Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: viroltee - 13.07.2013, 22:24:21
-
Jo muutaman kuukauden hienosti palvellut Volvo V70 D5 185 hv sammui tuossa tänään moottoritiellä. Sain onneksi rullattua vapaalla seuraavaan liittymään. Hinausautolla siitä sitten Hämeenlinnaan Auto Ilvekseen...
Tuota...seuraavia diagnooseja tein, kun avasin konepellin:
1. Öljyä roiskunut sinne tänne, myös öljypohjan alla rintapanssarissa öljyä
2. Palaneen käry haisi ja käryä nousi vasemmalta puolelta siitä laturin/jakohihnan tienoilta. Laturin päälle vissiinkin myös roiskunut öljyä.
3. Ei siis enää lähtenyt käyntiin, starttasi ja pyöritti kyllä
4. Öljytikusta katsottuna öljypinta yli maksimin!!! ??? Mitä tämä tarkoittaa?
Googlettelin tuossa mahdollisia syitä/vikoja ja tällaisia nousi esiin:
1. Hiukkassuodatin tukossa?
2. Dieseliä mennyt moottoriöljyn sekaan?
3. Menikö kone nyt täysin paskaksi, vai??? Jakohihna näytti ehjältä, kun suojusta raotin sen verran...
Eli siis viisaammilta odottaisin jotakin tukea ja kommentteja tähän...
Maanantaina toivottavasti saavat Volvon pajalla työn alle ja selviää mitä meni rikki ja paljonko lompakko taas ohenee näiden autojen kanssa.
Ei kai kone mennyt täysin rikki tuosta? Se pelottaa ja se lasku.
Niin ja vm. 08
Kiitos vastauksista jo etukäteen!
-
Maanantaina toivottavasti saavat Volvon pajalla työn alle ja selviää mitä meni rikki ja paljonko lompakko taas ohenee näiden autojen kanssa.
Ei kai kone mennyt täysin rikki tuosta? Se pelottaa ja se lasku.
Vähän ikävään paikkaan(Merkkiliike-HML) auto joutui. Ole tuon liikkeen kanssa tarkkana. Öljyn sekaan on ilmeisesti mennyt polttoainetta.
-
1. ja 2. vaihtoehto pitää varmasti paikkansa ja ensimmäinen on syynä toiseen, tosin hiukkassuodattimen ei tarvitse täysi kun näin tapahtuu. Moottorin uskon olevan ihan ehjä kunhan öljyt vaihdetaan ja putsataan mm. maf joka on 100% varmasti täynnä öljyä. En usko, että tulee kalliiksi!
-
Kiitos paljon vastauksista!
Meikäläinen on tosiaan omistanut Volvon vasta pari kuukautta, mutta en taida tämän tapauksen takia luovuttaa ja merkkiä alkaa vaihtamaan. Ihan hyvältä peliltähän tuon on vaikuttanut.
"Vähän ikävään paikkaan(Merkkiliike-HML) auto joutui. Ole tuon liikkeen kanssa tarkkana."
Sami K. Mitä tällä tarkoitit, jos saan kysyä?
Miksi öljyä on joutunut polttoainepuolelle? Mitä siellä on voinut mennä rikki? Mistä öljy siis pääsee polttoainepuolelle?
Yrtän vähän päästä perille Volvon mahdollisista tyyppivioista. Jostain netistä luin, että näitä samoja vikoja on korjattu paljonkin juuri D5 koneessa.
-
Vielä sen verran, että toivottavasti ei ole turbo mennyt rikki. Eikös tuo ole samassa öljykierrossa itse koneen kanssa. Meinaan vaan, että mitähän on tykännyt siitä dieselistä siellä voitelupuolella...
Huh Huh!
-
Polttoainetta ilmestyy moottoriöljyn joukkoon hiukkassuodattimen poltossa, jossa polttoaineen palaminen on epätäydellistä. Tämä tapahtuu pääsääntöisesti kaupunkiajossa kun auto yrittää poltella. Tämä on kaikilla merkeillä ongelmana ja tähän on myös Volvolta tullut päivitys, jossa sitä vältetään tiettyyn täyttöprosenttiin saakka. Kun suodatin on liian täynnä sen polttoa yritetään väkisin vaikka auto kävisi tyhjäkäyntiä. Autossasi saattaa olla vanhahko ohjelmistoversio, tosin ei ole ensimmäinen dpf Volvo uudella ohjelmalla, joka tunkee dieseliä öljyn joukkoon.
