Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: anone - 01.09.2013, 00:19:28
-
Eli vaihtelin pari päivää sitten tuohon allekirjoituksen nokivasaraan deekun perään m90 askin. Reilu 500km ajettuani huomasin äsken kaupungilla että sehän perkele pitää ääntäkin. >:(
Alle 20km/h vauhista veto päällä (kaasua painaessa tai konejarrulla) vaihteesta riippumatta rohisee/rahisee/rallattaa, myös pakilla. Siinä 25km/h jälkeen loppuu kokonaan eikä ulise tai mitään isommalla vauhdilla. Nätisti menee pykälät sisään jne. Ei oikeestaan kuulu edes sisään mutta ikkuna auki ajellessa kyllä kun mankan laittaa kiinne.
Kuvailisin ääntä sellaiseksi kuin pari rattaita pyörisi kuivanaan toisiaan vasten.
Loota kun oli vielä irti vaihdoin sinne uudet öljyt, vanhat oli edellinen omistaja laskenut jo ulos. Laitoin siihen täyttöaukkoon asti, meni vajaa pari litraa, oikea määrä taitaa olla 1,85l? Öljyn tyyppiä en nyt muista, myivät minulle sen Sinisellä.
Kuuluuko tuo nyt muka asiaan vai mitä? >:(
-
Mikä kytkin? Jousitettu levy kuitenkii?
-
SRE:n 763 asetelma ja vakiolevy.
-
Eli tälläista öljyä sinne kaatelin.
(http://i42.tinypic.com/2cgk8ja.jpg)
(http://i40.tinypic.com/ngojtk.jpg)
Eikös ole ihan suosituksenmukasta toi 97309, 97308:aa tarjotaan jossain myös.
Valutin hieman öljyä tarkastusaukosta ulos, oikea purkki. Vasemmassa uutta suoraan purkista. 500km ajoa, taitaa lähtä vielä öljyt vaihtoon kun vanhoja seassa...
(http://i43.tinypic.com/dviihu.jpg)
-
Tjaa, vaihdoin uudet öljyt, tällä kertaa 97308 (purkissa nyt jopa mainitaan M90), vieläkin rahisee mutta ompahan ainakin uudet...
Lastua ei tullut vanhojen mukana ulos joten en ainakaan heti ala repimään lootaa alas ja auki.
-
Jos sisällä on rautalastua, jää se laatikon sisällä olevaan magneettiin eikä edes yritä tulla ulos.
-
Niinpä tietysti...
-
Ei kai sieltä mitää äänii pitäs kuuluu :-\
-
Perkele.
No, hyvin kuitenkin kytkeytyy vaihteet jne... ei oikeen vielä huvittaisi alkaa lootaa aukomaan.
-
Elä rupia aukomaan itsellä m90 rallattaa tyhjäkäynillä ja tietyissä vauhdissa. varsinki sillon ku oli vielä sintteri kytkin paikallaan oli aivan hirviän kuulonen vähä parani ku laitoin jousitetun levyn. olen itse aukaissut laatikon en sen rallatuksen takia vaan vahvistin kolmosvaihteen eikä siellä mittää vikaa löydy siihen rallatukseen muuta ku synkrot siellä ääntelee.
-
Hyvä tieto :) eipä ole ääni lisääntynyt parintuhannen kilsan jälkeen että ehkä se vaan saa olla...
Kävi mielessä jos testaisi tollasta RVS-tököttiä kaataa sinne, tutun transportterissa loppui kolmosen ulina käytön jälkeen. Onko muut kokeillut?
-
SRE:n 763 asetelma ja vakiolevy.
Levyssä jouset tai kaksoismassavauhtipyörä? ???
-
Hmm, siis vakiolevyssähän on jouset ja kaksoismassavauhtishan d24:ssä on mun mielestä kaikissa... vauhtipyörää en vaihtanut kun tein m46 -> m90 swapin, nelikuutonen ei ikinä pitänyt tällaista meteliä. Nyt muutama tuhat kilsaa myöhemmin ääni samanlainen, ei ole pahentunut. :(
Mutta tosiaan kytkinlevy vaihtui m46 versiosta m90 versioon vaihteistonvaihdon yhteydessä. Ja oli tosiaan käytetty, voisiko sitten olla että siitä jouset pohjaa...? Ei mun mielestä tollanen ääni voi mitenkään lähteä kytkimestä vaan. ???
-
Onko d24 koneita ollu kaksoismassa vauhtiksella?
