RallyBaron  Samppasport

Volvo b200et pätkäisee ahdoilla

  • 28 Vastauksia
  • 9793 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Rokkendaali

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 52
Volvo b200et pätkäisee ahdoilla
« : 06.10.2013, 19:30:45 »
En nyt äkkiseltään löytänyt samanlaista aihetta niin tehdään nyt sitten uusi.

Eli semmonen ongelma että kun kone rupeaa ahtamaan, niin hetken aikaa vetää ihan nätisti, mutta jos ahtaa "liian kauan" (esim. kolmosella pitkän aikaa) niin loppuu meno niinkuin seinään noin puoleksi sekunniksi ja jatkaa taas menoaan ihan iloisesti. Kone vakio, joku helvatan dumppi tuonne on lätkästy, ahtaa noin 0.5bar. Kaverin mielipide oli tuosta että kun tuo dumppi päästää ne ahdot ulkoilmaan, niin ilmamäärämittari menee sekaisin ja jossain kohtaa sitten pätkäisee kun ahtaa taas. Apua kiitos.

Poissa MK-73

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 767
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo b200et pätkäisee ahdoilla
« Vastaus #1 : 06.10.2013, 23:19:34 »
En nyt äkkiseltään löytänyt samanlaista aihetta niin tehdään nyt sitten uusi.

Eli semmonen ongelma että kun kone rupeaa ahtamaan, niin hetken aikaa vetää ihan nätisti, mutta jos ahtaa "liian kauan" (esim. kolmosella pitkän aikaa) niin loppuu meno niinkuin seinään noin puoleksi sekunniksi ja jatkaa taas menoaan ihan iloisesti. Kone vakio, joku helvatan dumppi tuonne on lätkästy, ahtaa noin 0.5bar. Kaverin mielipide oli tuosta että kun tuo dumppi päästää ne ahdot ulkoilmaan, niin ilmamäärämittari menee sekaisin ja jossain kohtaa sitten pätkäisee kun ahtaa taas. Apua kiitos.
Mulla ihan samanlainen moottori, ilman mitään ylimääräisiä virityksiä ja mulla tekee ihan samaa ja jostakin olen lukenut sellaisesta "ominaisuudesta" kun fuelcut...? en kyllä tiedä mikä sen virka on ja onko sen oikea nimitys juuri tuo edellä mainittu... minua meinasi kylmää meleko huolella kun lähdin eka kertaa autosta ohi juuri kolmosella ja kun teki tuo "katkoksen"., kerkesi miettiä jo kaikenlaista...  :)   
Pihasta löytyy: 760 B230FT+AW71 -89,  V70R -03 sekä S80 D5 -12

Poissa Rokkendaali

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 52
Vs: Volvo b200et pätkäisee ahdoilla
« Vastaus #2 : 06.10.2013, 23:35:39 »
Mulla ihan samanlainen moottori, ilman mitään ylimääräisiä virityksiä ja mulla tekee ihan samaa ja jostakin olen lukenut sellaisesta "ominaisuudesta" kun fuelcut...? en kyllä tiedä mikä sen virka on ja onko sen oikea nimitys juuri tuo edellä mainittu... minua meinasi kylmää meleko huolella kun lähdin eka kertaa autosta ohi juuri kolmosella ja kun teki tuo "katkoksen"., kerkesi miettiä jo kaikenlaista...  :)
En usko että tuo kuitenkaan fuelcutti on koska auto on täysin vakioahdoilla ja kyllä tuon moottorin nyt pitäisi toimia vakioahdoilla ihan mukisematta. Nyt saisi joku viisaampi tulla kertomaan mikä on rakkaassa volvossa vikana  ???

Poissa 240

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1282
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo b200et pätkäisee ahdoilla
« Vastaus #3 : 06.10.2013, 23:51:13 »
200-sarjassa 244 b21ET teki aikoinaan samaa. Kun jäi purkuun, niin tuli huomattua, että bensapaineensäätimestä paineletku oli ollut irti eli ei säätänyt seosta ahdoilla.

Poissa _tino_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 132
Vs: Volvo b200et pätkäisee ahdoilla
« Vastaus #4 : 11.10.2013, 09:58:33 »
Kysäsempäs täällä. Moottori siis B230FT missä kiinni mitsun 15Gturbo, bp-säädin, 3tuumanputki ja jonkinmoinen lastu. Mulla aivan samanlainen vika et kun painaa vaikka 3vaihteella kierrosten ollessa 1500-2000rpm  kaasun pohjaan, ahdot ei nouse samantien tappiin vaan menee hetki. Kierrosten noustessa johonkin 2500-3000rpm niin pätkäsee niin julmetusti. Ahdot tällä hetkellä 0.5-0.6.
850 T5
EX:S40 T5, V60 T5 ,S60 T5, 940 TIC, 240 DL, 740 GLE

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: Volvo b200et pätkäisee ahdoilla
« Vastaus #5 : 14.10.2013, 19:56:08 »
Kysäsempäs täällä. Moottori siis B230FT missä kiinni mitsun 15Gturbo, bp-säädin, 3tuumanputki ja jonkinmoinen lastu. Mulla aivan samanlainen vika et kun painaa vaikka 3vaihteella kierrosten ollessa 1500-2000rpm  kaasun pohjaan, ahdot ei nouse samantien tappiin vaan menee hetki. Kierrosten noustessa johonkin 2500-3000rpm niin pätkäsee niin julmetusti. Ahdot tällä hetkellä 0.5-0.6.

Mikäs bensanpaineensäädin? Saattaa aiheuttaa hieman vääriä seoksia, varsinkin jotkut progressiiviset.

