Autodiagnoosi  Carcom Oy

850/ -96 ABS:n merkkivalo palaa, eikä taida abs:t toimia

  • 24 Vastauksia
  • 5093 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ESE

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 715
  • www.vrcf.fi
Vs: 850/ -96 ABS:n merkkivalo palaa, eikä taida abs:t toimia
« Vastaus #15 : 11.05.2013, 20:55:06 »
hieno juttu että operaatio onnistui :) Voisi vielä varmuudenvuoksi tsekata vikakoodit jäikö mitään muistiin kun en muista häipyykö ne ton korjauksen myötä.. :)

Poissa sfrhkki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 480
  • www.vrcf.fi
Vs: 850/ -96 ABS:n merkkivalo palaa, eikä taida abs:t toimia
« Vastaus #16 : 12.05.2013, 10:12:11 »
Kiinasta on tulossa parin viikon sisään luku/nollauskapine, jonka pitäisi pelata tuossakin 850/-96:ssa.

Miten on tyhjeneekö näissä vikamuisti, jos irroittaa miinuskaapelin ja yhdistää sen +-napaan joksikin aikaa?

Vai onko miinusjohdon oltava irti pitempään, vai pitääkö oikeasti nollata jollain työkalulla?

Joutavaa, jos katsastuksessa hylätään tuon takia OBD-testissä.

Tuo miinuskaapelin yhditäminen tepsii omassa 940:ssä. Joskus aikanaan, 18 vuotta sitten, volvokorjaamolla sen näyttivät, kun seurasin yhtä epätoivoista happianturin vaihtoa, joka kesti liki 6 tuntia - eivät uskoneet, kun pyysin pelkästään sen vaihtoa, vaan halusivat mittailla...
Lopuksi vaihtui vain se anturi. Oli pakko karehtua, jotta lasku kohtuullistui. Sen jälkeen ei auto ole ulkopuolisessa huollossa ollutkaan. Paitti mitä nyt on aurausta säädelty.  Oppi tuli kerrasta. Homo Sapiens oppii, kun opetetaan. Jälkimarkkinointi meni siis totaalisen pieleen Wetterillä Rollossa! :2funny:

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6621
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: 850/ -96 ABS:n merkkivalo palaa, eikä taida abs:t toimia
« Vastaus #17 : 12.05.2013, 10:18:16 »
Joutavaa, jos katsastuksessa hylätään tuon takia OBD-testissä.

Ei näin vanhoissa tehdä obd-testiä, eikä uudemmissakaan tule mainintaa muista, kuin päästöihin vaikuttavista vikakoodeista.

Mun mielestä vikakoodi poistuu abs-boksista, jos merkkivalokin sammuu ???

Poissa sfrhkki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 480
  • www.vrcf.fi
Vs: 850/ -96 ABS:n merkkivalo palaa, eikä taida abs:t toimia
« Vastaus #18 : 14.05.2013, 21:09:25 »
Ja niin se sitten meni katsastuksesta läpi. jaruiltaan. ja muutenki.  paitti toinenalatukivarsi meni vaihtoon. vaan niitähän vaihdellaan aina toisinaan...  ;D

Poissa lutikka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 73
  • www.vrcf.fi
Vs: 850/ -96 ABS:n merkkivalo palaa, eikä taida abs:t toimia
« Vastaus #19 : 14.05.2013, 21:19:05 »

Molemmat takana 1.08 kohm. Edessä siis olivat 1.05 kohmia molemmat.  Oliskohan niin, että ovat nuo ihan ok?
Voiko noita muutoin mitata?

