Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Madbull - 18.03.2011, 20:41:47
-
Kertokaapa onko jotain vialla kun volvo 940 b200f kokoonpanon tyhjäkäynti vaeltaa hieman. Autolla ajettu 328tkm.
Kierrosmittarin viisarista katsottuna vaeltamista ei ole kuin max viisarin leveys. Tämä ei ole ongelma vaan tyhjäkäynnillä tuntuva nykäys tai tärähdys. Ensimmäinen volvo itselläni, niin paha sanoa onko normaalia vai ei. Tuntuu vähän samalta kuin välillä jäisi pytty syttymättä.
Olen vaihtanut tulpat, ilmansuodattimen ja sytkäkiven. Ilmamassamittarin putsasin ja sanoin tyhjäkäyntimoottorin. Pari haperoa letkuakin vaihdoin. Jossain saattaa olla vielä vuoto tai joku muu vika.
Heittäkää jotain ehdotuksia mistä lähtisin "vikaa" etsimään vai unohdanko koko jutun ja kovaa ajoa? Aikaisemmin oli sellainen vika että saattoi tyhjäkäynniltä sammua. Mittaristossa on myös joku kosketusvika kun varoitusvalot eivät joka startissa pala.
-
Veikkaan virtalukonpohjassa vikaa jos kerran aina ei syty valot.
Kokeile avainta renkkaamalla saatko valot syttymään.
Jos ei vaikuta niin sitten se vika on mittaristossa.
Onko tulpan johdot kunnossa, liittyen tuohon pätkimiseen ?
-
Tulpanjohdot on kuittien mukaan vaihdettu juuri. Puolan johtokin näyttää uudelta.
Varoitusvalot syttyvät kun ajovalojen nappia kääntää. Tuo palaneen polttimon valo palaa kokoajan. Välillä se sammuu ajossa. Silloin kun kääntää valot pois ja takaisin päälle niin auto nykäisee ja valo syttyy taas. Epäilen että tuossa on kyseessä joku maadoitusvika tjs. Huomenna analysoin lisää.
-
Antaa vikakoodia 2-3-2 eli polttoaineen säätö, joutokäynti laiha/rikas. Mistäs tällaista vikaa lähtisi etsimään? Lambdan voisi kuvitella toimivan kun yrittää säätää tyhjäkäyntiä.
-
Antaa vikakoodia 2-3-2 eli polttoaineen säätö, joutokäynti laiha/rikas. Mistäs tällaista vikaa lähtisi etsimään? Lambdan voisi kuvitella toimivan kun yrittää säätää tyhjäkäyntiä.
Rikkinäisen lambdan takia se joutuu säätelemään liikaakin, mittaappa konehuoneesta lambdan liittimestä mitä jännitettä ajossa näkyy.
Se ei saa jäädä "makaamaan" mihinkään jännitteeseen vaan sen kuuluu seilata välillä +0,3-0,7VDC ja moottorijarrutuksessa on jossain 0,2VDC ja täyskaasukiihdytyksessä 0,8VDC.
Taitaa olla bensakulutuskin normalia suurempi?
----------------
edit.
Jaa niin siis tyhjäkäynnillä, kierroksilla sit pelaisi normaalisti?
-
Kierroksilla pelaa ihan normaalisti. Bensaa menee joku 10l/100km sekalaisessa ajossa. Matkassa oli jotain 9l luokkaa. Kuulostaa omaan korvaan suht normaalilta.
Ajossa ei pätki mitenkään. Vedoista en osaa sanoa muuta kuin 81kW corolla tuntuu ripeämmältä, mutta on painossa ja koossakin toki eroa.
Voi olla että tuo vikakoodi jäi muistiin kun putsasin sytkäkiven liittimen. Jäi huono kontakti ja käynnistyksessä syttyi lambdan valo ja tyhjäkäynti nousi -->2000rpm. Liitin kiinni ja lambdan valo sammui ja tyhjäkäynti normalisoitui.
Nyt aamulla luin vikakoodit jolloin antoi tuon 232 koodin. Nollasin ne samalla. Pitää katsoa uusiiko. Ainut vika on nyt tuo tyhjäkäynnillä "pätkiminen"
Edit: kävin kolvilla mittariston tinaukset läpi.
Edit2: Ajelin 6km ja katsoin vikakoodit. Taas oli ilmestynyt koodi 232.
-
Taisin ratkaista ongelman. Polttimot ovat eriparia joten niiden vaihdolla varmaan palaneen polttimon varoitusvalo sammuu.
Tuo tyhjäkäynnin rykiminen varmaan paranee virranjakajan kannen ja pyörijän vaihdolla. Putsasin virranjakajan kannen ja pyörijän. Olivat aivan älyttömässä karstassa. Kävin heittämässä saman 6km lenkin eikä vikakoodia enää tullut. Tyhjäkäyntikin parani.
-
En kyllä tajua millä tuon polttimorikon valon saa sammumaan. Mitä kaikkia valoja tuo tarkkailee? Kohta kyllästyn ja otan varoitusvalon polttimon irti.
-
Kannattaa tarkistella kaikki takavalopolttimot ja pyöritellä niitä vähän kannoissaan. Oma 740 sedan on ainakin todella tarkka polttimoiden oikeasta asennosta ;D sain valon sammumaan kun oli virta ja valot päällä ja pyörittelin jokaista polttimoa vuoroperään kunnes valo sammui :buck2:
-
Juu pitää pyöritellä vielä läpi. Pitää irroitella polttimoita pareittain ja katsella milloin valo sammuu. Vaihdoin tänään kaikki valot samanlaisiin. Edellinen omistaja on ilmeisesti rikkonut joskus toisen takavalon. Toisessa takavalossa menee johdot sellaisiin metalliliuskoihin. Toisessa johdot menee suoraan polttimon kantoihin koska nämä liuskat puuttuvat. Tiedä sitten tuleeko tästä jotain jännite-eroa.
Tietääkö joku minkälaista elektroniikkaa tuohon palaneen polttimon tarkkailuun liittyy? Tiedän että tuossa vertailaan polttimoille menevää jännite-eroa tjs. Onko tuossa jotain poksia tjs. joka voisi mennä rikki?
-
Onhan siellä se valovikavahti-rele joka voi itsekin mennä rikki.
(http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQzBcHhhRdCktV3Cnv_d9W9uxsVMVCN0eDDL-KNv0Mad_gUbkXaww)
Tuo pyöreä oranssi, voi olla väriltään myös valkoinen tai vihreä
-
Valovikavahdin kunnon voi testata, muistat ensin polkaista kerran jarrua koneen käydessä ja nypit kaikki polttimot irti, tällöin sen kuuluu sammua. Jos ei, on joko itse valovikavahti rikki tai jossakin johtosarjassa vuoto maihin...
-
Joko on tyhjäkäyntiongelma ratkennut? Mulla on nimittäin vähän samanlaista vikaa omassa kulkineessa, mutta vikakoodeja se ei anna.
Auto on sis -95 940 B230FK automaatilla, ajettu 350tkm ja huollettu tunnollisesti. Tyhjäkäynnillä kierrokset vaeltaa ja kone ravistaa juuri ketjun aloittajan kuvaamalla tavalla. Ongelma tuntuu alkavan vasta koneen lämmettyä hieman, ja vaihteenvalitsimen asennolla ei ole mitään vaikutusta. Tämän lisäksi moottorijarrutuksessa kierrokset humppaa joskus noin 1200-1500 välillä. Tätä ilmenee lähinnä 60km/h ja sitä kovemmissa vauhdeissa.
Pisteenä i:n päälle auto ei oikein tahtonut eilen lähteä käyntiin. Piti kolme kertaa yrittää pitkään, ennen kuin lähti kone tulille. Tätä ennen on aina lähtenyt käyntiin ekalla, ja tänään auto taas starttasi ihan normaalisti.
Olen seuraavat osat vaihtanut:
- tulpat
- ilmansuodattimen
- imusarjan tiivisteen
- kaasuläppäkotelon tiivisteen
- kaikki 4mm alipaineletkut ja kiristimet
- akun
- laturin liukurenkaat ja jännitteensäätimen
puhdistanut kliinisen puhtaaksi:
- kaasuläppäkotelon ja mikrokytkimen liittimet
- tyhjäkäyntiventtiilin ja sen liittimet
- IMM:n langan ja liittimet
- kaikki löytämät maajohdot ja akun navat
- käyttänyt pullollisen suutintenpuhdistusainetta
tarkistanut/mitannut:
- käy kaikilla sylintereillä
- irroittanut IMM:n liittimen koneen käydessä, jolloin kone sammui
- kaikki isot alipaineletkut/putket ja niiden kiristimet
- imuvuodot starttispraylla ja tukkimalla jarrutehostimen ym. alipaineletkut
- huohotin ei ole tukossa
- kaasuläppä tukevasti kiinni akselissa ja mikrokytkin naksahtaa silloin, kun pitääkin
- tulpan ja puolan johdot ovat Volvon originaalit, ulkoisesti ehjät ja resistanssi normaali kaikissa johdoissa
- jakajan kansi ja pyörijä Boschin originaalit, ehjät ja puhtaat
Puolan resistansseja mitatessani sain ensiökäämin arvoksi kahdella eri halpismittarilla 0,9 ohmia ja vähän hienommalla Fluken mittarilla 1,1 ohmia. Ohjearvo on 0,6-0,8 ohmia. Kertooko tuo jotain vai onko ihan merkityksetön seikka? Toisiokäämin arvoksi sain 7,10 kilo-ohmia, mikä on ohjearvon mukainen.
-
Ei ole vielä tullut tuohon vikaan oikein varmaan selkoa. Vikakoodia ei ole nyt puskenut mutta tyhjäkäynnillä välillä "pätkii". Täysin kylmällä koneella minullakin käy normaalisti. Itsekkin mietin puolaa. Välillä mulla tippuu kierrosmittari n. 500 kierroksen kohdalle tyhjäkäynnillä vaikka kierrokset eivät putoa.
Samat palikat putsattu kuin sinullakin ja letkut käyty läpi. Unohdin mainita että mulla on laturikin uusi. Yritin itsekkin mitata puolaa mutta oma halpismittari antaa tuloksia laidasta laitaan.
Ajattelin viikonloppuna pistää suutintenpuhdistusaineen ja vaihdan uuden virranjakajan kannen ja pyörijän. Itselläni on muuten manuaalivaihteinen volvo.
-
Kierrosmittarin putoilu on normaalia, laatutyötä oleva mittari näet.
-
Itsellä aiheutti kierroslukumittarin "pilkkimistä" Hugo-merkkinen sytkäpääte.
Tilalle lopuksi Unipoint motonetistä ja pilkkiminen loppui.
-
Mulla on myös unipoint, kävin hakemassa motonetistä kun ajattelin vian johtuvan siitä. Ei ole kyllä auto enää sammunut sen jälkeen.
-
Itsellä aiheutti kierroslukumittarin "pilkkimistä" Hugo-merkkinen sytkäpääte.
Tilalle lopuksi Unipoint motonetistä ja pilkkiminen loppui.
Vaikuttiko se siis myös käyntiin vai vaan mittariin? ???
Unohdin mainita tuossa viestissäni, että pientä nykimistä ilmenee lämpimänä alhaisissa vauhdeissa pintakaasulla ja tyhjäkäynnillä. Päästötkin on juuri mitattu ja ne on kunnossa.
Onko kenelläkään näkemystä siitä, voiko puola aiheuttaa tällaista vikaa?
-
Aikani jumppasin itse pelkän puolanjohdon takia. On normaali vastus eikä muutu vaikka kuinka taivuttelet (2vuotias sinisen piuha) eikä mitään silmämääräistä vauriota mutta niin vain löi läpi hatun päästä kun tarjosi maadotusta kylkeen.
On muuten kummallisia nämä Volvon vajaat johtosarjat ( "sarja ei sisällä puolan johtoa...") Myös sinisellä! ELK
-
Vaikutti vain kierrosmittariin ja siihen että auto ei enää sammu. Tyhjäkäynti on pysynyt lähes samanlaisena. Jotkut ircissä sanoivat että vinokoneen ominaisuuksiin kuuluu välillä nytkähtää. Tuosta tyhjäkäynnistä en niin huolissani ole, mutta tuo uusiutuva vikakoodi kyllä vähän ärsyttää. Pitää viikonloppuna yrittää saada auto nosturille ja katsella pakoputki ennen lambdaa kunnolla läpi. Pitää samalla mittailla yleismitarilla lambda.
Tuon polttimorikon valon palamisen ratkaisin irroittamalla polttimon. Eipä enää loimota silmään.
-
Vaikuttiko se siis myös käyntiin vai vaan mittariin? ???
Kun viisari "pilkki" joutokäynnillä, ei moottorin käyntinopeus kuitenkaan vaihdellut.
Satunnaisesti teki sitä että moottoria kuormittaessa nykäisi kerran tai neljä.
Nykyisellä Unipointilla ei tätäkään ilmiötä esiintynyt.
Hugo teki sitä, että kun sen kiinnitti alkuperäiselle paikalleen pimeään nurkkaansa ei auto käynnistynyt :2funny:
-
Vaihdoin virranjakajan kannen, pyörijän ja pistin tankkiin suutintenpuhdistusainetta. Nollasin vielä vikakoodit. Tuntuu että tyhjäkäynti olisi pikkuhiljaa parantunut. Tietenkin voi olla sekin kun olen antanut välillä kunnolla kierroksia koneelle :D. 20 vuotta kahden papan omistuksessa, niin tuskin on kierrosmittari koskaan käynyt yli 3000rpm.
