Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: gain - 07.07.2013, 08:26:52

Otsikko: Volvo V50 2.0D - kierrokset hirtti maksimiin ja moottori hajosi
Kirjoitti: gain - 07.07.2013, 08:26:52
Kävi eilen tilanne, jossa maalaistietä ajellessa moottorin kierrokset hirttivät maksimiin, eikä autoa saanut millään sammumaan.

Pakoputkesta tuli tolkuton määrä savua. Pysäytin auton ja käänsin avaimesta virrat pois, mutta auto kävi edelleen. Sammui sitten lopulta. Tuli palaneen käyryä moottorista, eikä auto enää tämän jälkeen lähtenyt käyntiin.

Tänään pitää järjestää hinaus. Onkohan koneremontti tai moottorin vaihto edessä?

Autolla on ajettu 260 000 km. Auto lastutettiin noin 30 000 km sitten. En sitten tiedä, oliko vaikutusta. Turbosta on kuulunut vinkunaa jo 200 000 km ylitettyä.

Kallis lasku tulossa.
Otsikko: Vs: Volvo V50 2.0D - kierrokset hirtti maksimiin ja moottori hajosi
Kirjoitti: maza88 - 07.07.2013, 08:46:36
josko sieltä turbo kajahti et rupes käymään sillä öljyllä... ja leikkas sit lopulta kiinni...
Otsikko: Vs: Volvo V50 2.0D - kierrokset hirtti maksimiin ja moottori hajosi
Kirjoitti: gain - 07.07.2013, 08:53:54
Näin se varmaan. Olisi pitänyt vain heti vaihtaa turbo, kun siitä alkoi koulua ulinaa. Nyt sitten saa maksaa koko moottorin.
Otsikko: Vs: Volvo V50 2.0D - kierrokset hirtti maksimiin ja moottori hajosi
Kirjoitti: RaneHoo - 07.07.2013, 09:46:27
Auto lastutettiin noin 30 000 km sitten. En sitten tiedä, oliko vaikutusta. Turbosta on kuulunut vinkunaa jo 200 000 km ylitettyä.
jumala rankaisi
Otsikko: Vs: Volvo V50 2.0D - kierrokset hirtti maksimiin ja moottori hajosi
Kirjoitti: maza88 - 07.07.2013, 10:14:12
johan se alkas 260 000 ajettu puhallin olla muutenki huoltoa vailla... se vaan on aika kovilla vaikkei sille tunnu..
Otsikko: Vs: Volvo V50 2.0D - kierrokset hirtti maksimiin ja moottori hajosi
Kirjoitti: gain - 07.07.2013, 12:09:45
jumala rankaisi

Ilmeisesti. :(
Otsikko: Vs: Volvo V50 2.0D - kierrokset hirtti maksimiin ja moottori hajosi
Kirjoitti: gain - 07.07.2013, 12:12:26
johan se alkas 260 000 ajettu puhallin olla muutenki huoltoa vailla... se vaan on aika kovilla vaikkei sille tunnu..

Onhan se näinkin. Auto on nyt hinattu huoltamolle. Täytyy odotella sieltä tulevaa tuomiota.

Kannattaako moottoriremontti tehdä vai onko vaihtokone parempi, mikäli turbo on rikkonut moottorin?
Otsikko: Vs: Volvo V50 2.0D - kierrokset hirtti maksimiin ja moottori hajosi
Kirjoitti: (Miksu) - 07.07.2013, 13:38:35
Yhtäkkiä tuntuu siltä, että purkuautosta koneen laitto voisi olla järkevää, uskoisin, että siellä on useita kiinnileikanneita laakereita, ehkä vaurioita männissä ja sylinteriputkissa..
Avaamallahan tuo toki vasta selviää.

Jos löytyy edullisesti vähän ajettu moottori, niin työssä säästää varmasti paljon suhteessa vanhan korjaamiseen..  mikäli ei siis pysty itse tekemään vaan työ on teetettävä.
Otsikko: Vs: Volvo V50 2.0D - kierrokset hirtti maksimiin ja moottori hajosi
Kirjoitti: RaneHoo - 07.07.2013, 13:39:33
Vaihtokone koekäyttömahdollisuudella tai purkaamon takuulla. Osat ja työ moottoriremonttiin maksavat moninkertaisesti, kannattaa nykyisin vain harvinaiseen autoon. Puhaltimen akseli on todnäk. ollut sen verran väljä, että päästi öljyn läpi ja moottori riemastui käymään öljyllä. Käske vilkaisemaan ahtoputkiin, onko öljyä reilusti.
Otsikko: Vs: Volvo V50 2.0D - kierrokset hirtti maksimiin ja moottori hajosi
Kirjoitti: gain - 07.07.2013, 14:56:18
Yhtäkkiä tuntuu siltä, että purkuautosta koneen laitto voisi olla järkevää, uskoisin, että siellä on useita kiinnileikanneita laakereita, ehkä vaurioita männissä ja sylinteriputkissa..
Avaamallahan tuo toki vasta selviää.

