Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Auto-Gona - 05.05.2013, 11:30:08

Otsikko: Volvo 960 3.0 R6 aut. moottori/vaihdelaatikko ongelmaa
Kirjoitti: Auto-Gona - 05.05.2013, 11:30:08
Terve!

tuli hommailtua tuollainen 960 vm. 1993 hintahan oli edullinen koska mukana tuli pientä vikaa  :idiot2:

eli auto käynnistyy aivan normaalisti ja käy mielestäni melko nätisti 317tkm ajetuksi

mutta vaihteisto/moottori rupeaa sekoilemaan ajossa ainakin alle 70km/h vauhdeissa

tuntuu kuin moottori tukehtuisi alakierroksilla mutta kun kaasua pumppaa niin lähtee vetämään ja tämän takia luultavasti vaihteistokin vaihtelee vähän miten sattuu

risteykseen kun tulee D:llä ja pysähtyy ja pitää jarrulla paikallaan niin auto VOI sammua siihen tai sitten kierrokset heittelee 500rpm-1000rpm välillä tämä jatkuu myös jos valitsimen vaihtaa P:lle tai N:lle sinä aikana kun kierrokset ovat ruvenneet heittelemään ja välillä voi jopa toimia ihan normaalistikkin  :D

80km/h vauhdissa auto menee hyvin ilman mitään rykimistä

40-50km tuli ajettua tämä kotiin ja sinä aikana 2kertaa sammui kun joutui nopeuden tiputtamaan kävelyvauhdin

vikakoodeja en ole ehtinyt vielä lukemaan kun vasta ohjeet täältä siihen löysin  8)

Kiitos mahtavasta foorumistanne mitä tekisinkään ilman tätä!
Otsikko: Vs: Volvo 960 3.0 R6 aut. moottori/vaihdelaatikko ongelmaa
Kirjoitti: pptalo - 05.05.2013, 12:09:35
Imuvuotoa etsisin ensimmäisenä.

Ilmamäärämittarin johdon voisi myös nykäistä irti, vos alkaa käymään tasaisesti niin vika on siinä.
Otsikko: Vs: Volvo 960 3.0 R6 aut. moottori/vaihdelaatikko ongelmaa
Kirjoitti: Huikkoster - 05.05.2013, 15:39:48
Imuvuodot tai sitten puola/ kaks vetelee viimeisiään.
Otsikko: Vs: Volvo 960 3.0 R6 aut. moottori/vaihdelaatikko ongelmaa
Kirjoitti: Auto-Gona - 05.05.2013, 16:52:12
Imuvuodot tai sitten puola/ kaks vetelee viimeisiään.

mitenkäs ja missä nämä puolat sijaitsivat ja miten testataan?

lueskelin eilen jotain topikkia puolista mutta en nyt äkkiseltään löytänyt aihetta.

mitenkäs lambda vaikuttaa? lambda valo kun palaa kokoajan mutta lambda on uusittu lähiaikoina tod.näk. mallia mätänet  :buck2:

Otsikko: Vs: Volvo 960 3.0 R6 aut. moottori/vaihdelaatikko ongelmaa
Kirjoitti: jkjh940 - 05.05.2013, 18:08:11
Imuvuotoa voi yrittää paikantaa suihkimalla jotain tulenarkaa esim. brakleen sinne imusarjan alueelle ja imuputkiin jos käyntimuuttuu niin vuotoa. Noista motonet tarvikelambdoista ei taida mennä ku oppirahat toiset pelaa 3päivää toiset 3kk joten bochsilaista tai vastaavaa  hankintaan ja se  sitten kestää sen 100tkm ajella jollei tuplasti.
Otsikko: Vs: Volvo 960 3.0 R6 aut. moottori/vaihdelaatikko ongelmaa
Kirjoitti: Auto-Gona - 06.05.2013, 18:56:33
Vikakoodit kertoo tälläistä:

2-1-2   lamba mallia motonet eipä siis ihme että lambda valo palaa ainiin ja johtokin oli poikki liitin uudestaan, mutta vaikuttaako tuo paljonkin käyntiin?

