Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: huleksi - 04.06.2013, 10:11:56
-
Eli V70 2002 2.4d (130hp) automaatti ajettu 340tkm. Eli välillä kun käynnistää auton ja lähtee ajamaan niin ei vetoja löydy kierrokset stoppaa tuohon 2500-3000 väliin ja kaasu pohjassa kulkee vain n. 40km/h. Rauhallisesti kiihdyttämällä saa auton kulkemaan vaikka 90km/h eli antaa kaasua vain niin vähän, että automaatti pykältää isommalle vaihteelle aina alle 2500 kierroksen. Uudestaan käynnistämällä vika häviää ja taas vedot normaalit. Ja oikein rauhallisesti kaasua tarjoamalla 80-90km/h nopeudesta saa nopeuden ja kierrokset nousemaan yli 3000 ja sen jälkeen auto pelaa taas normaalisti eli kerran kun saa kierrokset nousemaan yli tuon noin 3000 niin auto pelaa taas moitteettomasti kunnes taas jonkun käynnistys kerran jälkeen temppuilu jatkuu. Uusi oireilu saattaa tulla taas yhden tai 10 käynnistyksen jälkeen eli saattaa hyvinkin pari päivää toimia moitteetta.
Tähän mennessä asialle olen sen verran tehnyt, että vaihdoin ilmamassamittarin, ilmansuodattimen ja moottorin ylätukikumin joka oli ihan loppu. Imusarjalle tuleva putki näytti puhtaalta kun sinne kurkkasin. Eli mistä päin kannattaisi nyt tosissaan vikaa lähtä etsimään? Turbo? Automaatti? polttoainepuoli? Auto ei anna moottori huolla heti varoitusta eikä mitään merkkivaoja syty.
Autolla on täydellinen volvoliikkeen huoltokirja 330tkm asti. Samassa liikkeessä kaikki huollot tehty. Muunmuassa automaatin öljyt vaihdettu huuhtelemalla 330tkm kohdalla. Vaihteisto toimii muuten hienosti lukuun ottamatta vaihtoa kolmosvaihteelle jossa ilmenee selvä nykäisy pintakaasulla(pienellä vedolla). Reippaalla kaasulla kiihdyttäessä vaihtaa nätisti eikä nykäisyä tunnu. Liekkö vika vai ominaisuus.
Siirtäkää oikeaan paikkaan, jos sopivaa keskustelun aihetta jo on. Haulla en oikeen löytänyt. Kiitos
-
Vikakoodi löytyy varmasti kun auto menee limb-home moodiin. Luultavasti turbon ohjaus takeltelee, eli TCV kannattaa tarkistaa / vaihtaa ensimmäiseksi.
Tuo 2-3 vaihto on näissä vähän tuollainen, lämpimänä suht pehmee mutta kyllä sen tietyllä kaasun annostelulla saattaa huomata. Kylmänä sitten monesti vaihtaa tuon välin hieman enemmän nykästen.
edt: tuo TCV on siis venttiili ilmanputsarin kyljessä joka ohjaa turbon painekelloa. Joskus auttaa kun putsailee ja töräyttää vähän crc:tä sisään ja kuivailee.
-
Kokeile kirjoittaa hakuun 6805.
-
Eillen tuli tehtyä reilu karstan poltto, tsekkasin ja putsasin tuon TCV:n, joka näytti olevan hyvä kuntoinen ja moottorin kumityynyissä ei myöskään vuotoja. Tälle aamua taas autosta vedot pois. Tänään on aikaa tarkistellaan nuo letkut ja muut ilman kulun/kulkemattomuuden osalta ja vikakoodin luku...
-
Kannattaisi vielä tsekata sen coolerin kunto, ettei vaan ole revennyt alareunasta tai sivuista, vois olla vika siinäkin ja samalla coolerin putkisto tarkastaa mahdollisien halkeamien varalta.
-
Kerkesin ajellessa lukea nuo vikakoodit autosta tulos seuraava:
P0244 Turboahdin ahtopainerajoituksen magn.venttiili A Ohjearvoalueen ulkopuolella
P0088 fuel rail/ systems pressure to high
P0401 Pakokaasujen takaisinkierrätys Määrä liian alhainen
Autossa on ollut egr tukittuna edellisellä omistajalla(nyt egr auki) ja en ole varma nollaako tuo halppis ELM 327 skanneri tuota koodia voi siitä johtua tuo P0401
Eli mistä nyt kannattaisi jatkaa? Edelleen tarkoitus illalla tarkistaa tuo ilman kulkeminen/kulkemattomuus joka tapauksessa.
-
Suodatinkotelon kupeessa oleva magneettiventtiili on kumityynyjen alipainetta varten.
Ahtopaineensäätösolenoidi on lohkon kyljessä, imusarjalle menevän L:n mallisen ahtoletkun takana.
-
fck.. näinhän se noissa bensoissa olikin..
-
Jep eli turbon "imuletku" halki ihan siitä turbon juuresta... Löytyykö letkun/putken pätkää tarvikkeena vai saako yleensäkkään muualta kuin siniseltä? Vai kannattaako tilalle laittaa jotain vahvempaa/parempaa letku mallia esim. silikooni putki? Missä hinnoissa lie putken pätkä pyörii? Laittakaa vinkkiä eri vaihtoehdoista ja hinnoista, jos on järkevää vaihtaa kumiputki johonkin vahvempaan...Kiitos
-
Jep eli turbon "imuletku" halki ihan siitä turbon juuresta... Löytyykö letkun/putken pätkää tarvikkeena vai saako yleensäkkään muualta kuin siniseltä? Vai kannattaako tilalle laittaa jotain vahvempaa/parempaa letku mallia esim. silikooni putki? Missä hinnoissa lie putken pätkä pyörii? Laittakaa vinkkiä eri vaihtoehdoista ja hinnoista, jos on järkevää vaihtaa kumiputki johonkin vahvempaan...Kiitos
Vaihdoin juuri alkuperäisen kun tarvikkeena en löytänyt. Hinta tais olla 160e paikkeilla.
-
Vielä tuota autoa tutkailin niin egr-venttiilille menevä putki pakosarjalta oli melkein irti egr:än päästä. Toinen pultti tippunut kokonaan ja toinen löysällä ja oli vuotanut kun ihan mustana oli siitä ympäriltä eli siitä mahdollisesti tuo koodi P0401.
Vielä tuosta ahtopaineensäätöventtiilistä. Eli toimiiko se periaatteella sähköisen ohjauksen mukaan kokonaan kiinni tai kokonaa auki. Kun testasin syöttämällä 12 volttia venttiilille niin juuri mitään ei tapahdu venttiili kyllä vetää, mutta ilma kulkee imemällä/ puhaltamalla edelleen läpi kummastakin letkusta kun syöttää 12 volttia tai ei. Vain ilman läpimeno heikkenee kelan vetäessä tai ei( ei nyt enää muista kummin päin se oli). Vai tarviiko tuo venttiili tietyn verran painetta/imua että jaksaa sulkeutua/avautua kokonaan?
-
Nyt on turbon imuletku vaihdettu Wetteriltä 117e kustansi letkunpätkä..Mutta vielä ei kaikki vikakoodit hävinnyt.
Jäljelle jäi tuo P0244 joka wetterin testerillä koodi ECM-6805 Ahtopaineen säätely - Virheellinen virtaus... ja auton tehot hiipuu edelleen nuilla kierroksilla eli seuraavaksi lähtee ahtopaineensäätöventtiili vaihtoon. Vai oisko jotakin muuta ideaa mistä vika voisi johtua? Onko tietoa tuon venttiilin toiminta periaatteesta..? Ilmeisesti on kuitenkin on/off toiminta periaate?
-
Tuo koodi on 9/10 tapauksesta kun ahtimessa VNT säätely jumissa.
Jossain oli tarinaa kokeilun arvoisesta ideasta putsata ahdin Mr.Muscle uuninpuhdistajalla tms?
-
Jossain oli tarinaa kokeilun arvoisesta ideasta putsata ahdin Mr.Muscle uuninpuhdistajalla tms?
Todettu toimivaksi puhdistustavaksi naapurin pirssissä.
