Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Renkaat ja Vanteet => Aiheen aloitti: hukka - 01.09.2013, 18:14:07
-
En löytänyt sopivaa valmista keskustelua.
Joten millaisilla spekseillä teillä on 18" vanteet 700/900 sarjassa.
Mulla tulossa ens kesäksi 745 18" vanteet 8" leveänä.
Mikä olisi sopiva ET? Spaceri hommiksi menee, joten sen voi valita ;)
Kumit voisivat olla luokkaa 225/40. Vai onko joku muu parempi?
En mielellään leikkele kaaria, joten ET ratkaisee!
-
225-40-18 kumi 8,5" et6 vanteella vaatii takakaarien muokkaamista. Etupäähän menee normimadalluksella juuri ja juuri, mutta rajummalla madalluksella ottaisi varmaan kiinni edessäkin.
225-45-17 kumi 8" et20 vanteella menee ilman kaaren muokkausta, jos taka-akseli on just keskellä. Edessä ei ole ongelmaa.
-
Itsellä oli 740:ssa 8" leveät ja ET20, eteen piti laittaa 5mm spacerit sen jälkeen kun vaihto motonetin navat, jäi pari milliä sisemmäs ja otti tolppaan, madallus 40mm, ei tarvinnu kaaria muokata, mutta säädettävä panhard olis ollut kova juttu, töyssyssä kuorman kans raapas vähän kiinni. näytti tältä:
(http://i42.photobucket.com/albums/e315/Ekomies/Volvot/06092006090.jpg)
-
(http://i1358.photobucket.com/albums/q775/Markku_Sulin/Volvo%20960%2016v%20Turbo/2013-06-15100401_zps0639496f.jpg) (http://s1358.photobucket.com/user/Markku_Sulin/media/Volvo%20960%2016v%20Turbo/2013-06-15100401_zps0639496f.jpg.html)
Tuossapa itsellä 8,5x18" ja ET13, renkaat 225/40-18. Multilink perällä tosin mutta tässäkin vaatii takakaarien mankelointia ja tuolla omalla ~70mm madalluksella keulassakin ottaa sisälokasuojiin kiinni joustossa. Edessä on tosin tolpan yläpäähän tehty camber-modaus ja kynätolpista johtuen 10mm spacerit välissä jotta eivät ota jouseen kiinni.
-
Olisko tuo ET 20 eteen järkivalinta?
Pitäskö takana olla vaikka ET 15?
-
Olisko tuo ET 20 eteen järkivalinta?
Pitäskö takana olla vaikka ET 15?
Tolla setupilla kyllä tulee todella lähelle etutolppaa ellei jopa kiinni.. Itse laittaisin eteen ET10-15 ja taakse luokkaa ET 5-10. Riippuen rengastuksesta.. 215:silla menee tolla pienemmällä etllä, 225 vaatii ehkä tuon isomman mukaan..
-
Vois kyllä ajatella tuota 15 eteen ja 10 taakse.
Sit päästäänkin tuohon kumi asiaan. :)
Nykyinen rengastus on 225/45/17. Ja en halua et auto nousee ylemmäksi 18" vanteilla.
Alaspäin saa tosin tulla. ;) Eli onko tuo 40 kumi liika korkea?
-
Vois kyllä ajatella tuota 15 eteen ja 10 taakse.
Sit päästäänkin tuohon kumi asiaan. :)
Nykyinen rengastus on 225/45/17. Ja en halua et auto nousee ylemmäksi 18" vanteilla.
Alaspäin saa tosin tulla. ;) Eli onko tuo 40 kumi liika korkea?
Joo tuo on ihan passeli ET. Jää kaaren sisään vanteet n.10-15mm tuolla setupilla eli varmaan ihan riittävästi jos ei halua kaaria muokata.. 40 profiili on ihan soppeli..
225/45-17 on halkasijalta 634.3mm ja
225/40-18 on halkasijalta 637.2mm
Eli halkasija muuttuu 3mm eli säde ei kasva kuin 1,5mm
-
Kuulostaa hyvältä. Huomenna haen vanteet kotiin, saan nähä jaksaako odottaa ens kevääseen :D
-
Edessä 8.5X18 215/35r18 et15. Takana 10x18 et8 225/40r18 kumilla. Takaa leikattu pokkaukset, edestä sisälokareita.
Ennen oli 225/35r18 ja ei ottanu kiinni ollenkaan, nykyisellä renkaalla ottaa kaareen kuopissa täydellä autolla.