(Tämä nyt ei kysyjälle ole enää aktuellia mutta kirjaan seuraavan vastauksen jälkipolville referenssiksi)

Voi. Mittaa AC-jännite joko oskilloskoopilla tai yleismittarin AC millivolttialueella. Pyörä ylöstunkattuna pistä avustaja pyörittään sitä. Kunnossa oleva anturi antaa noin 1 voltin verran vaihtosähköä.

http://m.youtube.com/watch?v=I4MJIbPWGaI

On muuten olemassa teoria, että ahkeralla ABS-lukkojarruttajalla se boksi hajoaa tinauksistaan nopeammin kun muilla. Miksikö? No katsokaapa paikkaa mihin se boksi on ruuvattu kiinni. Juotokset ei tykkää tärinästä.
« Viimeksi muokattu: 14.05.2013, 21:26:07 kirjoittanut lutikka »

Poissa KalleKyy

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 797
Vs: 850/ -96 ABS:n merkkivalo palaa, eikä taida abs:t toimia
« Vastaus #20 : 14.05.2013, 22:01:29 »
On muuten olemassa teoria, että ahkeralla ABS-lukkojarruttajalla se boksi hajoaa tinauksistaan nopeammin kun muilla. Miksikö? No katsokaapa paikkaa mihin se boksi on ruuvattu kiinni. Juotokset ei tykkää tärinästä.
Tuohan voisi osaltaan selittää, miksi boksivika tuntuu olevan harvinaisempi kasipätkissä ennen vuosimallia -95.
-13 V70 D5 AWD Aut. (-07 V70 2.5T AWD Aut.)
Ex: -91 940 GL 2.3 M47 / -88 740 GL 2.3 Aut. / -96 850 TDI Aut. / -02 S60 D5 Aut. "Facelift" / -98 S70 2.4 10V Man. / -04 S40 2.4i Aut.

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Re: 850/ -96 ABS:n merkkivalo palaa, eikä taida abs:t toimia
« Vastaus #21 : 14.05.2013, 22:25:37 »
se vanhempi boksi on muutenkin erilainen.

Poissa lutikka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 73
  • www.vrcf.fi
se vanhempi boksi on muutenkin erilainen.

Eikö siinä ole juotoksia?

No, lyijyllinen tina kestää kyllä tärinääkin paremmin, mutta rajansa silläkin on. Oikein kunnolla tutinaa kestävät liitokset tehdään hyppylanka-jousisysteemillä, ei piirikortille tinaamalla.

Poissa are81

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 77
  • www.vrcf.fi
Vs: 850/ -96 ABS:n merkkivalo palaa, eikä taida abs:t toimia
« Vastaus #23 : 15.05.2013, 09:43:24 »
(Tämä nyt ei kysyjälle ole enää aktuellia mutta kirjaan seuraavan vastauksen jälkipolville referenssiksi)

Voi. Mittaa AC-jännite joko oskilloskoopilla tai yleismittarin AC millivolttialueella. Pyörä ylöstunkattuna pistä avustaja pyörittään sitä. Kunnossa oleva anturi antaa noin 1 voltin verran vaihtosähköä.

Tuon meinasin itsekin lisätä. Näppärä keino todeta antureiden olevan toimintakunnossa. Joskus tarvikevetareiden kanssa on ollut ongelmia abs-kehän kanssa ja tuolla metodilla saa ainakin selvitettyä sen onko ongelmana se ettei anturi tunnista hampaita (liian pitkä etäisyys/liian pieni abs-kehä). Kannattaa tosiaan huomata että mittaus tehdään AC-puolella.

Jotenkin jäi sellainen käsitys, että tässä mitattiin antureiden vastukset pyörien luota liitoksista, mutta hyvä paikka mittaukselle on myös abs-yksikön liitin. Tulee samalla mitattua johtosarja. Vaatii vaan sen että tarkistaa kytkentäkaaviosta mihin pinneihin anturit tulevat.

Poissa kiilaolavi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Vs: 850/ -96 ABS:n merkkivalo palaa, eikä taida abs:t toimia
« Vastaus #24 : 15.05.2013, 15:38:34 »
Omasta tarkastin lainassa olleella skoopilla boksin liittimen vierestä, piikkikärki vaan läpi johdosta...pyörää pyörittäessä tulee siisti kanttiaalto ehjästä anturista...yksi anturi oli rikki...volvolla olin luetuttanut viat niin antoi: takapyörän anturi ja abs-yksikkö! tuli kuntoon anturin vaihdolla.

 

Futurez  Kulkukoira