Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: akema - 18.06.2013, 13:28:07
-
Käytin Vollea katsastuksessa ja sieltähän oli porsinut kummaltakin puolelta etualatukivarren
takemmat puslat eli helat. Mietin tässä että miten sitä köyhä tekisi.
Kokonainen tukivarsi heloineen 235 eur/kpl sinisellä.
Motonetissa 109,90 eur kipale.
Siniseltä ei varaosanumeroiden perusteella saane pelkkää puslaa.
Motonetista saa hintaan 34,90 eur/kpl.
Vaihtotyöstä en ole löytänyt vielä kuvausta mutta ellei siellä tartte muuta kuin ottaa
wanha pois ja uutta pultaten tilalle niin onnistuu minultakin. Ellei onnnaa niin sitten korjaamon kautta.
Lähinnä tässä nyt kyselen että kannattaako noita Motonetin puslia & tukivarsia edes harkita?
--
EDIT: muutettu oikea Wetterin hinta.
-
Vaimon autoon (V50T5) vaihdettiin samasta syystä viime vuonna koko alatukivarret Sinisellä.
On taas hyvä ajolleen niinkuin pitääkin.
Nuo Motonetin helat taitaa olla sitä itseään..
-
Kyllähän sitä alkaa kallistua kokonaisten tukivarsien vaihdolle.
Autolla on ajettu ~250 kkm joten jossain vaiheessa menee etupusla ja alapallonivelkin.
Tosin pallothan voinee vaihtaa tukivarteen.
Jos jollakulla olis ollu kokemus noista Motonetin kokonaisista tukivarsista ni ois
tienny kannattaako niihin haksahtaa.
S40/V50/C30 Etualatukivarren takahela 34.90
S40/V50/C30 Etualatukivarren etuhela 9.90 €
S40/V50 Alapallonivel V/O jos kartion ø18mm [2004-2012] 21.90
...eli 66,70 eur osat jos vaihtaa vanhaan tukivarteen puslat ja pallonivelen. Yht. 133,40 kahdelle puolelle.
S40/V50 Alatukivarsi oikea jos pallonivelen kartio 18mm 109.90
S40/V50 Alatukivarsi vasen jos pallonivelen kartio 18mm 109.90
...eli 219,80 eur osat jos vaihtaa molemmat tukivarret.
Pitää vielä pohtia asiaa ja soitella Wetteriltä oikea tukivarren hinta.
EDIT: Soittelin, 235 eur / puoli ja varaosanumeroa ei annettu osille kun kysyin.
Kuulemma huonoa kaupantekoa antaa niitä numeroita kun haen ne sitten halvemmalla netistä.
-
Tuolta varmaan selviää numero niin pääset muualtakin kyselemään.
http://www.volvopartswebstore.com/showAssembly.aspx?ukey_assembly=244170&ukey_make=865&ukey_model=11979&modelYear=2005&ukey_category=7868&ukey_driveLine=483 (http://www.volvopartswebstore.com/showAssembly.aspx?ukey_assembly=244170&ukey_make=865&ukey_model=11979&modelYear=2005&ukey_category=7868&ukey_driveLine=483)
(http://www.searlecanada.org/misc/images/volvo.gif)
-
Juu netistä ne varaosanumerot löytyy ja juurikin tuolta http://www.volvopartswebstore.com/ olen niitä katsellut.
Olisin halunnut vaan varmistuksen vuoksi ne varaosanumerot siniseltä mutta eipäleipä.
Nyt näyttää siltä että laitan Motonetin tukivarret.
Tuleepahan kestotesti tehtyä.
-
Tukivarret hankittu ja odottelevat asennusta.
http://ake.oulunkaari.net/Alatukivarret/
-
Tukivarret asennutettu paikoilleen ja jälkitarkastus katsastusasemalla tehty.
Case closed for now.
-
Tukivarret asennutettu paikoilleen ja jälkitarkastus katsastusasemalla tehty.
Case closed for now.
And after six monts we open this case again, because Motonet parts are so...
