Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Takavetoiset => Aiheen aloitti: Rokkendaali - 06.10.2013, 19:30:45
-
En nyt äkkiseltään löytänyt samanlaista aihetta niin tehdään nyt sitten uusi.
Eli semmonen ongelma että kun kone rupeaa ahtamaan, niin hetken aikaa vetää ihan nätisti, mutta jos ahtaa "liian kauan" (esim. kolmosella pitkän aikaa) niin loppuu meno niinkuin seinään noin puoleksi sekunniksi ja jatkaa taas menoaan ihan iloisesti. Kone vakio, joku helvatan dumppi tuonne on lätkästy, ahtaa noin 0.5bar. Kaverin mielipide oli tuosta että kun tuo dumppi päästää ne ahdot ulkoilmaan, niin ilmamäärämittari menee sekaisin ja jossain kohtaa sitten pätkäisee kun ahtaa taas. Apua kiitos.
-
En nyt äkkiseltään löytänyt samanlaista aihetta niin tehdään nyt sitten uusi.
Eli semmonen ongelma että kun kone rupeaa ahtamaan, niin hetken aikaa vetää ihan nätisti, mutta jos ahtaa "liian kauan" (esim. kolmosella pitkän aikaa) niin loppuu meno niinkuin seinään noin puoleksi sekunniksi ja jatkaa taas menoaan ihan iloisesti. Kone vakio, joku helvatan dumppi tuonne on lätkästy, ahtaa noin 0.5bar. Kaverin mielipide oli tuosta että kun tuo dumppi päästää ne ahdot ulkoilmaan, niin ilmamäärämittari menee sekaisin ja jossain kohtaa sitten pätkäisee kun ahtaa taas. Apua kiitos.
Mulla ihan samanlainen moottori, ilman mitään ylimääräisiä virityksiä ja mulla tekee ihan samaa ja jostakin olen lukenut sellaisesta "ominaisuudesta" kun fuelcut...? en kyllä tiedä mikä sen virka on ja onko sen oikea nimitys juuri tuo edellä mainittu... minua meinasi kylmää meleko huolella kun lähdin eka kertaa autosta ohi juuri kolmosella ja kun teki tuo "katkoksen"., kerkesi miettiä jo kaikenlaista... :)
-
Mulla ihan samanlainen moottori, ilman mitään ylimääräisiä virityksiä ja mulla tekee ihan samaa ja jostakin olen lukenut sellaisesta "ominaisuudesta" kun fuelcut...? en kyllä tiedä mikä sen virka on ja onko sen oikea nimitys juuri tuo edellä mainittu... minua meinasi kylmää meleko huolella kun lähdin eka kertaa autosta ohi juuri kolmosella ja kun teki tuo "katkoksen"., kerkesi miettiä jo kaikenlaista... :)
En usko että tuo kuitenkaan fuelcutti on koska auto on täysin vakioahdoilla ja kyllä tuon moottorin nyt pitäisi toimia vakioahdoilla ihan mukisematta. Nyt saisi joku viisaampi tulla kertomaan mikä on rakkaassa volvossa vikana ???
-
200-sarjassa 244 b21ET teki aikoinaan samaa. Kun jäi purkuun, niin tuli huomattua, että bensapaineensäätimestä paineletku oli ollut irti eli ei säätänyt seosta ahdoilla.
-
Kysäsempäs täällä. Moottori siis B230FT missä kiinni mitsun 15Gturbo, bp-säädin, 3tuumanputki ja jonkinmoinen lastu. Mulla aivan samanlainen vika et kun painaa vaikka 3vaihteella kierrosten ollessa 1500-2000rpm kaasun pohjaan, ahdot ei nouse samantien tappiin vaan menee hetki. Kierrosten noustessa johonkin 2500-3000rpm niin pätkäsee niin julmetusti. Ahdot tällä hetkellä 0.5-0.6.
-
Kysäsempäs täällä. Moottori siis B230FT missä kiinni mitsun 15Gturbo, bp-säädin, 3tuumanputki ja jonkinmoinen lastu. Mulla aivan samanlainen vika et kun painaa vaikka 3vaihteella kierrosten ollessa 1500-2000rpm kaasun pohjaan, ahdot ei nouse samantien tappiin vaan menee hetki. Kierrosten noustessa johonkin 2500-3000rpm niin pätkäsee niin julmetusti. Ahdot tällä hetkellä 0.5-0.6.
