulmat on siis säädetty 23.5. (tilasin nelipyöräsuuntauksen, mutta eivät olleet vaivautuneet...) seuraavan lapun mukaisiksi:
(http://i176.photobucket.com/albums/w167/o_j144/745/SAM_2183_zpse5289b13.jpg)
Itse en lapusta osaa oikein muuta tulkita kuin että etupää on rajojen sisällä. Osaako joku sanoa onko tuo taka-akseli aivan poskellaan? Rengaspaineet ilmiön aiheuttajana tuli ekana mieleen joten tarkistin ne, mutta olivat pikemminkin korkeat kuin matalat...
Ajoltaan auto on ihan kohtuullinen, hitaissa vauhdeissa ja huonoilla teillä vetelee mutta hyvällä tiellä menee vakaasti. Tärinää esiintyy jonkin verran 90-110km/h välillä. Renkaat Kumhon ECSTAt(?) koossa 205/55/16. Tuohon oikeaan etunurkkaan on vaihdettu kumpikin raidetangon pää tänä keväänä.
Taka-akselia ei pysty säätämään kun on jäykkä akseli :juhau: Kunhan puslat ja tukivarret on kunnossa, niin akselin pitäisi olla suorassa.
Edessäkin näyttäisi olevan kulmat kohdallaan, eli niistäkään ei syyllistä renkaan kulumiselle löydy.
-
Täällä alkoi 945 menemään kuin käärmeen kusi maantiellä alapallonivelen vaihdon jälkeen. Oli reilusti aurausta. Itse säädin haritukselle ja nyt kun on haritusta liikaa, vetelee "urista pois" eli oikeassa laidassa oikealle ja vasemmassa vasemmalle. Tarkkaa vain tuo säätäminen, muutaman kilometrin välein pitäisi pysähtyä ottamaan 1/4 tai 1/8kierros raidetangonpäätä sisään päin.
Kuitenkin parempaan suuntaan kokoajan. Mutta jos hakee urista pois, on edessä liikaa haritusta.
-
Tuossa viikonloppuna huomasin seuraavan iloisen yllätyksen:
(http://i176.photobucket.com/albums/w167/o_j144/745/2013-06-07-210_zps0e77ec9a.jpg)
Oikeasta eturenkaasta lähtenyt kummaltakin kantilta kuvio nyt n.500-600km aikana. Ei sitä paljon ollutkaan mutta muissa renkaissa kuvio näkyy ihan entisenlaisesti, vasemmassa takarenkaassa ehkä hieman samaa ilmiötä. Ohjauskulmat on siis säädetty 23.5. (tilasin nelipyöräsuuntauksen, mutta eivät olleet vaivautuneet...) seuraavan lapun mukaisiksi:
(http://i176.photobucket.com/albums/w167/o_j144/745/SAM_2183_zpse5289b13.jpg)
Itse en lapusta osaa oikein muuta tulkita kuin että etupää on rajojen sisällä. Osaako joku sanoa onko tuo taka-akseli aivan poskellaan? Rengaspaineet ilmiön aiheuttajana tuli ekana mieleen joten tarkistin ne, mutta olivat pikemminkin korkeat kuin matalat...
Ajoltaan auto on ihan kohtuullinen, hitaissa vauhdeissa ja huonoilla teillä vetelee mutta hyvällä tiellä menee vakaasti. Tärinää esiintyy jonkin verran 90-110km/h välillä. Renkaat Kumhon ECSTAt(?) koossa 205/55/16. Tuohon oikeaan etunurkkaan on vaihdettu kumpikin raidetangon pää tänä keväänä.
Ettei olis sen verran ollu jo kulma pielessä kuluneitten raidetankojen takia
että rengas saanu liikaa aurausta, ja paineet ollu koko ajan hyvät? Liika
auraus tuollasen ymmärtääkseni tekee, camberia nyt niin paljoa plussalle
kukaan laita että tuollain kuluu.
Taka-akselista sen verran, kuten jo mainittua, uutta puslaa perään. Se on
vinossa.
-
Ettei olis sen verran ollu jo kulma pielessä kuluneitten raidetankojen takia
että rengas saanu liikaa aurausta, ja paineet ollu koko ajan hyvät? Liika
auraus tuollasen ymmärtääkseni tekee, camberia nyt niin paljoa plussalle
kukaan laita että tuollain kuluu.
Taka-akselista sen verran, kuten jo mainittua, uutta puslaa perään. Se on
vinossa.
Noilla renkailla ei ole ajettu metriäkään tällä autolla vanhoilla raidetangonpäillä ja ilman suuntausta, vaan vaihdoin kumit alle vasta uusien osien asennuksen ja suuntauksen jälkeen.
Takarenkaan kulumiseen olen, miten tän nyt sanois, saattanut myös itse omalla toiminnallani vaikuttaa. :juhau:
Jännä juttu tässä on renkaan kuluminen kummaltakin syrjältä. Eikö auraus yleensä aiheuta ulkosyrjän kulumista ja haritus sisäsyrjän?
-
Joo kattelin vaan puhelimella töissä kuvaa, joten ei kovin tarkkaan nähny :)
Oli joku jumitushetki kun tavasin kulmien eroja ja tuloslappua samaan aikaan niin unohtu
jo tuo, että sehän oli molemmilta kanteilta kulunu
Jatketaan hakuammuntaa tuohon täristykseen vielä, onko renkaissa varmasti painotukset
kohillaan vai onko renkaat kulunu "epäpyöreästi" ja aiheuttaa tärinää?
-
Joo kattelin vaan puhelimella töissä kuvaa, joten ei kovin tarkkaan nähny :)
Oli joku jumitushetki kun tavasin kulmien eroja ja tuloslappua samaan aikaan niin unohtu
jo tuo, että sehän oli molemmilta kanteilta kulunu
Jatketaan hakuammuntaa tuohon täristykseen vielä, onko renkaissa varmasti painotukset
kohillaan vai onko renkaat kulunu "epäpyöreästi" ja aiheuttaa tärinää?
Täristys varmaan johtuukin epätasapainosta, mutta se on melko pieni haitta. Lähinnä sen kirjoittelin mikäli sillä olisi jotain tekimistä muiden vaivojen kanssa ja joku osaisi sen avulla yhdistää johonkin muuhun ongelmaan.
-
Nyt rupee oma jo kulkemaan ilman sen kummempia puoltamisia :P
-
Nyt rupee oma jo kulkemaan ilman sen kummempia puoltamisia :P
ja jotta ei juhlita kauempaa niin kiemurtelee taas urakalla :buck2: