Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: heksa - 24.03.2011, 09:58:38
-
eli bensakone / ei abs:ää. oireena poljin menee (lähes)lattiaan ja jarrutehoja ei ole juuri nimeksikään, eli paikoillaan pysyy mutta moottorijarrulla ajettava risteyksiin ym :pomo:.. pumppaamisesta ei apua.. paikoillaan kun polkee, kuuluu takapäästä kolahdus kun palat ottaa kiinni, pääsylinteriä testailin illalla laittamalla umpitulpat putkien lähtöihin jollonka poljin pysähtyi lähes alkuunsa eikä myös painunut enempää.. sisuskalut pääsylinterissä myös ok...
miten tuo taka-akselin paineenrajoitusventtiili oireilee / onko ite aukastavissa?
tehostin tuntuu pelaavan, eli ainakin poljin kevenee huomattavasti kun auton käynnistää..
-
En menis sitä venttiiliä ensimmäisenä tutkimaan. Jos takana kolahtaa, kato nyt ettei satulan kiinnitys ole löysällä tai rikki.
Ihme vaan ettei pumppaaminenkaan auta...
Veikkaan silti todennäköisemmäksi pääsylkkyvikaa. Kun tulppaat lähdöt, mitään ei pääse kulkemaan mihinkään. Normaalisti saattaa lussuttaa paikasta toiseen sitä nestettä, joku venttiili sökö.
Hirveetä arpomista, jotain heittelin. :D
Onko jarrut vaan menneet tommosiksi vai ootko jotain niille tehnyt ja ongelma alkoi siitä? Jos olet, veikkaan ilmaa jossakin.
Vastailin tähän näillä vaihtoehdoilla kun mitään tarkkaa ei näin ajatuksen voimalla pysty näkemään eikä kokemaan. :)
-
Moro, en tiijä mitä oot tehnyt, mutta kannattais katella alipainevuodot letkuista ( tehostimesta ) ja sen jälkeen tutkailla jarrupiirissä olevia kumiletkuja, josko antavat periksi? Meillä oli suunaton ongelma jarrujen kanssa ja siinä oli kyse ilmaamisesta. Meillä on ABS-jarruilla varustettu kulkine ja sen jarrujen kanssa on ollut ongelmia katsastuksessa. Katseleppa keskusteluketjuja ilmaamisongelma ja poljin painuun syvälle, jotain sinnepäin. Sieltä löytyy meidän omakohtaisia kokemuksia. Ja tietenkin voit soitella kännyllä 0400 800885, niin yritän neuvoa...
-
Eikö alipaine vika aiheuttaisi tiiliseinä polkimen? Oisko mahdollista että kengät pääsee palautumaan liikaa ettei poljin vara riitä ottamaan takaisin? Ite käyttäsin renkaita ilmassa ja joka ei laahaa/ ala jarruttamaan (vaatii kaverin polkimeen), epäilisin vikaa sinne. Miten käsijarru, onko säätömekanismi pettänyt että pääsee palauttaan liikaa? Nämäkkin on kaikki vain arvailuja.
-
No tuo että kengät palautuu liikaa/käsijarruvika on poissuljettu kun on levyjarrut joka nurkassa.
Käsijarrulle toki omat pienet kengät takalevyjen rumpuosassa mutta eivät liity mitenkään käyttöjarruihin.
-
Jarrupalat loppu ja -levyt ohentuneet?
-
auto on ostettu jarruvikaisena, joten ei oo tietoa vian alkamisesta yms.. ihmeelliseltä tuntuu nimenomaan kun pumppaamisella ei tunnu olevan vaikutusta.. käsijarru on poissuljettu kuten hevonen jo sanoikin, samoin tehostimeen en usko, ja ainakin takaiskuventtiili ja letku imusarjalle toimii kuten pitääkin..
240:ssä oli aikanaan samanlaiset oireet, ja ilmaaminen ei auttanu, mutta ammattikorjaaja sitten huomasi, että olin laittanu etujarrusatulan jarruputket väärin päin.. mutta tässähän on vaan yks sylinteri/satula ja yksi piiri per akseli..
myös 740 satulaa kokeilin eikä tuntunu olevan vaikutusta..hmm... täytyy lähteä tallille raapimaan lisää päätä.. :)
palat ja levyt, no ei uudet ole, mutta paljon paljon huonommilla on vielä ajettu ja hyvällä poljintuntumalla ja kohtuullisella jarruteholla..
-
Ei kai ne piirit sentään akseleittain mene? Olis melko vanhanaikaista. Yleensä menee ristiin osittain ettei vian sattuessa toinen akseli putoa kokonaan pelistä pois.
Ootko ihan varma ettei etujarrujen liuku jumita? Jos on totaalijumi, oireet voi olla nuo.
-
minusta mitä vadista tutkin niin ois etuakselille oma piiri ja taka-akselille omansa.. ja eikös etusatuloissa pitäis olla kaks sylinteriä/satula (1/piiri) jos eteen tulis kaks piiriä? aivan kuten esim. 240?.. no tää ei ollu se pointti..
takaa katkesi ilmaruuvi, joten täytyy nyt sitten käydä joka pyörä läpi ja herkistellä ja tehdä täysilmaus ja kokeilla miten käy..
tekeekö tuo liukujen jumittaminen sen, että poljin menee pohjaan?