1-2-1 MAP-Anturi (imusarjan alipaine anturi tai MAF-anturi MAF:n otin irti käynti tasaantuu mutta samaa vikaa tekee silti ajossa.

2-3-3 ??????  :( mikäs helv?

5-1-2 ?????  :( ja tämäkin vielä en löytänyt listalta  :buck2:

imusarja/suuttimien ympäristö suihkuteltu jarrukliinerillä mutta ei vaikutusta mihinkään
Otsikko: Vs: Volvo 960 3.0 R6 aut. moottori/vaihdelaatikko ongelmaa
Kirjoitti: NordicR - 06.05.2013, 19:13:13
 Lambda ei ainakaa 2,4 ja 2,0 litrasissa oo itellä paljoo vaikuttanu käyntii, rikkaammalla alkaa käymää perstuntumalla, mutta menny päästöistä läpi ja käyny ihan ok siltikin. Ampuuko putkeen tai pätkiikö sytkä?
Otsikko: Vs: Volvo 960 3.0 R6 aut. moottori/vaihdelaatikko ongelmaa
Kirjoitti: Auto-Gona - 06.05.2013, 21:31:27
Lambda ei ainakaa 2,4 ja 2,0 litrasissa oo itellä paljoo vaikuttanu käyntii, rikkaammalla alkaa käymää perstuntumalla, mutta menny päästöistä läpi ja käyny ihan ok siltikin. Ampuuko putkeen tai pätkiikö sytkä?

ei ammu putkeen mutta auton takana kun kuuntelee käyntiä silloin kun kierrokset heijailee niin kuullostaa hieman siltä että kävisi 5:llä

ja silloin kun kierrokset heijailee ja laittaa valitsimen D:lle ja pitää jarrulla paikallaan tasasella niin pitää hieman vetoja päällä koska rupeaa pyrkimään eteenpäin. johtuu varmaan vaan tuosta kun kierrokset käyvät lähellä 1000rpm ja sitten taas siihen 500rpm pintaan  :-\

mistäs täältä löytyy nämä puolat jos niitä vaikka seuraavaksi nyppisi?  :)

Edit: tämän illan räpellyksillä oli sellainen vaikutus ettei veto kadonnut kokonaan eikä auto sammunut kertaakaan mutta kierrokset humppaavat edelleen niinkuin ennenkin.
Otsikko: Vs: Volvo 960 3.0 R6 aut. moottori/vaihdelaatikko ongelmaa
Kirjoitti: Justus - 06.05.2013, 23:23:24
Puolat on siinä suoraan tulppien yläpuolella.
Laitas kuvia tulpista.
Otsikko: Vs: Volvo 960 3.0 R6 aut. moottori/vaihdelaatikko ongelmaa
Kirjoitti: pukema - 07.05.2013, 00:20:13
Vikakoodit kertoo tälläistä:

2-1-2   lamba mallia motonet eipä siis ihme että lambda valo palaa ainiin ja johtokin oli poikki liitin uudestaan, mutta vaikuttaako tuo paljonkin käyntiin?

1-2-1 MAP-Anturi (imusarjan alipaine anturi tai MAF-anturi MAF:n otin irti käynti tasaantuu mutta samaa vikaa tekee silti ajossa.

2-3-3 ??????  :( mikäs helv?

5-1-2 ?????  :( ja tämäkin vielä en löytänyt listalta  :buck2:

imusarja/suuttimien ympäristö suihkuteltu jarrukliinerillä mutta ei vaikutusta mihinkään
2-1-2 lambdasond signal
1-2-1 luftmassmätare signal
2-3-3 adaptiv tomgångsreglering
5-1-2 lambdaintegrator

saa vapaasti suomentaa  :P
Otsikko: Vs: Volvo 960 3.0 R6 aut. moottori/vaihdelaatikko ongelmaa
Kirjoitti: Lankku - 07.05.2013, 01:39:56
Mikä tahansa noista vikakoodeista sytyttää lambda- eli moottorihäiriövalon.