-
Vielä sen verran, että toivottavasti ei ole turbo mennyt rikki. Eikös tuo ole samassa öljykierrossa itse koneen kanssa. Meinaan vaan, että mitähän on tykännyt siitä dieselistä siellä voitelupuolella...
Huh Huh!
Ei se ihan pienestä nokkiinsa ota kun jotain liukasta edes on vaikka eihän tuo koskaan hyvääkään tee.
-
Ei se ihan pienestä nokkiinsa ota kun jotain liukasta edes on vaikka eihän tuo koskaan hyvääkään tee.
Kiitoksia vastauksista! Taitaa tuo hiukkassuodatin olla melko kallis purkki...
-
Paljonko sulla on Volvossa kilometrejä?
-
Kiitoksia vastauksista! Taitaa tuo hiukkassuodatin olla melko kallis purkki...
Juu kaikella tapaa :D
-
Paljonko sulla on Volvossa kilometrejä?
204 tkm
-
Mistähän tuo öljy on tullut ulos ja roiskunut konehuoneeseen?
Ei ainakaan öljyntäyttö korkin kautta, eikä tikun kautta.
-
Mistähän tuo öljy on tullut ulos ja roiskunut konehuoneeseen?
Ei ainakaan öljyntäyttö korkin kautta, eikä tikun kautta.
Saattaa olla jokin stefa pullahtanut ulos kun moottorissa liiasta öljystä ylipainetta liian paljon.
-
Itsellä oli juurikin tuo öljyn lisääntyminen vaivana ennen suodattimen poistoa. öljyt joutui vaihtamaan jo alle 10000km. Toisaalta antoi kyllä vikailmoitusta kun pinta nousi hiukan yli ylämerkin, outoa jos ei ole mitään herjannut jo hyvissä ajoin ???
-
Herjasi se, mutta ilmoitus poistui, kun vikakoodi nollattiin. Vikakoodi tuli takaisin, mutta en tajunnut viedä öljynvaihtoon, kun oli juuri 10 tkm sitten vaihdettu ja huollettu muutenkin.
En tajunnut, kun ei ole kyseistä vaivaa muissa autoissa aikaisemmin ollut. Sitten kävi näin kun kävi...
Nyt varmasti muistan tämän :)
No, täytyy huomenna soitella pajalle ja kysyä miten iso remontti tulee. Edelleen toivon, ettei ole pahasti mennyt paikat paskaksi.
-
"Vähän ikävään paikkaan(Merkkiliike-HML) auto joutui. Ole tuon liikkeen kanssa tarkkana."
Sami K. Mitä tällä tarkoitit, jos saan kysyä?
Kesällä 2011 silloinen autoni meni sinne hinurilla ja vielä kolmantana päivänä auto oli pihalla koskemattomana. Puhelimesta löytyi vielä kuskin numero. Soitan että vie jonnekkin muualle jonka tiedät hyväksi. Nyrkkipaja hoiti auton kuntoon.
Vähän lipevä on entinen Tamperelainen kiekkoilija joka puljun ainakin silloin omisti. Tapasin hänet kun hyvässä uskossa annoin avaimet. Olivat olleet huulipyöreänä kun sama hinuri haki auton pois. :)
-
Kesällä 2011 silloinen autoni meni sinne hinurilla ja vielä kolmantana päivänä auto oli pihalla koskemattomana. Puhelimesta löytyi vielä kuskin numero. Soitan että vie jonnekkin muualle jonka tiedät hyväksi. Nyrkkipaja hoiti auton kuntoon.
Vähän lipevä on entinen Tamperelainen kiekkoilija joka puljun ainakin silloin omisti. Tapasin hänet kun hyvässä uskossa annoin avaimet. Olivat olleet huulipyöreänä kun sama hinuri haki auton pois. :)
Ok. Kiitos tiedosta. Soitin jo heti aamusta tuonne ja ovat ainakin huomioineet auton, mutta aikataulusta ei ole mitään tietoa. Kiirettä tuntuu olevan...
Mikähän voisi olla jokin muu korjaamo Hämeenlinnassa, johon auton voisi hinata, jollei ala mitään tapahtua? Sellainen plan B...
-
Kiitoksia vastauksista! Taitaa tuo hiukkassuodatin olla melko kallis purkki...
Tyhjennä koko purkki ja poistata puhdistus ohjelma.