Jos löytyy edullisesti vähän ajettu moottori, niin työssä säästää varmasti paljon suhteessa vanhan korjaamiseen..  mikäli ei siis pysty itse tekemään vaan työ on teetettävä.

Joo, kyllä purkuauton kone voisi olla viisasta. Mitä luulette, onko Volvo V50 2.0 D vm. 2005 -koneita helposti saatavilla purkaamoilta? Ei auto nyt tolkuttoman vanha ole, mutta ei kyllä uusikaan. Uusien moottorien hinnat lienee aika korkeita?
Otsikko: Vs: Volvo V50 2.0D - kierrokset hirtti maksimiin ja moottori hajosi
Kirjoitti: gain - 07.07.2013, 15:04:04
Vaihtokone koekäyttömahdollisuudella tai purkaamon takuulla. Osat ja työ moottoriremonttiin maksavat moninkertaisesti, kannattaa nykyisin vain harvinaiseen autoon. Puhaltimen akseli on todnäk. ollut sen verran väljä, että päästi öljyn läpi ja moottori riemastui käymään öljyllä. Käske vilkaisemaan ahtoputkiin, onko öljyä reilusti.

Joo, jos vain jostain löytyy kone. Kyllä ne öljyt moottorin pääsi, koska savu oli aivan tolkuton. Ensimmäisenä tuli mieleen, että pitääkö soittaa palokunta paikalle.

Haluan kuitenkin vielä kuulla huoltamon analyysin, mitä kaikkea hajosi.
Otsikko: Vs: Volvo V50 2.0D - kierrokset hirtti maksimiin ja moottori hajosi
Kirjoitti: gain - 07.07.2013, 19:48:24
Tässä YouTubesta löydetty vastaavanlainen video, kun moottorin kierrokset hirttävät maksimiin. Tismalleen samanlainen kokemus oli myös itselläni.

http://www.youtube.com/watch?v=Sg4YSk7aL8k (http://www.youtube.com/watch?v=Sg4YSk7aL8k)

Otsikko: Vs: Volvo V50 2.0D - kierrokset hirtti maksimiin ja moottori hajosi
Kirjoitti: Poikarukka - 08.07.2013, 08:41:25
Ryntäämiseksi tuota ilmiötä kutsutaan. luulisi kyseisiä koneita olevan Ruotsi täynnä. Parilla tonnilla saa vähän ajetun sieltä tai sitten ihan kotimainen. Mielestäni sen kummempia papereita tai muutoskatsastusta tarvitse tehdä jos samanlaiseen vaihtaa. Ihan mielenkiinnosta kokeilitko pakko sammuttaa vaihteella?
Otsikko: Vs: Volvo V50 2.0D - kierrokset hirtti maksimiin ja moottori hajosi
Kirjoitti: gain - 08.07.2013, 14:19:28
Ryntäämiseksi tuota ilmiötä kutsutaan. luulisi kyseisiä koneita olevan Ruotsi täynnä. Parilla tonnilla saa vähän ajetun sieltä tai sitten ihan kotimainen. Mielestäni sen kummempia papereita tai muutoskatsastusta tarvitse tehdä jos samanlaiseen vaihtaa. Ihan mielenkiinnosta kokeilitko pakko sammuttaa vaihteella?

Säikähdin tilannetta sen verran paljon, koska savua oli valtava määrä, että pysäytin auton vain sivuun ja hyppäsin pois. Auto sitten sammui itsekseen.

Vaihtokone kuulostaa kyllä mielenkiintoiselta vaihtoehdolta. Alkuviikolla tulee tarkemmat tiedot korjaamolta. Täytyy sen jälkeen katsoa, mitä on tehtävissä.
Otsikko: Vs: Volvo V50 2.0D - kierrokset hirtti maksimiin ja moottori hajosi
Kirjoitti: VäLKKy - 08.07.2013, 15:41:01
Joo, kyllä purkuauton kone voisi olla viisasta. Mitä luulette, onko Volvo V50 2.0 D vm. 2005 -koneita helposti saatavilla purkaamoilta? Ei auto nyt tolkuttoman vanha ole, mutta ei kyllä uusikaan. Uusien moottorien hinnat lienee aika korkeita?

Tuolta kannattaa kattella:

http://www.varaosahaku.fi

Yks 2.0D näyttäs olevan Fusti Oy:llä...
Otsikko: Vs: Volvo V50 2.0D - kierrokset hirtti maksimiin ja moottori hajosi
Kirjoitti: gain - 08.07.2013, 22:52:38
Tuolta kannattaa kattella:

http://www.varaosahaku.fi

Yks 2.0D näyttäs olevan Fusti Oy:llä...

