Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: sfrhkki - 02.05.2013, 08:10:10
-
Elikkäs mitä tuolle pitäisi tehdä.
Mittasin etuanturit, ja ne antoi kumpikin mun mittarilla, vastukseksi 1,04 kohm. Eli lienevät ne kunnossa.
Samalla ne puhdistin.
Takaa en vielä mitannut, mutta onkohan vika niissä, kun tuntuu, ettei ABS:t toimi lainkaan.
Hiekkatiellä kokeilin. Tönkkiin meni.
Kaikki kiolme ABS:n liittyvää sulaketta on ehjät.
Jos osatan purkuosana absyksikön "aivot", käykö tuohon kaikki ilman luistonestoa olevien vm. 96 lähtien laatikot tilalle?
En viitisi nyt alkaa harjoitella tinaamista kiireessä.
Valon nollaaminen ei tuolla minun yleistesterillä onnistunut. Taitaa olla pakko ostaa enempi merkkikohtainen testeri. Hyviä, halpoja ja toimivia voi tuoda esiin.
-
aika hyvinkin todennäköisesti on abs-boksin tinauksissa joitain murtumia.. Eli avaa boski ja tinaa uusiksi :)
tsekkaa tosta: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=4773.0 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=4773.0)
-
aika hyvinkin todennäköisesti on abs-boksin tinauksissa joitain murtumia.. Eli avaa boski ja tinaa uusiksi :)
tsekkaa tosta: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=4773.0 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=4773.0)
Huono neuvo. Parempi neuvo: mittaa ny ensin ne takasensoritkin...vasta sitten hutkitaan kun on ensin tutkittu!
Jos olisin itse noita "vika on todennäköisesti" neuvoja seurannut niin olisin repinut sen abs-askin ihan turhan vuoksi auki. Siinä saattaa sit hajota enempikin paikkoja, se ei ole ihan riskitöntä hommaa se avaaminen...
-
Koodien luku onnistuisi vol-fcr -ohjelmalla, hyvällä tuurilla jotain suuntaa antavaa voisi selvitä ilmaisella kokeiluversiollakin.
Taka-antureita vaan mittaamaan, jos näyttää huonolta, niin biltemasta saa toimivat halvalla: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autonvaraosat/Jarrujarjestelma/Jarrujen-ohjaus/ABS-tunnistin/ABS-ANTURI-65615/
39,90 ja on parihinta.
Boksi pitäisi käydä samanikäisestä samoilla ominaisuuksilla. En maksaisi yli 100 euroa moisesta, kun korjaus on helppoa ja käytettykin voi olla lyhytikäinen.
-
pieni vinkki, jos koodi herjaa oikeaa takapyörää ja hydraulipumppua, vika on aika todennäköisesti boksin juotoksissa. Itse olen näihin koodeihin törmännyt kahdesti. Onneksi aiemman volvon boksin itse aukaisin ja tinasin uudestaan. Koska toi hydraulipumppu maksaa volvolla 1300€, mutta jos rahaa on niin siitä vaan. Tosin ei se vika korjaannu pumppua vaihtamalla jos vika on juotoksissa. Tuttava pariskunnan volvon kanssa aivan sama homma, ja vika poistui kun tinasin boksin uudestaan..
Eli toi tinauksien murtuminen ei ole ollenkaan harvinaista tämän ikäisissä..
-
Jos saat testeriin, jos herjaa toista puolta, niin käännä johdot peräkontissa toisinpäin. Silloin saat varmuuden, onko vika antureista vai boksissa. Eikä siinä boksin avaamisessa mitään vaarallista ole. Varovasti sahaat vain holkkeihin asti ja varovasti nitkuttelet ruuvimeisselillä auki. Katsauksessa kannattaa käyttää hyvälaatuista liimamassaa. Itse käytin lasiliimaa.
-
Juuri näin. Oma herjasi oikeaa taka-anturia ja pumppua. Pumpun liittimen tinauksissa näkyi selvät murtumat. Juotin kaikki yleisimmät vikapaikat, mutta taka-anturin koodi pysyi päällä. Sitten vielä taka-anturit vaihtoon ja kaikki toimii.
Boksinkin sain auki siististi alkuperäistä saumaa pitkin mattoveitsellä mitään rikkomatta.
-
Sama homma ilmeni tänään täällä. Takaoikeaa herjasi --> boksi vika selvisi heittämällä taka-anturit ristiin -> edelleen takaoikea..
Joensuussa löytyy elektroniikka pulju joka korjaa kyseisiä(muita myös) yksiköitä 2v. takuulla kohtuulliseen hintaan.
