Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Lastutus, ohjelmointi ja moottorinohjaus => Aiheen aloitti: mikkomallikas - 02.05.2013, 22:24:22
-
Eli löyty auton (V70 2001 2.4T man. AWD) hanskalokerosta mikropiiri:
- 22 jalkaa molemmin puolin
- teksti AM29F800BB-70SE 0020EBA HH, copyr. 1996 AMD
- käsinkirj.teksti 3FDB
Osaisiko joku kertoa liittyykö viritykseen vai vanhaan Mario Bros-peliin..?
-
Olisikohan näytönohjaimeen liittyvä?
-
Kyllä tuo on ecun piiri, joka ohjelmoidaan. 3FDB on tod. näk checksum arvo. Eli autosi on lastutettu, kirjaimellisesti :)
-
Kyllä tuo on ecun piiri, joka ohjelmoidaan. 3FDB on tod. näk checksum arvo. Eli autosi on lastutettu, kirjaimellisesti :)
Olettaisin perstuntumalta auton tehojen olevan vakion luokkaa ja että tämä hanskalokerosta löytynyt lastu olisi sitten virilastu...
Eli jostain moottorinohjausboxista löytyy paikka tällaiselle piirille? Voiko sitä koittaa vaihtaa "tosta vaan" vai tartteeko vielä ohjelmointia tms?
-
Olettaisin perstuntumalta auton tehojen olevan vakion luokkaa ja että tämä hanskalokerosta löytynyt lastu olisi sitten virilastu...
Eli jostain moottorinohjausboxista löytyy paikka tällaiselle piirille? Voiko sitä koittaa vaihtaa "tosta vaan" vai tartteeko vielä ohjelmointia tms?
Avaa ecu ja katso jos sinne on asennettu "istukka" johon voi piirin vain törkätä kiinni. Tietysti vanha ensiksi pois ;)
Tuolla moottorityypillä on ominaista, että hukkaportti ei pysy kiinni ja jonka vuoksi virisoftalla ei juuri tule eroa kulkuun. 8/10 2.4T Volvoista softauksen jälkeen ei huomaa eroa, turboremontin jälkeen sitten huomaa!
-
Tuolla moottorityypillä on ominaista, että hukkaportti ei pysy kiinni ja jonka vuoksi virisoftalla ei juuri tule eroa kulkuun. 8/10 2.4T Volvoista softauksen jälkeen ei huomaa eroa, turboremontin jälkeen sitten huomaa!
Onko hukkaportti vaihdettava johonkin toisen malliseen/tyyppiseen vai onko uudella vakioportilla tulevaisuutta? Auttaako vanhan portin manuaalinen puhdistus yleensä mitään?
-
Nyt sain sitten asennettua painemittarin imusarjaan. Paineet heittelevät eri kiihdytyksissä 0,3-1,0 barin väliä. Itse kiihdytyksessä paine pysyy tasaisena esim. 0,3 bar ja seuraavassa kiihdytyksessä 0,7 bar. Vaihdoin turbon säätöventtiilin uuteen, mutta sama meno jatkuu. Kytkin säätöventtiilin irti sähköistä ja järjestäin jokaisella kiihdytyksellä paineet "tappiin" hitusen verran kilon päälle, jolloin ilmeisesti fuel cutoff iskee mukaan.
Tästä siis käsittääkseni hukkaportti toimii ja on tiivis ja tuo paineventtiilin ohjaus sekoilee omiaan...???
Kuinka voitaisiin saada selville, onko autossani nyt kiinni oleva lastu viri vai vakio? Näkeekö tämän jollain mittarilla tai softalla tms. Tai voiko hanskalokerossa olevaa lastua lukea jollain..? Itseäni lähinnä ihmetyttää/harmittaa tuo ahtojen vaihteleminen eri kiihdytyksissä..
-
Tuolla moottorityypillä on ominaista, että hukkaportti ei pysy kiinni ja jonka vuoksi virisoftalla ei juuri tule eroa kulkuun. 8/10 2.4T Volvoista softauksen jälkeen ei huomaa eroa, turboremontin jälkeen sitten huomaa!
Ja noista kahdeksasta kuusi lähtee vetämään kun vaihtaa TCV:n ehjään, eikä ahtimeen tällöin tarvi koskea.
-
Ja noista kahdeksasta kuusi lähtee vetämään kun vaihtaa TCV:n ehjään, eikä ahtimeen tällöin tarvi koskea.
Solkku tietenkin vaihdetaan aina ensin, koska on hyvinkin oleellisessa asemassa hukkaportin kanssa ja maksaa sen 60€, mutta tuo ei vaan aina riitä vanhoissa autoissa!