Kiitos. Siellä tosiaan näyttäisi olevan yksi 2.0D -moottori, mutta ajettu lähes 240 000 km eli ehkä se on kohta samanlainen kuin tämä nykyinen. Kilometrimäärä on kuitenkin jo valmiiksi runsas.

Jos löytyisi vaikka vähän alle 100 000 km ajettu, niin olisi tilanteeseen sopivampi.

Joku olisi varmaan sitä mieltä, että paaliin vaan auto, mutta aihio on mielestäni ihan hyvä. Varusteitakin on kattoluukusta alustasarjaan ja maalipinta on hyvin säilynyt, joten jos vaikka vaihtomoottorilla saisi vielä hiukan elinaikaa autolle.
Otsikko: Vs: Volvo V50 2.0D - kierrokset hirtti maksimiin ja moottori hajosi
Kirjoitti: VäLKKy - 09.07.2013, 13:18:11
Jos löytyisi vaikka vähän alle 100 000 km ajettu, niin olisi tilanteeseen sopivampi.

Tuurilla Suomesta saattaa löytyä mutta kuten tuolla aiemmin joku sanoikin niin Ruottista luulis olevan paremmat mahdollisuudet... :)
Otsikko: Vs: Volvo V50 2.0D - kierrokset hirtti maksimiin ja moottori hajosi
Kirjoitti: gain - 11.07.2013, 19:09:05
Tässä hieman päivitystä tilanteeseen.

Mekaanikko oli saanut sen verran selville, ettei kone kuitenkaan ole leikannut kiinni. Moottori siis saattaa olla ehjä ja ehkä myös turbo.

Polttoaineen syötöstä löytyi kuitenkin ongelmia eli moottori ei saa polttoainetta ja neljä jotakin osaa pitää hankkia, joiden hinta on noin 400 euroa kappale.

Mitä lie olivatkaan?

Lisäksi autosta löytyi aivan tukkeutunut ilmansuodatin, jota ei ole mahdollisesti vaihdettu koskaan.

Auto on minulla ollut 100 000 km:n matkan verran ja nyt on mittarissa 260 000 km. Täytyy ihmetellä, ettei huollossa ole tuota vaihdettu, vai pitääkö se erikseen pyytää?

Lisäksi selvisi, että keväällä tehdyssä öljynvaihdossa on laitettu autoon liian paljon öljyä. Tällä hetkellä kustannusarvio remontista on noin 2000 €.

Voiko muuten tukkeutunut ilmansuodatin laskea tehoja?

Näkivät koneelta myös sen, että autoon on asennettu ohjelma. Oli kuulemma kone herjannut ohjelmistoversiosta. Ei kuitenkaan uskonut lastutuksella olevan vaikutusta nykyiseen tilanteeseen.

Otsikko: Vs: Volvo V50 2.0D - kierrokset hirtti maksimiin ja moottori hajosi
Kirjoitti: VäLKKy - 12.07.2013, 11:07:53
Mitä lie olivatkaan?

Täytyy ihmetellä, ettei huollossa ole tuota vaihdettu, vai pitääkö se erikseen pyytää?

Voiko muuten tukkeutunut ilmansuodatin laskea tehoja?

Suuttimet?

Jos huollot tehty huolto-ohjelman mukaan niin ei tarvitse erikseen pyytää.

Voi koska koneen ilmansaanti vaikeutuu...
Otsikko: Vs: Volvo V50 2.0D - kierrokset hirtti maksimiin ja moottori hajosi
Kirjoitti: Xahhy - 12.07.2013, 12:00:39

Lisäksi selvisi, että keväällä tehdyssä öljynvaihdossa on laitettu autoon liian paljon öljyä. Tällä hetkellä kustannusarvio remontista on noin 2000 €.


Itselläni oli autossa aikanaan sellainen vika, että öljyn määrä lisääntyi koneeseen itsestään (ei tietenkään ollut öljyä, vaan polttoainetta). Syyksi selvisi tuolloin suutinvika, eli ilmeisesti suutin vuoti väärästä kohtaa polttoainetta, joka aiheutti lievää käyntihäiriötä (moottorin nytkyttämistä tyhjäkäynnillä ja sinista pakokaasua) ja sen johdosta polttoainetta päätyi öljyjen sekaan jopa litra. Suutintestissä tuota vikaa ei havaittu, mutta kun jollakin kameralla katselivat männän päälisiä, niin huomasivat, että yksi suutin vuotaa ainetta männän päälle. Suuttimet vaihdettiin ja ongelma poistui.