-
siihen boksin aukaisuun en suosittele sahaa vaan terävää mattopuukkoa. Lähtee auki muutamassa minuutissa. Sitten tinausten jälkeen kylmän ja kuuman kestävää tiivisteliimaa kasaukseen ja anna kuivua rauhassa vuorokausi, käytä apuna sellaisia pieniä puupuristimia, laita ne napakasti joka nurkkaan.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=4773.0 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=4773.0)
http://www.freewebs.com/dacvolvo/absrepair.htm (http://www.freewebs.com/dacvolvo/absrepair.htm)
tossa pikkasen apuja :)
-
siihen boksin aukaisuun en suosittele sahaa vaan terävää mattopuukkoa
Kovasti sulla on ottanut luonnon päälle, kun joku ehdotti jotain muuta keinoa, kuin omasi :idiot2:
Itse olen sahalla avannut noita varmaan 20kpl, enkä kyllä hetkeäkään miettisi mitään muuta työkalua. Tietysti jos ei tiedä miten sahaa käytetään, niin voihan sillä vahinkoakin saada aikaiseksi.
-
Elikkäs nyt mitattu myös taka-anturien vastukset.Siitä keltaisesta liittimestä takaa. Ukin silmäterästä.
Molemmat takana 1.08 kohm. Edessä siis olivat 1.05 kohmia molemmat. Oliskohan niin, että ovat nuo ihan ok?
Voiko noita muutoin mitata?
ATE:n abs-yksikkö näyttää tuossa potilaassa olevan nrolla 9140254...
Kolvailu ei oikein kiinnosta. Liittimet käytin toki jo irti, mutta ei sillä tietty vaikutusta...
Edelleen palaa valo ja abs ei toimi.
Voisin toki ostaa, jos jollain olisi edullinen ehjä b-osana.
Toki omistan kolveja ja juotosaseman... :)
-sfr-
-
Kovasti sulla on ottanut luonnon päälle, kun joku ehdotti jotain muuta keinoa, kuin omasi :idiot2:
Itse olen sahalla avannut noita varmaan 20kpl, enkä kyllä hetkeäkään miettisi mitään muuta työkalua. Tietysti jos ei tiedä miten sahaa käytetään, niin voihan sillä vahinkoakin saada aikaiseksi.
no ei todellakaan ota luonnon päälle..ajattelin vain että puukolla ei voi vetää vahingossa piirilevyä paskaksi niinkuin itsellä meinasi mennä sahalla ensimmäisessä boksissa. mut jokainen tiety tekee parhaalla katsomalla tavallaan.
-
dremelillä.... no joo sahalla ja puukolla omani aikoinaan aukaisin. ei tuo mikään paha homma ole tehdä.
-
;) siellä boxin liimaukset nyt klinikalla kuivaa. Mustaa sikaflexiä saumaan...
Oli silminnähden sen abs-pumpulle menevän 2-napaisen liittimen tinaukset (juotos?) piirilevystä irti.
Saapa nähdä alkaako toimia.
Homma sinällään todellakin yksinkertainen. Turhaa raaputtelin niitä muita tinattavia kohtia puhtaaksi silikonimatosta. Sen verran selkeä oli tuo (tietty viimeisenä rapsuteltu) juotoksen pettäminen. 3-kertaisella luupilla jo näkyi selvät raot.
Boxikin ruuvitkin lähtee ilman torx-hylsyä pienellä millikoon 6-kulmaisella hylsyllä helposti auki.
-
jatkoa:
Boxi paikallaan.
Valo sammui alta 100 m:n ajolla. Itsediagnostiikka varmaan sammutti. ABS:t pelaa. Toistaiseksi ainakin.
Autolla ehdittiin muutama kymmenen kilometriä ajaa ilman boxia. Tietty oli se poxin paikka suojattuna muovilla.
Ei muuten pelaa nopeusmittarikaan boxi pois paikaltaan. Samat anturit välittää nopeustiedonkin.
Taas kerran täytyy todeta, että tältä foorumilta saa RAHANARVOISIA neuvoja! Kiitos ja kumarrus neuvoistanne! P>
-
hieno juttu että operaatio onnistui :) Voisi vielä varmuudenvuoksi tsekata vikakoodit jäikö mitään muistiin kun en muista häipyykö ne ton korjauksen myötä.. :)
-
Kiinasta on tulossa parin viikon sisään luku/nollauskapine, jonka pitäisi pelata tuossakin 850/-96:ssa.
Miten on tyhjeneekö näissä vikamuisti, jos irroittaa miinuskaapelin ja yhdistää sen +-napaan joksikin aikaa?
Vai onko miinusjohdon oltava irti pitempään, vai pitääkö oikeasti nollata jollain työkalulla?
Joutavaa, jos katsastuksessa hylätään tuon takia OBD-testissä.
