Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Renkaat ja Vanteet => Aiheen aloitti: Masked Jackal - 18.07.2013, 22:05:18
-
Eli antakaa palaa :) Itse vääntänyt pari talvea Mastereilla (225/45/17).
BTCF:n forumilla oli ainakin hauskaa ja tiukkaa vääntöä eri merkkien paremmuudesta.
Puhuivat Mastereista, että isoääniset mutta suurin ongelma oli kyllä saada pyörät lähimainkaan tasapainoon. Pari huonointa oli pistettävä taka-akselille kun ei kehdannut liimata enää kolmatta kierrosta puntteja vanteisiin :) Ilmeisesti vulkanoinnissa jäänyt "hieman" massakeskittymää. Maksoin vanteilla käytetyistä (käytännössä uudet) 50€/kpl, joten sinänsä olen hinta/laatusuhteeseen suht.tyytyväinen.
Ainakaan vetopito-ominaisuuksista on vaikea sanoa itse mitään painavaa kun AWD:stä kyse.
-
Hyvissä ajoin oot alkanut topicin, pinnatuista varmaan joku michelinin pinnalla oleva pehmeä on paras, mutta ei tuohon tarvi lisätä kuin n. 30€ / rengas niin saapi neitsyttä. Itellä oli jotkut Daytonit 5 talvea ja hyvin kulki. Tuo renkaan pito on n. 85% ihan itsestä kiinni ( ehkä vähän enemmänkin ) Ajonopeus ja ennakointi on koko homman juju O0
-
No eikös tuo talvi ole just ovella :)? Mukavahan näistä on inttää jo ennenkuin on housuissa, ts. lumet maassa. Mulla oli ex. Volvossa jotkut Daytonit (käytettyinä) ja niillä ei tahtonut tiellä pysyä. Nypin niistä nastat veks ja väänsin emännän Sitikan alle kesäkäyttöön. Sinne häviävät :)
Mitkä muuten on Misukan rungoilla?
-
Mitkä muuten on Misukan rungoilla?
Käsittääkseni kaikki pinnatut duunataan Misukan tai nokian rungolle, ne kun on joustavampia (IMHO )
-
Kokeilkaapa pinkasta vaikka 10 kpl kyljet, runkoja on jo tässä otannassa enemmän kuin kahta jäykkyyttä.
Merkit X kudosvaihtoehdot X rungon tarkat mitat = n kpl erilaisia renkaita. Pintakumia on paistettava vaihteleva määrä ja paksumpi huonosti keskittynyt pinta vaatii paljon painoja ;D
Osaava myyjä valitsee kyllä yleensä siedettävän sarjan.
-
Eli antakaa palaa :) Itse vääntänyt pari talvea Mastereilla (225/45/17).
Puhuivat Mastereista, että isoääniset mutta suurin ongelma oli kyllä saada pyörät lähimainkaan tasapainoon. Pari huonointa oli pistettävä taka-akselille kun ei kehdannut liimata enää kolmatta kierrosta puntteja vanteisiin :) Ilmeisesti vulkanoinnissa jäänyt "hieman" massakeskittymää.
Itselläkin Masterit alla samassa koossa ja ei voi kuin kehua, viime talveks ostin kun tuli 5 talvea ajeltua erinäisillä kitkarenkailla ja halusin testata nastojakin sitten välillä. Omasta mielestä ei ole meluisat eikä ole montaa grammaa painojakaan vanteissa. :)
-
Miksi ihmeessä renkaista lähtemään säästelee? Ne ei kuitenkaan kalliita tänäpäivänä ole muutenkaan.
Edit: Kolme kertaa oli omassa autossa masterit: ensimmäisen, ainoan ja viimisen kerran. Vaikka ennakoiden niillä pystyykin ihan fiksusti ajelee, niin lisäpito ei ole koskaan pahitteeksi, tekee ajamisen aikalailla mukavemmaksi.
-
Miksi ihmeessä renkaista lähtemään säästelee? Ne ei kuitenkaan kalliita tänäpäivänä ole muutenkaan.
Heh, rahamiehiä selvästi: minä en voi kyllä parhaalla tahdollakaan sanoa, että 17" kokoluokassa olevat nastapyörät olisivat erityisen edukkaita :)
-
Miksi ihmeessä renkaista lähtemään säästelee? Ne ei kuitenkaan kalliita tänäpäivänä ole muutenkaan.
