Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: massamaahinen - 12.09.2013, 16:08:36
-
Vaihdoin kummatkin Nivomatit 960 II -97 taakse neljä vuotta sitten. Ostin ne Hessumobiilista. Olivat kuitenkin eri sarjaa ja valmistusajoilla oli väliä puolitoista vuotta. Otin yhteyttä maahantuojaan ja kyselin, onko tuolla mitään merkitystä johon tietysti kerrottiin, että täysin samaa laatua kummatkin. Koska ajan hyvin vähän (nyt 4 vuodessa 22 000 km) niin minulle luvattiin ajallisesti pidennetty takuu, joka normaalisti on 100000 km tai 3 vuotta. Koska olin asiasta keskustellut vain puhelimitse, ei Kaha tietenkään ota nyt mitään kantaa asiaan. Takuuehdoissa kun vielä sanotaan, että asennus pitää suorittaa korjaamossa niin vaikeahan tuota on muutenkaan suomia.
No, nyt kuitenkin katsastuksessa katselin kuinka vasen takapyörä hyppi iskarikokeessa äärestä ääreen kuin horkassa ja antoi lopputlokseksi vain 17%, oikean ollessa 60%. Tähän saakka ovat olleet ihan tasoissa.
Joltain on tapahtunut asian tiilmoilla koska ZF ei kuulemma enää valmista tätä Volvon Nivoa ja niitä saa ainoastaan Volvolta. Netissä kyllä myydään edelleen Sachsin Nivoja tähän joten lienevät vanhaa varastoa.
Jos jollain on nurkassa yksi tai parikin Nivoa tähän, voisin ostella. Toisen vaikka varalle.
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/11599829/nivot.jpg)
-
Eipä ihan hirveesti ole komentteja saapunut. Sen verran olen saanut selville, että Volvo on ottanut näiden nivojen ohjat omiin käsiinsä eikä niitä saa enää muualta. Ellei nyt sitten vanhaa varastoa jossain ole. Saksassa myydään paljonkin juuri näitä mutta uskaltaako ostaa jos ovat yhtä huonoja kuin nämäkin? ZF ei enää valmista niitä. Kysymys kuuluukin: Jos ostan Siniseltä uudet Nivot, ovatko ne vanhaa kunnon laatua, jollaiset kestivät 320000 km? Ja jos ostan varaosa.fi:stä, saanko sieltä nimenomaan Volvot? No, sitä pitää tietenkin kysyä.
-
Tilasinpa sitten kummatkin uudet http://www.varaosa.fi (http://www.varaosa.fi) stä ja tuli nopeesti.
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/11599829/nivot3.jpg)
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/11599829/nivot2.jpg)
-
Mitäpä veikkaat kuka nuo on tehnyt? Veikkaan että juurikin tuo kyseinen edellämainittu Saksalainen nyrkkipaja.. :)
-
Tilasinpa sitten kummatkin uudet http://www.varaosa.fi stä ja tuli nopeesti.
(http://www.mattikaki.fi/autot/nivot3.jpg)
(http://www.mattikaki.fi/autot/nivot2.jpg)
(http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=36055.msg642093#msg642093)
Nivojen kanssa tappelua myös itsekkin harrastellut, ja saksasta tilattuna olen tyytyväinen omiini.
2kk vanhat & 5000km ajoa, istuvat ja toimivat hyvin. (tosin..varsin vähällä ajolla vaikea todeta kestävyyttä)
Mutta hinta/hinnat on sinisen liikkeeseen verrattuna kiva.
Sachs merkkiset & Volvo laatikoissa tuli ovelle saakka. Joten varmasti tulevat Volvo Genuine osat, jos niin lukee tuotteen alla.
Kysymällä www.scandix.de sivuilta tietää onko lisäsaatavuutta vielä sulle, vastaavat kohtuullisen ripeästi.
-
Nyt on kulunut hieman yli vuosi siitä kun asensin uudet Volvon Nivot alle. Katsastusmies huomasi,
että oikeanpuoleinen Nivo vuotaa öljyä. Tämä huomio tapahtui muutamaa päivää alle vuoden ikäisenä.
