Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: estate - 12.06.2013, 22:28:14
-
Noita "mopojen" kaasareitahan on käytetty autojen moottoreissakin, kiinnostus semmoisten tuuppaamisesta vinokoneen kylkeen on herännyt kun niitä näyttäisi saavan halvalla (käytettynä). Mutta minkälaiset (mistä pärrästä) soveltuvat piristetyn vinokoneen ruokkijoiksi? Mitä muuta huomioitavaa noiden asennuksessa ja säädössä on? Noitakin on sitten vissiin litteä luistisia, juuttuvakurkkusia, kiihdytyspumpuilla ja ilman jne, mikä olisi paras tyyppi autokäytössä? Jos olen yhtään olen netistä luettua ymmärtänyt niin litteä luistiset kiihdytyspumpuilla mutta mistä pärrästä semmoiset löytää tai millä merkinnöillä (merkki ja malli) semmoiset on varustettu?
-
Jos en ihan metsään mee niin Mikunin kaasareita on ainakin kehuttu. Onkohan Hondassa sellaset sitten. Onhan noita pyörien kaasareita laitettu autoihin ihan menestyksellä.
-
Mikunia taitaa löytyä miltei joka merkistä prätkissä... Mutta itse voisin kuvitella että jonkun vanhemman tonnisen nelimukisen prätkän kaasarit vois olla aika kovat! Itse välttäisin niitä kalvokaasareita missä luisti nousee alipaineella, niistä on ainakin itsellä huonoja kokemuksia. Tietysti melkein kaikki 4 kaasari paketit taitaa olla niitä meinaa ne saadaan aukeamaan samaan aikaan helpommin kun se että olis 4 jakautuva vaijeri :D
itse ainakin prätkä käytössä tykkään litteä luistisista kaasareista, toki itse harrastan vain 2t pyöriä ja niissä ainakin lyömätön ykkönen on keihin pwk36 tai 38mm versiot. käsittääkseni nelkun vastaava on keihinin fcr malliset ja näitä löytyy +40mm kokosia ja ovat varustettu kiihdytys pumpuilla ja erittäin laajoilla säädöillä.
Riippuu tietysti mitä hakee, montako kaasaria oot meinannu?
-
Eikait hyvää kaasutinta ole olemassakaan?
-
Mikunia taitaa löytyä miltei joka merkistä prätkissä... Mutta itse voisin kuvitella että jonkun vanhemman tonnisen nelimukisen prätkän kaasarit vois olla aika kovat! Itse välttäisin niitä kalvokaasareita missä luisti nousee alipaineella, niistä on ainakin itsellä huonoja kokemuksia. Tietysti melkein kaikki 4 kaasari paketit taitaa olla niitä meinaa ne saadaan aukeamaan samaan aikaan helpommin kun se että olis 4 jakautuva vaijeri :D
itse ainakin prätkä käytössä tykkään litteä luistisista kaasareista, toki itse harrastan vain 2t pyöriä ja niissä ainakin lyömätön ykkönen on keihin pwk36 tai 38mm versiot. käsittääkseni nelkun vastaava on keihinin fcr malliset ja näitä löytyy +40mm kokosia ja ovat varustettu kiihdytys pumpuilla ja erittäin laajoilla säädöillä.
Riippuu tietysti mitä hakee, montako kaasaria oot meinannu?
Juu kanssa kuullut ettei niihin alipainemalleihin kannata sekaantua.
Neljää kaasaria olis tarkotus joskus ehkä kokeilla. Vivustot ei luulisi mikään ongelma olevan, tupakkia vaan saattaa suunnitellessa mennä :D. Harrikka puolelta keskusteluista ehkä bongasin jotkut ehkä hyvät, litteäluistiset ja kiihdytyspumpuilla, muisti vaan on niin pirun hyvä, että unohdin jo mitkä ne oli :D Putsarit noissa kuulemma on pakolliset, luistit vissiin rupeaa jumimaan melko pienistäkin epäpuhtauksista.