(http://i271.photobucket.com/albums/jj154/pete881/IMG_0263.jpg)
-
takaa on hankala jos ei haluu mitään rikkoa mutta et 25 menee 8 leveillä silloin ei tarvii edes ottaa muovit pois. Edessä vaatii ainakin et 20 muuten ottaa tolpaan
mullahan on samoilla specseillä vanteet 940sessa ja et 18 edes vs et 13 takaa (on nähny rälläkkä )
kapeempi rengastus auttais paljon esm 205-215
-
Vanteet haettu kotiin. ET 40. Leveydestä ei tietoa :( Mitään merkintää ei ole.
Ulkopinta-alasta mitattuna 230mm. Eli ilmeisesti 9"
Menee leikkuu hommiksi, mut menköön sitte!
-
Vanteet haettu kotiin. ET 40. Leveydestä ei tietoa :( Mitään merkintää ei ole.
Ulkopinta-alasta mitattuna 230mm. Eli ilmeisesti 9"
Menee leikkuu hommiksi, mut menköön sitte!
Jaa miten mittasit?
Se mitataan siitä mihin kumi asettuu, ei suinkaan kokonaisleveyttä.
E: Kirrrrjotusvirhe.
-
Jaa miten mittasit?
Se mitataan siitä mihin kumi asettuu, ei suinkaan kokonais leveyttä.
Vaikea mitata ku kumi on paikoillaan.
-
9" on 228,6mm eli ei voi olla semmone jos kok.leveys on 230mm.
8" jäis n.15mm tavaraa/puoli eli oisko se? Tai jopa 7.5"?
-
Kok.leveys on yleensä 3/4" tai 1" isompi kuin oikea leveys... vanteesi voi olla jopa se 8"
-
Kattelin vanteita tarkemmin. Päällä 225/40 kumit. Eivät veny (noh ehkä ihan hitusen). Jos olisi 9" leveät, niin uskoisin että venyisi enemmän.
-
Kattelin vanteita tarkemmin. Päällä 225/40 kumit. Eivät veny (noh ehkä ihan hitusen). Jos olisi 9" leveät, niin uskoisin että venyisi enemmän.
Eikö sisäpuolella lue leveyttä missään? Yleensä on jossain puolassa merkintä leveydestä ja tuumakoosta.
-
Tekisi niin mieli istutella tämmösiä omaan 940 sedaniin. S*
http://www.nettivaraosa.com/vanteet/1637812 Travis vielä muutos speiseriäkin hommailla. ???
-
Tekisi niin mieli istutella tämmösiä omaan 940 sedaniin. S*
http://www.nettivaraosa.com/vanteet/1637812 Travis vielä muutos speiseriäkin hommailla. ???
Aika ohueksi jää spacerit tuolla ET:llä.
-
Aika ohueksi jää spacerit tuolla ET:llä.
Riippuu ihan siitä miten sisään ne haluaa rötköttämään.
Itsellä siis 9" vanne et15 ja 30mm muutoslätty välissä. :)
-
Riippuu ihan siitä miten sisään ne haluaa rötköttämään.
Itsellä siis 9" vanne et15 ja 30mm muutoslätty välissä. :)
Tarkoitin noita äsken linkattuja vanteita. Alkeperäinen ET 29. Muutos spacerin paksuun olis 14mm tai jotain sinne päin.
-
Tarkoitin noita äsken linkattuja vanteita. Alkeperäinen ET 29. Muutos spacerin paksuun olis 14mm tai jotain sinne päin.
Niin ajattelinkin. Minulla siis taka-akselilla vanteen alkuperäinen et +15 ja lätyllä -15 :)
Eli kyllä itse noihin linkin vanteisiin 25mm&40mm lätyt laittelisin.
-
Täytyypi alkaa enemmän mittailemaan ja miettimään. Olisi mukava joskus saada hieman erilaista vannetta, mitä muilla ei ole volvoissa niin hirveästi. :pomo:
-
Niin ajattelinkin. Minulla siis taka-akselilla vanteen alkuperäinen et +15 ja lätyllä -15 :)
Millasella alustalla ja vanteen koolla, ettei ota kaarin? ???
-
(http://i10.aijaa.com/t/00786/12563403.t.jpg) (http://aijaa.com/hbldlU)
(http://i5.aijaa.com/t/00820/12563401.t.jpg) (http://aijaa.com/pSJKcs)
Ei ota kaariin, kun pokkasin kantin ylös.
Edestä ei tarvii muokata, koska kapeampi vanne ja 5mm isompi et. :)
Kuvassahan tuo keulii suatanasti. :facepalm:
-
Olen ymmärtänyt että 18x8.5 vanne et 20 ja rengastuksella 235/40/18 menis 740 perään wagonissa.
Jos oletetaan että perää ei ole madallettu ja jäykät jouset.
Millaiset varat jää sisäkaaren puolelle?
