Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: belarus - 14.08.2013, 07:44:35
-
Volvo v70 2.5t 04 takapönttö helisee taitaa olla sisäkalut irti,kannattaako korjata vai uutta tilalle ::)
-
Miten sie sen meinasit korjata,laikata auki ja sisukset pois ja hitsata kiinni vai,ei kannata :nohnoh
-
Uus takapönttö on suht kallis, ~250 tarvikeosanaki. Jotain muuta pönttöä kannattaa aatella tilalle kun se orkkis"matkalaukku" ahistaaki aika paljo.
-
Miten sie sen meinasit korjata,laikata auki ja sisukset pois ja hitsata kiinni vai,ei kannata :nohnoh
Josko leikkais auki ja hitsais sisäkalut kiinni!
-
...tai sitten vanhan kansan tyylillä : poraa pönttööt pitkät peltiruuvit :)
-
Vanhan pakoputken korjaaminen hitsaamalla tai paikkaamalla on sellaista suutarointia että ei kannata. Suosiolla vaan uutta osaa alle joko alkuperäisenä tai tarvikkeena. Tosin olen tehnyt parikin putkea rosterista alusta loppuun mutta se on sitten eri juttu ja täytyy perustella ihan muilla argumenteilla. Tuppasivat olevaan muuten alkuperäistä raskaampia ja hiukan höröttivätkin eikä nekään ikuisiksi osoittautuneet.
-
Uus takapönttö on suht kallis, ~250 tarvikeosanaki. Jotain muuta pönttöä kannattaa aatella tilalle kun se orkkis"matkalaukku" ahistaaki aika paljo.
Alle 200+mitä saa puhumalla pois
-
Kerro toki mistä saa alle kahensadan. Motonetissäki näkyy olevan 249..
-
Topautoosat valmistaja imsaft 142,95,vähän googlettelet,niin löytyy muitakin :hello:
-
Yleensä noista takavaimentajista ruostuu yläpuolelta ylin peltikerros irti ja se ei aiheuta vielä pakokaasuvuotoakaan, kun kerroksia on enemmän kuin yksi.. repimällä vaan pelti pois tai ruuvilla kiinni, niin lienee helinä loppuvan.. tai sitten se pidemmän päälle parempi vaihtoehto, eli uusi takapönttö.
Takapönttö tulee sellaisena palana, että siinä ei ole laippaa tms. yhdistyskohtaa ja vanhakin pitää katkaista juuri oikeasta kohdasta poikki, että sen saa yhdistettyä.. yhdistämiseen ei kelpaa kerus ympyrän malliset kiinnittimet, koska putki on litteä, eikä pyöreä, joten sellainen tarvii jatko-yhdistyspala pitää hommata myös.
-
En tiije mitä Miksu tarkottaa,miulla oli ainakin pyöreä putki ja kävi heittämällä ja normaalilla pakoputki klemmarilla,T5-01,samaa pönttöä näyttävät tarjoavan tuohon 04-2,4Then,sitten jos rosteria haluaa,niin simonzin kokoputkistonkin saa alle 500dan
-
En tiije mitä Miksu tarkottaa,miulla oli ainakin pyöreä putki ja kävi heittämällä ja normaalilla pakoputki klemmarilla,T5-01,samaa pönttöä näyttävät tarjoavan tuohon 04-2,4Then,sitten jos rosteria haluaa,niin simonzin kokoputkistonkin saa alle 500dan
njaa, olisko tarvikepönttö lyhemmällä putkella ja se liitetäänkin jo siihen ihan lähelle pönttöä, eikä kauaemmas sinne missä se putki litistyy.
-
Juurikin näin,siinä ei ollu pitkä pätka tulopuolella,ja pää oli levietty ja halkastu,niinku vanhemmissa autoissa liitokset on :)
-
Mielenkiinnosta avasin loppupöntön ja tarkisktin mikä oli vikana. Oireina oli että välillä roikkui villaa putkesta ja loppujen lopuksi täyskaasukiihdytyksissä puhisi ihan mahdottomasti
(http://i190.photobucket.com/albums/z238/Mepi86/Mobile%20Uploads/image_zps35a5e6be.jpg)
(http://i190.photobucket.com/albums/z238/Mepi86/Mobile%20Uploads/image_zpsc80c45ba.jpg)
(http://i190.photobucket.com/albums/z238/Mepi86/Mobile%20Uploads/image_zpsf33cdcf7.jpg)
Edit: 7v / 177tkm
-
Voi kiesus missä kunnossa :o
Pitäisköhän omaan vaihtaa ennekuin menee tukkoon..
