Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: ranis - 17.03.2011, 13:47:49

Otsikko: EGR.n tulppaus V70 D5 -02
Kirjoitti: ranis - 17.03.2011, 13:47:49
Minulla on V70 vm-02 D5 aut. Olen ajatellut EGR:n tulppaamista, mutta tämän johdosta ilmeisesti syttyy häiriövalo. Osaako kukaan neuvoa sitä, miten häiriöilmoituksen saisi kuitattua pois mahdollisimman helposti ja edullisesti?
Otsikko: Vs: EGR.n tulppaus
Kirjoitti: (Miksu) - 17.03.2011, 21:30:04
Minulla on V70 vm-02 D5 aut. Olen ajatellut EGR:n tulppaamista, mutta tämän johdosta ilmeisesti syttyy häiriövalo. Osaako kukaan neuvoa sitä, miten häiriöilmoituksen saisi kuitattua pois mahdollisimman helposti ja edullisesti?

Ei saa edullisesti... tai no, mikä nyt on edullinen.. muutamalla kympillä ei saa, mutta firmat jotka virittävät autoja moottoriohjainlaitteen softaa muokkaamalla, pystyvät myös tuohon. Pelkkä valon kuittaus ei auta, vaan täytyy ohjelmistossa estää sen vikakoodin tallentuminen (tai ilmeisesti koko egr:n toiminta täytyy estää), pelkkä vikavalon nollaus tekee sen, että se valo on taas hetken pois syttyäkseen pian uudelleen.
Otsikko: Vs: EGR.n tulppaus
Kirjoitti: Catalust - 17.03.2011, 22:52:44
ja pelkällä tulppaamisella, saadaan turbon ja moottorin ohjaus vain sekaisin, jos ohjelmointi ei suoriteta...  :-\
Otsikko: Vs: EGR.n tulppaus
Kirjoitti: virkpe - 18.03.2011, 18:02:45
pari vuotta on ollut tulppattuna, ei mitään häiriö valoja ole syttynyt. eikä vikakoodeja kun olen Volvolla käyttänyt. kaveri katsoi myös läppärillä niin ei ollut mitään  ilmoitusta, ainoastaan silloin saatiin vika ilmoitus kun otimme kokeilu mielessä jonkin pistokkeen irti.
egr:n tulpauksen ansiosta liikkeelle lähtö on parempi ei sammu niin herkästi.
S60 D5 -02
Otsikko: Vs: EGR.n tulppaus V70 D5 -02
Kirjoitti: mikkis76 - 03.03.2012, 10:41:13
Mikä rööri tuossa muuten oiken tulpataan jos EGR:n tukkisi? Ja näin olisin ymmärtänyt ettei vanhemmissa (<---2005) D5 häiriövaloja syttyisi jos tulppaa, uudemmissa ilmeisesti sitten järjestelmä hoksaa tulppauksen ja valittaa asiasta. Mutta täytyykö vanhemmatkin uudelleenohjelmoida moottorinohjauksen sekaisin menon estämiseksi?

Tuota brittifoorumia olen lueskellut ja ilmeisesti aika vähänkin ajetuissa autoissa on sitä paskaa jo ollut kiitettävin määrin. Kesällä voisi katsoa paljonko omassa koneessa on kuraa sisällä.

http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=26187

http://forums.t5d5.org/topic/372-egrplenum-mixer-cleaning/  Jonkinasteista ohjeistusta

E: Linkkiä muokattu
Otsikko: Vs: EGR.n tulppaus V70 D5 -02
Kirjoitti: Jorma - 03.03.2012, 10:46:55
Mikä rööri tuossa muuten oiken tulpataan jos EGR:n tukkisi? Ja näin olisin ymmärtänyt ettei vanhemmissa (<---2005) D5 häiriövaloja syttyisi jos tulppaa, uudemmissa ilmeisesti sitten järjestelmä hoksaa tulppauksen ja valittaa asiasta. Mutta täytyykö vanhemmatkin uudelleenohjelmoida moottorinohjauksen sekaisin menon estämiseksi?

Tuota brittifoorumia olen lueskellut ja ilmeisesti aika vähänkin ajetuissa autoissa on sitä paskaa jo ollut kiitettävin määrin. Kesällä voisi katsoa paljonko omassa koneessa on kuraa sisällä.

http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=26187

http://www.motor-talk.de/forum/aktion/Attachment.html?attachmentId=678805    Jonkinmoinen ohje 185 d5 EGR putsaukseen

Tulppa tulee siihen "T-haaraan" missä kaksi turbon putkea on yhdistetty moottorin ja syylärin välissä. Eli laipataan moottorinsuunnasta tuleva haara. Omassa on tehty ja mitään ongelmia (vikavaloja tms.) ei ole ilmennyt. Lastutettu on.
Otsikko: Vs: EGR.n tulppaus V70 D5 -02
Kirjoitti: virkpe - 03.03.2012, 13:58:25
kaverin -03 tuli vikailmoitus.
Otsikko: Vs: EGR.n tulppaus V70 D5 -02
Kirjoitti: Vmaki - 05.03.2012, 15:33:05
Omaani -03 2.4d, ei virheilmoja. Miten tehty tähän kaverin autoon jossa virhe tuli? Voisin joskus ottaa kuvan omasta tulppauksesta kunhan saa aikaiseksi.
Otsikko: Vs: EGR.n tulppaus V70 D5 -02
Kirjoitti: (Miksu) - 05.03.2012, 16:52:55
Kun moottorinohjaus avaa egr:n, tarkkaillaan ilmamassamittarin antamaa arvoa sisäänimetystä ilmamassasta, jonka täytyy muuttua tietyn verran, kun vettiili avataan ja päinvastoin taas, kun venttiili suljetaan.
Jos tämä muutos ei toteudu, kuten ei toteudukkaan, kun egr on tulpattuna, niin syntyy vikakoodi ja syttyy vikavalo.
Jos tätä vikakoodin syntyä tai vikavalon syttymistä ei ole jälkikäteen softasta poistettu, niin se vikavalo syttyy, kun egr:n tulppaa.