-
Ei varmaan kaksiset, veikkaisin että töyssyssä raapasee vähän kiinni ellet laita lyhyempää panhard-tankoa
-
Oon tätä topicia lueskellut ja enimmäkseen ollut puhetta vain seiskoista ja vanhemmistä yseistä, joten kysymys 960 mk2:seen liittyen.
Millaset vanteet mahtuu pyörimään alla? Edessä? Takana? Lähinnä kiinnostaa, millä spekseillä ja minkä levynen vanne vastaa tolppaan edessä ja takana sisäseinään.
Taakse kokeiltiin kaverin kans Tomason TN1:stä, ET40 8x17".
(http://i1153.photobucket.com/albums/p503/Mikko_koivumaki/tomason_tn1_kokeilu960_zpsa92f67ec.jpg) (http://s1153.photobucket.com/user/Mikko_koivumaki/media/tomason_tn1_kokeilu960_zpsa92f67ec.jpg.html)
Tulee aika nätisti kaarelle, mutta ei haittais vaikka ois vähä leveempi, ainaki sisäänpäin. Pokkaukset on tarkotus mankeloida ja sisälokarit säilyttää mutta muokata. Myöskin jos on tarvetta, laitetaan niin kapeet kumet kun laki sallii ja vähä camberia.
Toki auto tulee lähemmäks isänmaata tässä aikanaan, ei jää noin korkeeks. :)
-
Sen voin sanoa 960II että 8x18 et42 235/40 edessä melkein ottaa tolppaan (ei mahu lyötävä paino) ja kumi ottaa pompuissa muovilokariin .Takan fine
Autossa lievä madallus
-
Mullaki 960 -96 edessä 8x18, spacerin kans ET42, 235/40 ja takana samankokonen mutta ET49. Ei muovilokareita, pokkaukset mankeloitu ja vähän rälläköity eteen lisätilaa. Edessä tolppa hyvin lähellä ja takana sisäseinä. Taakse menis selvästi leveämpiki sopivalla ET:llä.
Eturenkaat tais osua johonki ku tarpeeks kääntää mut ei pahasti. Suht matala ja vielä laskee selvästi ku 8 ihmistä hyppää kyytiin http://pukema.com/kuvat/limulikanen2.jpg
-
Eli kaiken järjen mukaan 8,5x18" menee, jos ET on 35, ei lyötäviä painoja ja vähä kapee kumi (esim. 215/40 R18)? Tuolla setillä vanne tulis vähä reilu 1mm lähemmäks tolppaa/sisäseinää ja ~½tuumaa ulospäin.
E: Mutta mieluummin ET vois olla ~30.
-
Mulla on Mk1 960:ssä 8.5x18" 225/45 kumeilla. Vanteissa ET45 ja edessä ja takana 25mm spacerit.
En oo huomannu että raapis mistään, takana menee kyl tosi läheltä muovilokaria kun useampi ihminen takapenkillä.
Multilinkki kuitenki antaa paljon anteeks. :)
-
Työ kun höpötätte, että minkä levynen rengas menee jne, niin tahtoisin painottaa, että renkaan merkkikin vaikuttaa renkaan todelliseen leveyteen ihan vidusti.
For example tässä kuvassa on molemmat 225 leveitä.
(http://i841.photobucket.com/albums/zz334/assaarpa/WP_000189_zps7f7b83cd.jpg)
Ylempi on siis NEXEN 225 ja vanteella leveyttä 8.5"
Alempi on kumho ecsta 225 ja vantella leveyttä 9"
Ja kuten kuvasta voi todeta tuo Nexen vastaa todellisuudessa 235 tai 245 leveyttä, tai sitten kumho vastaa 215 tms leveyttä.
-
(http://imageshack.com/a/img836/2828/zv3j.jpg)
225/40 kumit. Edessä hankook ja takana linglong, jotka selvästi hankookeja leveämmät. Kaaresta maahan matkaa: Edessä 62cm ja takana 63cm. (n.45/40mm madallus) Edestä ja takaa taivutettu lokasuojan "kantti." Pitäisi vielä mankeloida, kun nyt mankelikin hyllyssä. Tosin, ei ehkä niin rajusti, mitä projekti-seiskasta. :D
-
Mullaki 960 -96 edessä 8x18, spacerin kans ET42, 235/40 ja takana samankokonen mutta ET49. Edessä tolppa hyvin lähellä ja takana sisäseinä.