Mikäs bensanpaineensäädin? Saattaa aiheuttaa hieman vääriä seoksia, varsinkin jotkut progressiiviset.
-
Malpassin säädin. Ei hajua onko progressiivinen vai mitä. :D
-
Onko sytkäpuoli ja ilmamäärämittari kunnossa?
Itselläni oli kova kone polttamaan tulppia mikä aiheutti rykimistä vaikka minkälaisessa tilanteessa.
Lähtisin itse kokeilemaan uusilla tulpilla kun ne eivät ole kallis kokeilu.
-
Nyt on kokeiltu ilman dumppia, ei mitään vaikutusta pätkimiseen. Tulpat on jo kerran vaihdettu, eikä siltikään vaikutusta. Täytyy alkaa tuota sytkäpuolta katselemaan seuraavaksi elikkä uudet tulpat, virranjakajan kansi ja pyörijä. Ilmamäärämittari syyniin noiden jälkeen jos ei vieläkään toimi..
-
Toimiikohan esipumppu mikä tankissa.
-
Myös ahtovuodot tekee aika paljon häiriöitä.. eivät vaikuta juuri hiljaisessa ajossa mutta kun polkaisee niin silloin pätkäsee lähes saman tien.
-
Myös ahtovuodot tekee aika paljon häiriöitä.. eivät vaikuta juuri hiljaisessa ajossa mutta kun polkaisee niin silloin pätkäsee lähes saman tien.
Tähän on nyt pakko kysästä, että kuinka vähän kestää vuotaa, itsellä nykäsee kans sillontällön b230ft (nyt 0,9bar, tonin sytkä- ja bensalastu) varsinkin kylmänä. Huomasin, että ennen IC:tä, jossa ahtoletkunpätkä yhdistyy putkeen, niin oli pieni vuotokohta siinä klemmarin "kiinnikkeen" kohdalla, sen laitoin kunnolla, muttei vaikutusta, pitäiskö alkaa suihkimaan jotain tököttejä nuihin saumoihin?
N. 1500km ajetut Volvo tulpat, sekä ilmanputsari, muut sytkäromppeet vaihettu n. 6000km sitten, tulpanjohdoista ei varmuutta.
-
Joka auto tietysti yksilö mutta ei saisi vuotaa yhtään.. starttipilottia tai bräkliiniä suihkimaan saumoihin niin eiköhän sieltä vuoto löydy.. kierrokset nousee jos vuoto löytyy.
Myös tyhjäkäyntimoottorin letku kannattaa katsoa sekä imusarjan letkulähdöt mistä lähtee ahtomittarille letku jne.. tuo alkuperäinen bypass on myös aika susi ja kannattaa kokeilla täysin tulpattuna että siinä ei ole mitään vikaa.
Coolerin muovipäädyt räjähtävät kuulemma yli baarin paineella mutta itsellä kesti 1.4 ahtaa noin vuoden päivät hajoamatta. Kaikki silikoniletkut kerkesivät kumminkin räjähtää ennen sitä joten vaihdoin kaikki uusiin
-
Oma auto antoi myös silmin nähden heikkoa kipinää vaikka kaikki sytytyspuolen osat uusia.. vika ei ikinä löytynyt mutta auto pelasi muuten ihan suhteellisen hyvin vaan taisi syödä tulppia juuri heikon kipinän takia. Pahimmillaan kymmenestä kilometristä kolmeen tuhanteen kilometriin kesti tulpat.
Muistaakseni ngk bpr7 tai 8 es kesti ihan ok.
-
Täällä ois vastaavanlaista vikaa ja alko ilmenemään yli kymmenen asteen pakkasilla. Ja ilmenee kylmänä ja pitkän moottoritieajon jälkeen ku ajettu ainoastaan alipaineen puolella. Kone siis b23ft. Eli heti ku viisari alkaa nousta nollan kieppeille ahtomittarissa alkaa Käymään tavallaan vajaana. (trrrrrrrr ääni) jos painaa kaasua ni ahtoja nostaa mutta rötää noin:/ hetken ku vedättää ja hommaa eestaas ni poistuu. Tulpat vaihoin heti ekans ja ei auttanut. Myöskin suuttimet on vihreet tällä hetkellä vanhojen sinisten sijasta.