-
Eipä ruveta puhumaan kielillä. Tyhymemmätki pitää ymmärtää ;)
-
Kyllähän nuo moogin osia olivat kuvissa. Eli ihan hyvää tavaraa väittäisin.
Oiskohan asennuksesta mitään asennusohjeita/kuvia tms.. ??
Mulla olis noitten lisäks menossa kyllä yks jousen laakerikin vaihtoon, mutta kiinnostaa silti jos pääsis edes tuon tukivarren itte ahertamaan. :P
-
Mistä tietää (muuten kuin mittaamalla) onko pallonivelen kartio 18 vai 21mm? Oma kulkine -05 v50 2.0D. Nimim. tukivarret uusiksi.
-
Vuosimallista epäilisin 18mm kartioita. Edit: Noinhan se olikin kuten miksu tuossa alla sanoo!
-
Mistä tietää (muuten kuin mittaamalla) onko pallonivelen kartio 18 vai 21mm? Oma kulkine -05 v50 2.0D. Nimim. tukivarret uusiksi.
VIN-numeron 6 viimeistän numeroa on sama tai pienempi, kuin 214682 niin silloin on 18mm, jos taas on suurempi, niin on 21mm
-
Kiitos paljon :)
-
Moro!
Nyt tukivarret ovat pyörineet kontissa reilun kuukauden ja olisi aika laittaa ne paikalleen. Onko kellään neuvoa, kuinka vaihtaa, onko jotakin huomioitavaa(erityistä) vai onko pala kakkua asentamaan tottumattomallekin?
Nimim. auto olisi pitänyt katsastaa viikko sitten.
-
Aika helppo homma.
Alapallosta auki, etummainen ja taaempi kiinnitys auki ja tukivarsi lähtee irti.
Oikealla puolella mahdollinen xenonin tasoanturi irti tukivarresta.
Asentaessa uutta, täytyy tukivarsi saada "ajokorkeuteen" ennen korinpuoleisia puslien kiristämistä, esim tunkkaamalla alapallon kohdalta tukivartta.
-
"Ajokorkeus" on pyörännavan keskiöstä pyöränkotelon kaareen noin 35cm
-
Eipä ollut kummanen homma vaihtaa uutta takapustaa tuohon tukivarteen. Mukava jouluaaton aaton työ oli viime talvena... ;)
Vanha tukivarsi irti: pallonivel, yksi pitkä etupultti ja takimmaisessa kaksi läpipulttia rungosta.
Vanhan takapuslan leikkasin puukolla poikki jotta jäi vain kumituppi ja metalliholkki tukivarteen kiinni.
Rälläkällä hioin vanhan puslan kylen auki ja vasaralla kopauttaen vanha pusla pois. Kannattaa mitata syvyys kuinka syvällä pusla on tapissa kiinni ennen kuin ottaa vanhan puslan pois. Menee kiinnitysreijät kerralla kohilleen.
Nauhahiomakoneessa tukivarren puslan tappi puhtaaksi ruosteesta ja muusta ja onpahan uusi liukkaampi menemään paikalleen.
Tukivarsi ruuvipenkkiin.
Öljyä tukivarren puslan tapin pintaan.
Uusi pusla kohilleen, putken pätkä tukivarren sisemmän osan päälle ja isolla moskalla takoen sopivaan syvyyteen.
-
VIN-numeron 6 viimeistän numeroa on sama tai pienempi, kuin 214682 niin silloin on 18mm, jos taas on suurempi, niin on 21mm
Onko toi pelkällä VIN-numerolla kartion koon tarkistus varma metodi vai pitääkö kartio mitata ennen Motonettiin astumista?
-
Onko toi pelkällä VIN-numerolla kartion koon tarkistus varma metodi vai pitääkö kartio mitata ennen Motonettiin astumista?
Onhan se aika varma metodi...
Minkä ikäinen auto sulla on?
-
Tuli tilattua Powerflexin etummaiset ja takimmaiset puslat tukivarsiin race.fi:stä, 150e maksoi yhteensä. Ihan jänskättää millainen katujyrä autosta tulee kunhan puslat saapuu.