-
Käytin vielä tuon ahtopaineensäätöventtiilin auki ja putsasin sen verkon/kalvon siitä. Nyt ei enää ole ilmennyt tuota hyytymistä ja kulkee aikalaille normaalisti. Vikakoodi tulee välillä. Tosin missään vaiheessahan ei ole syttynyt tuo oranssi kolmio eikä ajotietokone ole herjannut mitään. Pitää vielä tehdä turbolle se tekohengitys josta on tosiaan juttua ollut täällä aikaisemmin..
-
Nyt taas kerkiää jatkaa auton vian selvittelyä kun kohta autoa tarvitsee taas ajoonkin niin pitäs kuntoon saada. Turbolle tosiaan tuli tehtyä tekohengitystä ja kokeiltua toisesta autosta TCV venttiiliä mutta edelleen tehoja hukassa etenkin alle noin 3000rpm.
Tehot on tallessa kun auto on "kylmä" eli aamulla kun auto on kerinnyt jäähtyä kokonaan ulkoilmanlämpötilaan niin tehot tallella. Ja tehot on tallella vielä 7km työmatkan ajan vaikka moottorin lämmöt jo normaalissa. Ruokatauolle lähtiessä tehot taas hukassa ulkona lämmintä +15- +30 astetta. ja moottorin lämpömittari näyttää aikalaille nollaa. Mutta mikä voisi muuttua lämpötilan muutoksessa noin? Konehuoneessahan on lämmintä varmaan yli 40astetta tuossa vaiheessa kun ruokatauolle lähtee eli voisiko joku anturin antama arvo muuttua tai jokin muu osa vastustaa lämpölaajenemisen takia? Vai viittaisiko vika edelleen turboon? Tämän ikäisessä dieselissä ei taida vielä olla lambdaa eikä mitään muitakaan antureita pakoputkessa?
Auton käytin katsastuksessa. Meni läpi ja pakokaasutestin tulos oli 0,31 katsastukseen mennessä autolla oli ajettu noin 60km(varmasti lämmin konehuonekkin) ja tehot oli hukassa. Mitattu keskikulutus pyörii siinä 6,1 - 6,7l välillä riippuen ajosta.
Auto ei savuta kuin ihan vähän eli juuri saattaa huomata täyskiihdytyksessä pientä savua ja ei tosiaan mene mihinkään "ryömintä modiin" ollenkaan vaan tehot on alakierroksilla/pienissä nopeuksissa hukassa, mutta tehot/kiihtyvyys tuntuu olevan paremmin tallella yli 60km/h nopeuksista ylös päin. Tosin vähänkin isompi ylämäki niin vakkari ei jaksa pitää nopeutta(ennen jaksoi samoissa paikoissa). Edelleen tuo ECM-6805 vikakoodi löytyy kun vikakoodit lukee.
-
Kannattaisi varmaankin tarkastaa sen coolerin kunto, ettei vaan ole päässyt halkeamaan. Ja samalla tsekata sitä säädinjuttua (coolerissa kiinni), eikös siihen juurikin vaikuta ilmanlämpötila tai ainakin coolerin sisällä olevan ilman lämpötila?
-
Joku OBD lukija kiinni millä saat livenä anturi tiedot näkyviin. Sillähän tuo ratkennee.
Tuollahan on asiaan mahdollisesti vaikuttavia antureita koko joukko:
- imuilman lämpötila anturi
- moottorin lämpötila anturi (joka monesti ei ole sama kuin se joka mittaristolle tulee)
- ahtopaine anturi
Lisäksi:
- Turbon johdin siivet eivät elvytyksestä huolimatta toimi
- paine kello ei toimi
Paineet tuskin vuotaa jos ei savuta mutta alipaineet voivat vuotaa jolloin turbon ohjaus ei toimi.
- alipaine mittaus
edt: Onko kuitenkin niin että tehot on hukassa vaan osakaasulla, eli jos heittää lapun lattiaan niin lähtee niinkuin pitää oli kylmä tai ei?
-
Tehot on hukassa koko kaasulla, jos hukassa ovat.