-
Taitaa kaikilla ketkä vaihtanut m90:n kovalla vauhtipyörällä olevaan versioon pitää pienissä nopeuksissa jotain ääntä, toisia haittaa toisia ei. ;D
Itellä kans pitää pienissä nopeuksissa alle 20km/h pientä ääntä, jousitettu levy ja -618 SRE-asetelma.
-
Onko d24 koneita ollu kaksoismassa vauhtiksella?
Onko niitä ollu ilman? Siis nyt en kyllä tiedä, luulo vaan :D
-
Eikait kaksoismassavauhtista ole vielä keksittykään ku d24 sarjan koneet esiteltiin vuonna 1978.
-
No okei joo ei varmaan sillon LT:ssä ollessaan... mutta eikö volvoon sovitettuna. 700/900 sarjassa nyt ainakin?
-
Hmm, siis vakiolevyssähän on jouset ja kaksoismassavauhtishan d24:ssä on mun mielestä kaikissa... vauhtipyörää en vaihtanut kun tein m46 -> m90 swapin, nelikuutonen ei ikinä pitänyt tällaista meteliä. Nyt muutama tuhat kilsaa myöhemmin ääni samanlainen, ei ole pahentunut. :(
Mutta tosiaan kytkinlevy vaihtui m46 versiosta m90 versioon vaihteistonvaihdon yhteydessä. Ja oli tosiaan käytetty, voisiko sitten olla että siitä jouset pohjaa...? Ei mun mielestä tollanen ääni voi mitenkään lähteä kytkimestä vaan. ???
Niinhän se taitaakin olla että D24:sen levyssä on jouset. Uskallan väittää että kaksoismassaa tuossa ei kyllä ole. :P
Itsellä on B230FT:ssä kaksoismassa ja siinä on jouset aivan loppu. Se ravistaa ja jyristää, varsinkin asuntovaunu perässä.
-
Taitaa kaikilla ketkä vaihtanut m90:n kovalla vauhtipyörällä olevaan versioon pitää pienissä nopeuksissa jotain ääntä, toisia haittaa toisia ei. ;D
Itellä kans pitää pienissä nopeuksissa alle 20km/h pientä ääntä, jousitettu levy ja -618 SRE-asetelma.
Meinaatko että laatikko rupee ääntämään jos vaihtaa kovan vauhtipyörän ja jousitetun levyn? ??? Itsellä on tämä muutos tulossa talven aikana.
Mulla on 242:ssa pottapyörä ja jousittamaton levy ja se pitää ääntä moottorijarrulla, ihan sama mikä nopeus ja vaihde on kun kierroksia on yli 2000rpm.
-
Niinhän se taitaakin olla että D24:sen levyssä on jouset. Uskallan väittää että kaksoismassaa tuossa ei kyllä ole. :P
Levyssä on kyllä. No voihan se olla että kaksoismassaa ei ole, en ole todennut, sellainen käsitys vaan jäänyt jostain. :D
Millaista ääntä toi sulla sitten pitää Turbo 242? Jyrinää? Sellasen minäkin ymmärtäisin vielä jos joka työtahdista aiheutuu joku pulssintapainen joka värähtelee kampiakselia pitkin lootalle. Muttakun tuo oma lähinnä rahisee. Ja miksi m90 tekee sitä kun m46 ei tehnyt.
-
Levyssä on kyllä. No voihan se olla että kaksoismassaa ei ole, en ole todennut, sellainen käsitys vaan jäänyt jostain. :D
Millaista ääntä toi sulla sitten pitää Turbo 242? Jyrinää? Sellasen minäkin ymmärtäisin vielä jos joka työtahdista aiheutuu joku pulssintapainen joka värähtelee kampiakselia pitkin lootalle. Muttakun tuo oma lähinnä rahisee. Ja miksi m90 tekee sitä kun m46 ei tehnyt.
Kaksoismassa on semmonen melkosen iso möykky. :idiot2:
Toi loppuunajettu kaksoismassa pitää hirveetä jyrinää kun kuormaa on paljon. Ei se tyhjällä autolla pidä maantiellä mitään ääntä mutta tyhjänä se pitää matalilla kierroksilla ainakin kolmosella selvää ääntä. Vaikea kuvailla sen tarkemmin. Vaunu perässä tuli myös sellainen ominaisuus että moottori rupee ajamaan öljyä kampuran stefasta vauhtipyörän takaa kun se ravistaa niin paljon.
-
Ei ainakaan vm- 90 DTIC:ssä ollut kaksoismassaa vaan ihan normi vauhtis (pottapyörän näköinen), levyssä oli jouset, ja orginaalipalikkaa. Ei kait missään D24:ssa ole ollut kaksoismassaa?
