Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Miksaa - 08.07.2013, 10:54:47
-
Eli ongelma on sellainen että kun kiihdyttää paikalta esim johonkin 150km/h vauhtiin niin alkaa nyppiin/hyytyyn siten että vauhti tippuu n.100km/h maille. Ja jos kierrokset nousee yli 3500rpm niin alkaa nypyttään/hyytyyn.
Ja joskus kun lähtee rivakasti paikalta niin huomaa että ku äkkiä vaihtaa 1:ltä 2:lle niin välillä hyytyy.
Sama homma jos pitempään ajaa 130km/h niin alkaa välillä hyytyyn.
Tulpat on uudet.
Oma arvio olis bensapuolen ongelma.
En oo viä sen paremmin perehtyny asiaan kun ei haittaa normi ajossa mitään,mutta olis se ihan suotavaa että pääsis edes matkailuautoista ohi ilman kommervenkkejä.
-
Mulla on B230FT:ssä (LH 2.2, B230ET peruskone) vastaava ongelma. Sitä on tässä visioitu ja hundeerattu, oon uusinu koko painepuolen letkut ja pumput (suodattimen joutu laittaan vanhan :D), joten vikaa on arveltu olevan
- Painepumpun sähkönsyötössä
- Suodattimessa
- Bensanpaineensäätimessä
tai jossain näiden kombossa. Raportoin kun saan korjattua.
-
Okei.
Ja tosiaan pienillä vaihteilla kiertää kyllä ok,mut isommilla alkaa välillä hyytyyn.
En oo viittiny kans viä sen paremmin perehtyä asiaan kun ei normi ajoo haittaa :D
-
Lainataan tätä ketjua kun liippaa jotenkin olemassa olevaa vikaa.
Auto 740-90 B230F koneella.Ajetut kilometrit lähes 400tkm
Auto käynnistyy ja käy tyhjäkäyntiä jonkin aikaa lähes normaalisti sitten alkaa yskiminen ja sammuu samantien.
Käynnissä ei siedä yhtään kaasupolkimen painamisa.
Virrat päälle laitettaessa polttoainpumppu käy jatkuvasti,ei sammu vaikka miten kauan antaa olla virtojen päällä.
Käyniissä kiekkamittarin neula nykii.
Vaihdettuja osia:tulpat,tulpanjohdot.ykk-anturi,kipinän vahvistin lamda-anturi,bensapaineen säätäjä.
Kokeiltu vaihtaa toimivasta autosta:suutinrele ja imm.
Bensa haisee sammumisen jälkeen!
-
Bensapumpun rele tutkittu? Bendixin järjestelmä?
-
Bensapumpun rele tutkittu? Bendixin järjestelmä?
Kolmea eri relettä on kokeiltu.
Yhdellä pumppu käy jonkin aikaa vaikka virrat on käännetty pois päältä,yhdellä lopettaa kun virrat katkaisee.
Mihin tämä bediksen järjestelmä vaikuttaa?
-
Bendixin järjestelmä tarkoittaa edellämainitun valmistamaa Regina-suihkutusjärjestelmää.
Toinen vaihtoehto on Boschin LH2.4, joka tässä kertomuksesi perusteella vaikuttaisi olevan.
B-paineensäädin? Vikakoodit?
-
Kyllä tässä on Boschin LH2.4, Bensapaineen säädin vaihdettu toisesta autosta,ei vaikutusta.
Vika koodit 1-1-1 ?????
-
Kyllä tässä on Boschin LH2.4, Bensapaineen säädin vaihdettu toisesta autosta,ei vaikutusta.
Vika koodit 1-1-1 ?????
katsoiko kaikki? Bendixin tunnistaa oudosta sytytyspuolasta. Pumpun rele on eri kuin suutinrele. ??? Sähkö/sytkävika siinä on. Mites lataus ja maadotus, tarkistettu?
-
Releiden paikat on selvillä. Suutinrele=iskaritolpassa ja pa-pumpun(valkoinen) reletelineessä.Sytkäpuola ihan tavallinen.
Konehuoneen maadoiukset käyty läpi.
-
Ehkä puola hajalla, sytkävika kuitenkin.
-
Ehkä puola hajalla, sytkävika kuitenkin.
Puola kokeiltu toisessa autossa toimivaksi.
-
Kolmea eri relettä on kokeiltu.
Yhdellä pumppu käy jonkin aikaa vaikka virrat on käännetty pois päältä,yhdellä lopettaa kun virrat katkaisee.
Mihin tämä bediksen järjestelmä vaikuttaa?
Pumppu jää pyörimään, kun virrat on käännetty pois päältä?????? :o
Silloin on kyseessä joko rele/johto-vika tai sitten LH on sekaisin.
Vaikka olet vaihtanut sytty-puolen osia, oletkos kurkannut virranjakajan kannen sisäpuolta?
Antaako sytkä-puoli vikakoodeja (pinni 6) ?
Muuttuuko auton tyhjäkäynti, kun IMMun piuhan irroittaa ja seuraako siitä vikakoodi pinnistä 2 ?
-
Pumppu jää pyörimään, kun virrat on käännetty pois päältä?????? :o
Silloin on kyseessä joko rele/johto-vika tai sitten LH on sekaisin.