Onko tietoa ohjelmasta jolla pystyisi loggaamaan tuota dataa ja joka toimisi ELM 327 piuhan kanssa vai löytyykö sille ohjelmia jolla tuo loggaus onnistuisi? Olen kokeillut useampia, mutta en saa oikeastaan muuta live dataa kuin kierrokset ja nopeuden. Vikakoodit saa luettua ja nollattua.
-
Sori kaikille kun en ollut muistanut kertoa ongelman lopputulemaa ja kiitos kaikille vinkeistä. Elikkäs vaihdoin vielä uuden ilmamassamittarin niin tehot parani huomattavasti. Lisäksi turbo kävi pöydällä ja puhdistui nuo siivet ja se kääntömekanismi, tällä operaatiolla hävisi sitten tuo ECM-6805 vikakoodi. Autolla ajettu noin 15tkm tuon jälkeen ja ei ole ECM-6805 uusinut. Ja auto toiminut moitteettomasti.
Mutta nyt on ilmaantunut uutta vikaa autoon:
Trippimittari nollaantuu välillä itsestään ja muutaman kerran ei ole vakionopeudensäädin toiminut, mutta uudelleen käynnistyksen jälkeen taas toimii. Nuo ilmeisesti viittaavat mittariston kylmäjuotos ongelmiin ja ilmeisesti ei kannata hankkia uutta mittaristoa vaan korjauttaa jossain autoelektroniikka/elektroniikka pajalla tai itse, jos hallitsee tinaus hommat.
Satunnainen huonosti käyntiin lähteminen lämpimällä koneella (noin max puoli tuntia edellisen sammuttamisen jälkeen). Starttaaminen kestää noin 3-5 sekuntia ja käynnistyy vasta sitten? Ongelmaa ilmaantuu noin pari kertaa viikossa. Lisäksi auto alkanut savuttaa mustaa reippaammissa kiihdytyksissä +3000 kierroksilla. Mutta onhan autokin jo yli 370tkm ajettu. Vian etsintään käytössä volvon testeri ohjelmineen, jos siitä hyötyä. (Jos jollain tarvetta vikakoodin poistoon/lukuu Jyväskylässä, niin onnistuu "kahvipakettia" vastaan. yht. nollaneljäneljä2123555)
Onko kokemuksia jarrulevyistä alkaa nuo alkuperäiset jarrulevyt olla finaalissa, mutta onhan nuilla jo tultu jo yli 370tkm ja auto vielä automaatti. Eli kannattaako laittaa siniseltä vai tarvike levyt? Jos tarvike levyt, niin onko joistakin merkkeistä huonoja/hyviä kokemuksia?
Jarruremontin yhteydessä olisi tarkoitus vaihtaa alkuperäiset nivomatit pois takaa ja laittaa normaali jouset + iskarit. Tarvitseeko ylätuki vaihtaa myös? Ristiriitaista tietoa näillä keskustelupalstoilla ollut... Osa väittää että pitää ja osa sanoo että ei?? Onko jollakin varmaa tietoa/kokemusta asiasta?
-
Täytyi ihan alkaa kirjoittamaan kun omassa s60 -02 on saman kaltaisia oireita.
Kiihdytys on aaltoilevaa, varsinkin lämpimällä ilmalla moottori käyntilämpötilan saavuttaneena. Eli liikkeelle lähdön jälkeen toimii ja vetää hyvin.
Myös lämpimällä moottorilla paikallaan käynnissä seisottaminen aiheuttaa sen että ahdot hyppää kiihdytyksessä korkealle ja auto menee limb modeen..
Tuli otettua myös video tabletista. Ohjelma Torque(maksullinen) ja obd2 bluetooth potikka..
Kaasu on pohjassa koko videon ajan vaikka ei siltä näytä. Vaihde 5.
https://www.dropbox.com/s/ngimrxsjwxnhpb3/VIDEO0009.mp4 (https://www.dropbox.com/s/ngimrxsjwxnhpb3/VIDEO0009.mp4)
VNT ohjaussolenoidin olen puhdistanut pariinkin kertaan, samalla laittanut wd-40 putkilähdöistä sisään.
EGR tulpattu ja liitosputki puhdistettu.
Moottorin pussit näytti kunnossa olevilta.
Polttoaine puhdistaja juuri vaihdettu.
Vikakoodi löytyy, p0244 Turbo wastegate solenoid range/performance.