-
Mielenkiinnosta avasin loppupöntön ja tarkisktin mikä oli vikana. Oireina oli että välillä roikkui villaa putkesta ja loppujen lopuksi täyskaasukiihdytyksissä puhisi ihan mahdottomasti
Eihän tuo ole joku tarvikepönttö kun on noin ruostunut?
-
Alkuperäinen -07 177tkm
-
Alkuperäinen -07 177tkm
Hyvinpäs on ruostunut. Alla kuva vuoden 1999 volvosta, jossa tuo putki näyttäis olevan alkuperäinen. Toinen katalysaattori on vaihdettu.
http://volvo.nordlund.com/vrcf/20140822_121253.jpg
http://volvo.nordlund.com/vrcf/20140822_121319.jpg
http://volvo.nordlund.com/vrcf/20140822_121504.jpg
http://volvo.nordlund.com/vrcf/20140822_121449.jpg
-
Mielenkiinnosta avasin loppupöntön ja tarkisktin mikä oli vikana. Oireina oli että välillä roikkui villaa putkesta ja loppujen lopuksi täyskaasukiihdytyksissä puhisi ihan mahdottomasti
(http://i190.photobucket.com/albums/z238/Mepi86/Mobile%20Uploads/image_zps35a5e6be.jpg)
(http://i190.photobucket.com/albums/z238/Mepi86/Mobile%20Uploads/image_zpsc80c45ba.jpg)
(http://i190.photobucket.com/albums/z238/Mepi86/Mobile%20Uploads/image_zpsf33cdcf7.jpg)
Edit: 7v / 177tkm
Millä tekniikalla tää Mepi oli?
-
Mitenkähän nuo lie dieseleissä ? Ennenhän bensan lisäaineet yhdessä dieseliä kovempien lämpötilojen kanssa söivät pakoputket nopeasti, mutta onko nykyään eroa ? Itselläni 2001 mallinen (D5) , tiettävästi alkuperäinen ellei joku ole sattunut jo vaihtamaan. Kärry kuitenkin ollut jo päälle 3 vuotta joten luultavasti alkuperäinen ja putki päällisin puolin hiukan haprakkaan näköinen.
-
Mitenkähän nuo lie dieseleissä ? Ennenhän bensan lisäaineet yhdessä dieseliä kovempien lämpötilojen kanssa söivät pakoputket nopeasti, mutta onko nykyään eroa ? Itselläni 2001 mallinen (D5) , tiettävästi alkuperäinen ellei joku ole sattunut jo vaihtamaan. Kärry kuitenkin ollut jo päälle 3 vuotta joten luultavasti alkuperäinen ja putki päällisin puolin hiukan haprakkaan näköinen.
Omassa oli putki nähnyt tietä 350 tkm ja olikin sen näköinen, kun vaihdettiin alkukesästä.
Laskin nopeasti pieniä reikiä 12 kpl putkessa ja takapöntön yläpuoli ihan reikäjuustoa.
Putkesta löytyi leimat vuodelta 2002 että aika hyvin kesti..
Äänet hiljeni huomattavasti kun uusi putki alla.
-
Mittarissa alkaa olla 395 tkm. Ilmeisesti siis alkaa olla aika katsella noita putkia.
-
Minulle eräässä korjaamossa sanoivat että näistä ei putket mene "koskaan". Kiinnikkeita kuulemma joutuu uusimaan ja takakiinnikkeen olenkin uusinut.
