Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: 5T - 24.03.2011, 16:39:49
-
Autona s60 t5 2001 220tkm
Vakio softalla toimii hienosti ja ahtopaineita on 0,8bar. BSR:n softalla auto alkaa oireilemaan. Kaasu pohjassa vedättäessä n. 3500-4500rpm kohdalla röpöttää/rötää ja tehot puuttuu.
Tällä hetkellä autossa BSR:n putkisto turbolta taakse ja stage3 softa. Ajettu myös stage1 softalla jolla samat oireet. Ahtopaineet on parhaimmillaan stage1 n. 1,2bar ja stage3 n. 1,4bar, onko ok?
Mitään vikakoodeja järjestelmään ei ole tallentuneena ja pääsen lukemaan OBD:n kautta tietoja ajon aikana. Röpötyksen aikana sytytystä myöhäistetään n.10°-15° -> -2°. Lisäksi lambda arvo muuttuu 0,9 -> 0,7 eli seos hieman rikastuu. Ketään ME7 tai BSR asiantuntijaa? Onko tämä mahdollisesti liian suuresta kuormasta, ahtopaineesta tai nakutuksesta johtuva moottoria suojaava toimenpide ECM:ltä?
Tähän menessä autoon on vaihdettu tulpat, turbon säätöventtiili, ilmamassamittari ja kokeiltu toisella käytetyllä läppäkotelolla. Ilmamassamittareita on kokeiltu useampaa käytettyä ja lopuksi ostettu motonetistä boschin tekele, onko nää motonetin mittarit toimineet? Ilmamassamittareiden vaihdon jälkeen auto on toiminut aina hetken mutta mukautumisen jälkeen röpöttäminen on taas alkanut.
Hukkaportin tangosta säätämällä kun laskee ahtopainetta nii auto tuntuisi toimivan paremmin. n. 1bar paineella, mutta tehoja luonnollisesti puuttuu. Hukkaportti on tarkastettu eikä se jumita. Onko kellään mitään arvoja paljonko hukkaportin kellon kuuluisi liikkua milläkin paineella jos tuon alipaine/painepumpulla tarkastaa.
Onko kellään ollut vastaavia oireita ja onko löytynyt ratkaisua? Tai onko vastaavassa autossa ollut bsr:n softa toiminut niinkuin pitää? Doc-powerilta kyselty myös mutta sieltä tulee vain ympäripyöreitä vastauksia...
-
Tarkastappa tulpat ja niiden kärkiväli. Jotain 0,7-0,8 mm vois olla soppeli ja orkkis tulpat.
-
Tulpat on volvon alkuperäiset ja uudet. Kärkivälit ok.
edit: Kannaattako kokeilla pienentää kärkiväliä?
-
Tulpat on volvon alkuperäiset ja uudet. Kärkivälit ok.
edit: Kannaattako kokeilla pienentää kärkiväliä?
Jos se on kovin iso niin sitten. esim 0,9-1,0 mm
-
Voihan noi tulpat vielä tarkistaa, mutta en usko vian johtuvan niistä. Volvon tulpissa on kärkivälit yleensä ollut aika kohdillaan paketista otettaessa.
Oireet tulevat korostetusti esille kun on koittanut ajaa hukkaportti kokonaan kiinni.
-
Tulpat on volvon alkuperäiset ja uudet. Kärkivälit ok.
edit: Kannaattako kokeilla pienentää kärkiväliä?
Älä muuta kärkiväliä jos ovat orkkikset, niiden pitäis kyllä toimia ok.
Onko puolat ok? Entäs ahtopaineensäädin? Mulla aiheutti vastaavanlaisen ongelman ahtopaineensäädin. Vaihdoin suosiolla uuden, jotkut ovat noita putsanneet. Sen jälkeen katos ongelmat. Mitään vikakoodeja ei tuosta tullut.
-
Älä muuta kärkiväliä jos ovat orkkikset, niiden pitäis kyllä toimia ok.
Onko puolat ok? Entäs ahtopaineensäädin? Mulla aiheutti vastaavanlaisen ongelman ahtopaineensäädin. Vaihdoin suosiolla uuden, jotkut ovat noita putsanneet. Sen jälkeen katos ongelmat. Mitään vikakoodeja ei tuosta tullut.
"Tähän menessä autoon on vaihdettu tulpat, turbon säätöventtiili"
-
"Tähän menessä autoon on vaihdettu tulpat, turbon säätöventtiili"
Kappas, toi jäi huomaamatta. Puolat aiheuttavat vastaavia ongelmia ainakin X40:ssä ja johtuu usein halkeamista.
-
Ahtopaineensäädin on jo uusittu. Puolia ei kyllä ole tarkastettu muuten kun silmämääräisesti, mutta vika ei tunnu yhtään sytytyskatkokselta, lisäksi sytytyskatkoksista seuraisi vikakoodi.
-
Saman tyyppistä ongelmaa aiheutti puolat samanlaisessa autossa(-01 t5 lastulla.). Loppusessaan niistää tuli vikakoodiakin.
-
Saman tyyppistä ongelmaa aiheutti puolat samanlaisessa autossa(-01 t5 lastulla.). Loppusessaan niistää tuli vikakoodiakin.
Kuinka kauan vika oli päällä ennenkuin tuli vikakoodia?
-
Kuinka kauan vika oli päällä ennenkuin tuli vikakoodia?
Muutaman päivän sisään tuli. Ahdoilla énsin pätki ja sitten tyhjä käynti alkoi ontumaan.
-
Muutaman päivän sisään tuli. Ahdoilla énsin pätki ja sitten tyhjä käynti alkoi ontumaan.
Juu.. Tämä on oireillut jo melkein vuoden ilman vikakoodeja. Poislukien talvi jolloin ajettu vakio softalla.
-
v40 sekoili samanlailla, vika oli puolissa. ennen lastua kaikki ok, lastutuksen jälkeen alko rykiminen. puolista ei löytyny mitään ulospäin mutta niiden vaihdolla loppu taistelu
-
ohjelmointi vika varmaan. itellä kun oli kakka akku niin ei ohjelmointi onnistunut. mulla ilmeni hieman erinlaisena,
ihan kuin olis ollu TCV vika.
-
Alkuperäisestä viestistä päätellen voisi ihan myös ilmavuotoja etsiä. Jos vähänkin falskaa, niin tulee häiriöitä. Jospa se falskaa vasta isommalla ahtopaineella.
-
Tuli kanssa itselle mieleen ahtopaine vuoto, paineistat 1,5bar järjestelmän ja kuuntelet mistä suhisee+fairy vettä liitosten kohdalle.
Tuohon puola vikaan sen verran että pikaista apua siihen voi löytyä teippaamalla niistä varret tai laittamalla tarpeeksi paksua kutiste sukkaa.
-
Nuo puolat on äkkiä testattu, jos satut asumaan pk-seudulla niin testataan vaikka noilla mun puolilla - ne on toimivat.
-
Onkohan kysyjä löytänyt jo ongelmaan ratkaisun?
Oliko kyseessä manuaali vai automaatti? Vai enkö vaan huomannut mainintaa..
-
Näkyy nimimerkin viimeisimmästä vierailusta olevan sen verran aikaa, että taitaa olla ongelma selvinnyt tai auto jo vaihtunut.
-
Kyseisen vian aiheuttaa yleensä imupuolen/alipaine letkujen vuoto. Vaikuttaa aivan kun sytytys pätkis ja pitää röpäämistä. Esim TCV letkut, imuputki kaikki pienet alipaine letkut ovat alttiita halkeileen/murtumaan tai katkeamaan.