Otin yhteyttä myyjään (Varaosa.fi) joka kertoi, että minun pitää mennä käymään jossain Volvon
valtuutetussa liikkeessä joka hoitaa takuuasian. Kävin Keravan Autosalvassa, joka sitten otti asian
hoitaakseen. Nyt sitten tuli myyjältä tieto, että Volvo suhtautuu tarkasti vuoden takuuseen eikä
ilmeisesti suostu korvaamaan. Myyjä tarjosi 50% alennuksen jos päätän ostaa uuden iskarin. En vielä
tiedä, mikä tuossa mättää. Vikahan ilmeni alle vuoden ikäisessä (noin 5000 km ajetussa) iskarissa.
Pari päivää sitten huomasin, että vasemmanpuoleisen Nivon kohdalla maassa on öljyläikkä. En vielä
ole tarkemin katsonut mutta huolestuttavan tutulta näyttää kun vertaan sitä 760 Nivojen vuotoihin.
Mitä kummaa tässä oikein kannattaa tehdä? Ei oikein ole järkevää jos joutuu kerran vuodessa uhraamaan
liki tuhat euroa takaiskareihin. Ostin nämä nimenomaan Volvon omina varaosina koska edelliset kestivät
"vain" neljä vuotta ja sen 22000 km. No nyt sitten neljäsosan tuosta ajasta ja kilometrimäärästä. :(
-
Nyt on kulunut hieman yli vuosi siitä kun asensin uudet Volvon Nivot alle. Katsastusmies huomasi,
että oikeanpuoleinen Nivo vuotaa öljyä. Tämä huomio tapahtui muutamaa päivää alle vuoden ikäisenä.
Otin yhteyttä myyjään (Varaosa.fi) joka kertoi, että minun pitää mennä käymään jossain Volvon
valtuutetussa liikkeessä joka hoitaa takuuasian. Kävin Keravan Autosalvassa, joka sitten otti asian
hoitaakseen. Nyt sitten tuli myyjältä tieto, että Volvo suhtautuu tarkasti vuoden takuuseen eikä
ilmeisesti suostu korvaamaan. Myyjä tarjosi 50% alennuksen jos päätän ostaa uuden iskarin. En vielä
tiedä, mikä tuossa mättää. Vikahan ilmeni alle vuoden ikäisessä (noin 5000 km ajetussa) iskarissa.
Pari päivää sitten huomasin, että vasemmanpuoleisen Nivon kohdalla maassa on öljyläikkä. En vielä
ole tarkemin katsonut mutta huolestuttavan tutulta näyttää kun vertaan sitä 760 Nivojen vuotoihin.
Mitä kummaa tässä oikein kannattaa tehdä? Ei oikein ole järkevää jos joutuu kerran vuodessa uhraamaan
liki tuhat euroa takaiskareihin. Ostin nämä nimenomaan Volvon omina varaosina koska edelliset kestivät
"vain" neljä vuotta ja sen 22000 km. No nyt sitten neljäsosan tuosta ajasta ja kilometrimäärästä. :(
Yks vaihtoehto olis vaihtaa se jäykempi lehtijousi ja "normaali" iskarit.
-
Niin tosiaan. Onhan se mahdollisuus. Olin kokonaan unohtanut. Pitääpä tutustua asiaan. -H-
Joku vuosia sitten pohti kynäjousta mutta mitenkähän se mahtoi sitten edetä?
-
Minulta löytyy se jäykempi jousi ja normaalit iskarit. Laita yv jos kiinnostaa.
-
Niin tosiaan. Onhan se mahdollisuus. Olin kokonaan unohtanut. Pitääpä tutustua asiaan. -H-
Joku vuosia sitten pohti kynäjousta mutta mitenkähän se mahtoi sitten edetä?