Katkenneen lambdan johdon takia antaa 212, vaikka johdon oiskin liittänyt uudestaan. 121 on ilmamassamittarin signaali ja koska käynti paranee johdon irrottamisen myötä, vois epäillä että ilmamassamittari(siinä heti ilmansuodatinkotelon jälkeen) on rikki. Jälkimmäiset on melkeinpä noista kahdesta johtuvia. Vikakoodien nollaus ja katsoa tuleeko 212 uudestaan esim. pienen lenkin jälkeen. Jos tulee, niin sitten pyrkiä mittaamaan anturin signaalijohdosta mitä se antaa tai vaan vaihtaa uusi tilalle. 233 ja 512 tulee todennäköisesti uudestaan mikäli ilmamassamittari on viallinen.
Otsikko: Vs: Volvo 960 3.0 R6 aut. moottori/vaihdelaatikko ongelmaa
Kirjoitti: Auto-Gona - 07.05.2013, 08:43:18
Mikä tahansa noista vikakoodeista sytyttää lambda- eli moottorihäiriövalon.

Katkenneen lambdan johdon takia antaa 212, vaikka johdon oiskin liittänyt uudestaan. 121 on ilmamassamittarin signaali ja koska käynti paranee johdon irrottamisen myötä, vois epäillä että ilmamassamittari(siinä heti ilmansuodatinkotelon jälkeen) on rikki. Jälkimmäiset on melkeinpä noista kahdesta johtuvia. Vikakoodien nollaus ja katsoa tuleeko 212 uudestaan esim. pienen lenkin jälkeen. Jos tulee, niin sitten pyrkiä mittaamaan anturin signaalijohdosta mitä se antaa tai vaan vaihtaa uusi tilalle. 233 ja 512 tulee todennäköisesti uudestaan mikäli ilmamassamittari on viallinen.

pitää tänään katsella tulpat ja johdot

ilmamassamittarin käytin irti ja putsasin jarrukliinerillä eilen voi toki olla että tuo vaikutti tuohon että ei enää sammunut risteyksiin

saakos tuota ilmamassamittaria alkuperäisenä millaiseen hintaan?  ::)

nollailen koodit tänään ja koitan mitkä kaikki tulee uudestaan.
Otsikko: Vs: Volvo 960 3.0 R6 aut. moottori/vaihdelaatikko ongelmaa
Kirjoitti: 244 V8 - 07.05.2013, 19:28:55
imm 244,21 E (skandix) suomessa bosch huolto noin 500 E
Otsikko: Vs: Volvo 960 3.0 R6 aut. moottori/vaihdelaatikko ongelmaa
Kirjoitti: Auto-Gona - 07.05.2013, 20:21:47
ilmamassa mittari suljettu vaihtoehdoista kävin kokeilemassa samanlaisen toimivan volvon MAF:ia omaan= Ei vaikutusta


ja tämän jälkeen kun olin lähtemässä niin ei meinannut saada käymään kun sammui samantien ja muutaman kerran taisi jopa ampua putkeen.  :buck2:

nyt on tulpan johtojen ja tulppien tarkastus meneillään kaikki sytkäjohdot/hatut ovat ainakin merkkiä VOLVO ja näyttävät samanikäisiltä.

