Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Putkimies2 - 27.03.2011, 21:21:32
-
Noniin, auto on n kuukausi sitten hankittu -95 850 2,5-20V bensavehje.
Illalla piti lähteä tankkaamaan auto huomista työmatkaa varten. Inahti j asitten ei enää mitään. Pyörittää iloisesti, hörähtelee ajoittain mutta ei muuta elonmerkkiä. Tyhjensin venebensat tankkiin (~6 litraa), lisää sahausta muttei mitään vaikutusta. Pakoputkea sniffatessa ei bensan hajua.
Pitääkö tuo ilmata tms jostain? Tulppiin en pääse käsiksi kun joku valopää on pyörittäny suojakannen torxin pyöreäksi.
Luntakin alkoi taas tulla :P
-
Oliskohan liimaventtiili?
Pitkää sahausta vaan jospa sitten lähtis.
-
Tuossa pohdintaa samasta aiheesta (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=3048.0)
-
Oliskohan liimaventtiili?
Pitkää sahausta vaan jospa sitten lähtis.
Sana "liimaventtiili" esiintyi tuossa alemmassakin viestissä. Mikä se on? (never heard)
-
Sana "liimaventtiili" esiintyi tuossa alemmassakin viestissä. Mikä se on? (never heard)
Venttiilit jumittaa.
Onko autoa siirretty jokin pieni pätkä tai ajetaanko paljon pätkä ajoa? Silloin tuo "ominaisuus" helposti esiintyy.
-
Venttiilit jumittaa.
Onko autoa siirretty jokin pieni pätkä tai ajetaanko paljon pätkä ajoa? Silloin tuo "ominaisuus" helposti esiintyy.
Enemmän pitkää ajoa, tulin eilen noin 400km lenkiltä. Tänään siirsin autoa pihassa pari metriä. Sitten kun piti lähteä niin dead :(
-
Enemmän pitkää ajoa, tulin eilen noin 400km lenkiltä. Tänään siirsin autoa pihassa pari metriä. Sitten kun piti lähteä niin dead :(
liimaventtiili :(
edit: näitä autoja ei saa siirtää paria metriä ilman, että antaa käydä lämpimäksi asti.
pitikö se vaan jotenkin sahata käyntiin vai miten homma hoidettiin?
-
liimaventtiili :(
edit: näitä autoja ei saa siirtää paria metriä ilman, että antaa käydä lämpimäksi asti.
pitikö se vaan jotenkin sahata käyntiin vai miten homma hoidettiin?
Siis ne tai joku niistä 20 venasta kannessa??
-
Siis ne tai joku niistä 20 venasta kannessa??
d6r:n teksti volvolandiasta:
Erittäin lyhyesti referoituna:
Kaasujen poistuessa sylintereistä pieniä määriä epäpuhtauksia kulkeutuu myös venttiilivarsiin. Kylmässä moottorissa venttiilivarren ja kannessa olevan ohjurin välys on niukka. Startattaessa moottori pyörii matalahkolla nopeudella ja hydrauliset venttiilipainimet täyttyvät normaalia enemmän. Tämän + epäpuhtauksien vuoksi pakoventtiilit voivat takerrella ja jäädä raolleen. Puristuspaine karkaa ja kone ei käynnisty. Ennaltaehkäisynä anna moottorille säännöllisesti kunnolla kierroksia, vältä lyhyitä käyttöjä kylmällä moottorilla ja vaihda laadukkaat öljyt riittävän usein.
http://www.volvolandia.com/SVF/index.php?topic=40994.msg939999#msg939999
-
Eikös tuossa liimaventtiili-casessa moottori pyöri startatessa normaalia nopeammin, omassa tapauksessa puristusvastus oli kyllä ihan normaali.
-
Enemmän pitkää ajoa, tulin eilen noin 400km lenkiltä. Tänään siirsin autoa pihassa pari metriä. Sitten kun piti lähteä niin dead :(
Kyllä tosiaan liima venttiililtä haiskahtaa kuten jo mainittu.
Joten pitkällä sahauksella vaan yrittään käymään.
Jos saat käymään niin aja se mielellään lämpimäks, lähtee sitten aamullakin.
-
Kannattaa kenties mitata puolan toimivuus. FAQ-osiosta löytyy ohjeet ja vaadittavat mittaustulokset.
-
Kyllä tosiaan liima venttiililtä haiskahtaa kuten jo mainittu.
Joten pitkällä sahauksella vaan yrittään käymään.
Jos saat käymään niin aja se mielellään lämpimäks, lähtee sitten aamullakin.
Pitäisikö tuon silloin vuotaa läpi bensaa pakoputkistoon? Kun ei haise ollenkaan?
-
Pitäisikö tuon silloin vuotaa läpi bensaa pakoputkistoon? Kun ei haise ollenkaan?
Mielestäni ei.
-
Mielestäni ei.
Ulos sahaamaan siis
-
Ulos sahaamaan siis
Jep. Kerro sit kui kävi.
...ja lämpimäksi asti ajoa :P
-
Ja kannattaa nyt ainakin katsoa että bensaa tulee kun ei kerran haise ::).
Liimaventtiili on todennäköinen mutta bensaletkun raottaminen ei iso homma olisi :)
-
Ja kannattaa nyt ainakin katsoa että bensaa tulee kun ei kerran haise ::).
Liimaventtiili on todennäköinen mutta bensaletkun raottaminen ei iso homma olisi :)
Bensakiskossahan on venttiili, josta bensan liikkumisen voi todeta.
-
Jep. Kerro sit kui kävi.
