Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Mats - 04.07.2013, 17:43:18
-
940 turbo kyseessä, ilmeisesti huohotuksessa jotain vikaa, joskus kovan rääkin jälkeem pullauttaa öljytikun ylös :O normaaliajossa puskee vähän öljyä venttiilikopan korkin välistä.. millainen huohotus järjestelmä tässä on ? Onko paha homma puhdistaa ?
Toinen ihmetyksen aihe on että moottorin vikavalo syttyy joskus, akku irti hetken ja sittem ei pala taas pitkään aikaan... Luulisi että jos joku anturi yms. Rikki nii palaisi aina tuo valo ? Imastoinnin kompurasta otettu hihna pois kun ei toiminut..
-
Koneen kyljessä öljynerotinpönttö imusarjan alla, sieltä nousee putki, josta haarautuu pikkuputki imusarjaan ja isompi putki jatkaa koneen yli ja yhdistyy imuputkeen ennen ahdinta. Ei oo kovinkaan paha puhdistaa, EGR saattaa hidastaa hommia jos löytyy autostasi. Samalla voit vaihtaa tiivisteet, mulla oli anakin toi pönttö ihan täynnä mönjää ja sen tiiviste vuoti alapuolelta. Uusi samalla vaikka täyttökorkin ja tikun tiivisteet.
Volvon osat:
Pöntön O-rengas 949659 ~4,40€
Nippa 1332660 ~5,10€ (valkoinen nippa; huohotuspönttö -> imusarja & letku koneen yli)
Putki 3507424 ~34,25€ (nippelistä koneen yli turbon imupuolelle)
Itse pönttö ~45€ (tyydyin vanhaan)
Putki pöntöstä nippaan on suoraa metritavaraa.
Vikavalo voi johtua monesta asiasta, oletko lukenut vikakoodit? n. -96 vanhemmat löytyy lukulaite konehuoneen puolelta, uudemmat vaativat lukulaitten. Se, että kestää hetki ennen kuin syttyy nollauksen jälkeen voisi viitiata lambdakorjaukseen, esim jatkuva säätö pitkällä ajanjaksolla antaa koodin. Imuvuotoja?
-
Toinen ihmetyksen aihe on että moottorin vikavalo syttyy joskus, akku irti hetken ja sittem ei pala taas pitkään aikaan... Luulisi että jos joku anturi yms. Rikki nii palaisi aina tuo valo ? Imastoinnin kompurasta otettu hihna pois kun ei toiminut..
:nuhtelu
Vikavaloa EI nollata akun kengän irroituksella, vaan luetaan vikakoodit ja nollataan ne ihan ohjeen mukaisesti!
Tässä ohjeet hommaan.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=149.0
-
Tiedän, että akunkengän irroitus on väärä tapa.vikakoodien luku jää ensi viikkoon, mahtaako normaali autopajalla olla tarpeelliset lukulaitteet ? Ai nii, vuosmalli on 1996 ja pistoke löytyy keskikonsolin pohjasta.
Kaveri töissä autokorjamolla, sille soittelin ja hän katsoi autodatasta että he pystyvät lukemaan vukakoodit.
-
Tiedän, että akunkengän irroitus on väärä tapa.vikakoodien luku jää ensi viikkoon, mahtaako normaali autopajalla olla tarpeelliset lukulaitteet ? Ai nii, vuosmalli on 1996 ja pistoke löytyy keskikonsolin pohjasta.
Kaveri töissä autokorjamolla, sille soittelin ja hän katsoi autodatasta että he pystyvät lukemaan vukakoodit.
Vaikka se pistoke on OBDII-pistoke, niin 940-sarjan volvo ei juttele sieltä OBDII-dataa, vaan ihan perinteisiä ledin väläytyksiä, joten kaikki lukijat eivät sitä pysty lukemaan.
FAQ:ssa on ohjeet rakentaa lukulaite noihin OBD-liittimellä varustettuihin, jos lukeminen ei onnistu.
-
Autocomin testeri ainakin pystyy lukemaan tuon pistokkeen kautta.
-
Voisitko Mikan kertoa vielä tarkemmin mistä tuolla faqíssa löytyy tuon ledihässäkän kytkentäkaava? En näköjään osannut hakea. Itsellä 945-96 ja siihen tein aikoinaan tuon ledijutun ja sillä sain kyllä luettua nuo sytkäpuolen koodit mutten ecun? Olisi vaan mukava verrata noita kytkentöjä.
-
ite tein näillä ohjeilla http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=102112 :)
-
ihan sama kytkentä mulla. Oliskohan mulla sitten vaan ykköspinnissä joku kosketushäiriö esim.? täytyy tutkia.