Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: teepee - 24.03.2011, 22:04:18
-
Tulihan se takaisinkutsu myös XC60:eeni, mallia 2.4D vm. 2010. Homma sujui erittäin jouhevasti Biliassa. Sain huoltoajan maanantain-aamuksi ja
softapäivitys tehtiin odottaessani, käynti kesti n. 40 minuuttia ja pesivätkin auton kaupan päälle.
Softapäivitys lisäsi myös ajotietokoneeseen öljymäärän näytön ja käyttöohjekirjasta tuli uusi versio, jossa on ohjeistettu temput öljymäärän näytölle saamiseksi.
D5:ssahan ei öljytikkua ole ollenkaan, ei ainakaan niin, että käyttäjä siihen pääsisi käsiksi. Ilmeisesti vanhakin softaversio olisi varoittanut
näytöllä vähäisestä tai liiallisesta? öljymäärästä.
Virallinen selitys kuuluu, että uudessa ohjelmistossa on parannettu sopeutus biodieselseoksille, mutta mahtaako tuo nyt sitten olla se perimmäinen syy?
Mielestänu hienosti hoidettu korjaus Volvolta.
-
On siellä mittatikku, se on vaan aika piilossa siellä alhaalla lohkon etupuolella, harmaan värinen. Siitä jos öljymäärää katsotaan, niin jos mittaristo näyttää ylärajassa olevan, tikku on pari raksia vajaa ylärajasta ja näin se kuuluu ollakkin.
-
Tervehdys, samoin Volvoon päivitys tehty, sujuvasti meni.
Kirjeessä tosiaan mainitaan Biodiesel ja sen vaikutus. Olin myös yhteydessä Nesteseen ja he olivat sitä mieltä että biodiesel on parempaa polttoainetta kuin tavallinen diesel. Heidän mielestään tämä Volvoissa ilmenevä öljyn määrän lisääntyminen, olisi vähäisempää Nesteen biodiseliä käyttäessä. Mikähän oikein on totuus.
Lisäksi takaisin kutsu kirjessä puhutaan ajotavasta, minkähänlaisesta ajotavasta on kyse ?? Olis mielenkiintoista tietää.
Pistin kyselyn Biliaan ja kysyin minkälaisesta ajotavasta on kyse, vielä ei ole tullut vastausta.
Kevät Terveisin Kalle.
-
Lisäksi takaisin kutsu kirjessä puhutaan ajotavasta, minkähänlaisesta ajotavasta on kyse ?? Olis mielenkiintoista tietää.
Pistin kyselyn Biliaan ja kysyin minkälaisesta ajotavasta on kyse, vielä ei ole tullut vastausta.
Kevät Terveisin Kalle.
Veikkaisin lyhyttä pätkä-ajoa
Moottori ei ehdi lämpenemään.
Öljytilaan pääsevä polttoaine ei ehdi haihtumaan
Hiukkassuodatin tukkeutuu nopeammin -> regenerointi käynnistetään useammin (runsaasti lisätty polttoaineen suihkutus -> lisää polttoainetta öljyn sekaan)
Mutta nää oli vain veikkauksia :)
-
monet ajavat näillä niin sanotusti liian kiltisti ja varovaisesti. välillä pitäisi ajaa kone kunnolla kuumaksi ja vähän suuremmalla rasituksella ja korkeammilla kierroksilla niin pysyisi öljyt öljyinä ja suodattimet puhtaampina ;)
-
monet ajavat näillä niin sanotusti liian kiltisti ja varovaisesti. välillä pitäisi ajaa kone kunnolla kuumaksi ja vähän suuremmalla rasituksella ja korkeammilla kierroksilla niin pysyisi öljyt öljyinä ja suodattimet puhtaampina ;)
Samaa mieltä asiasta.
Ehkä vähän kaukaa haettu,mutta jarrujakin pitäisi käyttää kanssa joskus oikein "kunnolla" että palat ja levyt "putsaantuu"...
-
Samaa mieltä asiasta.
Ehkä vähän kaukaa haettu,mutta jarrujakin pitäisi käyttää kanssa joskus oikein "kunnolla" että palat ja levyt "putsaantuu"...
juurikin näin
-
Oma D5 menee huomenna softattavaksi ja samalla ihmetteleevät tuota keulasta tulevaa kopinaa.
