Samppasport  Futurez

940 jarruvika

  • 20 Vastauksia
  • 7415 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa heksa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 65
940 jarruvika
« : 24.03.2011, 09:58:38 »
eli bensakone / ei abs:ää. oireena poljin menee (lähes)lattiaan ja jarrutehoja ei ole juuri nimeksikään, eli paikoillaan pysyy mutta moottorijarrulla ajettava risteyksiin ym  :pomo:.. pumppaamisesta ei apua.. paikoillaan kun polkee, kuuluu takapäästä kolahdus kun palat ottaa kiinni, pääsylinteriä testailin illalla laittamalla umpitulpat putkien lähtöihin jollonka poljin pysähtyi lähes alkuunsa eikä myös painunut enempää.. sisuskalut pääsylinterissä myös ok...

miten tuo taka-akselin paineenrajoitusventtiili oireilee / onko ite aukastavissa?

tehostin tuntuu pelaavan, eli ainakin poljin kevenee huomattavasti kun auton käynnistää..

ex:t: fiesta,440 -88,sama fiesta,240 b200k + aw70 -85, 240 b200f -89, ja nyt ajossa 945 -93 + työt scanialla.    "Autoja ja pyöräkuormaajia on kahta merkkiä: Volvoja ja Amerikkalaisia"

hevonen

  • Vieras
Vs: 940 jarruvika
« Vastaus #1 : 24.03.2011, 14:46:29 »
En menis sitä venttiiliä ensimmäisenä tutkimaan. Jos takana kolahtaa, kato nyt ettei satulan kiinnitys ole löysällä tai rikki.
Ihme vaan ettei pumppaaminenkaan auta...

Veikkaan silti todennäköisemmäksi pääsylkkyvikaa. Kun tulppaat lähdöt, mitään ei pääse kulkemaan mihinkään. Normaalisti saattaa lussuttaa paikasta toiseen sitä nestettä, joku venttiili sökö.
Hirveetä arpomista, jotain heittelin. :D

Onko jarrut vaan menneet tommosiksi vai ootko jotain niille tehnyt ja ongelma alkoi siitä? Jos olet, veikkaan ilmaa jossakin.
Vastailin tähän näillä vaihtoehdoilla kun mitään tarkkaa ei näin ajatuksen voimalla pysty näkemään eikä kokemaan. :)
« Viimeksi muokattu: 24.03.2011, 14:57:18 kirjoittanut hevonen »

Poissa AF574

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 jarruvika
« Vastaus #2 : 29.03.2011, 02:15:34 »
Moro, en tiijä mitä oot tehnyt, mutta kannattais katella alipainevuodot letkuista ( tehostimesta ) ja sen jälkeen tutkailla jarrupiirissä olevia kumiletkuja, josko antavat periksi? Meillä oli suunaton ongelma jarrujen kanssa ja siinä oli kyse ilmaamisesta. Meillä on ABS-jarruilla varustettu kulkine ja sen jarrujen kanssa on ollut ongelmia katsastuksessa. Katseleppa keskusteluketjuja ilmaamisongelma ja poljin painuun syvälle, jotain sinnepäin. Sieltä löytyy meidän omakohtaisia kokemuksia. Ja tietenkin voit soitella kännyllä 0400 800885, niin yritän neuvoa...

Poissa 0yxxy0

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 135
Vs: 940 jarruvika
« Vastaus #3 : 29.03.2011, 07:47:57 »
Eikö alipaine vika aiheuttaisi tiiliseinä polkimen? Oisko mahdollista että kengät pääsee palautumaan liikaa ettei poljin vara riitä ottamaan takaisin? Ite käyttäsin renkaita ilmassa ja joka ei laahaa/ ala jarruttamaan (vaatii kaverin polkimeen), epäilisin vikaa sinne. Miten käsijarru, onko säätömekanismi pettänyt että pääsee palauttaan liikaa? Nämäkkin on kaikki vain arvailuja.
Volvo xc60 AWD D5 vm 2010 321tkm ja Kabe -07. S60 2006 D5 376tkm

hevonen

  • Vieras
Vs: 940 jarruvika
« Vastaus #4 : 29.03.2011, 08:49:33 »
No tuo että kengät palautuu liikaa/käsijarruvika on poissuljettu kun on levyjarrut joka nurkassa.
Käsijarrulle toki omat pienet kengät takalevyjen rumpuosassa mutta eivät liity mitenkään käyttöjarruihin.

Poissa Kupru

  • Kaidemestari
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2326
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 jarruvika
« Vastaus #5 : 29.03.2011, 10:53:21 »
Jarrupalat loppu ja -levyt ohentuneet?
V70 Classic ja S80 T6 Executive, Tyttärellä S40
Apina ei tunne ketään, mutta apinan tuntee kaikki.
Nyt apina ajaa talven Jeepillä V8 eco...

Poissa heksa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 65
Vs: 940 jarruvika
« Vastaus #6 : 29.03.2011, 13:40:22 »
auto on ostettu jarruvikaisena, joten ei oo tietoa vian alkamisesta yms.. ihmeelliseltä tuntuu nimenomaan kun pumppaamisella ei tunnu olevan vaikutusta.. käsijarru on poissuljettu kuten hevonen jo sanoikin, samoin tehostimeen en usko, ja ainakin takaiskuventtiili ja letku imusarjalle toimii kuten pitääkin..