-
Tänään varmistui konttorilla leimaa hakiessa, että taaemmat alatukivarren puslat alkaa olemaan loppunsa edellä. Tämä olikin jo tiedossa, pihalla saa pienellä terävällä jarrutuksella etupään kolahtamaan ja aika löysiltä nuo vaikutti, kun nosturilla aiemmin raudalla väänsin.
Pallonivelet ja etuhelat on vielä hyvät niin ajattelin vaihtaa pelkät takapuslat ja rasvata pallot samalla. Onko motonetin Meyle-HD heloista kokemuksia vai jätetäänkö kauppaan? Meyle ei nähtävästi valmista itse mitään?
http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/183850/498228?ajoneuvo=660
-
Eipä ollut kummanen homma vaihtaa uutta takapustaa tuohon tukivarteen. Mukava jouluaaton aaton työ oli viime talvena... ;)
Vanha tukivarsi irti: pallonivel, yksi pitkä etupultti ja takimmaisessa kaksi läpipulttia rungosta.
Vanhan takapuslan leikkasin puukolla poikki jotta jäi vain kumituppi ja metalliholkki tukivarteen kiinni.
Rälläkällä hioin vanhan puslan kylen auki ja vasaralla kopauttaen vanha pusla pois. Kannattaa mitata syvyys kuinka syvällä pusla on tapissa kiinni ennen kuin ottaa vanhan puslan pois. Menee kiinnitysreijät kerralla kohilleen.
Nauhahiomakoneessa tukivarren puslan tappi puhtaaksi ruosteesta ja muusta ja onpahan uusi liukkaampi menemään paikalleen.
Tukivarsi ruuvipenkkiin.
Öljyä tukivarren puslan tapin pintaan.
Uusi pusla kohilleen, putken pätkä tukivarren sisemmän osan päälle ja isolla moskalla takoen sopivaan syvyyteen.
Samaan tyyliin tuli vedettyä, mutta sillä erotuksella että naiivisti kuviteltiin että se irtoaisi paikaltaankin. No vitut. Tukivarsi irti, ruuvipenkkiin... Ei irtoa. Prässiin -> oho, jotain alkaa tapahtua. Loppujen lopuksi piti kuoria koko paska irti rälläkällä sit kumminkin.
Tietääpähän mitä toisen puolen helalle tekee sitten heti, kun sen aika tulee...
-
Kannattaako oikeasti nähdä noin paljon vaivaa kun kokonaan uuden tukivarren puslineen ja pallonivelineen saa lähes samaan hintaan? ;)
-
Mikä on lähes sama hinta ja mistä? Hela maksoi mätänetissä 40 euroa ja tukivarsi 140 euroa.
-
Olen ostellut osia Berliinissä toimivasta nettikaupasta Autodoc GmbH. Asiallinen putiikki, tavara on ollut sitä mitä luvataan ja toimitukset pelaavat nopeasti. Ainoa pöhkö piirre on että niillä on useilla eri nimillä samansisältöisiä nettikauppoja joissa on hieman toisistaan poikkeavat hinnat. Nyt näyttäisi olevan merkkejä siitä että alkavat suosia Autodoc. -alkuisia osoitteita mikä olisi minustakin suotavaa. Itse tosin olen toistaiseksi käyttänyt Autonvaraosat24 -sivua koska siinä on jonkin verran selkeämpi hakusysteemi ja hinnatkin vähän alempana ainakin niille kilkkeille joita olen sattunut tarvitsemaan. Suomennokset ovat samalla tavalla vähän kökköjä kaikissa versioissa. :)
Ko. tukivarret saa sieltä hintaan 77 € Swag-merkkisinä ja paljon muitakin löytyy samassa hintaluokassa. http://www.autonvaraosat24.fi/swag/7313874
-