Edit: Kolme kertaa oli omassa autossa masterit: ensimmäisen, ainoan ja viimisen kerran. Vaikka ennakoiden niillä pystyykin ihan fiksusti ajelee, niin lisäpito ei ole koskaan pahitteeksi, tekee ajamisen aikalailla mukavemmaksi.
Ehdottomasti samaa mieltä!
Mulla on ollut ihan samalla lailla 3 kertaa Masterit! ;D
Otin kokeeksi kun ilmaiseksi sain.Enää en ottaisi...
Jos ei ole rahaa kunnon talvirenkaisiin, niin kannattaa ehkä miettiä onko rahaa autoiluun yleensäkään. :nohnoh
Kyllä renkaita pinnoitetaan muihinkin kuin Michelinien runkoihin.
Vastaus topicin aloittajan kysymykseen: Paras vaihtoehto on jättää ne pinnatut renkaat ihan sinne missä niitä myydään.
-
[Jos ei ole rahaa kunnon talvirenkaisiin, niin kannattaa ehkä miettiä onko rahaa autoiluun yleensäkään.
[/quote]
Ai jollain perinteisellä turvallisuusverukkeella vai :) ? Jokainen päättää itse mihin taalansa sijoittaa kun tullaan hinta/laatusuhteeseen. Onnettomuudethan johtuvat valtaosin jo tilastollisestikin aivan liian suurista tilannenopeuksista olosuhteisiin nähden.
Siinä ei enää pelasta vaikka alla olisikin TM testivoittajat kun uhmataan fysiikan lakeja.
-
Heh, rahamiehiä selvästi: minä en voi kyllä parhaalla tahdollakaan sanoa, että 17" kokoluokassa olevat nastapyörät olisivat erityisen edukkaita :)
Minkä laitteen ainoa vannekoko on 17"? Mitä turvallisuuteen tulee, kelvottomat renkaat saavuttavat liian suuren tilannenopeuden pian liikkeellelähdön jälkeen :2funny:
-
Täällä päin noi poijjaat jotka talvisin ajelee tota "peltoendurancee" huumorimielellä, sanovat että Masterissa ei tahdo nastat pysyä niin hyvin kun Ässässä.
-
Eli vaaka Ässien hyväksi :)
-
Paljonko maksaa 225/45 17 ässät?
-
Googlaamalla eka vaihtoehto 480€ alle asennettuna.
-
ennemmin pinnatut nastat ku jotaan random kiina paskaa ::)
-
Googlaamalla eka vaihtoehto 480€ alle asennettuna.
Samalla menetelmällä löytyi tämä. (http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288533050308.html)
-
Kappas vain :) Ei siis olleet bemaripuolen foorumin "itämaan viisaat tietäjät" ihan metikössä mielipiteineen. Siellä kävi nimittäin tunteet jo niin lämpimänä, että vääntöä oli suorastaan jo hauskaa seurata :)
http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=48083&page=11
-
[Jos ei ole rahaa kunnon talvirenkaisiin, niin kannattaa ehkä miettiä onko rahaa autoiluun yleensäkään.
Ai jollain perinteisellä turvallisuusverukkeella vai :) ? Jokainen päättää itse mihin taalansa sijoittaa kun tullaan hinta/laatusuhteeseen. Onnettomuudethan johtuvat valtaosin jo tilastollisestikin aivan liian suurista tilannenopeuksista olosuhteisiin nähden.
Siinä ei enää pelasta vaikka alla olisikin TM testivoittajat kun uhmataan fysiikan lakeja.
Mutta ennalta-arvaamattomiin tilanteisiin ylimääräinen pito harvemmin on pahitteeksi. Myös kukaanhan ei ajomukavuudelle laske mitään arvoa?
Vertaus on varmaan vähän sama, kuin jotkut ostaa bilsteinin B8:t autoonsa ja jotkut sanoo että pärjäähän sitä motonetin halvimmillakin iskareilla. Jotkut vaan tykkää kunnollisesta. Mutta olen aina ollut sitä mieltä, että jos autoilun kanssa saa miettiä joka pennin säästöä, niin suosittelen lopettamaan autoilun, tai vaihtamaan johonkin pikkukippoon.