Tänään näpläilin tuota ajotietokonetta ja sain kun sainkin näkyviin tuon öljytason mittarin. Ja kas kummaa! Öljytaso ei ollut lisääntynyt vaan oli neljännestä vaille minimissä. Auto on huollettu reilut 15 tkm sitten joten onko normaalia, että kuluttelee öljyä noin?
-
Oma D5 menee huomenna softattavaksi ja samalla ihmetteleevät tuota keulasta tulevaa kopinaa.
Tänään näpläilin tuota ajotietokonetta ja sain kun sainkin näkyviin tuon öljytason mittarin. Ja kas kummaa! Öljytaso ei ollut lisääntynyt vaan oli neljännestä vaille minimissä. Auto on huollettu reilut 15 tkm sitten joten onko normaalia, että kuluttelee öljyä noin?
Kyllä se melkeen on katsottava tikusta, että paljonko siellä on öljyä sen jälkeen, kun öljyt on vaihdettu ja sitten seuraavan kerran katsoa sitten 15tkm kuluttua.. sitten sen tietää paljonko on kulunut sillä matkalla.. nythän ei tiedetä, että paljonko on öljyä kulunut.
-
Oma D5 menee huomenna softattavaksi ja samalla ihmetteleevät tuota keulasta tulevaa kopinaa.
Tänään näpläilin tuota ajotietokonetta ja sain kun sainkin näkyviin tuon öljytason mittarin. Ja kas kummaa! Öljytaso ei ollut lisääntynyt vaan oli neljännestä vaille minimissä. Auto on huollettu reilut 15 tkm sitten joten onko normaalia, että kuluttelee öljyä noin?
Jos käytät niitä kusiohuita öljyjä, kyllä. 10W-30 sisään niin lakkaa.
-
Jos käytät niitä kusiohuita öljyjä, kyllä. 10W-30 sisään niin lakkaa.
Eipä se ole normaalia että tolleen kuluu. Enkä ite kyllä laittais mitään yllä mainittuja litkuja sisään...
-
Jos käytät niitä kusiohuita öljyjä, kyllä. 10W-30 sisään niin lakkaa.
Tätä kun laitat kyseiseen koneeseen niin voin taata että moottori ei kauaa kestä. Itse olen tällaiseen tapaukseen törmännyt missä yritettiin säästää ensihuollon hinnassa vaihtamalla öljyt itse lisäämällä jotain Motonetin halvinta täyssynteettistä litkua joukkoon ja loppusumma olikin sitten ihan muuta kuin halpa.
-
Piti vastata jo aiemmin kauhea eepos, mutten viittinyt...
Ei taas puhuttu markettiöljyistä, meillä laitetaan sisään Kendallia eli kaukana halvimmasta. Ei se Volvonkaan moottori mitään rakettitiedettä ole toleransseiltaan ja 10W-30 voitelee pannun vallan mainiosti. Jos autoa ei laita lämmittämättä käyntiin Lapin erämaissa tai aja saharassa rallia, kylmä ja kuumapäitten ei tarvitse olla noin ääripäitä Suomessa. Ei raskaaseen kalustoonkaan lyödä mitään 'nollaweetä' ja niissä on huoltovälit monikertaisia samoin kuin ajetut kilometrit, hieman eri rasitusmäärillä eikä toleransseissa ole mitään radikaaleja eroja, cr koneita kaikin, kokoluokka eri.
Aika vahvalla kokemuksella voin sanoa, että kestää. D5 on pyörinyt jo 220tkm, edellinen vaihtoon mennyt 320cdi 350tkm ja sitä edellinen tuossa naapurissa yli 500tkm. Yksikään kone ei ole huoltamattomuuteen lauennut eikä laukeakaan, moottorit ei ole niin muuttuneet, ainoana VAG:n koneista en vielä tiedä mitä erikoisuutta niiden LL ölpillä on ja itse koneen rakenteissa ja materiaaleissa.