Poissa _tino_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 132
Vs: Volvo b200et pätkäisee ahdoilla
« Vastaus #6 : 15.10.2013, 10:09:50 »
Malpassin säädin. Ei hajua onko progressiivinen vai mitä.  :D
850 T5
EX:S40 T5, V60 T5 ,S60 T5, 940 TIC, 240 DL, 740 GLE

Poissa _deeku_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 54
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo b200et pätkäisee ahdoilla
« Vastaus #7 : 27.10.2013, 06:57:22 »
Onko sytkäpuoli ja ilmamäärämittari kunnossa?
Itselläni oli kova kone polttamaan tulppia mikä aiheutti rykimistä vaikka minkälaisessa tilanteessa.
Lähtisin itse kokeilemaan uusilla tulpilla kun ne eivät ole kallis kokeilu.

Poissa Rokkendaali

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 52
Vs: Volvo b200et pätkäisee ahdoilla
« Vastaus #8 : 27.10.2013, 21:45:08 »
Nyt on kokeiltu ilman dumppia, ei mitään vaikutusta pätkimiseen. Tulpat on jo kerran vaihdettu, eikä siltikään vaikutusta. Täytyy alkaa tuota sytkäpuolta katselemaan seuraavaksi elikkä uudet tulpat, virranjakajan kansi ja pyörijä. Ilmamäärämittari syyniin noiden jälkeen jos ei vieläkään toimi..

Poissa tommi m

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 548
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo b200et pätkäisee ahdoilla
« Vastaus #9 : 28.10.2013, 13:50:04 »
Toimiikohan esipumppu mikä tankissa.

Poissa _deeku_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 54
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo b200et pätkäisee ahdoilla
« Vastaus #10 : 28.10.2013, 20:06:55 »
Myös ahtovuodot tekee aika paljon häiriöitä.. eivät vaikuta juuri hiljaisessa ajossa mutta kun polkaisee niin silloin pätkäsee lähes saman tien.

Poissa Juike

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 245
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo b200et pätkäisee ahdoilla
« Vastaus #11 : 28.10.2013, 23:11:58 »
Myös ahtovuodot tekee aika paljon häiriöitä.. eivät vaikuta juuri hiljaisessa ajossa mutta kun polkaisee niin silloin pätkäsee lähes saman tien.

Tähän on nyt pakko kysästä, että kuinka vähän kestää vuotaa, itsellä nykäsee kans sillontällön b230ft (nyt 0,9bar, tonin sytkä- ja bensalastu) varsinkin kylmänä. Huomasin, että ennen IC:tä, jossa ahtoletkunpätkä yhdistyy putkeen, niin oli pieni vuotokohta siinä klemmarin "kiinnikkeen" kohdalla, sen laitoin kunnolla, muttei vaikutusta, pitäiskö alkaa suihkimaan jotain tököttejä nuihin saumoihin?

N. 1500km ajetut Volvo tulpat, sekä ilmanputsari, muut sytkäromppeet vaihettu n. 6000km sitten, tulpanjohdoista ei varmuutta.

Poissa _deeku_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 54
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo b200et pätkäisee ahdoilla
« Vastaus #12 : 29.10.2013, 10:52:34 »
Joka auto tietysti yksilö mutta ei saisi vuotaa yhtään.. starttipilottia tai bräkliiniä suihkimaan saumoihin niin eiköhän sieltä vuoto löydy.. kierrokset nousee jos vuoto löytyy.
Myös tyhjäkäyntimoottorin letku kannattaa katsoa sekä imusarjan letkulähdöt mistä lähtee ahtomittarille letku jne.. tuo alkuperäinen bypass on myös aika susi ja kannattaa kokeilla täysin tulpattuna että siinä ei ole mitään vikaa.
Coolerin muovipäädyt räjähtävät kuulemma yli baarin paineella mutta itsellä kesti 1.4 ahtaa noin vuoden päivät hajoamatta. Kaikki silikoniletkut kerkesivät kumminkin räjähtää ennen sitä joten vaihdoin kaikki uusiin

Poissa _deeku_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 54
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo b200et pätkäisee ahdoilla
« Vastaus #13 : 29.10.2013, 10:58:49 »
Oma auto antoi myös silmin nähden heikkoa kipinää vaikka kaikki sytytyspuolen osat uusia.. vika ei ikinä löytynyt mutta auto pelasi muuten ihan suhteellisen hyvin vaan taisi syödä tulppia juuri heikon kipinän takia. Pahimmillaan kymmenestä kilometristä kolmeen tuhanteen kilometriin kesti tulpat.
Muistaakseni ngk bpr7 tai 8 es kesti ihan ok.

Poissa volB230ET

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 225
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo b200et pätkäisee ahdoilla
« Vastaus #14 : 19.01.2014, 20:13:44 »
Täällä ois vastaavanlaista vikaa ja alko ilmenemään yli kymmenen asteen pakkasilla. Ja ilmenee kylmänä ja pitkän moottoritieajon jälkeen ku ajettu ainoastaan alipaineen puolella. Kone siis b23ft. Eli heti ku viisari alkaa nousta nollan kieppeille ahtomittarissa alkaa Käymään tavallaan vajaana. (trrrrrrrr ääni) jos painaa kaasua ni ahtoja nostaa mutta rötää noin:/ hetken ku vedättää ja hommaa eestaas ni poistuu. Tulpat vaihoin heti ekans ja ei auttanut. Myöskin suuttimet on vihreet tällä hetkellä vanhojen sinisten sijasta.
Käyttis: vm97 bmw 740ial
työn alla: vm98 bmw 530da touring

 

Autoracing  KL-varaosat