Ei mitenkään, koska -98 on niin "uusi" auto, että olis katsastuksessa mennyt liki mahdottomaksi. Olis pitänyt olla E-hyväksyntää ja sitä ei oikein Keravan Rally Racen kyniin olis mitenkään saanut. Kehut muuten kyseisellä putiikille; jaksoivat ahkerasti vastata kaikkiin kyseisen projektin tiimoilta tyhmänä kyselemiini asioihin ;)
-
Ei mitenkään, koska -98 on niin "uusi" auto, että olis katsastuksessa mennyt liki mahdottomaksi. Olis pitänyt olla E-hyväksyntää ja sitä ei oikein Keravan Rally Racen kyniin olis mitenkään saanut. Kehut muuten kyseisellä putiikille; jaksoivat ahkerasti vastata kaikkiin kyseisen projektin tiimoilta tyhmänä kyselemiini asioihin ;)
Niin että jättäis alkuperäisen lehden ja sitten kynäjouset?
Nehän olis "vaan" apujouset. Sopivan likaisina katsuri ei edes huomaisi...
-
Niin että jättäis alkuperäisen lehden ja sitten kynäjouset?
Nehän olis "vaan" apujouset. Sopivan likaisina katsuri ei edes huomaisi...
Varmaan olis kelvannutkin, ei nuo katsurit mitään erikoisasiantuntijoita ole. Koskaan eivät ole V90 takapään puslia tutkineet ja muutenkin.
No, ostin silloin viimeksi nivot Hessumobiilista kun niitä vielä sieltä sai. Satatonnia on noilla nyt matkaa takana ja ehkä ens kesänä pitäis vaihtaa. Eivät vuoda, eikä auto vieläkään keuli, mutta uisteluveneen kanssa huomaa, että ovat jo ehtoopuolella.
-
Mä laitoin viime kesänä uudet nivot (yht 550é), 10tkm takana ja ei voi kuin kehua toimivuutta.
-
Nyt tuli vastaus Volvolta. Koska olen ostanut iskarit 18.9.2013 ja katsastusmies huomasi vuodon 18.9.2014
Volvo on päättänyt Goodwill-hengessä korvata iskarin vaikka (vuoden) takuuaika on umpeutunut. Mitä kummaa?
Tarkkaa on kun yksi päivä aiheuttaa tulkinnanvaraa. Ensin eivät olleet valmiita lainkaan korvaamaan mitään.
Sitäpaitsi tuo on ostopäivä, ei toimituspäivä. Tämä taitaa jo ylittää uutiskynnyksen. Nyt pitäisi vaan valita
uutisointiväline. Minulla on suhteita MTV:hen (töissä 25 vuotta), YLE:lle mm. Kuningaskuluttajaan ja muuallekin. ;)
-
Ei mitenkään, koska -98 on niin "uusi" auto, että olis katsastuksessa mennyt liki mahdottomaksi. Olis pitänyt olla E-hyväksyntää ja sitä ei oikein Keravan Rally Racen kyniin olis mitenkään saanut. Kehut muuten kyseisellä putiikille; jaksoivat ahkerasti vastata kaikkiin kyseisen projektin tiimoilta tyhmänä kyselemiini asioihin ;)
Kaveri katsasti -96 960 ilman koko lehtijousta ja gaz coilover tolpilla, oli vaan suunnilleen vakiokorkeuteen nostettuna katsastuksessa, ongelmitta läpi. Tämä nyt on tosin ihan konttorista ja katsastusinssistä kiinni. Tuo mk2 960 taka-akselisto tuntuu vaan olevan asia mistä nuo useimmat katsastusinssit eivät ymmärrä mitään, kun ei ole niin yleinen ratkaisu toi poikittainen lehtijousi :D Tälle kaverille oli vaan tokassu että " oot näemmä vähän paremmat iskarit laittanu ". :D
-
Ensinnäkin jos sinulle jotain luvataan vaikka 2-4 vuoden päähän pyydä se kirjallisena tai käy keskustelu sähköpostilla (Tulee mieleen entinen kolleega, joka lupasi ummet ja lammet parin vuoden päähän, kun tiesi ettei ole töissä enään firmassa. Oli kiva selvittää näitä tapauksia).
Toiseksi jos takuuaika on yksi vuosi, niin se alkaa siitä kun sinulle on tuote toimitettu. Ja jos takuuaika on vuosi se tarkoittaa 1.1.2014-1.1.2015. Asiakkaalla on myös velvollisuus reklamoida viasta mahdollisimman pian, kun on huomannut sen.