-
Ei ainakaan vm- 90 DTIC:ssä ollut kaksoismassaa vaan ihan normi vauhtis (pottapyörän näköinen), levyssä oli jouset, ja orginaalipalikkaa. Ei kait missään D24:ssa ole ollut kaksoismassaa?
Itse kanssa epäilen kovasti ettei ole ollut kun M90-laatikollisissa D24:ssa on jousellinen kytkinlevy.
-
Itse kanssa epäilen kovasti ettei ole ollut kun M90-laatikollisissa D24:ssa on jousellinen kytkinlevy.
Mitämitä, kyllä oli mulla nelikuutosenkin kanssa jousellinen.
-
Mitämitä, kyllä oli mulla nelikuutosenkin kanssa jousellinen.
Juu kyllä mullakin oli, ja samanlainen jousitettu vaihtui laatikon vaihdon yhteydessä. Yleensä kovan vauhtipyörän parina on jousitettu levy.
-
Hmm, siis vakiolevyssähän on jouset ja kaksoismassavauhtishan d24:ssä on mun mielestä kaikissa... vauhtipyörää en vaihtanut kun tein m46 -> m90 swapin, nelikuutonen ei ikinä pitänyt tällaista meteliä. Nyt muutama tuhat kilsaa myöhemmin ääni samanlainen, ei ole pahentunut. :(
Mutta tosiaan kytkinlevy vaihtui m46 versiosta m90 versioon vaihteistonvaihdon yhteydessä. Ja oli tosiaan käytetty, voisiko sitten olla että siitä jouset pohjaa...? Ei mun mielestä tollanen ääni voi mitenkään lähteä kytkimestä vaan. ???
Kyllä ainakin omassa D24:sessa oli ihan kiinteä vauhtipyörä kun kytkin vaihdettiin ja sitä paitsi tuo SRE-763:nenhan sopii myös vinokoneen pottapyörään, joka on kans melko samanlainen kuin deekun vauhtipyöräkin. Eikä tuosta kuulu vaihteistosta/kytkimestä mitään rahinoita yms...ainoastaan tarvitsee tehdä se säätötanko kun tuo SRE irroittaa melko alhaalta.
Niin ja M90 levyssä on jousitettu levy.
-
Yleensä kovan vauhtipyörän parina on jousitettu levy.
Juuri näin. :tykkää:
-
ainoastaan tarvitsee tehdä se säätötanko kun tuo SRE irroittaa melko alhaalta.
??? Siis tarkotatko tällä sitä haarukan siirtoa kun vaihtaa kaksoismassan kiinteään, joiden "korkeusero" on huomattava? ???
-
Ei vaan sitä patenttia jolla saadaan jäykempi SRE irroittamaan ylempää, jotta poljinta ei tarvitse painaa lattiaan asti?
Oma toteutus:
(http://oi43.tinypic.com/w9cfap.jpg)
-
Juurikin tuon tapaista patenttia tarkoitin minkä kuvan anone linkitti.
-
Ei vaan sitä patenttia jolla saadaan jäykempi SRE irroittamaan ylempää, jotta poljinta ei tarvitse painaa lattiaan asti?
Oma toteutus:
(http://oi43.tinypic.com/w9cfap.jpg)
Mulla on kaksoismassassa SRE-asetelma ilman mitään patenttia ja kytkinpolkimen liike ja kytkimen irrotus on oikein optimaalinen, ainakin itselle. Poljin täytyy painaa lattiaan mutta niin sitä tulisi tehtyä joka tapauksessa.
-
Nyt kun jonkun aikaa ajellut tuolla SRE kytkimellä niin se on alkanut toimimaan vähän paremmin ? ???...ainoastaan 3 ja 4 vaihde meinaavat välillä rusahtaa, mutta muuten tuo kytkin on alkanut irroittaa vähän ylempää kuin aikaisemmin.
kaipa sinne silti voisi jonkun prikan laittaa niiin olisi samanlainen käytökseltään kuin vakiokytkin...
-
Nyt kun jonkun aikaa ajellut tuolla SRE kytkimellä niin se on alkanut toimimaan vähän paremmin ? ???...ainoastaan 3 ja 4 vaihde meinaavat välillä rusahtaa, mutta muuten tuo kytkin on alkanut irroittaa vähän ylempää kuin aikaisemmin.
kaipa sinne silti voisi jonkun prikan laittaa niiin olisi samanlainen käytökseltään kuin vakiokytkin...
Mulla oli aluksi että pakkia tai ykköstä ei meinannut saada päälle mutta nyt toimii hienosti, kymppitonnin verran kilometrejä takana.