Edit: tuntui aivan siltä että sytkä pätkii välillä kierrokset tippuu ja taas lähtee vetämään normaalisti.

mitään mekaanisia nakutuksia/kilkityksiä ei kuulu
Otsikko: Vs: Volvo 960 3.0 R6 aut. moottori/vaihdelaatikko ongelmaa
Kirjoitti: NordicR - 07.05.2013, 22:18:25
Kokeile uusilla tulpanjohoilla + puolanjohoilla, jos saat vaikka lainaan jostain, on ainaki helppo kokeilla, vaikka vikakoodit ei niihin viittaakaan. Oma 2 litranen oirehti hyvin oudosti johdot paskana. Kävi just tollain et kierrokset heittelehti ja välillä ampuili putkeenki...
Otsikko: Vs: Volvo 960 3.0 R6 aut. moottori/vaihdelaatikko ongelmaa
Kirjoitti: sekokupu - 07.05.2013, 22:51:57
Kokeile uusilla tulpanjohoilla + puolanjohoilla, jos saat vaikka lainaan jostain, on ainaki helppo kokeilla, vaikka vikakoodit ei niihin viittaakaan. Oma 2 litranen oirehti hyvin oudosti johdot paskana. Kävi just tollain et kierrokset heittelehti ja välillä ampuili putkeenki...

Uusilla tulpan ja puolanjohdoilla? Suorasytkässä?
Toki, on ollut matalajännitepiuhat puolille rispaantuneita yms. Sekä niitä puoliahan (monikossa) on mennyt rikki.
Otsikko: Vs: Volvo 960 3.0 R6 aut. moottori/vaihdelaatikko ongelmaa
Kirjoitti: NordicR - 09.05.2013, 13:48:39
Uusilla tulpan ja puolanjohdoilla? Suorasytkässä?
Toki, on ollut matalajännitepiuhat puolille rispaantuneita yms. Sekä niitä puoliahan (monikossa) on mennyt rikki.
sekokupu oikaisi hyvin, en oo koskaan nähnykkään 3  litrasta vollea, mutta koitin nyt gonaa auttaa parhaani mukaan  :hello: Onko vika selvinnyt?
Otsikko: Vs: Volvo 960 3.0 R6 aut. moottori/vaihdelaatikko ongelmaa
Kirjoitti: Auto-Gona - 09.05.2013, 16:51:43
sekokupu oikaisi hyvin, en oo koskaan nähnykkään 3  litrasta vollea, mutta koitin nyt gonaa auttaa parhaani mukaan  :hello: Onko vika selvinnyt?

eipä ole vielä selvinnyt. tulpat katsoin kaikki oli OK

pitää ensi viikolla koittaa kaverin sytkäpuolilla

kaikki liittimet melkein putsattu paitsi tulipellin ja moottorin välissä oleva(t)?

Otsikko: Vs: Volvo 960 3.0 R6 aut. moottori/vaihdelaatikko ongelmaa
Kirjoitti: Jule - 09.05.2013, 18:11:21
Jos IMM on kunnossa, niin voit ottaa lambdan johdot kokonaan irti. Se tietysti sytyttää kojelautaan sen moottorivika/lambdavalon, mutta moottorin pitäisi toimia normaalisti. Lambda tietoa käytetään vain seoksen hienosäätöön päästöjen pienentämiseksi.

Jos voit testata lainapuolilla, niin se kyllä helpottaa kummasti diagnosointia.

btw vika voi olla myös hypännyt jako.
Otsikko: Vs: Volvo 960 3.0 R6 aut. moottori/vaihdelaatikko ongelmaa
Kirjoitti: Auto-Gona - 06.06.2013, 22:46:44
uudet tulpat ja alkuperäinen lambda= Auto täydessä iskussa taas kiitoksia vinkeistä!  8)
Otsikko: Vs: Volvo 960 3.0 R6 aut. moottori/vaihdelaatikko ongelmaa
Kirjoitti: Jule - 09.06.2013, 15:55:21
Siis oliko siinä sytytystulppa hajalla? Vai vaihdoitko myös se lambdan?
Otsikko: Vs: Volvo 960 3.0 R6 aut. moottori/vaihdelaatikko ongelmaa
Kirjoitti: Auto-Gona - 09.06.2013, 16:47:37
Siis oliko siinä sytytystulppa hajalla? Vai vaihdoitko myös se lambdan?

