Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: anone - 01.09.2013, 00:19:28

Otsikko: Apua! M90 ääntää/rahisee - vika vai ominaisuus?
Kirjoitti: anone - 01.09.2013, 00:19:28
Eli vaihtelin pari päivää sitten tuohon allekirjoituksen nokivasaraan deekun perään m90 askin. Reilu 500km ajettuani huomasin äsken kaupungilla että sehän perkele pitää ääntäkin. >:(

Alle 20km/h vauhista veto päällä (kaasua painaessa tai konejarrulla) vaihteesta riippumatta rohisee/rahisee/rallattaa, myös pakilla. Siinä 25km/h jälkeen loppuu kokonaan eikä ulise tai mitään isommalla vauhdilla. Nätisti menee pykälät sisään jne. Ei oikeestaan kuulu edes sisään mutta ikkuna auki ajellessa kyllä kun mankan laittaa kiinne.

Kuvailisin ääntä sellaiseksi kuin pari rattaita pyörisi kuivanaan toisiaan vasten.

Loota kun oli vielä irti vaihdoin sinne uudet öljyt, vanhat oli edellinen omistaja laskenut jo ulos. Laitoin siihen täyttöaukkoon asti, meni vajaa pari litraa, oikea määrä taitaa olla 1,85l? Öljyn tyyppiä en nyt muista, myivät minulle sen Sinisellä.

Kuuluuko tuo nyt muka asiaan vai mitä? >:(
Otsikko: Vs: Apua! M90 ääntää/rahisee - vika vai ominaisuus?
Kirjoitti: janne81 - 01.09.2013, 08:33:28
Mikä kytkin? Jousitettu levy kuitenkii?
Otsikko: Vs: Apua! M90 ääntää/rahisee - vika vai ominaisuus?
Kirjoitti: anone - 01.09.2013, 10:19:30
SRE:n 763 asetelma ja vakiolevy.
Otsikko: Vs: Apua! M90 ääntää/rahisee - vika vai ominaisuus?
Kirjoitti: anone - 01.09.2013, 14:55:40
Eli tälläista öljyä sinne kaatelin.

(http://i42.tinypic.com/2cgk8ja.jpg)
(http://i40.tinypic.com/ngojtk.jpg)

Eikös ole ihan suosituksenmukasta toi 97309, 97308:aa tarjotaan jossain myös.

Valutin hieman öljyä tarkastusaukosta ulos, oikea purkki. Vasemmassa uutta suoraan purkista. 500km ajoa, taitaa lähtä vielä öljyt vaihtoon kun vanhoja seassa...

(http://i43.tinypic.com/dviihu.jpg)
Otsikko: Vs: Apua! M90 ääntää/rahisee - vika vai ominaisuus?
Kirjoitti: anone - 05.09.2013, 18:17:17
Tjaa, vaihdoin uudet öljyt, tällä kertaa 97308 (purkissa nyt jopa mainitaan M90), vieläkin rahisee mutta ompahan ainakin uudet...

Lastua ei tullut vanhojen mukana ulos joten en ainakaan heti ala repimään lootaa alas ja auki.
Otsikko: Vs: Apua! M90 ääntää/rahisee - vika vai ominaisuus?
Kirjoitti: Lankku - 05.09.2013, 22:27:42
Jos sisällä on rautalastua, jää se laatikon sisällä olevaan magneettiin eikä edes yritä tulla ulos.
Otsikko: Vs: Apua! M90 ääntää/rahisee - vika vai ominaisuus?
Kirjoitti: anone - 05.09.2013, 23:05:44
Niinpä tietysti...
Otsikko: Vs: Apua! M90 ääntää/rahisee - vika vai ominaisuus?
Kirjoitti: Kettu- - 06.09.2013, 15:06:29
Ei kai sieltä mitää äänii pitäs kuuluu  :-\
Otsikko: Vs: Apua! M90 ääntää/rahisee - vika vai ominaisuus?
Kirjoitti: anone - 06.09.2013, 16:27:38
Perkele.

No, hyvin kuitenkin kytkeytyy vaihteet jne... ei oikeen vielä huvittaisi alkaa lootaa aukomaan.
Otsikko: Vs: Apua! M90 ääntää/rahisee - vika vai ominaisuus?
Kirjoitti: jaaki - 30.09.2013, 20:33:40
Elä rupia aukomaan itsellä m90 rallattaa tyhjäkäynillä ja tietyissä vauhdissa. varsinki sillon ku oli vielä sintteri kytkin paikallaan oli aivan hirviän kuulonen vähä parani ku laitoin jousitetun levyn. olen itse aukaissut laatikon en sen rallatuksen takia vaan vahvistin kolmosvaihteen eikä siellä mittää vikaa löydy siihen rallatukseen muuta ku synkrot siellä ääntelee.
Otsikko: Vs: Apua! M90 ääntää/rahisee - vika vai ominaisuus?
Kirjoitti: anone - 01.10.2013, 17:33:42
Hyvä tieto :) eipä ole ääni lisääntynyt parintuhannen kilsan jälkeen että ehkä se vaan saa olla...

