Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Showroom => Aiheen aloitti: ata - 10.05.2013, 20:34:36
-
Laitanpa isän "uudesta" kesäautosta pari kuvaa:
(http://i1266.photobucket.com/albums/jj527/eetu89/Kuva007_zps059500d5.jpg)
(http://i1266.photobucket.com/albums/jj527/eetu89/Kuva004_zpsf2917025.jpg)
(http://i1266.photobucket.com/albums/jj527/eetu89/Kuva005_zpsd2e00881.jpg)
Auto on isän ja hänen kaverinsa aikoinaan rakentama, mutta tuli tallitilan puutteen takia nyt meille. Autoon on tehty paljon peltitöitä rakennusvaiheessa ja uusittu alustaan lähes kaikki. Väri on Porschen kartasta valittu. Tekniikkana on hieman piristetty B20+M40.
Ajatuksena on vaihtaa kromisia osia takaisin, kun sopivia löytyy ja muuttaa laatikko 5-vaihteiseksi. Myös toinen kevyempi katto on suunnitelmissa tehdä... Näitä sitten kun(jos) jää kesän mittaan aikaa. Auto on tänään katsastettu neljän vuoden seisonnan jälkeen huomautuksitta.
-
Tyylikkäästi rakennettu, komia on 8)
-
eurokilvet ei oikein passaa ???
Muuten kyllä nätti O0
-
(http://i1266.photobucket.com/albums/jj527/eetu89/Kuva008_zps01f79b81.jpg)
(http://i1266.photobucket.com/albums/jj527/eetu89/Kuva011_zps073dc1d1.jpg)
Tälläinen päivä tänään. ;)
-
Kromiosat takaisin ja noi vanteet Atlantin syvimpään kohtaan niin alkaa näyttämään autolta.
-
Kromiosat takaisin ja noi vanteet Atlantin syvimpään kohtaan niin alkaa näyttämään autolta.
Näin olisi tarkoitus, paitsi vanteet jää varalle jos johonkin tarvitsee.
-
(http://i1266.photobucket.com/albums/jj527/eetu89/Kuva021_zps84eafb06.jpg)
(http://i1266.photobucket.com/albums/jj527/eetu89/Kuva020-1_zpsdbbc07a3.jpg)
(http://i1266.photobucket.com/albums/jj527/eetu89/Kuva022_zpse6ce0b63.jpg)
Nyt näyttää tältä.
Alkuperäisillä tunnuksilla olevat lyhyet mustat kilvet on vaihdettu myös, koska olivat vapaana.
(http://i1266.photobucket.com/albums/jj527/eetu89/Kuva014_zps499d08f0.jpg)
(http://i1266.photobucket.com/albums/jj527/eetu89/Kuva012_zps86ea8b9b.jpg)
Otin pari kuvaa, kun vaihdettin pyöriä. Ei ole meillä ollut minun aikana tämmöstä missä on pyöräpesät siististi maalattu. Todennäköisesti massaruisku käy ennen talven seisontaa kuitenkin.
Ajo-ominaisuudet osin parani ja toisaalta huononi, koska noissa alumiineissä on vähän liian leveät renkaat, ei käänny paikallaan kämmenpohjalla enää. Minä madaltaisin alustaa, mutta isä tykkää kun ei tartte kierrellä kiviä. Kuskin etupuskurinpätkä ja takaluukun kahva puuttuvat vielä.
Jos kelit pysyy tälläisinä, niin lähdetään tällä ja ATA:lla viikonloppuna Manamansaloon.
-
Lisäsin edelliseen viestiin pari kuvaa. Jos jollakin olisi kuskin etupuskurinpätkä ja mahd. keskipala ja takaluukunkahva Jkl:n ympäristössä niin saa tarjota.
Nykyinen pala on aika samea, eikä muuttunut vaikka koetettiin kiillottaa ja keskipalassa on reiät tehty joskus lisävaloille. Sivulistat on liimattavaa metritavaraa niin saa pois ilman reikiä jos joskus haluaa. Mahtavat kelit on ollut tänä keväänä ja välillä on käyty ihan vaan ostamassa jäätelöt kylältä.
-
Hauskan näkönen vekotin.
Meillä on ilmeisesti samoilla piirustuksilla 80luvun lopussa rakennettu 67 kesäpirssinä.
Leimasin sen 5vuoden tallissa seisomisen jälkeen moitteetta keväällä.
(http://img818.imageshack.us/img818/1323/2ryo.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/818/2ryo.jpg/)
-
Tyylikkäämpään suuntaan on menossa! Kattoratkaisu on kyllä hyvä. 40-50mm lähemmäs maata niin alkaa ajokorkeuskin parempi ;)
-
Hauskan näkönen vekotin.
Meillä on ilmeisesti samoilla piirustuksilla 80luvun lopussa rakennettu 67 kesäpirssinä.
Leimasin sen 5vuoden tallissa seisomisen jälkeen moitteetta keväällä.