-
Eikait hyvää kaasutinta ole olemassakaan?
On.
Solex ADDHE:t, senkun nakkaa koneen kylkeen ja aina toimii...
-
On.
Solex ADDHE:t, senkun nakkaa koneen kylkeen ja aina toimii...
Toimivuus on suhteellista, joillekkin riittää että auto liikkuu == toimii. Itse en sitä sanoisikaan hyvin toimivaksi, ainoastaan ehkä toimivaksi.
Jotkut tykkää myös että seoksenmuodostus on tarkkaa myös vaihtelevissa olosuhteissa ja myös sekin on plussaa että moottori toimii jokaisella kierroalueella optimaalisesti.
-
Toimivuus on suhteellista, joillekkin riittää että auto liikkuu == toimii. Itse en sitä sanoisikaan hyvin toimivaksi, ainoastaan ehkä toimivaksi.
Jotkut tykkää myös että seoksenmuodostus on tarkkaa myös vaihtelevissa olosuhteissa ja myös sekin on plussaa että moottori toimii jokaisella kierroalueella optimaalisesti.
No joo, mutta jätetän ne ruiskut tämän kaasarikeskustelun ulkopuolelle. Kaasareille on oma kannattajajoukkonsa ja joka paikassa ei esim. lajisääntöjen vuoksi voi käyttää ruiskua. Ja ne kaasarit tulevat halvemmaksi kuin säädettäväruisku kaikkini antureineen jne, kokemusta on.
-
Minulla on ollut tuollaiset alipaine(=muuttuvakurkkuiset) mopokaasarit vinokoneen kyljessä. Ovat muistaakseni 38mm kurkulla. Valitettavasti en ehtinyt testaamaan niitä kuin muutaman kerran ja kiireen vuoksi vaihtui Weberit tilalle. Ovat aika kranttuja bensanpaineesta koska neula on aika hentoinen. Omatkin sai aika helposti tulvimaan. Säätämistä vähän vaikeuttaa suuttimien sijainti, eli ovat alapuolella. Nuo on vielä tallessa ja täytyisi kokeilla vielä saako niitä hyvin toimimaan.
Noita mopokaasareitahan on kahta eri tyyppiä:
- alipainekaasarit, missä on kaasuläppä ja alipaineella ohjattava luisti. Näissä ei tarvita kiihdytyspumppuja
- suoravetokaasarit, missä kaasuläppää nostetaan suoraan vaijerilla.
Noissa suoravedoissa täytyy olla autokäytössä kiihdytyspumppu. Niitäkin on joko 1-pyttyiseen tarkoitettuja (esim TC miesten suosimat Dellorto PHM:t) tai 4 kaasarin pakettia (esim Keihin FCR).
http://www.dellorto.co.uk/images/parts/Le%20Mans%20PHM.jpg
http://img16.imageshack.us/img16/2100/dsc4167a.jpg
Noita Keihineitä käytetään paljon Ruotsissa rallicross käytössä, virtaavat todella hyvin, mutta maksavat myös paljon.
PHM:t taitaa olla vajaa 300€/kpl uutena.
Nuo alipainekaasarit ovat huomattavasti halvempia ja oletan kysyjän sovittelevan näitä JM-koneeseen? 40mm kaasareita löytyy esim R1 tai Ninjoista ja välillä aika halvallakin.
Toivottavasti tämä auttoi vähän.
-
Jeps kiitoksia ja jokkismoottoriin tosiaan olisi tulossa neljä kappaletta.
Mitenkäs nuo alipainemallit toimii virinokan kanssa? Tai no kai ne toimii jos toimivat pärrässäkin ja ne ottavat vähän hätäisemmin kierroksia kun vinokone. Mitä olen vähän netistä noita etsinyt niin joitakin neljän kaasarin pattereita saa pariin sataan ja mukana tulevat yleensä imuputket ja kaasuvivustot.
Onkos siiinä mitään perää, että esim. 40 mm:n pärrän kaasarit vastaa virtaavuudeltaan 45 mm tuplia?