-
Onko nuo varaosa.fi olevat 81€ maksavat takaiskarit nivomatit? Aika halpa hinta jos on näin..
Edit: ei taida olla..
-
Onko nuo varaosa.fi olevat 81€ maksavat takaiskarit nivomatit? Aika halpa hinta jos on näin..
Edit: ei taida olla..
No eivät tosiaankaan ole nivot ;)
-
Nyt tuli vastaus Volvolta. Koska olen ostanut iskarit 18.9.2013 ja katsastusmies huomasi vuodon 18.9.2014
Volvo on päättänyt Goodwill-hengessä korvata iskarin vaikka (vuoden) takuuaika on umpeutunut. Mitä kummaa?
Tarkkaa on kun yksi päivä aiheuttaa tulkinnanvaraa. Ensin eivät olleet valmiita lainkaan korvaamaan mitään.
Sitäpaitsi tuo on ostopäivä, ei toimituspäivä. Tämä taitaa jo ylittää uutiskynnyksen. Nyt pitäisi vaan valita
uutisointiväline. Minulla on suhteita MTV:hen (töissä 25 vuotta), YLE:lle mm. Kuningaskuluttajaan ja muuallekin. ;)
Ainakin tavallisissa kulutustavaroissa voi vedota tavaran virhevastuuseen. 1 v ei oikein voi olla takuuaika, koska ainakaan ns. alkuperäisosan kestoaika ei voi olla noin lyhyt. Jos olisi kyse esim. Bilteman maailman halvimmista osista, niin silloin tuon pituinen kestoikä voisi olla oletettavaa.
Tuli vielä mieleen, että eikö tietynlaisissa varaosissa edellytetä kunnollista laatua, koska kyse on ajoturvallisuuteen oleellisesti liittyvistä osista?
Tuli mieleen, että milloinkahan tuo varaosa on valmistettu, kun tiivisteet vuotavat? Voisiko tiivisteet haurastua jos osa on seissyt varastossa vaikka 10 v? Ostaisiko kukaan 10 v vanhaa jakopään hihnaa tai muuta hihnaa? Sellaisenkin ihmeen olen nähnyt Espoon Kutojantien kierrätyskeskuksessa myynnissä, taisi olla juuri Volvon hihna, mutta ilmeisen käyttämätön & vanha ...
-
Kertokaapas lisää näistä erikoisiskareista mitä on vaihettu nivojen tilalle? Pysyykö perä ylhäällä, onko millanen ajaa, onko jätetty poikittaislehti paikoileen? Näissä erikoisiskareissako ei ole e-hyväksyntää?
Vielä nivot pelaa omassa s90:ssä, mutta vastaisen varalle tiedustelen.
-
Jaa että edes nuo Volvon paketissa tulevat nivot ei kestä >:(
Hankalaa alkaa olemaan, itellä farkku kaipaisi hieman iskariremonttia mutta vaihtoehdot alkavat näyttämään aika heikolta.
-------------------------------------------------
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=3324.0
Nivojen vaihto tavallisiin. Sopivaa lehtijousta ei ilmeisesti saa uutena ja käytettynäkin löytäminen voi olla aika haastavaa
Sama juttu taitaa olla niiden Volvon madallusnivosarjan kanssa varmaankin ja sehän nyt oli hemmetin kallis muutenkin.
-------------------------------------------------
http://www.kaplhenke.com/products/95-960-coilovers
Kenties toimiva ratkaisu mutta sporttisuuden ollessa melko kaukana tästä automallista ei niin kiinnosta säädettävyys ja saadakseen alustaa edes jonkimmoiseen balanssiin olisi sitten varmaan päivitettävä tuota etupäätäkin.
-------------------------------------------------
http://www.l-m-r.se/p/volvo/940960/vaghallning-136/vaghallningssats-960sv90-95-98-40-50-mm.html
Halpahan se on mutta pahasti pelkään että kuormankantokyky romahtaa. Realistina en edes odota noin halvalla edes kohtuullista laatua/toimivuutta
-------------------------------------------------
"Ambulanssijousi"
Perä ilmeisesti jää melko korkealle ja on todella jäykkä...? Kommentteja kaivataan
-------------------------------------------------
Lisää ehdotuksia? Kommentteja edellisistä?