Syy miksi laitetaan noita kusierikoisöljyjä on PAREMPI KATE. Korjaamon kraanasta saadaan rahaa taloon huomattavasti paremmin kuin uusien autojen kaupasta. Kuten olen todennut jo svf palstalla, että hintaero on huikea jos käyttäisi niitä kusi dpf öljyjä, jotka menee alarajalle huoltovälillä, palaa huonosti koneessa ja täyttää suotimen nopeemmin, koneessa on ollut 2x viralliset tavarat, uutena ja kerran huollon sokeuden takia ja molemmilla kerroilla alkoi öljynkulutus. DPF pitäisi kestää 150-200tkm virallisesti ennen täyttymystä, olen siis ajanut "väärällä" rasvalla jo yli tuon määrän eikä kertaakaan ole tullut täyttymisvaroitusta. Kuinka tämä voi olla mahdollista?
Ps. Ja Shellin paskaa ei laiteta enää ikänä vaikka ilmaiseksi annettaisiin.
-
Kuinka tuon määrän saa ajotietokoneella näkyviin?
-
Minkä vuotisia öljynmäärän lisääntyminen koskettaa / onko se automaatti kaikille vai vain tietyn tyyppisessä ajossa oleville?
-
mikmie, sen öljymäärän saa näkyviin seuraavasti :
Laita avain koloonsa ja paina käynnistysnappulaa noin kaksi sekuntia ilman, että painat jarrua. ( eli siten, että auto ei käynnisty )
Tämän jälkeen öljymäärän pitäisi näkyä mittaristossa. ( samantyyppinen näyttö kuin pa-tankilla )
Jos tuo öljymäärä ei näy vaan näytöllä on jotain muuta tekstiä ( esim. varoitus avoimesta ovesta ) niin lue tuo ilmoitus pois ja etsi tuo öljymäärän näyttö sitä vasemman viiksen valintarullaa käyttäen.
Noin se suunnilleen pitäisi mennä, juuri tuon vielä autosta ( V70 ) varmistin ja toimi.
-
tehtiin softapäivitys (S80 2.4D -07) - seurauksena öljymäärän anturin vika. vikakoodin kun nollaa niin parin käynnistyksen jälkeen tulee takaisin. onkos tällaista muille sattunut?
anturilla aika suolainen hinta - onkohan tässä muita vaihtoehtoja kun itkeä ja maksaa?
-
tehtiin softapäivitys (S80 2.4D -07) - seurauksena öljymäärän anturin vika. vikakoodin kun nollaa niin parin käynnistyksen jälkeen tulee takaisin. onkos tällaista muille sattunut?
anturilla aika suolainen hinta - onkohan tässä muita vaihtoehtoja kun itkeä ja maksaa?
Käskeppä siellä korjaamolla missä ikinä sitä käytitkään, asettaa se öljytaso oikeaan ja kalibroida se anturi siihen tasoon, ei voi olla noin vaikeeta :D
Niin ja se öljy sitten 2 ruksia XX alle sen ylimmän viivan.
-
Noin se suunnilleen pitäisi mennä, juuri tuon vielä autosta ( V70 ) varmistin ja toimi.
Elvyttelen vanhaa aihetta...Eli onko tästä tietoa mihin koneisiin tämä päivitys on pitänyt tehdä? Ostin just -09 V70 2.4DA auton, ja ainakaan siinä en saanut öljymäärää näkyviin tuonna käynnistyskikalla. Perjantaina syttyi varoitusvalo "moottorijärjestelmä vaatii huollon", ja keskusautohallissa sanoivat öljyä olevan liikaa. Syyksi epäilivät äskettäistä huoltoa, että siellä olisi laitettu liikaa öljyä koneeseen.
-
Elvyttelen vanhaa aihetta...Eli onko tästä tietoa mihin koneisiin tämä päivitys on pitänyt tehdä? Ostin just -09 V70 2.4DA auton, ja ainakaan siinä en saanut öljymäärää näkyviin tuonna käynnistyskikalla. Perjantaina syttyi varoitusvalo "moottorijärjestelmä vaatii huollon", ja keskusautohallissa sanoivat öljyä olevan liikaa. Syyksi epäilivät äskettäistä huoltoa, että siellä olisi laitettu liikaa öljyä koneeseen.
Omassa V60:ssä saa kyllä öljymäärän näkyviin juurikin tuolla tavalla.
-
Täällä näköjään olikin listaa EUn sisällä olevista takaisinkutsuista eri autoille:
http://ec.europa.eu/consumers/dyna/rapex/create_rapex_search.cfm
Siellä oli tämä öljyvikakin, ja sarjanumerot ongelmamalleille. Pitää käydä kaivamassa koodi omasta autosta ja verrata...
edit: jos VIN numeron tulkkasin oikein, niin moottori meikällä on numeroa 69, ja se ainakin oli tuolla EU listalla riskikoneena. Tutkimukset jatkuvat.