-
Jatketaas hieman vikakertomusta. Tänään töihin lähtiessä pelas oikein hyvin tosin auto oli noin viis minuuttia käynnissä ennenkö lähin ajamaan eli kone alko olla jo sen verta lämmin että automaatti ilmastointi auto asenossa toi jo täysillä lämmintä sisälle. Noin viis kilometriä ajettuani 60 aluetta rauhassa ja risteyksestä kääntyessä alko tuo rötääminen taas, no hieman kaasua hölläsin ja painoin uudestaan alko vetää taas normaalisti ja lopun pari kilometriä toimi taas niinku kuuluu.. Ja tosiaan Se rötääminen kuulostaa lähinnä sille ku kakstahti kone nelistää..:D
-
Juu, täällä kans samaa vikaa. Pätkäsee silloin tällöin kylmänä, kevyelläkin kuormalla, yleensä kerran tai kahesti startin jälkeen.
Järkeilin tätä hommaa niin, että vika olis pensapaineissa ja vaihoin pensaputsarin, mikä vähensikin pätkimistä, mutta vielä sillon tällön ilmenee. Muuten pelaa hienosti.
Auto on 940 2.3 lt, jossa Tonin lastu ja 0.8 hukkis, 270 tkm.
Luulisin, että pensapumppu alkaa olla viimesillään eikä paineet aina riitä, mistä syystä oireilee. Enpäs oo vaan vielä saanut vaihettua.
Tähän on nyt pakko kysästä, että kuinka vähän kestää vuotaa, itsellä nykäsee kans sillontällön b230ft (nyt 0,9bar, tonin sytkä- ja bensalastu) varsinkin kylmänä. Huomasin, että ennen IC:tä, jossa ahtoletkunpätkä yhdistyy putkeen, niin oli pieni vuotokohta siinä klemmarin "kiinnikkeen" kohdalla, sen laitoin kunnolla, muttei vaikutusta, pitäiskö alkaa suihkimaan jotain tököttejä nuihin saumoihin?
N. 1500km ajetut Volvo tulpat, sekä ilmanputsari, muut sytkäromppeet vaihettu n. 6000km sitten, tulpanjohdoista ei varmuutta.
-
940 b230fk, ahtoja 1,1bar,katin ohitusputki ja vapariputsari. Pätkäsee melko usein vedon kun kaasua painaa, eikä tarvi paljoa pintakaasusta pidemmälle mennä. Joskus harvoin saattaa vetää rajottajaan asti ihan ilman pätkimistä mutta yleensä aina kiihdyttäessä pätkäisee. Voisko suuttimet olla tapissa ja fuelcut katkaisisi vedon? Vakioputsarilla en huomannut samanlaisia oireita, voiko putsarin vaihto tehdä noin paljon, mahtoi olla tukossa vakio... Kaverin 740 toimi vakiosuuttimilla moitteetta, ahtimena switzerin s2, 2,5"putkisto,531 kansi,1,2bar ahtoa ja 250hv takapyöriltä...
Vika taisi paikallistua irronneeseen hukkaportin letkuun ja ton lisäksi oli irti imusarjasta huohottimeen menevä letku.
-
Jos lastua ei ole niin fuelcut.
-
Jos lastua ei ole niin fuelcut.
Minä tarjosin 4kk:tta sitten samaa "hienoutta" mutta ei kelvannu... :pomo:
-
On viking lastu. Pistin letkut kiinni ja testiajot suoritettu. Ykköseltä kakkoselle vaihtaessa pätkäisee yhden ylimääräisen kerran juuri ennen rajottajaa. Muuten vetää taas hyvin.
-
Oletko koittanut pienemmällä ahdolla? Voisi olla kokeilemisen arvoinen juttu..
-
Vakioputsarilla ajettu 0,7 ja noilla nykyisillä ahdoilla, ei pätkinyt. Paineista en ala tinkimään, pitäisi vaan saada selville mistä tuo johtuu? Tai ei se nyt enää paha ole mutta ei viitsisi hajottaa liian pienillä suuttimilla tai mistä nyt ikinä johtuukin. Ykköseltä kakkoselle vaihtaessa pätkäisee kerran, muuten ei, tämähän on automaatti. Luin että suuttimet,välijäähy,imm yms alkaa olla tapissa noilla ahdoilla mutta noinko se alkaa oireilla? Suuttimet+välijäähy yms on kyllä hankintalistalla mutta tarvisi selvittää onko vika jossain muualla.
