Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: harald - 03.08.2013, 13:46:10
-
Hei vaan kaikille
olen uusi tällä foorumilla
tuli ostettua em Volvo ja nyt minulle on hieman epäselvää,että onko tuossa mallissa lohkon vesitilassa
lämmitin vai onko se säteilylämmitin?
pientä historiaa:
meikäläisellä on ollut 3 Volvoa:
1975-77 Amazon B 18A vm 1964
77-79. 142 B 18D vuosimallia en muista mutta siinä oli 2 SU kaasutinta,,,oli upeat imuäänet :-)
79-82. B20 A vuosimallia en muista.
-
Säteilijä siellä on , näissä koneissa kun ei ole vesiroppuja.
Voi toki olla letkulämmitinkin.
-
kiitos vastauksesta :-)
tuossa näyttää olevan volvon alkuperåinen uutena asennettu lämmitin,tiedä sitten kumpi se on.
,,,varmaankin meikäläiseltä tulee vielä monta kysymystä tästä kärrystä :-)
-
kiitos vastauksesta :-)
tuossa näyttää olevan volvon alkuperåinen uutena asennettu lämmitin,tiedä sitten kumpi se on.
,,,varmaankin meikäläiseltä tulee vielä monta kysymystä tästä kärrystä :-)
Voisin kyllä veikata että siellä on se säteilylämmitin :)
-
Laita Calixin letkulämmitin niin ei tule paha mieli käynnistäessä. Jos haluaa hifistellä niin siihen vielä se Calixin samaan johtoon tuleva akkulaturi niin pysyy akkukin hyväsä iskussa ja rasittaa Volvon akkulaturia vähemmän.
Itellä Calixin letkulämppäri, Calixin laturi, Ardic, sisätilanpistoke + Defa sisätilalämppäri, ja joku säteilylämmitin joista viimeisin on kytketty irti koska sillä ei tee mitään.
Ardic on hyvä, mutta sitä on kallis huoltaa. Calixin letkulämppäriin vaihtovastus puoli-ilmainen Ardic-huoltoihin verrattuna, joten käytän Ardiccia vain kun tarvii.
-
Ardic on hyvä, mutta sitä on kallis huoltaa. Calixin letkulämppäriin vaihtovastus puoli-ilmainen Ardic-huoltoihin verrattuna, joten käytän Ardiccia vain kun tarvii.
Itselläni ei vielä onneksi kokemusta Ardicin huollontarpeista tai hinnoista mutta sähkölämmitin on mielestäni paljon parempi, koska sillä saa auton lämmittettyä kellon ohjaamana ja toisaalta myös pidettyä lähtövalmiina, jos ei tiedä koska pitää lähteä. Ardic on hyvä silloin kun ei ole virtaa saatavilla tai jos pitää lähteä yllättäen, sillä se lämmittää moottorin käynnistyskuntoon 15 minuutissa. Jos sähköä on saatavilla, en oikeastaan äkkiä keksi mihin sitä Ardicia tarvitaan. Kertovat tosin, että pakkasella ei riittäisi lämpöä sisälle mutta aika kova pitänee pakkasen olla.... Ja jos se lähteminen on todella tärkeää, niin taitaa sähköt olla harvemmin poikki kuin mitä Ardicit vikatilassa eli töpseliin. Jos hommaa kaken Ardiccin niin se parantaa sen käyttökelpoisuutta.
-
Itselläni ei vielä onneksi kokemusta Ardicin huollontarpeista tai hinnoista mutta sähkölämmitin on mielestäni paljon parempi, koska sillä saa auton lämmittettyä kellon ohjaamana ja toisaalta myös pidettyä lähtövalmiina, jos ei tiedä koska pitää lähteä. Ardic on hyvä silloin kun ei ole virtaa saatavilla tai jos pitää lähteä yllättäen, sillä se lämmittää moottorin käynnistyskuntoon 15 minuutissa. Jos sähköä on saatavilla, en oikeastaan äkkiä keksi mihin sitä Ardicia tarvitaan. Kertovat tosin, että pakkasella ei riittäisi lämpöä sisälle mutta aika kova pitänee pakkasen olla.... Ja jos se lähteminen on todella tärkeää, niin taitaa sähköt olla harvemmin poikki kuin mitä Ardicit vikatilassa eli töpseliin. Jos hommaa kaken Ardiccin niin se parantaa sen käyttökelpoisuutta.
Onhan ardicissakin ajastus. Mutta joo samaa mieltä, sähköä mielummin.
Sähkössä on tosin se haittapuoli että jos käyttää isoa sisätilalämppäriä niin se puhaltaa turhaan tunnin-pari sisälle 2000W teholla. Eli pitäs olla sillekin oma ajastus vielä.
Saiskohan Remucilla (http://www.embelin.fi/index.php?page=remuc_eng) tehtyä lohkon, Ardicin ja sisätilalämppärin ohjauksen erikseen jollain lisäviritelmällä, siinä tais olla vain kaks outputtia. Silleen ois aika bueno.
P.S. Se ardicin automaattikäynnistys kannattaa käydä ottamassa pois softalla. Se on perseestä! Maksaa pari kymppiä merkkiliikkeessä, jos jotain muuta tarvetta laittaa töpseli kiinni.
-
Maksaa pari kymppiä merkkiliikkeessä, jos jotain muuta tarvetta laittaa töpseli kiinni.
Suosittelen samaa. Tosin minulta kynivät 50 €. Harmittaa, kun samalla ei tullut pyydettyä takalasinpyyhkimen automaattikäynnistystä pois.