-
nostetaas vielä pinnalle, elikkä jokainen satula/palat/levyt on joko vaihdettu uuteen tai herkistelty sillä tuloksella että jarrutusteho parani hieman, mutta yhä menee poljin varsin pohjaan eikä jarrut ole normaalit.. onko keltään menny noita paineenrajoitusventtiileitä, vai onko vika pääsylinterissä.. alkaa usko loppua kohta ja mieluummin ostaa joko 100e osan kuin 200e osan tai molemmat turhaan..
ja etujarrujen liu-ut jumitti aika lailla, mutta sekin nyt siis fiksattu...
-
Selvennetään siis, jos sulla on EI ABS, silloin pitäisi olla kaksi mäntää/satula edessä. Piirit menevät Oikea etu toinen, vasen etu toinen, vasen taka satula + Oikea etu toinen, vasen etu toinen, oikea taka satula
-
Selvennetään siis, jos sulla on EI ABS, silloin pitäisi olla kaksi mäntää/satula edessä. Piirit menevät Oikea etu toinen, vasen etu toinen, vasen taka satula + Oikea etu toinen, vasen etu toinen, oikea taka satula
Mutta ei silti tarkoita että on. Mulla on absiton auto, jossa kaikki etujarruosat on mallia ABS.
-
Mutta ei silti tarkoita että on. Mulla on absiton auto, jossa kaikki etujarruosat on mallia ABS.
Miten sulla muuten menee jarruputket sylinterille? Onko ihan originaali asetelma? ???
-
Tuntematta auton historiaa niin kyllä volvojen jarrut on NIIN yksinkertaista (toimivaa)mekaniikkaa että jos et yksin tai kaverin kanssa saa tolkkua toimintoihin ,niin vie johonkin jarru pajaan tsiikattavaksi. Jarrut on kumminkin vauhdin SURMA joten toivotaan ettei muita mielipahoja tule eteen. Ei oikein voi uskoa että joku olisi yrittänut vaihtaa Abs jarjestelmän jarrut tavallisiksi systeemeiksi??Teoriassa mahdollista.
-
Miten sulla muuten menee jarruputket sylinterille? Onko ihan originaali asetelma? ???
Yksimäntäset satulat -> yksi letku per satula. Takanahan onkin sama satula aina, ja kyllä tuo paperien mukaan oikeasti on absiton, tolpassa ei ole absianturin paikkaakaan ja kaikki jarrulinjat on silmämääräsesti tehtaan jäljillä.
-
Yksimäntäset satulat -> yksi letku per satula. Takanahan onkin sama satula aina, ja kyllä tuo paperien mukaan oikeasti on absiton, tolpassa ei ole absianturin paikkaakaan ja kaikki jarrulinjat on silmämääräsesti tehtaan jäljillä.
Ok, meinaan vaan kun joskus oli ongelma muuttaa kaksimäntäiset yksimäntäisiksi, että mitkä letkut tukitaan ja miten. Esim kuvaa heittää joskus pääsylinteristä miten putket menee?
-
Sanotaanko että jos näin teet, jarrut menevät kyllä huonompaan suuntaan - miksi siis tekisit noin? Laki taitaa sallia ristiinkytkennän esim vasen etu + oikea taka ja oikea etu ja vasen taka, mutta tuo vanhin kytkentätapa sattaa olla pannassa eli etujarrut yhdessä piirissa ja takajarrut toisessa. Kyllä noinkin valmistetuja autoja on tehty, mutta tapa on "se kaikkein vaarallisin" etenkin jos etujarrut ovat pois pelistä.
-
Sanotaanko että jos näin teet, jarrut menevät kyllä huonompaan suuntaan - miksi siis tekisit noin? Laki taitaa sallia ristiinkytkennän esim vasen etu + oikea taka ja oikea etu ja vasen taka, mutta tuo vanhin kytkentätapa sattaa olla pannassa eli etujarrut yhdessä piirissa ja takajarrut toisessa. Kyllä noinkin valmistetuja autoja on tehty, mutta tapa on "se kaikkein vaarallisin" etenkin jos etujarrut ovat pois pelistä.
Siis jos muuttaisin yksimäntäisiksi niin kokoonpano olisi sama kuin TVS:ällä siksi kiinnostaakin, ilmeisesti ne on jarrupiireissä satulat ristiin?
-
Ajallisesti kai eteen - taakse oli ensin ja sitten siirryttiin ristiinkytkentään. Tosin tästä voi olla vielä muitakin menetelmiä, jotka käyttivät 700-sarjan tapaisia venttiilijärjestelmiä jotka sulkivat vuotavan piirin. Esim GLT-mallissa noita "lisäventtiileitä" ei ollut ja etujarrut olivat aina kaksimäntäisiä noissa "ei ABS"-järjestemissä. ABS-järjestelmä toimii kyllä ihanneoloissa täydellisesti. Olin kerran Mondeolla "alkavassa" ketjukolaritilanteessa jo kai 10 sentin päässä edelläajavasta jolloin pysähtyi :). Ehkä uudenkarheat 16" vanteilla olevat Kumhot myös vaikuttivat asiaan.
-
Ok, meinaan vaan kun joskus oli ongelma muuttaa kaksimäntäiset yksimäntäisiksi, että mitkä letkut tukitaan ja miten. Esim kuvaa heittää joskus pääsylinteristä miten putket menee?
Paiskaa joku ilt atässä YV niin muistasin käydä ottamassa, en oo nyt samassa paikassa kun ko. auto, illalla olen mutta silloin tuskin enää muistan ;D
-
nytten on 740:n pääsylinterillä kasattuna ja jonkinlaiset jarrut (ts. ei niin hyvät ku 240:n priimajarrut) ilmaantu, joten tämän topikin saa haudata.. noi saa riittää mulle..
TVS: mullon just samalla lailla jarrut vedetty, ja näyttäs myös tehtaan jäljiltä olevan..