-
Elvyttelen vanhaa aihetta...Eli onko tästä tietoa mihin koneisiin tämä päivitys on pitänyt tehdä? Ostin just -09 V70 2.4DA auton, ja ainakaan siinä en saanut öljymäärää näkyviin tuonna käynnistyskikalla. Perjantaina syttyi varoitusvalo "moottorijärjestelmä vaatii huollon", ja keskusautohallissa sanoivat öljyä olevan liikaa. Syyksi epäilivät äskettäistä huoltoa, että siellä olisi laitettu liikaa öljyä koneeseen.
Öljymääräanturi saattaa olla täynnä paksua mustaa rasvaa joka on kaukana öljystä. Olen saanut tuon errorin aikaiseksi juuri öljyt vaihtamalla. Anturin voisikin silloin tällöin puhdistaa, kun vaihtaa öljyt. On siinä öljypohjassa kolmella ruuvilla. Anturin kärjen saa auki ja esim. paineilmalla voi sitä törkyä putsailla.
-
mikmie, sen öljymäärän saa näkyviin seuraavasti :
Laita avain koloonsa ja paina käynnistysnappulaa noin kaksi sekuntia ilman, että painat jarrua. ( eli siten, että auto ei käynnisty )
Tämän jälkeen öljymäärän pitäisi näkyä mittaristossa. ( samantyyppinen näyttö kuin pa-tankilla )
Jos tuo öljymäärä ei näy vaan näytöllä on jotain muuta tekstiä ( esim. varoitus avoimesta ovesta ) niin lue tuo ilmoitus pois ja etsi tuo öljymäärän näyttö sitä vasemman viiksen valintarullaa käyttäen.
Noin se suunnilleen pitäisi mennä, juuri tuon vielä autosta ( V70 ) varmistin ja toimi.
Niin saako sen öljymäärän näkyville Autoon V70 2.4 Diesel vuosimalli 2008, tää nykyinen korimalli ???
Kuka tietää ?
-
Niin saako sen öljymäärän näkyville Autoon V70 2.4 Diesel vuosimalli 2008, tää nykyinen korimalli ???
Kuka tietää ?
Minun autoni oli siis V70 2.4D MY10 ja siinä tuo toimi juuri noin.
Mutta sinulla saattaa tuossa mallissa olla vielä öljytikku, joten sieltä katsomaan jos ei mittaristosta onnistu. Saattoi nimittäin olla, että tuossa päivitetyssä 2.4D-koneessa öljytikku katosi ja tilalle tuli tuo mittaristosta tehtävä tarkastus ja tämä päivitys tuli juuri joskus vuoden 2009 puolella jollen väärin muista. ( 175hv versio )
-
Minun autoni oli siis V70 2.4D MY10 ja siinä tuo toimi juuri noin.
Mutta sinulla saattaa tuossa mallissa olla vielä öljytikku, joten sieltä katsomaan jos ei mittaristosta onnistu. Saattoi nimittäin olla, että tuossa päivitetyssä 2.4D-koneessa öljytikku katosi ja tilalle tuli tuo mittaristosta tehtävä tarkastus ja tämä päivitys tuli juuri joskus vuoden 2009 puolella jollen väärin muista. ( 175hv versio )
Ok.Tää mun auto alkaa siis olla jo vanha... öljymääräkin näkyy vaan öljytikusta... :D
Ei vaan,olishan se mukava katsoa mittaristosta se öljymäärä.
Jäähdytysnesteen/moottorin lämpömittarin kun vielä sais ...
Puuttuukohan se vielä V70 malleista v.2012 ???
-
Ok.Tää mun auto alkaa siis olla jo vanha... öljymääräkin näkyy vaan öljytikusta... :D
Ei vaan,olishan se mukava katsoa mittaristosta se öljymäärä.
Jäähdytysnesteen/moottorin lämpömittarin kun vielä sais ...
Puuttuukohan se vielä V70 malleista v.2012 ???
Uskompa että puuttuu. Ainakin omassa V60:ssä sitä ei ole.