-
Jeps kiitoksia ja jokkismoottoriin tosiaan olisi tulossa neljä kappaletta.
Onkos siiinä mitään perää, että esim. 40 mm:n pärrän kaasarit vastaa virtaavuudeltaan 45 mm tuplia?
Jos en ihan hakoteillä ole niin oon kuullu saman asian. Prätkän kaasarit kun on paljon pienemmät kooltaan kun tuplat niin sekin voi vaikuttaa. Lyhyellä imusarjalla ja kaasaripatterilla mahtuu komeesti mihin autoon vaan. Tuplat taas vaatii enemmän tilaa.
Ps. saako jokkiksessa olla 4 kaasaria?
-
Ps. saako jokkiksessa olla 4 kaasaria?
saa olla etuvetosissa, kardaanivetoisissa ja 2 tahttisissa autoissa ;)
-
Juu kaikissa muissa paitsi takamoottorisissa kaasarit vapaat eli saa laittaa vaikka kolme kaasaria per pytty ja niin isona kun löytyy.
Joskus suunnittelin jo jotain aremiikan ihmeen nelireikästä kaasaria vinokoneeseen mutta menee imusarjan kans vähän vaikeeks :D Onnistus helpommin jos laittais kaks semmosta ja jättäis kummastakin puolet kurkuista käyttämättä ;D
-
Juu kaikissa muissa paitsi takamoottorisissa kaasarit vapaat eli saa laittaa vaikka kolme kaasaria per pytty ja niin isona kun löytyy.
Joskus suunnittelin jo jotain aremiikan ihmeen nelireikästä kaasaria vinokoneeseen mutta menee imusarjan kans vähän vaikeeks :D Onnistus helpommin jos laittais kaks semmosta ja jättäis kummastakin puolet kurkuista käyttämättä ;D
onneks en oo yksin miettiny tota jenkkikaasari juttua ;D
B200K imusarjaan vois saada sovellettua sopivalla välipalikalla.
ohan siinä iso ero kun ameriikan vehkeet on kaseja ja jöötteporin pojat teki vajaa pyttysiä. Kakkua ainakin vinomosa sais riittävästi. Jossain mulla taitaa ollakin joku 4-kurkkunen jenkkikaasari.
-
Mitenkäs ne prätkän kaasarit vois muka vastata isompia auton kaasareita, ei jummarra?
-
onneks en oo yksin miettiny tota jenkkikaasari juttua ;D
B200K imusarjaan vois saada sovellettua sopivalla välipalikalla.
ohan siinä iso ero kun ameriikan vehkeet on kaseja ja jöötteporin pojat teki vajaa pyttysiä. Kakkua ainakin vinomosa sais riittävästi. Jossain mulla taitaa ollakin joku 4-kurkkunen jenkkikaasari.
Käy vaan heloposti niin, että volvon imusarja ei virtaa tarpeeksi :D
-
Mitenkäs ne prätkän kaasarit vois muka vastata isompia auton kaasareita, ei jummarra?
Katso niiden kaasareiden sisälle niin ymmärrät:
Moottoripyörän kaasareissa ei ole apukurkkuja ollenkaan ja myös varsinainen kurkku on kaasarin porauksen kokoinen kun luisti on ylhäällä.
http://i902.photobucket.com/albums/ac228/yeayeayea1/CBR%20900%20Carbs/SANY2818.jpg
-
Katso niiden kaasareiden sisälle niin ymmärrät:
Moottoripyörän kaasareissa ei ole apukurkkuja ollenkaan ja myös varsinainen kurkku on kaasarin porauksen kokoinen kun luisti on ylhäällä.
http://i902.photobucket.com/albums/ac228/yeayeayea1/CBR%20900%20Carbs/SANY2818.jpg
No niinhä onkin eli virtaa paremmin ainakin. kiitos.
-
Mitenkähän noi civiceissä olleet keihinit toimisivat.. löytys 4kpl hyllystä.
-
Kai ne toimii siinä ku muutkin, vähän pienethän ne muistaakseni on