Oon ymmärtänyt, että tuo vikavalon syttyminen olisi pääsääntöisesti estetty virisoftissa, vaikka ei erikseen olisi sellaista tilattu.
Otsikko: Vs: EGR.n tulppaus V70 D5 -02
Kirjoitti: virkpe - 05.03.2012, 18:32:05
Omaani -03 2.4d, ei virheilmoja. Miten tehty tähän kaverin autoon jossa virhe tuli? Voisin joskus ottaa kuvan omasta tulppauksesta kunhan saa aikaiseksi.
mielestäni tulppaus oli tehty samoin kuin omassani. autossani on peltilätkä laitettu koneen etupuolella olevan putken ja EGR:n väliin, kohta jossa EGR on kiinitetty kolmella pultilla.
Ei toimi <- linkin viides ja kuudes kuva mihin väliin pellin laitoin.
omani -02 ei ole lastutettu,  minkäänlaisia vikakoodeja EGR:n tulpauksesta ei ole tullut.
En tiedä on uudemmat ohjelmoitu eri tavoin minkä johdosta huomaa tulppauksen?

Edit: poistin linkin joka ei toimi
Otsikko: Vs: EGR.n tulppaus V70 D5 -02
Kirjoitti: mikkis76 - 10.03.2012, 09:02:54
Kun ootta tulpannu EGR, niin oletteko muuten vaihtaneet sitten noita polttoaineputkia kun on ollut imusarja puhdistettavana/irti, vai menneet samoilla putkilla? Vai oottako tuon pelkän mikserin ja sen letkut vaa jynssänny? Aika arvokkaat putket muistaakseni :P
Otsikko: Vs: EGR.n tulppaus V70 D5 -02
Kirjoitti: jari2407 - 10.03.2012, 09:12:28
Ite tulppasin egr:än siitä pakosarjalta...liekkö sitten oikein? Ja ei oo mitään vikakoodiloita laitellu 02 d5
Otsikko: Vs: EGR.n tulppaus V70 D5 -02
Kirjoitti: virkpe - 10.03.2012, 13:50:35
Kun ootta tulpannu EGR, niin oletteko muuten vaihtaneet sitten noita polttoaineputkia kun on ollut imusarja puhdistettavana/irti, vai menneet samoilla putkilla? Vai oottako tuon pelkän mikserin ja sen letkut vaa jynssänny? Aika arvokkaat putket muistaakseni :P
Kun vaihdoin moottorin laitoin siihen vanhat polttoaineputket. yhden jouduin vaihtamaan kun alkoi vuotamaan, tosin tilalle tuli käytetty.
Otsikko: Vs: EGR.n tulppaus V70 D5 -02
Kirjoitti: eetukka - 10.03.2012, 14:00:08
Itellä EGR tulpattu ja oiskohan kerran tai kaksi tullu vikakoodi reilummalla pakkasella EGR:stä ::) Kyllä edellisessä -99 mallissa palo vikavalo ton takia koko ajan. Nykynen V70N -00 on kuitenki samalla MSA15.8 ohjauksella. Tietysti hyvähän tuo on ettei vikavalo pala, mut ku pitäs kuitenki V:>
Otsikko: Vs: EGR.n tulppaus V70 D5 -02
Kirjoitti: mikkis76 - 10.03.2012, 17:26:56
Vähän OT ja turha viesti, mutta tänään otin ton mikserin irti mihinkä tulppaus ilmeisesti tulee ja mitämitä! Paskaa oli ainoastaan parin millin paksuinen kerros eikä edes joka kohdassa, 155tkm rullattuna. Sormilla kokeilin imusarjan puolelta niin pitkälle ku yltin eikä sieläkään kyllä mitään kuraa tuntunut. Kulutus tosin kiinnipulttaamisen jälkeen ainakin kiihdytyksessä näyttää nyt noin 40-60, kun ennen näytti vaivoin 25l. Akku oli tosin irti kun ton putsasin joten beats me näyttääkö vain omiaan. Tulpata vois koittaa sitte katsastuksen jälkeen.
Otsikko: Vs: EGR.n tulppaus V70 D5 -02
Kirjoitti: Jorma - 11.03.2012, 10:30:32
Vähän OT ja turha viesti, mutta tänään otin ton mikserin irti mihinkä tulppaus ilmeisesti tulee ja mitämitä! Paskaa oli ainoastaan parin millin paksuinen kerros eikä edes joka kohdassa, 155tkm rullattuna. Sormilla kokeilin imusarjan puolelta niin pitkälle ku yltin eikä sieläkään kyllä mitään kuraa tuntunut. Kulutus tosin kiinnipulttaamisen jälkeen ainakin kiihdytyksessä näyttää nyt noin 40-60, kun ennen näytti vaivoin 25l. Akku oli tosin irti kun ton putsasin joten beats me näyttääkö vain omiaan. Tulpata vois koittaa sitte katsastuksen jälkeen.

Heitän tähän, että ehkä sun EGR venttiili ei toimi eikä päästä *askaa läpi. Mitä sitä sitten tulppaamaan.  :)
Otsikko: Vs: EGR.n tulppaus V70 D5 -02
Kirjoitti: mikkis76 - 11.03.2012, 12:04:38
Heitän tähän, että ehkä sun EGR venttiili ei toimi eikä päästä *askaa läpi. Mitä sitä sitten tulppaamaan.  :)