-
Jatketaas taas pitkästä aikaa.. Eli vika ei ole selvinnyt vieläkään, enpä sen kummempia ole edes tehnyt autolle, pääasiassa vain ajellut. Kurkkasin mielenkiinnoosta suuttimien sarjanumerot ja löyty numerosarja 260150802. Boschin suutintaulukosta en numerosta numeroon tuollaisia löytänyt joten arvoitukseksi nyt vähän jäi että mitkä suuttimet nuo on. Väriltään vaalean vihreät. Mitkä ovat B200et:n vakiosuuttimet ja minkä väriset?
-
Oisko sulla yks numero väärin ???
tollaiset löytyis ainaskin 0-280-150-802 =271.2cc tuo vaalean vihree kuulostaa vakiolta (200et)
-
Jatketaanpa taas. Sama vika vaivaa edelleen elikkä meno loppuu kuin seinään hetken päästä kun on ahtanut noin 0.5-0.6. Löysin foorumilta pari vuotta vanhan topicin missä jollakin oli ollut samaa vaivaa, ja vika osottautui motronicin ahtopainevahdiksi. Eli toisin sanoen motronic katkaisee syötön kun ahtopaine saavuttaa 0.6 baria. Tässä nyt eroaa omaan ongelmaan ainoastaan se seikka, ettei syöttö katkea välittömästi 0.6 barin lukemilla, vaan antaa pari sekuntia aikaa vedättää noilla ahdoilla kunnes meno töppää. Kokeilin myös tulpata hukkaportille menevän letkun kokonaan, ja heitin pienen testilenkin. Pari kertaa annoin ahtojen käydä hiukan päälle baarissa, (kuitenkin nostaen heti jalan kaasulta) muttei motronic puuttunut peliin, annoin myös ahtaa 0.7-0.8 hetken aikaa, ja tällöin motronic katkaisi syötön.
E: Lueskelin kaikenmaailman foorumeita, ja selvisi ettei ET-koneen motronicissa ole edes ns. "ahtopainevahtia", vaan kun ahtoja nostaa, saa ecu tiedon immulta että koneeseen virtaa liikaa ilmaa ja pätkäisee pelin poikki suojellakseen moottoria. Nyt on ahdot nostettu noin 1bar ja seokset pysyy rikkaalla, fuel cutti vaivaa. Virilastullahan tuon fuel cutin saa ohitettua. Jos joku tätä lukee, ja toteaa että puhun täyttä soopaa, kertokaa heti. ;D
-
Nämähän ei tosiaan ymmärrä paineesta yhtään mitään, vaan ilmamäärästä. Eli moottorinohjaus näkee vain sen mitä ilmamäärämittari kertoo, imusarjan painetta (MAP) se ei tiedä. Tietty ilmamäärä kun ylitetään ilman lastua niin fuelcut puuttuu peliin. Tästä johtuu se että fuel cut ei välttämättä ihan täysin orjallisesti aina pamahda päälle just samalla ahtopaineella, vaan joitakin muuttujia on.
-
Niin sanottu "vika" on siis näiltä näkymin paikallistettu, topicin tein silloin kun en volvoista ja motronicista ymmärtänyt juuri mitään mutta nyt ollaan taas vähän viisaampia. Nyt vielä kysyn että mistä olette hommanneet lastuja ja minkä olette todenneet hyväksi? Ja jos sillä mitään väliä on niin motti muuten vakio paitsi ahdot n. 1bar.
Yksityisviestilläkin saa tyrkyttää lastua 023 boxiin.
-
Niin sanottu "vika" on siis näiltä näkymin paikallistettu, topicin tein silloin kun en volvoista ja motronicista ymmärtänyt juuri mitään mutta nyt ollaan taas vähän viisaampia. Nyt vielä kysyn että mistä olette hommanneet lastuja ja minkä olette todenneet hyväksi? Ja jos sillä mitään väliä on niin motti muuten vakio paitsi ahdot n. 1bar.
Yksityisviestilläkin saa tyrkyttää lastua 023 boxiin.
Itsellä oli motronic-seiskassa (B230ET) BSR:n lastu ja pelas kyllä hienosti. Doc-powerilta ainakin saa eikä ollu pahan hintainenkaan. Suosittelen lämpimästi lastun ja paineen noston kaveriksi isompaa putkistoa tai vähintään downpipea, itsellä parani veto aika huomattavasti. ;)