No seuraillaan. Huomasin että yksi koneen maajohto oli osittain virranjakajan puolella tulpanhatun alla. Käänsin sitäkin vähän toiseen asentoon.
-
Toimenpiteistäsi yleisin Volvon ongolma on vielä korjaamatta eli suuttimien o-renkaat, jotka kovettuu. Sopisi hyvin tuohon vikakoodiin ,niinkuin imusarjantiivistekkin jonka olit jo vaihtanut, mutta ajoittainen pätkiminen on melko normaalia Volvoille 200- 700- ja vielä 800-sarjassakin.
-
Toimenpiteistäsi yleisin Volvon ongolma on vielä korjaamatta eli suuttimien o-renkaat, jotka kovettuu. Sopisi hyvin tuohon vikakoodiin ,niinkuin imusarjantiivistekkin jonka olit jo vaihtanut, mutta ajoittainen pätkiminen on melko normaalia Volvoille 200- 700- ja vielä 800-sarjassakin.
Eipä ole vielä tullut vastaan yhtään sähköruiskuvinokonetta, jossa olisi nuo tiivisteet vuotaneet muuten kun itse irrottaessa rikkomalla.
-
Tietääkseni b230f ja b200f moottorit on tälläisiä mistä puhut ja kun on autolla ikää 15v niin kyllä kumit kovettuu vaikka oliski sähköllä ohjattu, olihan tuo ongelma kyllä suurempi noissa vanhemmissa ruiskuissa.
-
Onko nuo tiivisteet vaikea vaihtaa? Onko jotain hyvää keinoa todeta tuollaista vuotoa? Suutinten ympäristö on melko puhdas.
Tuo "pätkiminen" ei niin haittaa, mutta häiritsee tuo vikakoodi. En tiedä mitä tuo aiheuttaa pidemmänpäälle, mutta olisi hienoa saada auto vikakoodittomaan tilaan. :)
Edit: Mittailin lambdan. Tuntuisi toimivan normaalisti. Jos jollain on pk-seudulta lainata ehjää ilmamassamittaria niin pistäkää vaikka privaa. Olisi hyvä saada tuokin vaihtoehto suljettua pois. Maksan toki vaivanpalkkaa.
-
Suihkuta startti pilottia suuttimien juuriin auton käydessä.Kierrokset nousee jos joku O-rengas vuotaa.Rasvan poistaja pumppu/paukku pullossa ajaa saman asian?
-
Joo pitää tuota kokeilla vielä. Noita letkuja ja imusarjan tiivistettä jo suihkin pariin kertaan. Pitää kokeilla ehjällä ilmamassamittarilla että poistuuko vika sillä. Jos poistuu niin uusi imm vaan ja kovaa ajoa :).
-
Nostetaanpa tätä. Vaihdoin kierroslukuanturin niin viat tuntuivat poistuneen. Vaihdoin kyllä ilmamassamittarinkin, mutta jäi pieni nylkytys. Ilmeisesti tuo rpm-anturi jätti välillä kierroksen rekisteröimättä, josta johtui pieni mittarin pilkkiminen. Tiedä sitten jättikö tuo samalla jonkun pytyn sytyttämättä, siltä ainakin tuntui.
Taitaa antaa eculle suoraan tietoa tuo rpm-anturi, joten tuon toimimattomuus kyllä sekottaa autoa pahasti.
-
Nostetaanpa tätä. Vaihdoin kierroslukuanturin niin viat tuntuivat poistuneen. Vaihdoin kyllä ilmamassamittarinkin, mutta jäi pieni nylkytys. Ilmeisesti tuo rpm-anturi jätti välillä kierroksen rekisteröimättä, josta johtui pieni mittarin pilkkiminen. Tiedä sitten jättikö tuo samalla jonkun pytyn sytyttämättä, siltä ainakin tuntui.
Taitaa antaa eculle suoraan tietoa tuo rpm-anturi, joten tuon toimimattomuus kyllä sekottaa autoa pahasti.
RPM -anturi on hyvä vaihtoehto nykimiseen jos siihen liittyy vielä käynnistyvyysongelmia. Anturia ei sit kannata hakee moto... Eiku siis hakekaa alkuperäinen anturi siniseltä tiskiltä, kestää/toimii paremmin kuin harakirit. Eikä edes maksa paljoa enempää. Ja vaikka siinä ei edes olisi ollut vikaa niin sitten tietää vaihdon jälkeen ettei siinä ole vikaa ja on yksi vikapaikka vähemmän.
Anturista menee tieto sytkälle ja ruuttalle, ruutta lakkaa huonolla signaalilla ensin toimimasta.
-
Joo on senverran tärkeä anturi että en itse hakisi mitään tarvikemallia.