tulpat vaihdettu uusiin kaikki vanhat ainakin antoivat jonkinlaista kipinää kun puolia nyppi irti niin käynti paheni.

en sitten tiedä kumpi oli pääsyyllinen mutta nyt toimii loistavasti  :)

motonetin lambda lähti roskiin ja alkuperäinen tilalle
Otsikko: Vs: Volvo 960 3.0 R6 aut. moottori/vaihdelaatikko ongelmaa
Kirjoitti: Beagle - 03.01.2015, 15:48:21
Vastataan vanhaan, kun juurikin samanlaista vaivaa on -98 s90:ssa. Humpaa tyhjäkäynnillä, vedoissa ei huomaa mitään. Pyörii tasaisesti, Mutta välillä humpauttaa kierrokset 500 ja meinaa sammua. IMMun piuhan kun irrottaa, niin käy tasaiseen. Tulppien iästä ei oo tietoa saati lambdasta. Vikakoodeja ei anna muuta kuin tuosta immusta kun piuhan irroittaa ja Closed fuel loop fault antaa kokoajan. Pitääkö näissä olla monikärki tulpat ja käykö 960:ssä immut ristiin?
Otsikko: Vs: Volvo 960 3.0 R6 aut. moottori/vaihdelaatikko ongelmaa
Kirjoitti: Beagle - 06.01.2015, 12:21:27
Tulppasarja ei sinisellä ollut kallis, alle 50e, tosin tilaukseen menivät ja tuurillaan loppuviikosta saapuvat. Lambda-anturi sitten taas... Näissä on vissiin kaksi anturia etummainen  ja takimmainen molemmat 250e kappale. Niitä ei viitsinyt alkaa tilailemaan, ennen kun saa varmuuden onko vika niissä.

Auto siis pyörii muuten hyvin, mutta pätkäisee tyhjäkäynnillä välillä.
Otsikko: Vs: Volvo 960 3.0 R6 aut. moottori/vaihdelaatikko ongelmaa
Kirjoitti: Make - 06.01.2015, 12:48:20
IMM/MAF:ia ei kannata puhdistaa bräkleenilla vaan ihan oikealla tuohon hommaan tarkoitetulla puhdistus sprayllä.
Otsikko: Vs: Volvo 960 3.0 R6 aut. moottori/vaihdelaatikko ongelmaa
Kirjoitti: hss - 09.01.2015, 14:18:33
Lambdoja ei sitten tuohon hintaan kannata ostaa Siniseltä. Samat Boschin lambdat saa alle 200 eurolla yhteensä ainakin nettikaupoista. Ennen kattia 0 258 005 098 ja katin jälkeen 0 258 005 099.
Otsikko: Vs: Volvo 960 3.0 R6 aut. moottori/vaihdelaatikko ongelmaa
Kirjoitti: pptalo - 09.01.2015, 17:03:02
IMM/MAF:ia ei kannata puhdistaa bräkleenilla vaan ihan oikealla tuohon hommaan tarkoitetulla puhdistus sprayllä.

Onko huonoja kokemuksia?
Itse olen jarrujen puhdistus aineella pessyt monesti eikä mitään ongelmaa ole tullut.
Otsikko: Vs: Volvo 960 3.0 R6 aut. moottori/vaihdelaatikko ongelmaa
Kirjoitti: Make - 09.01.2015, 20:53:29
Onko huonoja kokemuksia?
Itse olen jarrujen puhdistus aineella pessyt monesti eikä mitään ongelmaa ole tullut.
Tahtoo jättää jäämiä anturiin. Tarkemmin kun katselee kuivuttuaan niin sellainen valkolkoinen kerros oli. V8 mallissa ainakin kävi niin että kulutus nousi puhdistuksen jälkeen. Pieneni sitten kun puhdistin oikella aineella.