Olen ostellut osia Berliinissä toimivasta nettikaupasta Autodoc GmbH. Asiallinen putiikki, tavara on ollut sitä mitä luvataan ja toimitukset pelaavat nopeasti. Ainoa pöhkö piirre on että niillä on useilla eri nimillä samansisältöisiä nettikauppoja joissa on hieman toisistaan poikkeavat hinnat. Nyt näyttäisi olevan merkkejä siitä että alkavat suosia Autodoc. -alkuisia osoitteita mikä olisi minustakin suotavaa. Itse tosin olen toistaiseksi käyttänyt Autonvaraosat24 -sivua koska siinä on jonkin verran selkeämpi hakusysteemi ja hinnatkin vähän alempana ainakin niille kilkkeille joita olen sattunut tarvitsemaan. Suomennokset ovat samalla tavalla vähän kökköjä kaikissa versioissa. :)
Ko. tukivarret saa sieltä hintaan 77 € Swag-merkkisinä ja paljon muitakin löytyy samassa hintaluokassa. http://www.autonvaraosat24.fi/swag/7313874
Pitää ens kerralla sitten kattoa joku tommoinen, jos tuo merkki on kestävä. Tällä kertaa säästettiin satanen kun ei ennakolta osannut arvata miten kyrpämäinen osa tuo on vaihtaa. Säästäisin kyllä uudestaan, nyt osaa kuitenkin heti irrottaa koko roskan ja olla tuhlaamatta aikaa vasaran kanssa hakatessa. Äkkiä se menee kun tietää mitä tekee.
-
Ko. tukivarret saa sieltä hintaan 77 € Swag-merkkisinä ja paljon muitakin löytyy samassa hintaluokassa. http://www.autonvaraosat24.fi/swag/7313874
Ei tosiaan pahan hintaiset, jos vaan kestää.
Takaheloiksi tilasin paikallisen Fixus osaputkan kautta Lemförderin palikat 33€/kpl sis. alennukset tiskillä. Toivottavasti noi sopii.
http://www.fixusnet.fi/fin/etualatukiv_hela_taka_vo_s40_ii_v50-pp-559371-11/
-
Tänään tuli vaihdettua molemmat puslat. Ei paha homma ja ehkä tuntiin menis per puoli kun ei kummemmin hosu ja sopivat vehkeet käytössä. Nosturi ja prässi on aika must.
Vanhat puslat lähti prässillä nätisti, kun laittoi puslan taakse laakerin ulosvetoon tarkoitetun kauluksen ja painoi keskelle jäävästä tapista. Jonku 2 tonnia vaati painetta. Tappi oli vielä mustassa maalissa niin ei tarvinnut kuin puhdistuksen ja voidetta perään. Uusi pusla prässillä hahlo tukivarren suuntaisesti kiinni. Ennen tukivarren takaisin laittoa kurkkasin pallonivelen kumin sisään ja lisäsin vähän rasvaa vaikka vanhaakin oli hyvin. Tukivarsi paikalleen, auto pyörille normikorkeuteen, jonka jälkeen helojen pultit momenttiin.
Lyhyen lenkin perusteella ajo-ominaisuudet ei ainakaan huonontuneet. Napakoitui ja tuntuma parani selvästi + satunnainen puoltaminen vaikutti poistuneen.
Vielä pitäs jaksaa tehdä toinen jumppa ja vaihtaa sisemmät vetarin kumit. Nyt jäi pelkkiin tukivarsiin, kun selkä pjaskana..
-
Vaihdatin vuosi sitten molemmille puolille Motonetin tukivarret. Kesän mittaan alkanut tuntua ohjauksessa taas tuttua nuljuntaa esim pitkittäisurissa ja näyttäis toisella puolella olevan alapallonivel (vai mikä se on alatukivarressa renkaan päässä?) reilusti väljä!
Kannattaako (ja pystyykö) tuota vaihtamaan yksistään vai pistänkö molemmin puolin uudet ja paremmat tukivarret? Ei viittisi taas uusia renkaita ajaa paskaksi, käy säästö kalliiksi siinä.