Kävi mielessä jos testaisi tollasta RVS-tököttiä kaataa sinne, tutun transportterissa loppui kolmosen ulina käytön jälkeen. Onko muut kokeillut?
Otsikko: Vs: Apua! M90 ääntää/rahisee - vika vai ominaisuus?
Kirjoitti: Turbo 242 - 16.10.2013, 23:41:38
SRE:n 763 asetelma ja vakiolevy.

Levyssä jouset tai kaksoismassavauhtipyörä?  ???
Otsikko: Vs: Apua! M90 ääntää/rahisee - vika vai ominaisuus?
Kirjoitti: anone - 16.10.2013, 23:48:08
Hmm, siis vakiolevyssähän on jouset ja kaksoismassavauhtishan d24:ssä on mun mielestä kaikissa... vauhtipyörää en vaihtanut kun tein m46 -> m90 swapin, nelikuutonen ei ikinä pitänyt tällaista meteliä. Nyt muutama tuhat kilsaa myöhemmin ääni samanlainen, ei ole pahentunut. :(

Mutta tosiaan kytkinlevy vaihtui m46 versiosta m90 versioon vaihteistonvaihdon yhteydessä. Ja oli tosiaan käytetty, voisiko sitten olla että siitä jouset pohjaa...? Ei mun mielestä tollanen ääni voi mitenkään lähteä kytkimestä vaan. ???
Otsikko: Vs: Apua! M90 ääntää/rahisee - vika vai ominaisuus?
Kirjoitti: J-P Heimonen - 17.10.2013, 11:51:36
Onko d24 koneita ollu kaksoismassa vauhtiksella?
Otsikko: Vs: Apua! M90 ääntää/rahisee - vika vai ominaisuus?
Kirjoitti: ImportTuning - 17.10.2013, 12:24:08
Taitaa kaikilla ketkä vaihtanut m90:n kovalla vauhtipyörällä olevaan versioon pitää pienissä nopeuksissa jotain ääntä, toisia haittaa toisia ei.  ;D

Itellä kans pitää pienissä nopeuksissa alle 20km/h pientä ääntä, jousitettu levy ja -618 SRE-asetelma.
Otsikko: Vs: Apua! M90 ääntää/rahisee - vika vai ominaisuus?
Kirjoitti: anone - 17.10.2013, 13:13:47
Onko d24 koneita ollu kaksoismassa vauhtiksella?

Onko niitä ollu ilman? Siis nyt en kyllä tiedä, luulo vaan :D
Otsikko: Vs: Apua! M90 ääntää/rahisee - vika vai ominaisuus?
Kirjoitti: J-P Heimonen - 17.10.2013, 13:26:44
Eikait kaksoismassavauhtista ole vielä keksittykään ku d24 sarjan koneet esiteltiin vuonna 1978.
Otsikko: Vs: Apua! M90 ääntää/rahisee - vika vai ominaisuus?
Kirjoitti: anone - 17.10.2013, 15:19:07
No okei joo ei varmaan sillon LT:ssä ollessaan... mutta eikö volvoon sovitettuna. 700/900 sarjassa nyt ainakin?
Otsikko: Vs: Apua! M90 ääntää/rahisee - vika vai ominaisuus?
Kirjoitti: Turbo 242 - 17.10.2013, 16:12:56
Hmm, siis vakiolevyssähän on jouset ja kaksoismassavauhtishan d24:ssä on mun mielestä kaikissa... vauhtipyörää en vaihtanut kun tein m46 -> m90 swapin, nelikuutonen ei ikinä pitänyt tällaista meteliä. Nyt muutama tuhat kilsaa myöhemmin ääni samanlainen, ei ole pahentunut. :(

Mutta tosiaan kytkinlevy vaihtui m46 versiosta m90 versioon vaihteistonvaihdon yhteydessä. Ja oli tosiaan käytetty, voisiko sitten olla että siitä jouset pohjaa...? Ei mun mielestä tollanen ääni voi mitenkään lähteä kytkimestä vaan. ???

Niinhän se taitaakin olla että D24:sen levyssä on jouset. Uskallan väittää että kaksoismassaa tuossa ei kyllä ole.  :P

Itsellä on B230FT:ssä kaksoismassa ja siinä on jouset aivan loppu. Se ravistaa ja jyristää, varsinkin asuntovaunu perässä.
Otsikko: Vs: Apua! M90 ääntää/rahisee - vika vai ominaisuus?
Kirjoitti: Turbo 242 - 17.10.2013, 16:15:21
Taitaa kaikilla ketkä vaihtanut m90:n kovalla vauhtipyörällä olevaan versioon pitää pienissä nopeuksissa jotain ääntä, toisia haittaa toisia ei.  ;D

Itellä kans pitää pienissä nopeuksissa alle 20km/h pientä ääntä, jousitettu levy ja -618 SRE-asetelma.