Saattaa olla noin. Itsellä tuli mieleen että olisiko edellinen omistaja pommittanut autolla niin ettei kuraa ole kertynyt  :) Sellaista märkää kuraa tosin oli suurin osa moskasta (sillä kyllä sitä moskaa sielä nyt hitusen oli) joten voisikohan EGR olla jumittuneena puoliksi kiinni tai jotain? Oh well, pitää koittaa ottaa auki joskus uudestaan ja katsoa onko vieläkään mitään dramaattista.
Otsikko: Vs: EGR.n tulppaus V70 D5 -02
Kirjoitti: nahis - 14.03.2012, 13:28:46
Eilen tulppasin omastani egr:rän ja ei tarvinnu ajaa ku pari kilsaa niin ruutuun tuli:liikaa päästöjä,huolla moottori.
Auto on 04 v70 D5 ja siihen on laitettu medusa motorsportin lastu viime kesänä.
Asentaja sanoi että egr:rän toimintaa on rajoitettu mutta ei poistettu kokonaan.
Ei kai auta ku ottaa tulppa pois ja olla ku ei oliskaan..:(
Otsikko: Vs: EGR.n tulppaus V70 D5 -02
Kirjoitti: FormulaVee - 26.08.2012, 20:20:53
Putsasin tänään sen putkiyhteen siitä EGR-venttiilin vierestä. Putkessa oli todella paljon kuraa. Lähtöpuolen putken halkaisija oli n. 1 cm pienentynyt. Melkoisen öljyisen oloista töhnää.

Katsotaan auttoiko mitään. Auto -02 D5 ja kilometrejä 388 000. Homma vei noin 15 minuuttia.
Otsikko: Vs: EGR.n tulppaus V70 D5 -02
Kirjoitti: Bliz - 26.08.2012, 21:46:47
Kun tulppauksen ottaa veke niin ajotietokone varmaan lopettaa herjaamisen. Mutta miten käy katsastuksess OBD mittauksessa tuleeko kerrasta hylsy ja nollaukseen volvolle kun lätkän on ottanut poies ?
Otsikko: Vs: EGR.n tulppaus V70 D5 -02
Kirjoitti: temmi76 - 26.08.2012, 23:53:00
Ei kai sitä obd testiä tiisseliin tehä ???
Otsikko: Vs: EGR.n tulppaus V70 D5 -02
Kirjoitti: -PENA- - 27.08.2012, 09:58:12
Ei tehdä.  :)
Otsikko: Vs: EGR.n tulppaus V70 D5 -02
Kirjoitti: Bliz - 27.08.2012, 18:26:35
Hyvä hyvä. Enpäs oo ees tuota tiennyt ku ei oo jaksanu halliin mennä ihmettelemään.. Nyt vaan tuli mieleen kun on tuo viritys kiinni... ;D
Otsikko: Vs: EGR.n tulppaus V70 D5 -02
Kirjoitti: hapsu - 27.08.2012, 19:36:04
Oma 2002, 2.4d ei herjaa vioista mitään EGR tulpattuna. Oletteko muuten huomanneet, että egr tulpattuna lämpenee hitaammin ja mielestäni nostaa kulutusta? Tekeekö muilla samaa?
Otsikko: Vs: EGR.n tulppaus V70 D5 -02
Kirjoitti: FormulaVee - 28.08.2012, 18:38:25
Putsasin tänään sen putkiyhteen siitä EGR-venttiilin vierestä. Putkessa oli todella paljon kuraa. Lähtöpuolen putken halkaisija oli n. 1 cm pienentynyt. Melkoisen öljyisen oloista töhnää.

Katsotaan auttoiko mitään. Auto -02 D5 ja kilometrejä 388 000. Homma vei noin 15 minuuttia.
No niin. Kokemuksia puhdistuksesta. Kokeilin tuossa kiihdytyksiä ja selkeästi auton savutus on pienentynyt EGR-roskien poiston jälkeen. Koneen voimista ei perstuntumalla huomaa eroa. Mutta ei ainakaan huonompaan suuntaan mennyt.
Otsikko: Vs: EGR.n tulppaus V70 D5 -02
Kirjoitti: Bliz - 28.08.2012, 20:35:39
Oma 2002, 2.4d ei herjaa vioista mitään EGR tulpattuna. Oletteko muuten huomanneet, että egr tulpattuna lämpenee hitaammin ja mielestäni nostaa kulutusta? Tekeekö muilla samaa?

Itse huomasin kanssa tuon hitaamman lämpenemisen. Näillä keleillä jo huomaa hyvin ja talvella ero on varmasti tosi iso. Ja tuota kulutusta olen itsekkin miettinyt...vaihdoin samalla kerralla suuttimet ja tulppasin EGR:än niin jotenkin mulle tuli semmonen olo että kulutus myös nous ehkä 0.5l samalla ?

pitääkin ottaa se pois ja kattella kulutusta tarkemmin.
Otsikko: Vs: EGR.n tulppaus V70 D5 -02
Kirjoitti: hapsu - 28.08.2012, 23:08:49
Tuo puoli litraa vastaa myös omia kokemuksia. Omassa manuaalissa kulutus pyörii sekalaisessa ajossa 6.5-7 välissä. Ilman tulppausta menee välillä kuudenkin pintaan.
Otsikko: Vs: EGR.n tulppaus V70 D5 -02
Kirjoitti: remes - 29.08.2012, 17:53:23
Ainakin -04:ssa jää vikakoodi, ajotietokoneelle tosin ei tule mitään näkyviin.
Otsikko: Vs: EGR.n tulppaus V70 D5 -02
Kirjoitti: mkorkalo - 03.08.2013, 13:16:48
Mihin se kulutuksen nousu perustuu?