-
Nyt on taas tukivarsi vaihdettu. Osa meni takuuseen mutta töihin tietty sen verran että vähemmällä olisi päässyt kun olisi laittanut kerralla kunnollisen. Pistin saman motonetin satasen osan, katotaan huvikseen meneekö taas vuodessa vai oliko ensimmäinen maanantaikappale. :)
-
Pistin saman motonetin satasen osan, katotaan huvikseen meneekö taas vuodessa vai oliko ensimmäinen maanantaikappale. :)
No ni, pakkaset kun tuli niin alkoi helvetillinen narina pallonivelestä. Ei voi suositella kyseistä osaa.
-
140e saa lemförderin tukivarren.
Sellaiset mulle laitettiin ja pitäisi kuulemma kestää.
-
Lemförder on varmastikin hyvä. Minulla Febi-Bilstein / SWAG tuntuu kestävän ja toimivan asiallisesti ainakin toistaiseksi. Ei narinoita eikä muutakaan epämääräisyyttä.
Tilasin osat SWAGin numerolla mutta koska niillä oli toimitusaikaa, lähettivät tilalle Febi-Bilsteinin osat. Nämä ovat ymmärtääkseni täsmälleen samat.
-
Hyvä ketju, joten jatketaan tähän. Eturenkaat sisäsyrjästään n. 2cm sileät, vaikka kumeissa muuten vielä 4-5mm pintaa. jarruttaessa vetelee, ja kiihdytettäessäkin vähän liian ohjattava auto. Aika selviä merkkejä siis ja illalla tunkille. Pohdin vain, että vaihtaako koko tukivarsi, vai hankkiako laadukkaita puslia (lemförder tms)..
Onko puslia vaihtaneilla ollu huolettomia kilometrejä? ::)
Autona V50 D5 ja kilsat nyt n. 280tkm.
-
Hyvä ketju, joten jatketaan tähän. Eturenkaat sisäsyrjästään n. 2cm sileät, vaikka kumeissa muuten vielä 4-5mm pintaa. jarruttaessa vetelee, ja kiihdytettäessäkin vähän liian ohjattava auto. Aika selviä merkkejä siis ja illalla tunkille. Pohdin vain, että vaihtaako koko tukivarsi, vai hankkiako laadukkaita puslia (lemförder tms)..
Onko puslia vaihtaneilla ollu huolettomia kilometrejä? ::)
Autona V50 D5 ja kilsat nyt n. 280tkm.
Koko tukivarsien vaihto työnä helpompi, vanha pois ja uusi tilalle. Kilometrejä sulla niin paljon, että vaihtaisin kyllä jo tuossa vaiheessa koko tukivarret, varmasti alkaa jo palloniveletkin olla kuluneet. Nelipyöräsuuntauksen joutuu tekemään molemmissa vaihtoehdoissa.
-
Koko tukivarsien vaihto työnä helpompi, vanha pois ja uusi tilalle. Kilometrejä sulla niin paljon, että vaihtaisin kyllä jo tuossa vaiheessa koko tukivarret, varmasti alkaa jo palloniveletkin olla kuluneet. Nelipyöräsuuntauksen joutuu tekemään molemmissa vaihtoehdoissa.
No tätäkin juu pohdin. Aina menee viissataa.. ;D
-
No tätäkin juu pohdin. Aina menee viissataa.. ;D
Kyllä halvemmalla pääsee suht laatuosillakin jos suuntaus maksaa muutaman kympin (30-60 euroa) ja alatukivarren esim.
https://spareto.fi/tuotteet/tc2252-tukivarsi-pyorantuenta
https://spareto.fi/tuotteet/tc2253-tukivarsi-pyorantuenta
-
Kyllä halvemmalla pääsee suht laatuosillakin jos suuntaus maksaa muutaman kympin (30-60 euroa) ja alatukivarren esim.
https://spareto.fi/tuotteet/tc2252-tukivarsi-pyorantuenta
https://spareto.fi/tuotteet/tc2253-tukivarsi-pyorantuenta
Edukkaan oloinen paikka. :juhau:
Kerkesin jo laittaa tilauksen autodocille ja Moog merkkiset tukivarret, sekä raidetangon päät lähti tilaukseen. 136e kaikki yhteensä toimituksineen. Moog on ainakin aiemmissa kokeiluissa ollu hyvä, nähtäväksi jää miten tässä toimii. ::)