-
No jos itse lähden täältä pinnattujen renkaiden takia niin joutaa lähteäkin. Salamakin iskee todennäköisimmin kahteen paikkaan peräkkäin :)
-
No jos itse lähden täältä pinnattujen renkaiden takia niin joutaa lähteäkin. Salamakin iskee todennäköisimmin kahteen paikkaan peräkkäin :)
Tuon Iltiksen testin mukaan ero ei kovin suuri ole. Varmasti paremmat kuin jotkut ihmemerkkiset Kauko-Idästä. ;D Kumma kun jotkut uskaltavat käyttää moisia edes kesällä.
-
Pistetäänpä nyt meikäläisenkin kokemuksia noista pinnatuista. Volvoa edeltäneessä Golfissa oli alla Ekoturbon valmistamat encore 4 uusiokumit. Niistä jäi kyllä semmoinen mielikuva pinnatuista, ei enää ikinä uudestaan :buck2: Muutama renkaista tuhautteli satunnaisesti ilmoja renkaista pois, yksi meni siitä syystäkin piloille kun vauhdissa karkasi ilmat, enkä ajoissa huomannut :idiot2: Uuden toisen merkkisen laittoi tilalle(en muista kuolemaksenikaan mikä rengas oli), niin johan alkoi ilmat kestämään renkaassa.
Toisaalta vetopito oli ihan kohtuullinen noissa, mutta ajovakaus jotain ihan kauheata ekan talven jälkeen. Auto tuntui koko ajan seilaavaan sivuttain, ja tuntui kuin auto kulkisi hieman tiestä irti eli ei minkäälaista tuntumaa tiehen.
Hieman pääsin testaamaan kaverin Astralla noita master nordiceja myös, ei niistäkään kovin hyvä kuva jäänyt, vetopito tuntui todella kehnolta. Maantiellä en harmi kyllä tullut niitä koestaneeksi. Mutta muuten on tainneet hänellä asiansa ajaa, ei ole olleet ihan niin täyskuraa mitä sattui nuo omat olemaan. Mutta meinasi kyllä sekin että hommaa tulevaksi talveksi kunnolliset talvirenkaat, ei ole ihan niin paljon jännitystä sitten talviajossa :D
Kun tuon jokusen vuoden ajeli noilla renkailla golfilla, niin itse ainakin vannouduin että ei tule enää ikinä pinnoitettuja/kiina-talvirenkaita. Oli niin tympeätä ajaa talvella pitempiä matkoja, kun koko ajan auto hakee suuntaa mihin sattuu. Tuosta mielenrauhasta maksaa mielellään sen 100-200e/rengaskerta.
-
Ostin scorpioon uudet pinnotetut joskus vuonna yks ja kaks :) Hyvä kuva niistä jäi. Tosin vertailu pohjana oli loppuun poljetut ja kovat hankookit :D Merkkiä en vaan muista :(
Ekan ysin alla oli wanli winterchallengerit... Ei hyvät talvella ja kesälläkin menetteli kuivalla. Märkää ku tuli niin pitoa oli yhtä vähän ku talvella :D ja kuivalla asvaltilla kääntyessä sai jo renkaan ulvomaan :2funny:
Viime talvea varten ostin Nordmanit classicin alle ja hyvin pärjäs talven. :) ei enää kiinakuraa talveks :pomo:
-
Nokian Nordman 4:set taitaa saada melkeen saman hintaan kuin noita pinnoitettuja ni empä lähtisi kikkailemaan huvikseni.
-
ennemmin pinnatut nastat ku jotaan random kiina paskaa ::)
Samaa mieltä. Edellisessä autossa (MB Sprinter) oli pinnatut Masterit takana ja uudet Kumho nastapyörät edessä. Kumhojen pito oli melko surkea, kun taas noi Masterit oli ihan hintansa väärti. Tuskin olisi muuten tullut pinnattuja ostettua mutta noi kevytkuorma-auton renkaat on ihan tarpeeksi kalliita pinnattunakin :-\ . Henkilöautoissa olen käyttänyt talvirenkaina noita Nordman-merkkisiä Nokia-"kopioita". Niissä on hinta ja laatu kohdallaan ;)