Kiinnostaa aihe, kannattaako tulpata vai ei?
Auto S60 2002 280tkm ja softalla ei ole vielä käyty.
Otsikko: Vs: EGR.n tulppaus V70 D5 -02
Kirjoitti: make73 - 03.08.2013, 17:12:58
Tulppasin omasta V70 D5 -02 tuon egr:n noin vuosi sitten kesällä, mitään vikavaloja ei ole syttynyt missään vaiheessa eikä auto oireillut muutenkaan mitään.
Talvella en huomannut mitään lämpenemisongelmia.
Tulppauksen tein hitsaamalla tuon ahtoputkien välisessä alumiinimutkassa olevan reiän umpeen ja hioin sileäksi sisäpuolelta.
Kulutuksesta sen verran että alkukesästä käytiin lapissa, kilometrejä tuli noin 2200 ja keskikulutus 5, 1 l/100km.
Ajonopeudet aina rajoitusten mukaan ja kulutus laskettu, ei ajotietokoneen näyttämä.
Autolla ajettu 320tkm, ei mitään lastuja eikä softamuutoksia...
Otsikko: Vs: EGR.n tulppaus V70 D5 -02
Kirjoitti: Vollemies - 03.08.2013, 21:06:37
Minulle ei 2001 D5 V70:ssa tullut mitään muuta "ongelmaa" kuin että vikakoodi "ECM-4406 EGR Valve Flow too low, Permanent fault" ilmestyy aina muistiin. Siis mitään ohjelmointia tai lastusta ei ole tehty. Häiriövaloja tai muitakaan ongelmia en ole havainnut. Kulutuksen mahdollisesta muutoksesta en vielä osaa sanoa parin viikon kokemuksella, ainakin muutokset ovat hyvin pieniä. Sen verran päälle 320 000 ajetussa tuo imupuoli vaikutti liikaantuneen, että kyllä tämä EGR:n eliminointi varmaan kreivin aikaan tuli. Mielestäni tehot olivat vielä ennen tulppaamista suurin piirtein tallella ja auto kulki hyvin niin ennen tulppaamista kuin sen jälkeenkin. Itse en osaa sanoa minkään mitenkään huonontuneen tai parantuneen. Puhdistin imuputket mutta imusarjaa olen yrittänyt vain liuotella.
Otsikko: Vs: EGR.n tulppaus V70 D5 -02
Kirjoitti: Jorma - 04.08.2013, 16:25:25
Mihin se kulutuksen nousu perustuu?

Kiinnostaa aihe, kannattaako tulpata vai ei?
Auto S60 2002 280tkm ja softalla ei ole vielä käyty.

Minäkin vähän ihmettelen, miksi kulutuksen pitäisi nousta. Itse en aikoinaan huomannut mitään ja kesäisin sekalaisessa ajossa tankatessa kulutus lähellä 5.5 ja talvella n. 6.2. Talvella ardicin käyttöä pakkasella päivittäin ja se näkyy tuossa kulutuksessa.
Otsikko: Vs: EGR.n tulppaus V70 D5 -02
Kirjoitti: mkorkalo - 04.08.2013, 19:18:59
Onko moottorilämmöt nousseet normaalisti kovillakin pakkasilla?
Pitäsköhän se EGR sitte laittaa umpeen ja putsata kanavat ennen softalle menoa.
Otsikko: Vs: EGR.n tulppaus V70 D5 -02
Kirjoitti: virkpe - 04.08.2013, 20:12:36
Kovilla pakkasilla ainoastaan Ardicin avulla saa lämmöt normaaliksi.
Eikös EGR avaudu ainoastaan tyhjäkäynnillä, joten ei pitäisi vaikuttaa polttoaineen kulutukseen?

Omassani oli tulpattuna ja liikkeelle lähtö oli huomattavasti helpompaa.
Muutaman kerran teki, liikkeelle lähtiessäni jos oli liian pienet kierrokset niin sammui vaikka ehdin painaa kytkimen uudelleen pohjaan, tämä ongelma poistui tulppauksen myötä.
Otsikko: Vs: EGR.n tulppaus V70 D5 -02
Kirjoitti: mkorkalo - 04.08.2013, 20:53:50
Kovilla pakkasilla ainoastaan Ardicin avulla saa lämmöt normaaliksi.
Jep, näin se on mullakin vaikka EGR on käytössä (oletettavasti ainakin, en ole tarkistanut). Paitsi jos vetää kärryä tai ajaa vähän sporttisemmalla ajotyylillä, niin lämmötkin jaksaa nousta.
Otsikko: Vs: EGR.n tulppaus V70 D5 -02
Kirjoitti: volvotdi - 04.08.2013, 22:35:22

Eikös EGR avaudu ainoastaan tyhjäkäynnillä, joten ei pitäisi vaikuttaa polttoaineen kulutukseen?


Väärin, EGR on auki aina kunnes painetaan kaasu pohjaan! Eli on vaikutusta polttoaineen kulutukseen osakaasulla. Kulutus pienenee hieman kun EGR eliminoidaan.
Otsikko: Vs: EGR.n tulppaus V70 D5 -02
Kirjoitti: Bliz - 06.08.2013, 22:05:35
Tuosta lämpeemisestä vielä. ehkä sitä eroa ei huomaa niin hyvin jos on ardic automaattisella käynnistyksellä. Itsellä on erillinen lämmitin mikä käynnistyy vain omasta tahdosta ja sen kanssa kyllä huomaa hyvin tuon lämpeämisen pakkasilla. Duunimatkalla maantietä 20km kone ei saa termarilämmöstä kiinni enään -10c pakkasella jos EGR on tulpattu. Jos taas EGR pelissä normaalisti termarilämpö saavutetaan helposti ilman lisälämmitintä.

Eli kyllä sillä joku merkitys on tohon lämpeemiseen..eli jos volvo tuntuu kylmältä ja ei oo lisälämmitintä en kyllä tota EGR:än tulppausta suosittele tai sitten mulla on vaan joku kummallinen yksilö missä tuo vaikuttaa noin paljon.
Otsikko: Vs: EGR.n tulppaus V70 D5 -02
Kirjoitti: Vollemies - 06.08.2013, 22:50:24
Eli kyllä sillä joku merkitys on tohon lämpeemiseen..eli jos volvo tuntuu kylmältä ja ei oo lisälämmitintä en kyllä tota EGR:än tulppausta suosittele tai sitten mulla on vaan joku kummallinen yksilö missä tuo vaikuttaa noin paljon.

Noin periaatteellisesti EGR:n kautta kulkee osa pakokaasuista ja ne jäähdytetään siinä EGR:n jäähdyttimessä, joka siis lämmittää moottoria. Tuo EGR:n virtaus vain lienee melko pieni kokonaisvirtaamaan nähden.