Vaikka olet vaihtanut sytty-puolen osia, oletkos kurkannut virranjakajan kannen sisäpuolta?
Tänään kokeilin toisella jakajan kannella ja pyörillä,ei yhtään parempaan suuntaan.
Antaako sytkä-puoli vikakoodeja (pinni 6) ?
Antoi päivällä 1-1-1
Muuttuuko auton tyhjäkäynti, kun IMMun piuhan irroittaa ja seuraako siitä vikakoodi pinnistä 2 ?
Kun saa jossain vaiheessa käyntiin,ei siinä ehdi IMMU:n johtoa nykkimään kun kone sammuu....
2:sta 1-1-1
-
Laita se rele mikä katkaisee bensan tulon kun katkaiset virran. Onhan kaikki pumpun releet olleet valkeita?
Kaikki 3 relettä on valkoisia
-
Kaikki 3 relettä on valkoisia
Tänään kokeiltu myös sytkäboksin vaihtoa ja ei vaikutusta.Osien testailussa käytetään 740-90 B200F:ää,tässä
bensapumppu käy virran käännön jälkeen 2-3 sekuntia.
-
Ruiskuboxi tai hall-anturi?? ???
-
Ruiskuboxi tai hall-anturi?? ???
LH 2.4:n kaverina ei ole hall-anturia... ;)
Hm... Oletkos mitannut bensan paineet?
Se, että bensa haisee, tarkoittaa kipinän puuttumista (yleensä) mutta saa sen haisemaan kylmänä vaikka kipinä tulisikin normaalisti, sillä LH rikastaa kylmänä pirusti soppia.
Ja sinne virranjakajan sisälle kannattaa kurkata, sillä sieltä voi paljastua ylläri! ::)
Ja kiekkamittarin nykiminen tarkoittaa kipinän puutetta tai johtosarja/mittarivikaa...
-
Hm... Oletkos mitannut bensan paineet?
Bensapaineita ei ole mitattu,mitataan sitten kun saadaan jakotukin ja tuloputken liitoksen irti,on jumissa ja kantit pyöreänä???
Ja sinne virranjakajan sisälle kannattaa kurkata, sillä sieltä voi paljastua ylläri! ::)
Virranjakan sisällä oli pelkkää puhdasta,kokeilin toisella kannella ja pyörijällä.Ei edistymistä.
-
Bensapaineita ei ole mitattu,mitataan sitten kun saadaan jakotukin ja tuloputken liitoksen irti,on jumissa ja kantit pyöreänä???
Bensanpaineet saa mitattua siitä 1 ja 2 suuttimen välistä suutintukissa olevasta "oksasta". Eli siihen ei tarvitse irroitella mitään mistään liitoksista.
Virranjakan sisällä oli pelkkää puhdasta,kokeilin toisella kannella ja pyörijällä.Ei edistymistä.
Hm... Jollakin tavalla testattu, että kipuna tulee sinne tulpan piuhaan asti kun kone ei käynnisty?
-
Bensanpaineet saa mitattua siitä 1 ja 2 suuttimen välistä suutintukissa olevasta "oksasta". Eli siihen ei tarvitse irroitella mitään mistään liitoksista.
Mutta kun sitä"oksaa" ei ole (ei sitten kummassakaan autossa) niin liitos on ainut vaihtoehto mittaamiselle.
Hm... Jollakin tavalla testattu, että kipuna tulee sinne tulpan piuhaan asti kun kone ei käynnisty?
Taas se lähti vaivalloisesti käymään,tuntuu että käynti on jälkijättöistä,eikä siedä kaasuun koskemista.
Virtalukon pohja on vaihdettu kun epäilytti sen kunto,ei vieläkään täysosumaa.
Vikakoodit 2 ja 6:sta 1-1-1
-
Missä kunnossa on kaasuläppä ja sen tunnistin? Ruiskun lämpötila anturi!
-
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=36609.0
?? ???
-
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=36609.0
?? ???
Putsarin kannessa ei ole tuota pehmustetta.
-
Asiassa edetty jonkin verran,purkamalla jakopää.Ajoituksen sekaisin oleminen ei heti tullut mieleenkään,koska hihna oli vaihdettu 40 km sitten edellisen omistajan toimesta.
Kuitenkin nokka-akselin merkki oli 5 hammasta pielessä,ala- hammashinapyörän kiila oli luistanut pois paikaltaan hihnapyörän kolosta.
(http://i368.photobucket.com/albums/oo123/MattiK/Koukku059_zps7786215b.jpg) (http://s368.photobucket.com/user/MattiK/media/Koukku059_zps7786215b.jpg.html)
(http://i368.photobucket.com/albums/oo123/MattiK/Koukku060_zps7ba657d3.jpg) (http://s368.photobucket.com/user/MattiK/media/Koukku060_zps7ba657d3.jpg.html)
Näiden lisäksi tyhjäkäytimoottori oli jumissa.
Polttoainepumpun jatkuva käyminen sentään ei ole vielä selvinnyt sen enenpää kuin että ylimääräinen hyppyjohto on laitettu maahan pa-pumpun releen keltamustaan johtoon????