-
Onko porukoilla muuten kokemusta noiden DPF poistettujen autojen myynnistä? Periaatteessa auto on kai tieliikenteeseen kelvoton, sillä sitä ei ole katsastettu? Eli myydessä asia pitäisi kertoa, tai muuten saa pelätä petossyytettä myöhemmin. Itseä kiinnostaisi myös poistaa koko purkki, mutta tämä on ainoa huolettava asia. Omalla tuurilla heti poiston jälkeen katsastusinssi hokaa asian ja irroittaa kilvet....
-
Onko porukoilla muuten kokemusta noiden DPF poistettujen autojen myynnistä? Periaatteessa auto on kai tieliikenteeseen kelvoton, sillä sitä ei ole katsastettu? Eli myydessä asia pitäisi kertoa, tai muuten saa pelätä petossyytettä myöhemmin. Itseä kiinnostaisi myös poistaa koko purkki, mutta tämä on ainoa huolettava asia. Omalla tuurilla heti poiston jälkeen katsastusinssi hokaa asian ja irroittaa kilvet....
Tuohan siinä onkin se haittapuoli ja mun mielestä tuollainen asia kuuluu kertoa eteenpäin.. kaikki tuskin kertoo.
-
Ompas se aikamoista elämää noiden hiukkaskiihdyttimien kanssa. Ihan tieteellisestä mielenkiinnosta, mistä se polttoaine sinne öljyn joukkoon voi päästä? Männän ohi palamattomana? Jotakin muuta reittiä? Jos männän ohi, niin perinteisissä syöttöpumppudieseleissä huonosti ruikkiva suutin söi helposti sen pytyn myös oikeasti väljäksi, kun polttoaine pesi öljyt painerenkailta.
Eihän tuossa ole järjen hiventäkään, jos noiden saastevermeiden takia koneet hajotetaan !
-
Tuohan siinä onkin se haittapuoli ja mun mielestä tuollainen asia kuuluu kertoa eteenpäin.. kaikki tuskin kertoo.
Ei juu varmasti kerro, mutta kyllä yleensä poisto tehdään niin, että se menee katsastuksesta läpi! Toinen asia on jos vie auton päivitykseen ja sen jälkeen on valot taulussa ja omistaja ei ole ollut tietoinen asiasta :(
-
Onko porukoilla muuten kokemusta noiden DPF poistettujen autojen myynnistä? Periaatteessa auto on kai tieliikenteeseen kelvoton, sillä sitä ei ole katsastettu? Eli myydessä asia pitäisi kertoa, tai muuten saa pelätä petossyytettä myöhemmin. Itseä kiinnostaisi myös poistaa koko purkki, mutta tämä on ainoa huolettava asia. Omalla tuurilla heti poiston jälkeen katsastusinssi hokaa asian ja irroittaa kilvet....
Auton myynnissä voi olla hyväkin asia että DPF on tyhjennetty. Ilmanmuuta sellaisesta pitää keskustella ostajan kanssa. Oman auton ilmoitukseen laittaisin pitkään hienojen varusteiden listaan myös DPF:n tyhjennyksen :D.
Paikallisen A-katsastuksen päälliköltä (insinööri) tuota kyselin ja eikä ainakaan lähiaikoina ole tulossa mitään muutosta, miksi ei läpäisisi katsastusta. Tästä on jo ainakin vuosi aikaa. Miksi muuten pitäisi "muutoskatsastaa"? Kyllä niissä putkissa ja pöntöissä on edelleen ihan samat merkinnät. Missään ei ole kielletty hitsailemasta pakoputkea ja tarvikeliikkeistä ostetut yksittäiset putkenpätkät ja äänenvaimentimen kelpaavat mainiosti. Itse olen tehnyt tyhjennykset oheisen kuvan mukaan helpoimmalla mahdollisella tavalla ja varmasti hitsaussaumat näkyvät. Jos nyt niin kävisi että pitäisi tuo tiili tuonne laittaa takaisin, niin se on ihan ehjänä ja myös varsin helposti laitettavissa takaisin. Aivan samoin, kuin tuo 0 euroa kustantava "nortin systeemi" paine-eroanturin uudelleen kytkemiseen ilman minkäänlaista koskemista ohjelmointiin.
Jos asiasta saivarrellaan, niin Trafin pitäisi alentaa vuotuista autoveroani koska DPF:n poiston jälkeen autoni polttoaineenkulutus laskee ja näinollen myös CO2 päästöt vähenevät.