Nyt en sitten osaa ihan varmaksi sanoa, saako moottori enemmän ilmaa, kun EGR on tulpattuna. Jos systeemi on niin viisas että ilmaa päästetään ilmamassamittarin kautta vain haluttu määrä ahdinta säätämällä, savutukseen tai tehoon ei ole mitään vaikutusta. Arvelisin kuitenkin että kun pakokaasuja ei tule, moottori saa vedettyä enemmän ilmaa ja siis happea sisäänsä, pakoputkesta tulee enemmän pakokaasuja ulos ja happitaso olisi tällöin myös korkeampi. Tällöin savutuksen pitäisi myös entisestään pienentyä EGR ollessa pois pelistä. Suurempi happipitoisuus edesauttaa ja nopeuttaa palamista, mikä voi sitten olla moottorin toiminnalle joko eduksi tai haitaksi, sillä tehdasasetuksissa tietty on oletus, että siellä olisi niitä pakokaasuja ilmaa laimentamassa ja ruiskutusennakot sen mukaiset. Tehot ei varmaan suuresti muutu, sillä polttoainetta ei vissiin määräänsä enempää annetta. Ärhäkämpi palaminen lisää typen oksidien muodostumista moottorissa. Teoriassa voisi kuvitella käyvän myös vähän äänekkäämmin ja aavistuksen verran paremmalla hyötysuhteella.

Sen EGR:n jäähdyttimen kun putkittaisi niin että sen kautta menisi pakokaasut suoraan pakoputkeen tai jos tekisi pienen pakokaasu lämmönvaihtimen, jonka läpi pakokaasut menisivät kokonaan (esim. kaksoisvaipallista pakoputkea metrin pätkä) niin jo tulisi lämpöä koneeseen.

Nämä ovat vain pohdintoja tieteelliseltä kannalta, kun en tiedä kuinka moottori ohjaus todellisuudessa toimii. Periaatteellisesti pakokaasujen kierrätys ei dieselmoottorin toimintaa kyllä voi parantaa.

Eikös pakkasella voi keulaa hiukan peittää ;)
Otsikko: Vs: EGR.n tulppaus V70 D5 -02
Kirjoitti: Grimmy - 07.08.2013, 00:45:11
Niin, moottorinohjaus huomaa tuon egr:n tulppaamisen juuri sillä, että kun egr on auki niin imetyn ilman määrän pitäisi pienentyä. Jos se ei sitä tee niin tulee vikakoodi. Ruiskutus säätyy toki imetyn ilman mukaan jos maf on kunnossa.
Otsikko: Vs: EGR.n tulppaus V70 D5 -02
Kirjoitti: Mustalaatikko - 09.08.2013, 15:14:59
mistä sen muuten helposti saisi selville onko tuonikäisen D5:n EGR tulpattu vai ei?
Otsikko: Vs: EGR.n tulppaus V70 D5 -02
Kirjoitti: Julma-Henri - 09.08.2013, 15:20:18
mistä sen muuten helposti saisi selville onko tuonikäisen D5:n EGR tulpattu vai ei?

Ottamalla sen alumiinikäyrän pois ja katsomalla. Paitsi jos on pelkästään ohjelmalla poistettu niin sitten ei varmaan mitenkään..?
Mulla on poistettu softalla ja varmistettu mekaanisesti peltilätkällä.
Otsikko: Vs: EGR.n tulppaus V70 D5 -02
Kirjoitti: (Miksu) - 09.08.2013, 20:00:04
Mulla on 2005:sta poistettu egr peltilätkällä ja varmistus siitä peltilätkästä lukee kokoajan mittaristossa :D  (Herjaa liikaa päästöjä :) )
Otsikko: Vs: EGR.n tulppaus V70 D5 -02
Kirjoitti: paku97 - 09.08.2013, 23:08:15
Mulla on 2005:sta poistettu egr peltilätkällä ja varmistus siitä peltilätkästä lukee kokoajan mittaristossa :D  (Herjaa liikaa päästöjä :) )
Sori OT, mitä Teillä maksaa vikakoodin luku, ja käykö odottaessa, ilman ajanvarausta. ps. vaikka yv:nä, jos ei tänne voi vastata, moi
Otsikko: Vs: EGR.n tulppaus V70 D5 -02
Kirjoitti: Jorma - 10.08.2013, 06:05:52
Tuosta lämpeemisestä vielä. ehkä sitä eroa ei huomaa niin hyvin jos on ardic automaattisella käynnistyksellä. Itsellä on erillinen lämmitin mikä käynnistyy vain omasta tahdosta ja sen kanssa kyllä huomaa hyvin tuon lämpeämisen pakkasilla. Duunimatkalla maantietä 20km kone ei saa termarilämmöstä kiinni enään -10c pakkasella jos EGR on tulpattu. Jos taas EGR pelissä normaalisti termarilämpö saavutetaan helposti ilman lisälämmitintä.

Eli kyllä sillä joku merkitys on tohon lämpeemiseen..eli jos volvo tuntuu kylmältä ja ei oo lisälämmitintä en kyllä tota EGR:än tulppausta suosittele tai sitten mulla on vaan joku kummallinen yksilö missä tuo vaikuttaa noin paljon.

Minulla oli aikanaan automaattikäynnnistys, eikä Ardic ollut tulpattu, eikä ollut lastua jne. siis ihan vakio. Ardic meni kerran talvella vikatilaan eikä lämmöt noussut kuin 1/4 kun pakkasta oli reilut -20C. Olisin sitä mieltä, että kone pysyy pidempään kunnossa kun EGR on tulpattuna ja Ardic ei tarvitse rassausta kun ottaa automaattikäynnistyksen pois. Normaalisti lämmitän koneen etukäteen Ardicilla ja ajastimella jos on pakkasta -10 C tai enemmän. Polttoaineen kulutus on paljon vähäisempää jos koneen saa nopeasti lämpöiseksi eli lämmitän koneen Ardicilla aina pakkasella. Kun kone on lämmin, lämmöt pysyy ilman Ardic jos pakkasta on max -15- 18 C. Sitä kylmemmässä lämmöt ei pysy puolessa väliä mittaria. Kun Ardic oli vielä automaatilla, se kävi koko ajan kun pakkasta oli yli -20C.
Otsikko: Vs: EGR.n tulppaus V70 D5 -02
Kirjoitti: Vollemies - 10.08.2013, 08:46:52
Kun Ardic oli vielä automaatilla, se kävi koko ajan kun pakkasta oli yli -20C.