Aiheesta nyt tullut pari iltaa luettua ja tuloksena ei ole paljon muuta kuin kipeä pää :-\
Alan kuitenkin pikkuhiljaa kallistumaan siihen että kokeilen onneani sachssilaisten nivojen kanssa, ne nyt sentään on edes toimiessaan hyvät.
-
Noista vaihtoehdoista tuo madallussarja ois edullisin, mutta varmasti kuormaa ei kestä ottaa ja saattaa olla kivireki ajaa.
-
Nyt on kulunut hieman yli vuosi siitä kun asensin uudet Volvon Nivot alle. Katsastusmies huomasi,
että oikeanpuoleinen Nivo vuotaa öljyä. Tämä huomio tapahtui muutamaa päivää alle vuoden ikäisenä.
Otin yhteyttä myyjään (Varaosa.fi) joka kertoi, että minun pitää mennä käymään jossain Volvon
valtuutetussa liikkeessä joka hoitaa takuuasian. Kävin Keravan Autosalvassa, joka sitten otti asian
hoitaakseen. Nyt sitten tuli myyjältä tieto, että Volvo suhtautuu tarkasti vuoden takuuseen eikä
ilmeisesti suostu korvaamaan. Myyjä tarjosi 50% alennuksen jos päätän ostaa uuden iskarin. En vielä
tiedä, mikä tuossa mättää. Vikahan ilmeni alle vuoden ikäisessä (noin 5000 km ajetussa) iskarissa.
Pari päivää sitten huomasin, että vasemmanpuoleisen Nivon kohdalla maassa on öljyläikkä. En vielä
ole tarkemin katsonut mutta huolestuttavan tutulta näyttää kun vertaan sitä 760 Nivojen vuotoihin.
Mitä kummaa tässä oikein kannattaa tehdä? Ei oikein ole järkevää jos joutuu kerran vuodessa uhraamaan
liki tuhat euroa takaiskareihin. Ostin nämä nimenomaan Volvon omina varaosina koska edelliset kestivät
"vain" neljä vuotta ja sen 22000 km. No nyt sitten neljäsosan tuosta ajasta ja kilometrimäärästä. :(
-
Tere.
Pitihän tohon jotakin kirjotellakkin.
Jos iskarit tuhoutuu tuollaista vauhtia niin....
Tulee mieleen,että kohdistuuko iskariin voimia joita ei pitäisi.
Esim tuentojen väljyydet voi aiheuttaa sivuttaisvääntöjä ja sitä iskari ei kestä,varren tiiviste antautuu varsin pienestä "linjauksen"virheestä.
-
kynät vaan iskareiden tilalle, ei iskareita tarvitse muutoskatsasta ;)
-
Jenkit on laitellu ilmaiskareita nivojen tilalla. Jeepistä löytyy kohtuuhintainen ja pienellä sovittamisella sopiva iskari.
-
Ensinnäkin jos sinulle jotain luvataan vaikka 2-4 vuoden päähän pyydä se kirjallisena tai käy keskustelu sähköpostilla (Tulee mieleen entinen kolleega, joka lupasi ummet ja lammet parin vuoden päähän, kun tiesi ettei ole töissä enään firmassa. Oli kiva selvittää näitä tapauksia).
Toiseksi jos takuuaika on yksi vuosi, niin se alkaa siitä kun sinulle on tuote toimitettu. Ja jos takuuaika on vuosi se tarkoittaa 1.1.2014-1.1.2015. Asiakkaalla on myös velvollisuus reklamoida viasta mahdollisimman pian, kun on huomannut sen.
Kuluttajaneuvoja kertoi, että vapaaehtoisen takuun antaja voi itse määritellä sen, miten takuuaika lasketaan.
Tässä tapauksessa Volvo voi kuulemma olla antamatta uutta tuotetta, jos itse on niin määritellyt.
Kuluttajan on kuuden kuukauden kuluessa reklamoitava virheestä sen havaittuaan.