Meinaatko että laatikko rupee ääntämään jos vaihtaa kovan vauhtipyörän ja jousitetun levyn?  ??? Itsellä on tämä muutos tulossa talven aikana.

Mulla on 242:ssa pottapyörä ja jousittamaton levy ja se pitää ääntä moottorijarrulla, ihan sama mikä nopeus ja vaihde on kun kierroksia on yli 2000rpm.
Otsikko: Vs: Apua! M90 ääntää/rahisee - vika vai ominaisuus?
Kirjoitti: anone - 17.10.2013, 16:26:37
Niinhän se taitaakin olla että D24:sen levyssä on jouset. Uskallan väittää että kaksoismassaa tuossa ei kyllä ole.  :P

Levyssä on kyllä. No voihan se olla että kaksoismassaa ei ole, en ole todennut, sellainen käsitys vaan jäänyt jostain. :D

Millaista ääntä toi sulla sitten pitää Turbo 242? Jyrinää? Sellasen minäkin ymmärtäisin vielä jos joka työtahdista aiheutuu joku pulssintapainen joka värähtelee kampiakselia pitkin lootalle. Muttakun tuo oma lähinnä rahisee. Ja miksi m90 tekee sitä kun m46 ei tehnyt.
Otsikko: Vs: Apua! M90 ääntää/rahisee - vika vai ominaisuus?
Kirjoitti: Turbo 242 - 17.10.2013, 16:35:08
Levyssä on kyllä. No voihan se olla että kaksoismassaa ei ole, en ole todennut, sellainen käsitys vaan jäänyt jostain. :D

Millaista ääntä toi sulla sitten pitää Turbo 242? Jyrinää? Sellasen minäkin ymmärtäisin vielä jos joka työtahdista aiheutuu joku pulssintapainen joka värähtelee kampiakselia pitkin lootalle. Muttakun tuo oma lähinnä rahisee. Ja miksi m90 tekee sitä kun m46 ei tehnyt.

Kaksoismassa on semmonen melkosen iso möykky.  :idiot2:

Toi loppuunajettu kaksoismassa pitää hirveetä jyrinää kun kuormaa on paljon. Ei se tyhjällä autolla pidä maantiellä mitään ääntä mutta tyhjänä se pitää matalilla kierroksilla ainakin kolmosella selvää ääntä. Vaikea kuvailla sen tarkemmin. Vaunu perässä tuli myös sellainen ominaisuus että moottori rupee ajamaan öljyä kampuran stefasta vauhtipyörän takaa kun se ravistaa niin paljon.
Otsikko: Vs: Apua! M90 ääntää/rahisee - vika vai ominaisuus?
Kirjoitti: estate - 17.10.2013, 17:06:43
Ei ainakaan vm- 90 DTIC:ssä ollut kaksoismassaa vaan ihan normi vauhtis (pottapyörän näköinen), levyssä oli jouset, ja orginaalipalikkaa. Ei kait missään D24:ssa ole ollut kaksoismassaa?
Otsikko: Vs: Apua! M90 ääntää/rahisee - vika vai ominaisuus?
Kirjoitti: Turbo 242 - 17.10.2013, 20:00:04
Ei ainakaan vm- 90 DTIC:ssä ollut kaksoismassaa vaan ihan normi vauhtis (pottapyörän näköinen), levyssä oli jouset, ja orginaalipalikkaa. Ei kait missään D24:ssa ole ollut kaksoismassaa?

Itse kanssa epäilen kovasti ettei ole ollut kun M90-laatikollisissa D24:ssa on jousellinen kytkinlevy.
Otsikko: Vs: Apua! M90 ääntää/rahisee - vika vai ominaisuus?
Kirjoitti: anone - 17.10.2013, 22:57:47
Itse kanssa epäilen kovasti ettei ole ollut kun M90-laatikollisissa D24:ssa on jousellinen kytkinlevy.