Mistä tuo näki että kävi ? Itse kokeilin viime talvena laittaa puhalluksen täysille ja kuinka ollakaan noin neulanpaksuuden lämpömittari tuli alaspäin. En tiedä kävikö lämmitin silloin vai ei mutta sitten  normaalipuhallusmäärällä lämpö nousi takaisin parissa minuutissa. Keula oli auki enkä edes muista varmasti paljonko pakkasta oli mutta muistelisin että jotain kymmenkunta asetetta. Aika tehokas tuo Vollen lämpäri kuitenkin on ja kovallakaan pakkasella sitä ei tarvitse lähellekään täysillä pitää.
Otsikko: Vs: EGR.n tulppaus V70 D5 -02
Kirjoitti: mulugren - 10.08.2013, 21:39:21
Minäkin vähän ihmettelen, miksi kulutuksen pitäisi nousta. Itse en aikoinaan huomannut mitään ja kesäisin sekalaisessa ajossa tankatessa kulutus lähellä 5.5 ja talvella n. 6.2. Talvella ardicin käyttöä pakkasella päivittäin ja se näkyy tuossa kulutuksessa.

vähän ot mutta suuresti taas kerran hämmästelen näitä kulutuksia. minulla ei mene 100Km/h myötätuulessakaan noille tasoille. tietokone joskus näyttänyt 5.9 mutta sehän näyttää vähintää litra liian vähän. minen ymmärrä miten samat vehkeet voi tasaisessa maantieajossa kuluttaa niin erilailla.
Otsikko: Vs: EGR.n tulppaus V70 D5 -02
Kirjoitti: Vollemies - 10.08.2013, 21:56:20
vähän ot mutta suuresti taas kerran hämmästelen näitä kulutuksia. minulla ei mene 100Km/h myötätuulessakaan noille tasoille. tietokone joskus näyttänyt 5.9 mutta sehän näyttää vähintää litra liian vähän. minen ymmärrä miten samat vehkeet voi tasaisessa maantieajossa kuluttaa niin erilailla.

Itselläni todellinen keskikulutus alle 6 l/100 km vaikka siihen sisältyy huomattavasti kärryn vetoa. Ei Jorman lukemissa mitään ihmeellistä. Enpä usko autosta syyn löytyvän. Voisiko suraavista joitakin syitä tärpätä?

-Ajatko paljon moottoritietä? 130 vauhdissa palaa varmaan 7-8 l
-Sisältyykö paljon ajoa kaupungissa, jossa tulee kiihdytyksiä ja jarrutuksia, ehkä odotusta liikennevaloissakin?
-Ajatko autolla paljon lyhyitä matkoja, eli monta ajoa päivässä niin että jäähtyy välillä?
-Ilmastointi päällä aina vaikka ei tarvita?
-Onko paljon "vaimon odotusta" ja auton jäähdytystä/lämmitystä. Volvokin syö 0,7 l/h vaikka ei liiku.
-Kaasujalkakin voi olla raskas, kenties. 1800 kg vaatii ainetta kiihtyäkseen.
-Mitähän koukussa on kiinni? Paras paikka koukulle on tallissa ellei sitä tarvita.

Ja mitähän se keskinopeus mahtaa näytää ? Jos se jää kovin alas niin selitää yksin syyn.
Otsikko: Vs: EGR.n tulppaus V70 D5 -02
Kirjoitti: mulugren - 10.08.2013, 22:27:24
Itselläni todellinen keskikulutus alle 6 l/100 km vaikka siihen sisältyy huomattavasti kärryn vetoa. Ei Jorman lukemissa mitään ihmeellistä. Enpä usko autosta syyn löytyvän. Voisiko suraavista joitakin syitä tärpätä?

-Ajatko paljon moottoritietä? 130 vauhdissa palaa varmaan 7-8 l
-Sisältyykö paljon ajoa kaupungissa, jossa tulee kiihdytyksiä ja jarrutuksia, ehkä odotusta liikennevaloissakin?
-Ajatko autolla paljon lyhyitä matkoja, eli monta ajoa päivässä niin että jäähtyy välillä?
-Ilmastointi päällä aina vaikka ei tarvita?
-Onko paljon "vaimon odotusta" ja auton jäähdytystä/lämmitystä. Volvokin syö 0,7 l/h vaikka ei liiku.
-Kaasujalkakin voi olla raskas, kenties. 1800 kg vaatii ainetta kiihtyäkseen.
-Mitähän koukussa on kiinni? Paras paikka koukulle on tallissa ellei sitä tarvita.

Nuo ovat seikkoja jotka tottakai nostavat kulutuksen hyvin korkeaksi. Jos nuo kaikki ruksaa niin 10L ei riitä minulla ainakaan. Valmistajakinhan ilmoittaa kaupunkikulutukseksi d5 tomaatille 10.9L. Maantielle ilmoittivat 6.X (en muista tarkasti). Tässä valossa ihmettelen vain esim. tota 5.5L sekalaisen ajon kulutusta.  Nuohan on niiden uusien edrive mitänenytolikaan lukemia;-) Nehän on vissiin 4.9 tai jotain valmistajan ilmoittamana. ja viimeistään näiden edrive mallien kanssa volvollakin on ollut kova paine kikkailla ilmoitettujen kulutuksien ja päästölukemien kanssa.