Ymmärsinkö oikein siis lätyn kanssa liki 50mm ollaan plussalla? ??? vai vai vai? :o
-
Ymmärsinkö oikein siis lätyn kanssa liki 50mm ollaan plussalla? ??? vai vai vai? :o
siinä on jo etuvedon ET kun uudempi 960 ;)
-
Allekirjoituksen 745 rengastuksena 235/40R18. vanteen ET 39 ja 15mm spacerit vakio sisälokasuojat paikallaan edessä ja takana joten kaariin ei ole koskettu. edessä jouduttu hieman rajoittamaan kääntyvyyttä että rengas ei ota kiinni runkoaisaan. Sopivuutta eteen ei kannata verrata vakio autoon koska minulla paikallaan 850 coilitolpat ja 960 II olka-akselit.
(http://i92.photobucket.com/albums/l28/xuppo/740%20farkku/P5010061_zps8fba9f77.jpg)
-
siinä on jo etuvedon ET kun uudempi 960 ;)
Juu tämä on selvä kyllä kyllä, mutta jotenkin tuo sanajärjestys nyt sekoittaa minun PÄÄÄNi!
-
Juu tämä on selvä kyllä kyllä, mutta jotenkin tuo sanajärjestys nyt sekoittaa minun PÄÄÄNi!
Vanteen ET siis 49 edessä ja takana, edessä 7mm spaceri, laskennallinen ET42. Vaihtelin tuossa renkaita ja rengas selvästi ottanu kii takanaki tuolla ET49 8" yhdistelmällä.
-
Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 60 päivään.
Jollet ole varma että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.
Nostellaans vähän tätä.
740 sedaniin tulossa ensikesänä 18"x8" vanteet. Kumit 225/40/R18. Ongelma siinä, että vanteiden ET on 42.
Minkäkokoiset spacereilla tulis hyvin kaarelle? Tällähetkellä talvivanteina Volvon omat peltivanteet ja mittailin, että takana matkaa kaariin noin 4cm ja edessä noin 2cm. Willtheyfit.com laskurin avulla taakse 30mm spacerit ja eteen 20mm vois olla aika hyvät?
-
Ei se noilla taida kaarelle tulla, tai sit meillä on vaan asiasta erilainen käsitys. Ja eteen ei muuten välttämättä tuo 20mm riitä, saattaa ottaa iskaritolppaan kiinni
-
Pitäisi riittää 20mm lätty eteen. 8,5" ET13 menee ainakin ilman kontaktia tolppaan. Lähelle ainakin menee että toki 25mm voisi olla varmempi eikä tule vielä liian ulos.
-
740 sedaniin tulossa ensikesänä 18"x8" vanteet. Kumit 225/40/R18. Ongelma siinä, että vanteiden ET on 42.
Minkäkokoiset spacereilla tulis hyvin kaarelle? Tällähetkellä talvivanteina Volvon omat peltivanteet ja mittailin, että takana matkaa kaariin noin 4cm ja edessä noin 2cm. Willtheyfit.com laskurin avulla taakse 30mm spacerit ja eteen 20mm vois olla aika hyvät?
Tuo 20mm spaceri edessä nuilla speceillä on rajoilla, mulla oli mutta otti välillä tolppaan kiinni. varmaan vähän eroa vanteiden valuissa myöskin
-
Pitäisi riittää 20mm lätty eteen. 8,5" ET13 menee ainakin ilman kontaktia tolppaan. Lähelle ainakin menee että toki 25mm voisi olla varmempi eikä tule vielä liian ulos.
Joskus seiskaan huvikseni sovittelin isän V70:n 16" talvivanteita. 16x6,5" ja muistaakseni kahden biltamspacerin kans ET oli 33 ja tais jäädä milli vanteen taakse tilaa, että mahtui pyörimään. Eihän se nyt ihan sama ole, kuin tuo 18", mutta suuntaa antava. 18x8,5" ET -12 meni vanteen sisäreuna coilijousen kierteiden "väliin". Oli aika nafti sovitus :D
Mutta tuohon vaikuttaa moni asia, yhten tuo vanteiden sisäreunan valun eroavaisuus
-
Ei se noilla taida kaarelle tulla, tai sit meillä on vaan asiasta erilainen käsitys. Ja eteen ei muuten välttämättä tuo 20mm riitä, saattaa ottaa iskaritolppaan kiinni
Joo siis tarkotuksena oli lähinnä jos sais vähän ulommaksi vanteita, ei sen nyt ihan siinä kaaren rajalla tarvitse olla. Ja siis pelkästään jo sen takia, että edessä nyt ainakin tarvii spacerit, että edes saa vanteet kiinni.
Eli 25mm parempi eteen? Mites takana toi 30mm? Spacer.se sivulta ajattelin tilata ja siellä on toi tarjous, niin 30mm olis isoin koko. Jos näyttää siltä, että ei riitä, mikä estäisi laittamasta vielä spacerin lisäksi Bilteman 5mm lättyä väliin?