240:ssä oli aikanaan samanlaiset oireet, ja ilmaaminen ei auttanu, mutta ammattikorjaaja sitten huomasi, että olin laittanu etujarrusatulan jarruputket väärin päin.. mutta tässähän on vaan yks sylinteri/satula ja yksi piiri per akseli..

myös 740 satulaa kokeilin eikä tuntunu olevan vaikutusta..hmm... täytyy lähteä tallille raapimaan lisää päätä.. :)

palat ja levyt, no ei uudet ole, mutta paljon paljon huonommilla on vielä ajettu ja hyvällä poljintuntumalla ja kohtuullisella jarruteholla..
ex:t: fiesta,440 -88,sama fiesta,240 b200k + aw70 -85, 240 b200f -89, ja nyt ajossa 945 -93 + työt scanialla.    "Autoja ja pyöräkuormaajia on kahta merkkiä: Volvoja ja Amerikkalaisia"

hevonen

  • Vieras
Vs: 940 jarruvika
« Vastaus #7 : 29.03.2011, 14:56:03 »
Ei kai ne piirit sentään akseleittain mene? Olis melko vanhanaikaista. Yleensä menee ristiin osittain ettei vian sattuessa toinen akseli putoa kokonaan pelistä pois.

Ootko ihan varma ettei etujarrujen liuku jumita? Jos on totaalijumi, oireet voi olla nuo.

Poissa heksa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 65
Vs: 940 jarruvika
« Vastaus #8 : 29.03.2011, 18:17:41 »
minusta mitä vadista tutkin niin ois etuakselille oma piiri ja taka-akselille omansa.. ja eikös etusatuloissa pitäis olla kaks sylinteriä/satula (1/piiri) jos eteen tulis kaks piiriä? aivan kuten esim. 240?.. no tää ei ollu se pointti..

takaa katkesi ilmaruuvi, joten täytyy nyt sitten käydä joka pyörä läpi ja herkistellä ja tehdä täysilmaus ja kokeilla miten käy..

tekeekö tuo liukujen jumittaminen sen, että poljin menee pohjaan?
ex:t: fiesta,440 -88,sama fiesta,240 b200k + aw70 -85, 240 b200f -89, ja nyt ajossa 945 -93 + työt scanialla.    "Autoja ja pyöräkuormaajia on kahta merkkiä: Volvoja ja Amerikkalaisia"

Poissa heksa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 65
Vs: 940 jarruvika
« Vastaus #9 : 24.04.2011, 17:56:33 »
nostetaas vielä pinnalle, elikkä jokainen satula/palat/levyt on joko vaihdettu uuteen tai herkistelty sillä tuloksella että jarrutusteho parani hieman, mutta yhä menee poljin varsin pohjaan eikä jarrut ole normaalit.. onko keltään menny noita paineenrajoitusventtiileitä, vai onko vika pääsylinterissä.. alkaa usko loppua kohta ja mieluummin ostaa joko 100e osan kuin 200e osan tai molemmat turhaan..

ja etujarrujen liu-ut jumitti aika lailla, mutta sekin nyt siis fiksattu...
ex:t: fiesta,440 -88,sama fiesta,240 b200k + aw70 -85, 240 b200f -89, ja nyt ajossa 945 -93 + työt scanialla.    "Autoja ja pyöräkuormaajia on kahta merkkiä: Volvoja ja Amerikkalaisia"

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3344
  • Boxy, but good
Vs: 940 jarruvika
« Vastaus #10 : 24.04.2011, 18:35:36 »
Selvennetään siis, jos sulla on EI ABS, silloin pitäisi olla kaksi mäntää/satula edessä. Piirit menevät Oikea etu toinen, vasen etu toinen, vasen taka satula + Oikea etu toinen, vasen etu toinen, oikea taka satula
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 940 jarruvika
« Vastaus #11 : 24.04.2011, 22:04:41 »
Selvennetään siis, jos sulla on EI ABS, silloin pitäisi olla kaksi mäntää/satula edessä. Piirit menevät Oikea etu toinen, vasen etu toinen, vasen taka satula + Oikea etu toinen, vasen etu toinen, oikea taka satula
Mutta ei silti tarkoita että on. Mulla on absiton auto, jossa kaikki etujarruosat on mallia ABS.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3344
  • Boxy, but good
Vs: 940 jarruvika
« Vastaus #12 : 24.04.2011, 22:46:56 »
Mutta ei silti tarkoita että on. Mulla on absiton auto, jossa kaikki etujarruosat on mallia ABS.
Miten sulla muuten menee jarruputket sylinterille? Onko ihan originaali asetelma?  ???
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa seiskanelonen

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 286
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 jarruvika
« Vastaus #13 : 25.04.2011, 01:23:06 »
Tuntematta auton historiaa niin kyllä volvojen jarrut on NIIN yksinkertaista (toimivaa)mekaniikkaa että jos et yksin tai kaverin kanssa saa tolkkua toimintoihin ,niin vie johonkin jarru pajaan tsiikattavaksi. Jarrut on kumminkin vauhdin SURMA joten toivotaan ettei muita mielipahoja tule eteen. Ei oikein voi uskoa että joku olisi yrittänut vaihtaa Abs jarjestelmän jarrut tavallisiksi systeemeiksi??Teoriassa mahdollista.
sisäänajettuja volvoja
144Gl-74, 244 Dl-79,  244 Dl-83,  244 Gle-84,
740 Gle-90, 940 Ft-94

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 940 jarruvika
« Vastaus #14 : 25.04.2011, 01:55:39 »
Miten sulla muuten menee jarruputket sylinterille? Onko ihan originaali asetelma?  ???
Yksimäntäset satulat -> yksi letku per satula. Takanahan onkin sama satula aina, ja kyllä tuo paperien mukaan oikeasti on absiton, tolpassa ei ole absianturin paikkaakaan ja kaikki jarrulinjat on silmämääräsesti tehtaan jäljillä.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

 

Autoracing  KL-varaosat