Hemmetin mukava ja hyväkulkuinen auto. Kenties mukavin mitä mulla koskaan ollut. Mutta kulutuksen suhteen ylivoimaisesti suuriruokaisin. ero vag dsg tdi:hin on ainakin minun käytössä dramaattinen

Otsikko: Vs: EGR.n tulppaus V70 D5 -02
Kirjoitti: Jorma - 11.08.2013, 11:56:04
Sen verran voin arvailla tähän, että minun autohan on vm 2002, ei hiukkasloukkua ja lastutettu, kulkee ihan pintakaasullakin tosi reippaasti, max vääntö (>500Nm Valkeakoskella meetissä mitattuna) on 1800rpm. Vähän uudemmissa kulutus kuulemma pomppaa reilulla litralla. Minun sekalainen ajo ei sisällä normaalisti motarilla ajoa lainkaan. Asuin landella, kävin töissä Kehä I sisäpuolella (Pitskussa). Nyt asun "vähän" idempänä.
edit: niin se tietokone, jos nollaa keskikulutuksen niin tasaisella 80km/h ajolla keskikulutus näyttää alle 4 L/100km, kuukauden ajon jälkeen keskikulutus tasaantuu tietokoneen mukaan yleensä 4.4L/100km eli reilun litran näyttää alakanttiin.

http://www.youtube.com/watch?v=FFqk1v914A0
Otsikko: Vs: EGR.n tulppaus V70 D5 -02
Kirjoitti: Vollemies - 11.08.2013, 20:38:45
Hemmetin mukava ja hyväkulkuinen auto. Kenties mukavin mitä mulla koskaan ollut. Mutta kulutuksen suhteen ylivoimaisesti suuriruokaisin. ero vag dsg tdi:hin on ainakin minun käytössä dramaattinen

Automaatti tietty syö enemmän...... ja varsinkin kaupunkiajossa ero varmaan vielä korostuu. Tosin siellähän siitä on hyötyäkin. Tietääkseni kaikilla pienimmilläkin dieseleillä keskikulutus tuppaa olemaan viidessä litrassa, vaikka parhailla taitaa 4 litralla päästäkin suoralla tiellä. Niistä on koon ja painon puolesta melko paljon matkaan V70:een. Onhan noi DSG:t ja Multitronicit varmaan ihan namuja vehkeitä toimiessaaan mutta kyllä minulla ainakin jokin viides vaisto vielä neuvoo olla sekaantumatta niihin. Itse olen sen verran tuota polttoainetaloutta vuosien mittaan kohentanut, ettei menoveden hinta ole noussut yli kahteenkymmeneen vuoteen.

Tuota ajotietokoneen ylioptimistista kulutusta olen ihmetellyt itsekseni. Nätisti ajellessa tietokoneen näyttämä kulutus pyörii jossakin 2-4 l/100km välillä. Moottoritiellä se taas nousee ihan sinne minne pitääkin, eli lukemat pyörivät jossakin 6-8 l/100 km. Ehkä se virhe on ihan sisäänrakennettu ominaisuus tai sitten vanhoista suuttimista menee soppaa jotenkin kuviteltua helpommin läpi. Tarkemmin oikeamman tuloksen voisi päätellä vaikka horoskoopista.
Otsikko: Vs: EGR.n tulppaus V70 D5 -02
Kirjoitti: Bliz - 11.08.2013, 22:45:37
Edelliset suuttimet ku oli loppu ja vuos sisään koneeseen niin tietokone näytti pieniä lukuja. En keksi muutakaan syytä miks nyt tietokone näyttää jo paljon realistisempia lukuja kun on vähemmän ajetut vaihtosuuttimet kiinni.
Otsikko: Vs: EGR.n tulppaus V70 D5 -02
Kirjoitti: thonii - 03.12.2013, 09:11:43
Vaikuttaako siis tämä Ilmoitus liikaa päästöjä vaatii huollon katsastuksessa mitenkään? itselläni on s60 d5-04
Otsikko: Vs: EGR.n tulppaus V70 D5 -02
Kirjoitti: Julma-Henri - 03.12.2013, 09:25:04
Vaikuttaako siis tämä Ilmoitus liikaa päästöjä vaatii huollon katsastuksessa mitenkään? itselläni on s60 d5-04

Taitaapi tulla hylky jos tuommosta lukee.
Otsikko: Vs: Vs: EGR.n tulppaus V70 D5 -02
Kirjoitti: Topelius - 03.12.2013, 09:37:02
Taitaapi tulla hylky jos tuommosta lukee.

Näinhän se on.  Tulppaus irti katsastuksen ajaksi,  niin menee läpi, tai optimointi autolle niin poistuu egr huolet kokonaan.

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk

Otsikko: Vs: EGR.n tulppaus V70 D5 -02
Kirjoitti: make30 - 03.12.2013, 18:51:49
mitenkähän kävis jos siihen egr tulppa lätkään jättäs 4-5mm reijän. tojossa toimii
Otsikko: Vs: EGR.n tulppaus V70 D5 -02
Kirjoitti: Maikki_S - 03.12.2013, 19:04:59
Kannattaa kokeilla ilman tuota 4-5 mm reikää ensin.
Omassa 2005 V70 D5 ei tule vikailmoitusta täysin umpinaisella levyllä.
Otsikko: Vs: EGR.n tulppaus V70 D5 -02
Kirjoitti: Catalust - 09.12.2013, 23:37:10
Ohjelmaa kehiin, ja unohtakaa nämä tulppaus modit, ei tuu toimii!
Otsikko: Vs: Vs: EGR.n tulppaus V70 D5 -02
Kirjoitti: Topelius - 10.12.2013, 09:30:44
Ohjelmaa kehiin, ja unohtakaa nämä tulppaus modit, ei tuu toimii!

Juurikin näin :-)

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk

Otsikko: Vs: EGR.n tulppaus V70 D5 -02
Kirjoitti: sikalintta - 04.05.2014, 21:10:22
laitoin tulpan EGR:n, mikään ei sinänsä oireillut mitenkään, mutta lähinnä ei tunnu hyvältä puskea tuota möhnää moottoriin takaisin.