Vika-analyysin kerronta ei välttämättä mennyt prikulleen oikein, mutta jotenkin tuollain minulle asiaa selittivät. Itse ei tietämys ihan noin pitkälle piisaa.

Eli ei välttämättä ole öljyä liikaa laitettu huollossa, vaan seassa saattaa olla dieseliä.
Otsikko: Vs: Volvo V50 2.0D - kierrokset hirtti maksimiin ja moottori hajosi
Kirjoitti: gain - 12.07.2013, 16:35:35
Suuttimet?

Jos huollot tehty huolto-ohjelman mukaan niin ei tarvitse erikseen pyytää.

Voi koska koneen ilmansaanti vaikeutuu...

Joo, suuttimista oli nähdäkseni kysymys. Aika kalliita ovat uutena. Toivottavasti niillä korjaantuu...
Otsikko: Vs: Volvo V50 2.0D - kierrokset hirtti maksimiin ja moottori hajosi
Kirjoitti: gain - 12.07.2013, 16:41:13
Itselläni oli autossa aikanaan sellainen vika, että öljyn määrä lisääntyi koneeseen itsestään (ei tietenkään ollut öljyä, vaan polttoainetta). Syyksi selvisi tuolloin suutinvika, eli ilmeisesti suutin vuoti väärästä kohtaa polttoainetta, joka aiheutti lievää käyntihäiriötä (moottorin nytkyttämistä tyhjäkäynnillä ja sinista pakokaasua) ja sen johdosta polttoainetta päätyi öljyjen sekaan jopa litra. Suutintestissä tuota vikaa ei havaittu, mutta kun jollakin kameralla katselivat männän päälisiä, niin huomasivat, että yksi suutin vuotaa ainetta männän päälle. Suuttimet vaihdettiin ja ongelma poistui.

Vika-analyysin kerronta ei välttämättä mennyt prikulleen oikein, mutta jotenkin tuollain minulle asiaa selittivät. Itse ei tietämys ihan noin pitkälle piisaa.

Eli ei välttämättä ole öljyä liikaa laitettu huollossa, vaan seassa saattaa olla dieseliä.

Sehän on hyvä kuulla, että suuttimien vaihto auttoi. Muistatko, oliko kallis remontti kyseinen toimenpide? Kieltämättä autossani on ollut lievästi samankaltaisia oireita, mitä itsekin kuvailit eli juuri öljymäärän "lisääntyminen".

Kävin toukokuussa katsastamassa auton huomautuksetta, mutta katsastusmies avasi konepellin ja totesi, että polttoaineputkessa näkyy ilmakuplia. Sanoi, että kannattaisi tutkia, mikä sen aiheuttaa.

Voisikohan suutin tai suuttimet olla syynä tähänkin?
Otsikko: Vs: Volvo V50 2.0D - kierrokset hirtti maksimiin ja moottori hajosi
Kirjoitti: Xahhy - 14.07.2013, 11:00:27
Sehän on hyvä kuulla, että suuttimien vaihto auttoi. Muistatko, oliko kallis remontti kyseinen toimenpide? Kieltämättä autossani on ollut lievästi samankaltaisia oireita, mitä itsekin kuvailit eli juuri öljymäärän "lisääntyminen".

Kävin toukokuussa katsastamassa auton huomautuksetta, mutta katsastusmies avasi konepellin ja totesi, että polttoaineputkessa näkyy ilmakuplia. Sanoi, että kannattaisi tutkia, mikä sen aiheuttaa.

Voisikohan suutin tai suuttimet olla syynä tähänkin?

En muista remontin hintaa kun suurimman osan maksoi auton myynyt liike. Lisäksi samalla uusittiin lisälämmittimen sisuskalut. Itse maksoin 500e ja olisko liike maksanut lähes 2000e.

Mulle antoivat ensiksi vika-analyysiksi tukkeutuneen hiukkassuodattimen, joka kuulemma voi johtaa nesteiden lisääntymisen öljyn sekaan. Mutta peruivat analyysin kun kerroin, ettei autossa ole koskaan ollutkaan hiukkasuodatinta  ;D

Noihin ilmakupliin en kyllä osaa kantaa ottaa.
Otsikko: Vs: Volvo V50 2.0D - kierrokset hirtti maksimiin ja moottori hajosi
Kirjoitti: VäLKKy - 23.07.2013, 12:26:24
Tämä meni sitten näköjään myyntiin...
Otsikko: Vs: Volvo V50 2.0D - kierrokset hirtti maksimiin ja moottori hajosi
Kirjoitti: gain - 23.07.2013, 18:26:31
Joo, näin on. En viitsinyt lähteä korjausprojektiin, kun uuden auton hankinta on muutenkin ollut ajankohtainen.

Hyvä peli siitä vielä tulee seuraavalle, kunhan vähän fiksailee.