Tuo miinuskaapelin yhditäminen tepsii omassa 940:ssä. Joskus aikanaan, 18 vuotta sitten, volvokorjaamolla sen näyttivät, kun seurasin yhtä epätoivoista happianturin vaihtoa, joka kesti liki 6 tuntia - eivät uskoneet, kun pyysin pelkästään sen vaihtoa, vaan halusivat mittailla...
Lopuksi vaihtui vain se anturi. Oli pakko karehtua, jotta lasku kohtuullistui. Sen jälkeen ei auto ole ulkopuolisessa huollossa ollutkaan. Paitti mitä nyt on aurausta säädelty. Oppi tuli kerrasta. Homo Sapiens oppii, kun opetetaan. Jälkimarkkinointi meni siis totaalisen pieleen Wetterillä Rollossa! :2funny:
-
Joutavaa, jos katsastuksessa hylätään tuon takia OBD-testissä.
Ei näin vanhoissa tehdä obd-testiä, eikä uudemmissakaan tule mainintaa muista, kuin päästöihin vaikuttavista vikakoodeista.
Mun mielestä vikakoodi poistuu abs-boksista, jos merkkivalokin sammuu ???
-
Ja niin se sitten meni katsastuksesta läpi. jaruiltaan. ja muutenki. paitti toinenalatukivarsi meni vaihtoon. vaan niitähän vaihdellaan aina toisinaan... ;D
-
Molemmat takana 1.08 kohm. Edessä siis olivat 1.05 kohmia molemmat. Oliskohan niin, että ovat nuo ihan ok?
Voiko noita muutoin mitata?
(Tämä nyt ei kysyjälle ole enää aktuellia mutta kirjaan seuraavan vastauksen jälkipolville referenssiksi)
Voi. Mittaa AC-jännite joko oskilloskoopilla tai yleismittarin AC millivolttialueella. Pyörä ylöstunkattuna pistä avustaja pyörittään sitä. Kunnossa oleva anturi antaa noin 1 voltin verran vaihtosähköä.
http://m.youtube.com/watch?v=I4MJIbPWGaI
On muuten olemassa teoria, että ahkeralla ABS-lukkojarruttajalla se boksi hajoaa tinauksistaan nopeammin kun muilla. Miksikö? No katsokaapa paikkaa mihin se boksi on ruuvattu kiinni. Juotokset ei tykkää tärinästä.
-
On muuten olemassa teoria, että ahkeralla ABS-lukkojarruttajalla se boksi hajoaa tinauksistaan nopeammin kun muilla. Miksikö? No katsokaapa paikkaa mihin se boksi on ruuvattu kiinni. Juotokset ei tykkää tärinästä.
Tuohan voisi osaltaan selittää, miksi boksivika tuntuu olevan harvinaisempi kasipätkissä ennen vuosimallia -95.
-
se vanhempi boksi on muutenkin erilainen.
-
se vanhempi boksi on muutenkin erilainen.
Eikö siinä ole juotoksia?
No, lyijyllinen tina kestää kyllä tärinääkin paremmin, mutta rajansa silläkin on. Oikein kunnolla tutinaa kestävät liitokset tehdään hyppylanka-jousisysteemillä, ei piirikortille tinaamalla.
-
(Tämä nyt ei kysyjälle ole enää aktuellia mutta kirjaan seuraavan vastauksen jälkipolville referenssiksi)
Voi. Mittaa AC-jännite joko oskilloskoopilla tai yleismittarin AC millivolttialueella. Pyörä ylöstunkattuna pistä avustaja pyörittään sitä. Kunnossa oleva anturi antaa noin 1 voltin verran vaihtosähköä.
Tuon meinasin itsekin lisätä. Näppärä keino todeta antureiden olevan toimintakunnossa. Joskus tarvikevetareiden kanssa on ollut ongelmia abs-kehän kanssa ja tuolla metodilla saa ainakin selvitettyä sen onko ongelmana se ettei anturi tunnista hampaita (liian pitkä etäisyys/liian pieni abs-kehä). Kannattaa tosiaan huomata että mittaus tehdään AC-puolella.
Jotenkin jäi sellainen käsitys, että tässä mitattiin antureiden vastukset pyörien luota liitoksista, mutta hyvä paikka mittaukselle on myös abs-yksikön liitin. Tulee samalla mitattua johtosarja. Vaatii vaan sen että tarkistaa kytkentäkaaviosta mihin pinneihin anturit tulevat.
-
Omasta tarkastin lainassa olleella skoopilla boksin liittimen vierestä, piikkikärki vaan läpi johdosta...pyörää pyörittäessä tulee siisti kanttiaalto ehjästä anturista...yksi anturi oli rikki...volvolla olin luetuttanut viat niin antoi: takapyörän anturi ja abs-yksikkö! tuli kuntoon anturin vaihdolla.