Onko Mr. Muscle käsittelystä apua vai kannattaisko turbo pudottaa alas ja puhdistaa mekaanisesti? :idiot2:
-
Sen verran vaikutti itellä pelkkä Mr Muscle, että sen just huomasi. Sitten tuon turbo pöydälle ja puhtaaksi operaation vaikutukset huomasi selvästi herkkyytenä ja tehoina ja poistuihan mulla tuo yksi vikakoodikin sillä. Kohtuu nopea homma tuo putsailu, jos on tilat missä tehdä.
-
Tutun autotallissa on kyllä monttu mistä pääsee aika hyvin touhuamaan. Ja työkaluja kans aika hyvin löytyy.
Minkälainen homma on ottaa turbo pois paikoiltaan?
ps. nykiminen väheni reilusti kun vaihtoi polttoainesuodattimen! ::)
-
Sori kaikille kun en ollut muistanut kertoa ongelman lopputulemaa ja kiitos kaikille vinkeistä. Elikkäs vaihdoin vielä uuden ilmamassamittarin niin tehot parani huomattavasti. Lisäksi turbo kävi pöydällä ja puhdistui nuo siivet ja se kääntömekanismi, tällä operaatiolla hävisi sitten tuo ECM-6805 vikakoodi. Autolla ajettu noin 15tkm tuon jälkeen ja ei ole ECM-6805 uusinut. Ja auto toiminut moitteettomasti.
Mutta nyt on ilmaantunut uutta vikaa autoon:
Trippimittari nollaantuu välillä itsestään ja muutaman kerran ei ole vakionopeudensäädin toiminut, mutta uudelleen käynnistyksen jälkeen taas toimii. Nuo ilmeisesti viittaavat mittariston kylmäjuotos ongelmiin ja ilmeisesti ei kannata hankkia uutta mittaristoa vaan korjauttaa jossain autoelektroniikka/elektroniikka pajalla tai itse, jos hallitsee tinaus hommat.
Satunnainen huonosti käyntiin lähteminen lämpimällä koneella (noin max puoli tuntia edellisen sammuttamisen jälkeen). Starttaaminen kestää noin 3-5 sekuntia ja käynnistyy vasta sitten? Ongelmaa ilmaantuu noin pari kertaa viikossa. Lisäksi auto alkanut savuttaa mustaa reippaammissa kiihdytyksissä +3000 kierroksilla. Mutta onhan autokin jo yli 370tkm ajettu. Vian etsintään käytössä volvon testeri ohjelmineen, jos siitä hyötyä. (Jos jollain tarvetta vikakoodin poistoon/lukuu Jyväskylässä, niin onnistuu "kahvipakettia" vastaan. yht. nollaneljäneljä2123555)
Onko kokemuksia jarrulevyistä alkaa nuo alkuperäiset jarrulevyt olla finaalissa, mutta onhan nuilla jo tultu jo yli 370tkm ja auto vielä automaatti. Eli kannattaako laittaa siniseltä vai tarvike levyt? Jos tarvike levyt, niin onko joistakin merkkeistä huonoja/hyviä kokemuksia?
Omassa alkanut ilmenemään samaa trippi ongelmaa. Joskus nollaantuu itsestään ja joskus vaihtaa trip1 -> trip2 itsestään. Sercappi näyttää tekevän korjauksen 175€ hintaan. Jotkut tinailleet itsekkin, mutta voihan sieltä olla jokin komponenttikin mennyt rikki...
Onko tullut ahtovuotoa putkiin/ välijäähdyttimeen jos puskee savua.
Omaan edelleinen omistaja oli laittanut motonetin TRW merkkiset jarruosat hiljattain ennen kauppoja ja ne rupesivat täryyttämään heti kohta kun ostin auton. Lisäksi nyt alkoi kuulumaan jonkin verran kitinää paloista. Ajettu ~50tkm.
Täytyi ihan alkaa kirjoittamaan kun omassa s60 -02 on saman kaltaisia oireita.
Kiihdytys on aaltoilevaa, varsinkin lämpimällä ilmalla moottori käyntilämpötilan saavuttaneena. Eli liikkeelle lähdön jälkeen toimii ja vetää hyvin.