Ajotietokone herjailee välillä liikaa päästöjä nyt kun on tulpattu, itseä ei haittaa mutta katsastukseen tuo pitää ottaa pois, ei oo onneksi iso homma. Ei tuosta vissiin muuten haittaa ole muutakun tuo välillä ilmestyvä virheilmo?

Otsikko: Vs: EGR.n tulppaus V70 D5 -02
Kirjoitti: Lapari - 04.05.2014, 22:03:29
Ei oikeastaan liity otsikon autoon, mutta voi saada jotakin suuruusluokkaa.

Työkaverin fordissa umpitulppa aiheutti vikakoodin. Hän osti tulpan, missä 10mm reikä juuri tuon koodin välttämiseksi, mutta tukkii kuitenkin suurimman osan kanavasta. Ei toiminut, tuli edelleen koodi.

Työkaveri porasi reiän muistaakseni 12mm:iin ja tällöin ei enää tullut koodia.
Otsikko: Vs: EGR.n tulppaus V70 D5 -02
Kirjoitti: Vollemies - 04.05.2014, 22:46:15
Voiko muuten mitenkään itse nähdä, onko joku edellinen omistaja käyttänyt autoa jossakin viriohjelmoinnissa? Minulla siis mitään vikavaloa ei syttynyt kun EGR:n tukin mutta vikakoodi siitä aina heti muistiin ilmestyy.
Otsikko: Vs: EGR.n tulppaus V70 D5 -02
Kirjoitti: 1200S - 24.07.2014, 17:01:04
Vaikuttaako siis tämä Ilmoitus liikaa päästöjä vaatii huollon katsastuksessa mitenkään? itselläni on s60 d5-04

Ei sanonut mulle mitään ko ilmosta. Leima tuli.
On vaan häiriö koska ei moottorinvikavalo pala?
Otsikko: Vs: EGR.n tulppaus V70 D5 -02
Kirjoitti: Häkämies - 07.09.2014, 20:15:01
Vietetty hiukan laatuaikaa Volvon kanssa....Aiheena EGR:n tulppaus ja yhdyskappaleen ja kumikäyrän puhdistus.

Reippaasti oli rapaa sisällä, märkää, mustaa ja öljystä. Paksuimmillaan noin 5 mm kerros ja puukolla piti puhdistus aloittaa. Aika turhaa vain, kun se imusarjan pää jäi täyteen möhnää. Ellen vallan väärin nähnyt, tuota mustaa tahnaa on saattanut tihkua hiukan imusarjan saumasta.

2004 S80 2.4D:ssa tulee ilmoitus "Liikaa päästöjä, huolla moottori". Sen saa kuitattua pois viiksen päästä mutta vaikuttaa kuin aikoisi leipoa sen aina uudelleen siihen infoikkunaan. Mitään punaista valoa ei sentään pala.

Coolerilta tulevan kumitorven klemmari unonohtui kiristää ja ensimmäisellä lenkillä liitos oli puklahtanut kokonaan auki. Kun paineet karkasi, karkasi myös suurin osa hummista ja kone kävi karkeasti kuin kahvimylly. Yllättävän vetämätön peli ilman ahtoja.

Tuo herja ei sitten katsastuskonttorilla keskimäärin taida aiheuttaa hämminkiä, jos oikein ymmärsin ?
Otsikko: Vs: EGR.n tulppaus V70 D5 -02
Kirjoitti: 740TD - 06.05.2017, 23:13:02
Tarviiko muuta tulpata kuin siitä t haarasta egr:n ja imuputken välistä? Esim mitään letkuja
Otsikko: Vs: EGR.n tulppaus V70 D5 -02
Kirjoitti: Julma-Henri - 06.05.2017, 23:43:47
Ei ole muita letkuja. Mutta mahdollisesti vaatii ohjelmoinnin..
Otsikko: Vs: EGR.n tulppaus V70 D5 -02
Kirjoitti: 740TD - 07.05.2017, 09:05:11
Vissin voi vikavalo siitä tulla? Vaikuttaako se mihinkään jos tulee?
Otsikko: Vs: EGR.n tulppaus V70 D5 -02
Kirjoitti: Julma-Henri - 07.05.2017, 09:59:17
No ainaki katsastuksessa tulee hylky. En tiiä tuleeko tehon alennusta.
Otsikko: Vs: EGR.n tulppaus V70 D5 -02
Kirjoitti: sikalintta - 07.05.2017, 10:43:16
saattaa välillä sytytellä herjaa päästöistä ajotietokoneelle, ei vaikuta tehoihin. ja katsastukseen tosiaan lätkä pois
Otsikko: Vs: EGR.n tulppaus V70 D5 -02
Kirjoitti: Julma-Henri - 07.05.2017, 12:02:31
Henk.koht suosittelen ohjelmointia. Ei sytyttele vikavaloa ja samalla lisää tehoa peliin.
Otsikko: Vs: EGR.n tulppaus V70 D5 -02
Kirjoitti: 1200S - 03.10.2017, 18:19:44
No ainaki katsastuksessa tulee hylky. En tiiä tuleeko tehon alennusta.

Ei tule hylkyä, on vain ilmoitus, moottorinvikavalo ei pala.  :D
Otsikko: Vs: EGR.n tulppaus V70 D5 -02
Kirjoitti: Tepi68 - 29.06.2020, 10:56:01
Henk.koht suosittelen ohjelmointia. Ei sytyttele vikavaloa ja samalla lisää tehoa peliin.

Saisiko yvllä egr pois-ohjelmoijien tietoja?
Otsikko: Vs: EGR.n tulppaus V70 D5 -02
Kirjoitti: volvotdi - 29.06.2020, 12:36:08
Saisiko yvllä egr pois-ohjelmoijien tietoja?

Ihan julkista tietoa:
www.lisaatehoa.fi/reseller