Tämä on tehty omilla kaavoilla auton edellisen omistajan ja isän toimesta vuosituhannenvaihteessa mutta aika samannäköinen toteutus tuon kuvan perusteella. Suurin osa muutoksien suunnittelusta on edellisen omistajan tekemiä, mutta joka tapauksessa molempien rakentajien ensimmäinen avoprojekti. Tämä kori oli jo odottamassa koura-autoa, mutta saikin sitten lisää elinaikaa. Katto on leikattu eri autosta, koska pelti riittänyt reunojen kanttaamiseen muuten. Näitä olisi varmaan joskus mukava verrata miten eri asiat on toteutettu.
Manamansalossa käytiin ajelemassa, sääli vain että kelien takia ei uskaltanut ajaa ilman kattoa. Komea paikka oli valittu kerhon kokoontumisajoihin tänä vuonna.
(http://i1266.photobucket.com/albums/jj527/eetu89/Kuva0290_zps9b7fb8b9.jpg)
(http://i1266.photobucket.com/albums/jj527/eetu89/Kuva0420_zps024a6433.jpg)
Kattoon täytyy liimata jonkinlainen verhoilu, koska maantiellä käy melkoinen meteli. Myös M41 laatikko on tarkoitus vaihtaa kunhan sen kardaani löytyy jostain pihavaraston uumenista...
-
On kyllä todella paljon samankaltaisuuksia toteutuksessa melkein voisi kuvitella että samat sepät ollut asialla :)
Toi meidän vekotin on Turussa amk:n tiloissa tehty 89 korvilla.
Olisi hauska törmätä joskus jossain ja tutkailla volvoja lähemminkin.
Koitan laittaa jossain välissä parempia kuvia tänne foorumille.
-
Hienoja vehkeitä oli molemmat 240 ja ama.
kiva oli myös rupatella :P
-
Hauskan näkönen vekotin.
Meillä on ilmeisesti samoilla piirustuksilla 80luvun lopussa rakennettu 67 kesäpirssinä.
Leimasin sen 5vuoden tallissa seisomisen jälkeen moitteetta keväällä.
(http://img818.imageshack.us/img818/1323/2ryo.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/818/2ryo.jpg/)
Tunnustan: mun tekosia tämä.... Raumalla rakentelin... piirustukset omasta päästä, Rauman konttorin toteamuksella "no kyllä ainakin kestää".... irroitettavaa peltikattoakaan en ollut aiemmin nähnyt. Kone B20 ja laatikko BW35 244L -75:stä.
tuolla pari kuvaa
http://volvoadventures.com/122Cab.html
Oli Mikkelin autoja, ja sain haettua takaisin alkuperäiset MRD- kilvet. Sopivat hyvin "museoautoon" ;D
Hienoa kuulla että peli on vielä hengissä!
-
2002 taisi olla kun vaimon veli osti sen teiltä espoosta? hyvin toimi muutaman vuoden ennenkuin sähköt sekosi ja lakkasi käymästä siinä vaiheessa sukulaismies löi hanskat tiskiin ja jätti talliin seisomaan.
Syksyllä ajoin sen hesasta tänne kokkolaan parin pitkän tallipäivän päätteeksi että sai ajokuntoiseksi hyvin se juoksi 500km vesisateessa :)
Nyt se vaan paranee vanhetessaan kun laittelen sitä mahdollisimman alkuperäisen näköseksi.
-
Pientä puoli off-topiccia? Mitä näistä purkeista on tarkoitus tehdä:
(http://i1266.photobucket.com/albums/jj527/eetu89/P1800/amazon_zps25292ed7.jpg)
Aloitin jouluna tekemään pienoismallia. Materiaalina ohut pelti, jota liimailen tinalla. Edistyy hitaasti, mutta edistyy kuitenkin. Ensiksi syntyi keulakappale:
(http://i1266.photobucket.com/albums/jj527/eetu89/P1800/amazon3_zps8b42506b.jpg)
Sitten vähän keulan hahmottelua:
(http://i1266.photobucket.com/albums/jj527/eetu89/P1800/amazon4_zps72434d67.jpg)
(http://i1266.photobucket.com/albums/jj527/eetu89/P1800/amazon6_zps8ed36999.jpg)
Tällä hetkellä olisi konehuone suht valmis:
(http://i1266.photobucket.com/albums/jj527/eetu89/P1800/amazon9_zpsd5a5a6bb.jpg)
(http://i1266.photobucket.com/albums/jj527/eetu89/P1800/amazon10_zps32d311d1.jpg)
(http://i1266.photobucket.com/albums/jj527/eetu89/P1800/amazon11_zpsa472b02b.jpg)
Lokasuojaa hahmottelin, mutta taitaa mennä uusiksi, paikoin väärin mitoitin:
(http://i1266.photobucket.com/albums/jj527/eetu89/P1800/amazon12_zpsce8e8713.jpg)
Mittakaava on 1:10 eli valmis malli on noin 45cm pitkä. Aiempiin malleihin kulunut noin 1,5 kalenterivuotta, ehkä nyt vähän nopeammin. Todellisia työtunteja vajaa 200. Tällä kertaa tarkoitus ottaa aiempaa enemmän kuvia, kun vanhoista malleista ei ole kuin muutamia projektikuvia. Nokkapellistä tulee aikas mielenkiintoinen tehtävä...