-
kynät vaan iskareiden tilalle, ei iskareita tarvitse muutoskatsasta ;)
http://www.trafi.fi/tieliikenne/katsastukset/katsastuslajit/muutoskatsastus
Ajoneuvo on ennen sen ottamista käyttöön liikenteessä esitettävä katsastustoimipaikalle muutoskatsastukseen, jos...
- ajoneuvon akselisto- tai korirakennetta tai ulkomittoja muutetaan.
-
Kävin nyt sitten näyttämässä autoa paikallisessa autokorjaamossa, jossa todettiin, että kummatkin takaiskarit vuotavat ja
vasemmanpuoleinen enemmän kuin oikea. Kauan autokorjaamoalalla ollut kaveri ei ollut aiemmin törmännyt tilanteeseen,
missä katsastusmiehen lausunto ei ole riittänyt vaan vaaditaan vielä korjaamolausunto.
Laitoin lausunnon www.varaosa.fi :lle mutta toistaiseksi ei ole mitään kuulunut. Odottavat kai Volvolta vastausta. Aika erikoista
kun Volvo aina paasaa turvallisuudesta ja nyt iskareiden kanssa ollaan näin tiukkana. Nyt iskareiden vuoto on alkanut selvästi
vaikuttaa ajoonkin. Eikä mikään ihme kun vasemmanpuoleisesta on öljyt tuleet pihalle.
-
Tere.
Pitihän tohon jotakin kirjotellakkin.
Jos iskarit tuhoutuu tuollaista vauhtia niin....
Tulee mieleen,että kohdistuuko iskariin voimia joita ei pitäisi.
Esim tuentojen väljyydet voi aiheuttaa sivuttaisvääntöjä ja sitä iskari ei kestä,varren tiiviste antautuu varsin pienestä "linjauksen"virheestä.
Pohdin tuotakin vaihtoehtoa mutten saanut mistään tukea tälle ajatukselle. Kun katsoo tuentaa,
se on hyvin jämäkkä ja jos takafillarin asento muuttuisi, se kyllä tuntuisi välittömästi ohjauksessa.
Olen rynkyttänyt autoa sivusuunnassa rankastikin, eikä anna silmämääräisesti lainkaan periksi.
Volvon korjaamokäsikirjakaan ei kerro mitään tällaista.
-
Ei ole ensimmäinen, eikä toinenkaan kerta kun nivo pettää pienillä kilometreillä sopivasti takuuajan umpeutumishetkillä 960/x90 korissa. Ajattelin että ovat päässeet tästä ongelmasta eroon jo joku aika sitten, mutta näköjään niitä vieläkin on.
-
Näin minäkin olen ollut huomaavinani. Ja siksi ostinkin nimenomaisesti Volvon omalla merkillä varustetut Nivot.
Saas nähdä, ovatko nuo uudet yhtään sen kestävämpiä. Ihme juttu, koska niin monissa muissakin autoissa
käyetään samanlaisia Nivoja. Luulisi, että niistä olisi kuulunut enemmän jos olisi kovin yleistä. Ne alkuperäiset
kestivät yli 300 000 km koska auton huoltodokumenteissa niitä ei oltu vaihdettu.
-
Siihen pahvilaatikkoon tai jopa nivon varteen painetaan ihan mitä valmistuttaja haluaa, mutta totuus on, että eihän noita valmista kuin Boge, Sachs ja Monroe ja viimeksi mainittuja ei virallisen maahantuojan tuontiohjelmassa ole. Takavuosina kun tätä selvittelin törmäsin lisäksi väitteeeseen, että Boge ja Sachs nekin valmistettais samalla linjastolla. En julistaudu tässäkään asiassa guruksi eli saa korjata, jos puhun höpöjä :)
Mulla tosiaan V90:ssä Hessumobiilin kautta hommatut Boget. Olisko noilla nyt parisataa tuhatta ajettu, eivät vielä vuoda, auto ei keuli mutta kuorma päällä huomaa että joutaisivat vaihtoon. Jos nyt tuota autoa ylipäätään enää pidän, riippuu vähän siitäkin,,,
-
Itse ostin ne 22000 km kestäneet Hessumobiilista. Sekä ne, että nämä nyt vuotaneet, ovat olleet Sachs-merkkiset.