Nokipartikkelien määrä tietysti lisääntyy, mutta pienillä tehoilla niitä silmämääräisesti pysty havaitsemaan. Haitallisia ne varmaan ovat hengitettyinä, mutta vain jossain ruuhkaisissa kaupunkikeskustoissa jossa leijailee muutenkin kaikenlaista pölyä ja savua. Valtatiellä esim ohitettaessa voi täydellä kaasulla joskus pöllähtää mustaa nokea, mutta aika harvoin senkin huomaa.
Asiasta on pitkään tarinoitu forumilla mm. http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=9329.0
(http://volvo.nordlund.com/vrcf/dpf_drop.jpg)
-
Uutta tietoa autosta. Oli luultavimmin mennyt ilmastoinnin hihna poikki ja siitä sitten jakohihnan väliin. Todella kivaa...
Voipi olla kone melkoisen paskana. Oli tuossa ollut sitä ylitäyttöäkin ja sen syy pitää myös selvittää.
Luultavimmin kuitenkin sammumisen syy on ollut tuo jakohihna. Tosin katsoin sammumisen jälkeen jakohihnan ja oli paikallaan ja ehjä, siis hampaillaan.
Eli ei ainakaan ole pois paikoiltaan lentänyt, mutta voihan olla, että jako on siti mennyt sekaisin, kun se ilmastoinni hihna on sinne mennyt.
Startista pyöritti myös kun sammumisen jälkeen kokeilin, eli voisiko kuitenkin olla, että kone pyörii mekaanisesti, eikä ole ihan jumissa.
No, isoa laskua odotellessa...
Ai nii, korjaamo vaihtui, kun ei Auto Ilveksessä tuntunut menevän eteenpäin. Hinattu toiselle pajalle, jossa paljon parempi ja asiakasystävällisempi keskusteluyhteys. Kerron lisää, kun selviää...
-
Ilmastointi kompuran hihnan katkettua tehdastakuu on toiminut yleensä ottaen hyvin vielä tuonkin ikäisessä autossa.
Edellyttää varmaan että merkkikorjaamo hoitaa asiaa.
-
Luultavimmin kuitenkin sammumisen syy on ollut tuo jakohihna. Tosin katsoin sammumisen jälkeen jakohihnan ja oli paikallaan ja ehjä, siis hampaillaan.
Eli ei ainakaan ole pois paikoiltaan lentänyt, mutta voihan olla, että jako on siti mennyt sekaisin, kun se ilmastoinnin hihna on sinne mennyt.
Startista pyöritti myös kun sammumisen jälkeen kokeilin, eli voisiko kuitenkin olla, että kone pyörii mekaanisesti, eikä ole ihan jumissa.
No, isoa laskua odotellessa...
Ai nii, korjaamo vaihtui, kun ei Auto Ilveksessä tuntunut menevän eteenpäin. Hinattu toiselle pajalle, jossa paljon parempi ja asiakasystävällisempi keskusteluyhteys. Kerron lisää, kun selviää...
Minulla hajosi jakohihnan kiristin. Moottori kuitenkin kävi. Mutta jako oli hypännyt kaksi hammasta. Sylinterikannelle heippa. En tunne tuota uudempaa moottoria. Pitää ilmeisesti olla specialVIP jotta auto otetaan siellä työnalle inhimillisessä ajassa.
-
Uutta tietoa autosta. Oli luultavimmin mennyt ilmastoinnin hihna poikki ja siitä sitten jakohihnan väliin. Todella kivaa...
Voipi olla kone melkoisen paskana. Oli tuossa ollut sitä ylitäyttöäkin ja sen syy pitää myös selvittää.
Luultavimmin kuitenkin sammumisen syy on ollut tuo jakohihna. Tosin katsoin sammumisen jälkeen jakohihnan ja oli paikallaan ja ehjä, siis hampaillaan.
Eli ei ainakaan ole pois paikoiltaan lentänyt, mutta voihan olla, että jako on siti mennyt sekaisin, kun se ilmastoinni hihna on sinne mennyt.
Startista pyöritti myös kun sammumisen jälkeen kokeilin, eli voisiko kuitenkin olla, että kone pyörii mekaanisesti, eikä ole ihan jumissa.
No, isoa laskua odotellessa...
Ai nii, korjaamo vaihtui, kun ei Auto Ilveksessä tuntunut menevän eteenpäin. Hinattu toiselle pajalle, jossa paljon parempi ja asiakasystävällisempi keskusteluyhteys. Kerron lisää, kun selviää...
Onko jo selvinnyt, minkälaista remonttia vaaditaan, että pääsee taas ajelemaan?