-
Komeaa jälkeä!
-
Mitä Tampereen Hot Rod-showssa nähnyt aikaisempia askartelujasi, niin tästäkin todnäk tulee mestariteos O0
-
Pohjalevy alkaa olla melko valmis:
(http://i1266.photobucket.com/albums/jj527/eetu89/P1800/Kuva740_zps09bddf6a.jpg)
Taka-akselin osia:
(http://i1266.photobucket.com/albums/jj527/eetu89/P1800/Kuva734_zpsfb2d7115.jpg)
Perä paikallaan:
(http://i1266.photobucket.com/albums/jj527/eetu89/P1800/Kuva739_zps57315ff5.jpg)
Jousitus toimii ja "puslat" on pissapojanletkusta leikattuja. Itse tukivarret on jarruputkea.
Kylkikin valmistuu:
(http://i1266.photobucket.com/albums/jj527/eetu89/P1800/Kuva737_zpsa49278ba.jpg)
Tälläinen työkalukin tuli väsättyä:
(http://i1266.photobucket.com/albums/jj527/eetu89/P1800/Kuva728_zps6ab12cd0.jpg)
Toivottavasti helpottaa nokkapellin tekoa, kunhan saan toisen lokasuojan tehtyä ja paikoilleen.
Esikuvakin on tuotu talvisäilöstä pihatalliin ja ennen liikenteeseen ottoa olisi tarkoitus siistiä hieman sisustaa.
-
Voi hyvä tavaton taas :o Aivan älyttömän hienoa meininkiä!
-
Nöyrästi +1
Wau!
-
näppärät kädet ja hyvät hermot varmaan vaatii tuollaisten pienoismallien rakentelu. Komeeta jälkee!
-
Tuo katto ja erityisesti sen kiinnitys kiinnostaisi mua. Mullakin on tallissa katoton Amazoni ja kattopelti leikattuna purkuautosta. Siihen onkin jäänyt kattoprokkiksen eteneminen.
-
Huomasikko että tää on pienoismalli? :D
-
Huomasikko että tää on pienoismalli? :D
Huomasitko itse katsoa ensimmäistä sivua :juhau:
-
Tuo katto ja erityisesti sen kiinnitys kiinnostaisi mua. Mullakin on tallissa katoton Amazoni ja kattopelti leikattuna purkuautosta. Siihen onkin jäänyt kattoprokkiksen eteneminen.
B-pilareissa on tappi, joka menee korissa vastaavaan reikään. Sitten joka kulmassa on tämmöinen:
http://static1.motonet.fi/img/3/386398/500/386398.jpg
jolla katto kiristetään tiivistettä vasten ja lukitaan. Etureunassa on semmoinen tiiviste, jonka huuli tulee auton oman katonreunan päälle. Takareunassa on alkuperäinen reuna, johon tulee takalasin tiiviste. Se ei kuitenkaan aina mene kerralla paikoilleen, vaan joutuu vetemään koukulla tiivisteen reunan paikoilleen. Takasivulaseissa ei ole alapuolella mitään, jolloin niiden alkuperäinen tiiviste tulee vain korissa olevaan uraan. Katto on tosiaan otettu eri autosta, koska reunat on tehty taittamalla. Tällöin katon korkeus pysyy samana.
Auto on katoksessa siten ettei saa otettua kuvia. Tänä kesänä on ollut itsellä ja isällä sen verran hommia että Amazon jäänyt katsastamatta, mutta ei kyllä ole ollut kelejäkään. :(
Pienoismallikaan ei ole edistynyt muuta kuin että nyt on molemmat etulokasuojat paikoillaan. Jatkunee talvella sitten kun ei viitsi lähteä kylmään talliin isompia rassaamaan.
-
Huomasitko itse katsoa ensimmäistä sivua :juhau:
En :D
-
Kattoon täytyy liimata jonkinlainen verhoilu, koska maantiellä käy melkoinen meteli. Myös M41 laatikko on tarkoitus vaihtaa kunhan sen kardaani löytyy jostain pihavaraston uumenista...
Hyvältä näyttää molemmat, iso sekä pieni. Onko kattohomma edistynyt :)
-
Hyvältä näyttää molemmat, iso sekä pieni. Onko kattohomma edistynyt :)
Kiitos. Ei ole katto edistynyt. Tosin mieluummin tällä ajaa ilman kattoa auringon paistaessa. 8) Kuten tuossa äsken kirjoitin niin auto seisonut koko kesän katoksessa. Vaihteistohomma edistynyt sen verran, että laatikkoon uusittu synkat ja laakerit, sekä loikkarin tiivisteet. Isä on kesäautoillut 1954 mallin 444:lla ja kun sai sen museokilpiin niin on helppo käydä ajelemassa silloin kun kelit sallii.
(http://i1266.photobucket.com/albums/jj527/eetu89/Sekalaista/isan_pv_zps6m25xvi9.jpg)
Ei kaikkia passaa rakennella. ;)