Kovasti on kehitys kehittynyt. Pikkupoikana (ja vähän vanhempanakin) kun lehtiä selasi niin siellähän oli pakoputkimainoksia aika paljonkin :)
-
Eikös biltema myy takapönttöä 180e
-
Oma mielipide tähän putkien ruostumiseen on täysin kiinni siitä miten ajetaan. Jos rullaillee kaupungissa vaan eikä lainkaan pitkiä matkoja on varmaa että märäntyy nopeemmin. Kylmästä putkesta se kondensio vesi ei niinkään poistu kuin taas pitkää matkaa ajavilla joissa tietysti rööri kuumenpi. :)
-
Tuosta kuumuudesta tuli mieleen että useamman kerran kun olen kämmensyrjällä kokeillut ulotulevan pakokaasun lämpötilaa niin on ollu aivan hemmetin kuumaa. Siis niin kuumaa että siinä ei voisi loputtomasti kättä pitää :idiot2: Ihmetyttää kun moottorin lämpeneminen kestää niin kauan (egr eliminoitu) ja nämä on esim. talvella viileitä ilman webastoa mutta pakokaasu silti noin kuumaa. eka kerralla luulin että joku dpf regenerointi päällä mutta ei se voi aina olla sekään päällä. Konehan on D5 2006
-
Joskushan näkee kun putkenpään ympäriltä on alkanut jo puskurin muovi sulaa jos liian lähellä.
-
Jos putken pääkin on vielä noin kuuma niin vaikka ois monsuunisateessa ajanut niin putki on hetkessä rutikuiva kun auton parkeeraa
-
Multa takapöntön yläpelti heiluu irti. Tosi huonossa hapessa näyttää olevan.
Onko muuta järkevää vaihtoehtoa kuin alkup. matkalaukku?
Mitään pörinärännejä ei ole tarkoitus laittaa mut sporttisempi kohtuuhiljainen.
V70 -01. T5
-
Multa takapöntön yläpelti heiluu irti. Tosi huonossa hapessa näyttää olevan.
Onko muuta järkevää vaihtoehtoa kuin alkup. matkalaukku?
Mitään pörinärännejä ei ole tarkoitus laittaa mut sporttisempi kohtuuhiljainen.
V70 -01. T5
Mulla on s60 t5ssä ferritan rosterisatsi. Mukavan hiljainen sisälle ja uloskin tyhjäkäynnillä kuulostaa hiljaselta, kiihyttäessä kuuluu sievä sporttinen vitoskoneen murina.
-
Mulla on s60 t5ssä ferritan rosterisatsi. Mukavan hiljainen sisälle ja uloskin tyhjäkäynnillä kuulostaa hiljaselta, kiihyttäessä kuuluu sievä sporttinen vitoskoneen murina.
Mites kulkupuoli, onko eroa vakioputkistoon?
-
Mites kulkupuoli, onko eroa vakioputkistoon?
Jaa-a. Pitää kysästä kaverilta, mulla oli ärrän putki kun ostin tuon. Kaveri vaihto vakion tilalle.
-
Jaa-a. Pitää kysästä kaverilta, mulla oli ärrän putki kun ostin tuon. Kaveri vaihto vakion tilalle.
Onkohan tämä suunnilleen sama: https://www.skruvat.fi/Ruostumaton-urheilullinen-pakokaasujarjestelma-puolisarja-P15963.aspx
-
Onkohan tämä suunnilleen sama: https://www.skruvat.fi/Ruostumaton-urheilullinen-pakokaasujarjestelma-puolisarja-P15963.aspx
Kyllä.
-
Jos tätä vanhaa keskustelua jatkaa, "06 2.6T V70 tarvisi takavaimemtajan, Motonetin valikoimassa pönttö vähän päälle 200€, Biltemasta löytyy jonkinlainen versio, passaakonsopiiko oikeasti tähän malliin?
-
Juuri asensin bilteman väli ja takaosan omaani, kyllä ne sinne sopi. Aika näyttää miten kestää.
-
Moro eli turbomalliinko kanssa laitoit?
Eli onko nämä vaimentavat niin yleismalleja vitoskoneille, T5 ja "ärrä" tiukimmat versiot vasta omanmallinen vaimennin?
-
Joo oma on 2.4T
-
Kerkesi tässä tutkailla netistä tarjontaa, mikähän lienee laadultaan tämmönen 4max eli https://www.nimark.fi/buy/4max_02190131257p_249