Mitämitä, kyllä oli mulla nelikuutosenkin kanssa jousellinen.
Otsikko: Vs: Apua! M90 ääntää/rahisee - vika vai ominaisuus?
Kirjoitti: estate - 18.10.2013, 08:25:17
Mitämitä, kyllä oli mulla nelikuutosenkin kanssa jousellinen.
Juu kyllä mullakin oli, ja samanlainen jousitettu vaihtui laatikon vaihdon yhteydessä. Yleensä kovan vauhtipyörän parina on jousitettu levy.
Otsikko: Vs: Apua! M90 ääntää/rahisee - vika vai ominaisuus?
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 19.10.2013, 01:05:35
Hmm, siis vakiolevyssähän on jouset ja kaksoismassavauhtishan d24:ssä on mun mielestä kaikissa... vauhtipyörää en vaihtanut kun tein m46 -> m90 swapin, nelikuutonen ei ikinä pitänyt tällaista meteliä. Nyt muutama tuhat kilsaa myöhemmin ääni samanlainen, ei ole pahentunut. :(

Mutta tosiaan kytkinlevy vaihtui m46 versiosta m90 versioon vaihteistonvaihdon yhteydessä. Ja oli tosiaan käytetty, voisiko sitten olla että siitä jouset pohjaa...? Ei mun mielestä tollanen ääni voi mitenkään lähteä kytkimestä vaan. ???
Kyllä ainakin omassa D24:sessa oli ihan kiinteä vauhtipyörä kun kytkin vaihdettiin ja sitä paitsi tuo SRE-763:nenhan sopii myös vinokoneen pottapyörään, joka on kans melko samanlainen kuin deekun vauhtipyöräkin. Eikä tuosta kuulu vaihteistosta/kytkimestä mitään rahinoita yms...ainoastaan tarvitsee tehdä se säätötanko kun tuo SRE irroittaa melko alhaalta.

Niin ja M90 levyssä on jousitettu levy.
Otsikko: Vs: Apua! M90 ääntää/rahisee - vika vai ominaisuus?
Kirjoitti: Turbo 242 - 22.10.2013, 08:55:16
Yleensä kovan vauhtipyörän parina on jousitettu levy.

Juuri näin. :tykkää:
Otsikko: Vs: Apua! M90 ääntää/rahisee - vika vai ominaisuus?
Kirjoitti: Turbo 242 - 22.10.2013, 08:56:29
ainoastaan tarvitsee tehdä se säätötanko kun tuo SRE irroittaa melko alhaalta.

 ??? Siis tarkotatko tällä sitä haarukan siirtoa kun vaihtaa kaksoismassan kiinteään, joiden "korkeusero" on huomattava?  ???
Otsikko: Vs: Apua! M90 ääntää/rahisee - vika vai ominaisuus?
Kirjoitti: anone - 22.10.2013, 17:37:15
Ei vaan sitä patenttia jolla saadaan jäykempi SRE irroittamaan ylempää, jotta poljinta ei tarvitse painaa lattiaan asti?

Oma toteutus:

(http://oi43.tinypic.com/w9cfap.jpg)
Otsikko: Vs: Apua! M90 ääntää/rahisee - vika vai ominaisuus?
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 23.10.2013, 22:55:11
Juurikin tuon tapaista patenttia tarkoitin minkä kuvan anone linkitti.
Otsikko: Vs: Apua! M90 ääntää/rahisee - vika vai ominaisuus?
Kirjoitti: Turbo 242 - 20.11.2013, 10:23:22
Ei vaan sitä patenttia jolla saadaan jäykempi SRE irroittamaan ylempää, jotta poljinta ei tarvitse painaa lattiaan asti?

Oma toteutus:

(http://oi43.tinypic.com/w9cfap.jpg)

Mulla on kaksoismassassa SRE-asetelma ilman mitään patenttia ja kytkinpolkimen liike ja kytkimen irrotus on oikein optimaalinen, ainakin itselle. Poljin täytyy painaa lattiaan mutta niin sitä tulisi tehtyä joka tapauksessa.
Otsikko: Vs: Apua! M90 ääntää/rahisee - vika vai ominaisuus?
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 20.11.2013, 18:29:03
Nyt kun jonkun aikaa ajellut tuolla SRE kytkimellä niin se on alkanut toimimaan vähän paremmin ? ???...ainoastaan 3 ja 4 vaihde meinaavat välillä rusahtaa, mutta muuten tuo kytkin on alkanut irroittaa vähän ylempää kuin aikaisemmin.

kaipa sinne silti voisi jonkun prikan laittaa niiin olisi samanlainen käytökseltään kuin vakiokytkin...

Otsikko: Vs: Apua! M90 ääntää/rahisee - vika vai ominaisuus?
Kirjoitti: Turbo 242 - 21.11.2013, 07:38:06
Nyt kun jonkun aikaa ajellut tuolla SRE kytkimellä niin se on alkanut toimimaan vähän paremmin ? ???...ainoastaan 3 ja 4 vaihde meinaavat välillä rusahtaa, mutta muuten tuo kytkin on alkanut irroittaa vähän ylempää kuin aikaisemmin.

kaipa sinne silti voisi jonkun prikan laittaa niiin olisi samanlainen käytökseltään kuin vakiokytkin...

Mulla oli aluksi että pakkia tai ykköstä ei meinannut saada päälle mutta nyt toimii hienosti, kymppitonnin verran kilometrejä takana.