Myös lämpimällä moottorilla paikallaan käynnissä seisottaminen aiheuttaa sen että ahdot hyppää kiihdytyksessä korkealle ja auto menee limb modeen..
Tuli otettua myös video tabletista. Ohjelma Torque(maksullinen) ja obd2 bluetooth potikka..
Kaasu on pohjassa koko videon ajan vaikka ei siltä näytä. Vaihde 5.
https://www.dropbox.com/s/ngimrxsjwxnhpb3/VIDEO0009.mp4 (https://www.dropbox.com/s/ngimrxsjwxnhpb3/VIDEO0009.mp4)
VNT ohjaussolenoidin olen puhdistanut pariinkin kertaan, samalla laittanut wd-40 putkilähdöistä sisään.
EGR tulpattu ja liitosputki puhdistettu.
Moottorin pussit näytti kunnossa olevilta.
Polttoaine puhdistaja juuri vaihdettu.
Vikakoodi löytyy, p0244 Turbo wastegate solenoid range/performance.
Onko Mr. Muscle käsittelystä apua vai kannattaisko turbo pudottaa alas ja puhdistaa mekaanisesti? :idiot2:
Eikös Juhiksella tuossa videossa ahdot seuraa ihan suoraan polttoaineen painetta. Eli pa-paine hyppii ja ahdot seuraa sitä. Kuuluuko PA-paine hyppiä tuolla tavalla???
Olisiko kallis kilke ostaa uusi VNT-säätösolenoidi tai kokeilla toista toimivaa. Saisi sen suljettua pois? Eikö tuo koodi viittaa sen toimivuuteen.
Niin ja omaan tein muskelikäsittelyn ja samalla putsasin sen säätösolenoidin niin limb modea ei ole enää tullut ~20 tkm. En tiedä kumpi auttoi. Halpahan se on purkki ostaa ja kokeilla.
-
Mitään en mistään tiedä, mutta mun V70-02 D5:ssa oli sama ongelma joka poistui sillä kun vaihdoin huohotin putkessa olevan lämmittimen. Se oli oikosulussa ja rikkoi sulaketta numero 11 muistaakseni. Saman sulakkeen takana oli jotain turboon liittyvääkin.
-
Mielenkiintoisia näkemyksiä. Kysyisin vielä miten tuo "muskeli" putsaus käytännössä suoritetaan?
Entä miten irto turbon putsaus. Onko sitä huljuteltu sellaisenaan jossain irroituslitkussa?
-
Tuossa minun videossa railpaineet ja ahtopaineet soutaa suunnilleen samaan tahtiin kun on kaasu pohjassa. Jos taas kiihdyttää osakaasulla, railpaineet pysyy suunnilleen tasaisena mutta tahdot seilaa edelleen(toki vähemmän). Kesä on pahinta aikaa kun on kuuma.... Mr. Muscle käsittely tuli tehtyä joskus 1.5v sitten mutta mikään ei oikeastaan muuttunut. Volvo saa kyllä siihen malliin sikaa minun ajossani että luulen vian olevan jossain muualla kuin turbossa.... Täytyy tarkistaa tuo sulake itseltä.
-
Mielenkiintoisia näkemyksiä. Kysyisin vielä miten tuo "muskeli" putsaus käytännössä suoritetaan?
Entä miten irto turbon putsaus. Onko sitä huljuteltu sellaisenaan jossain irroituslitkussa?
Turbon otin irti poikkeen kun pelkäsin muskelivaahdon pääsevän kanteen asti jos ahdin on paikallaan(syövyttää alumiinia). Sitten vaan vähän pahvilappua pakopesän aukkoihin. Pakoputken aukossa olevaan pahviin reikä mistä työnsin muskelipurkin pillin sisään ja laskin sisään vaahtoa mikä sinne suostui menemään. Välillä liikuttelin säätimen vartta ja lisäsin vaahtoa. Annoin vaikuttaa varmaan 30min. Ja sitten takas paikalleen ja kovaa ajua. Omassa turbossa säätimen varsi liikkui puhtaan oloisesti ilman minkäänlaista kangertelua eli tais olla turha koko operaatio...