...ja lämpimäksi asti ajoa :P
Auto käy! Sahata sai kolmeen kertaan, kaks kertaa meinas lähteä. Nyt tankkaamaan sen 98 täyteen. Jos minua ei kuulu takaisin niin .... :D
Mutta onko tuohon ilmiöön syypäänä joku vika? Miten ennaltaehkäisen vastaavan tulevaisuudessa? :P
-
Auto käy! Sahata sai kolmeen kertaan, kaks kertaa meinas lähteä. Nyt tankkaamaan sen 98 täyteen. Jos minua ei kuulu takaisin niin .... :D
Mutta onko tuohon ilmiöön syypäänä joku vika? Miten ennaltaehkäisen vastaavan tulevaisuudessa? :P
O0
Ominaisuus. Vältä lyhyitä käyttöjä, ei oikeen muuta ohjetta.
-
O0
Ominaisuus. Vältä lyhyitä käyttöjä, ei oikeen muuta ohjetta.
I am back! 8)
Onko tuohon jotain minimiaikaa? Tuleehan noita lyhyitä käyntejä väkisinkin joskus..
-
I am back! 8)
Onko tuohon jotain minimiaikaa? Tuleehan noita lyhyitä käyntejä väkisinkin joskus..
Noita kun vältät mitä kirjotit. Jos siirrät pikkasen niin anna käydä hetki pitempään.
Tänään siirsin autoa pihassa pari metriä. Sitten kun piti lähteä niin dead :(
-
Mainiota!
En ole kuullut ongelmista, että on käynyt lähikaupassa, johon tyyliin kävelisi nopeammin, vaan juurikin, että siirtää pihalta talliin ja sammuttaa heti. Sen kun muistaa niin hyvä on :)
-
Kiitoksia nopeasta avusta :)
-
vielä sen verran, että seuratkaa kierroslukumittaria startatessa.
Jos viisari ei värähdäkkään, ecu ei anna sytkää ( ymmärtääkseni ei bensaakaan.)
Jos nokka-anturi menossa, 1 ja 3 saa kipinän kampiakselin anturin ohjaamana, älkää mitatko niiltä.
-
Joo, tuttu ongelma. Sahaamalla vain käyntiin kaasu pohjassa.
-
Tykkääkö katti kyttyrää sahaamisesta?
-
Tykkääkö katti kyttyrää sahaamisesta?
Ei.
-
Taas :idiot2:
-
Kai se on pakko uskoa tää "liimaventtiilijuttu", kun itselläkin on tota joskus ollut, ja mua sillon koko asia ja teoria nauratti. Mutta kun tätä kerran on, niin pakko uskoa. Ihmeellistä on teknologia.
-
Putkimies mitkä öljyt on koneessa ja termari kunnossa että kone lämpiää.Teillä 20 venttilinen, itsellä 10v ja en ole koskaan törmännyt tähän ongelmaan vaikka olen testannut.Unohtui sanoa auto on teillä huollettu ja kunnossa että sen puoleen vikaa on turha etsiä.
-
Volvo on tietoinen tästä ongelmasta ja niillä on kuulemma joku öljysuositu joka vähentäisi tätä omniaisuutta. (nettihuhuja) ;D
En tiedä mikä se on eikä ole tullut vastaan joten kysely sinisellä tekee meistä kaikista viisaampia-
Omalla kohdalla tämä on tullut silloin kun autoa on lumitöiden alta siirretty pois. pari metriä.
Ei esiintyny enää kun käytin auton käynnissä pari minuuttia.
-
No nyt autolla oli ajettu vain huollosta kotiin, siellä ajoin sen seuraavana päivänä pihalta kadulle, ei kai se ihan täyttä minuuttia käynyt mutta ilmeisesti riitti. No yksi akullinen ei riittänyt joten aloin epäillä huollon jotenkin liittyvän asiaan, soitto Bilialle ja käskivät hinauttaa sen sinne.
Diagnoosi: huuhdellut, ei puristuksia :o Eli automaattiryypystä tullut liikaa bensaa ennenkuin auto kunnolla käynnistynyt. Liika bensa sitten liuottaa pois öljykalvon sylintereistä jolloinka puristukset häviävät ja auto ei käynnisty :o :o
Korjaus: uudet tulpat ja suositus vaihtaa tulpanjohtimet alkuperäisiin, paikalla olleissa tarviksejohtimissa yli kaksinkertainen vastus.
En mä kyllä ihan vieläkään ymmärtänyt tätä asiaa :P On kuulemma yleisintä 40-sarjan volvoissa sekä näissä 5-pyttyisissä vuosituhannen molemmin puolin.
-
No se korjaus on se että käytät ainakin pari minuuttia, et vähempää. Öljyillä ei ole merkitystä.
Automaattiryyppy... :2funny:...
Huuhteluun tuo ei liity, kyllä se johtuu tuosta venttiilinnostinsysteemistä. Eihän siellä puristuksia ole kun venttiilit on raollaan.
-
No se korjaus on se että käytät ainakin pari minuuttia, et vähempää. Öljyillä ei ole merkitystä.
Automaattiryyppy... :2funny:...
Huuhteluun tuo ei liity, kyllä se johtuu tuosta venttiilinnostinsysteemistä. Eihän siellä puristuksia ole kun venttiilit on raollaan.
Joo, olihan tuossa vastauksessa vähän nielemistä :D
Jotenkin tuollainen minimikäyttöaika tuntuu vähän keskeneräiseltä suunnittelulta tai sitten jostain viasta tai kulumisesta.
-
No se korjaus on se että käytät ainakin pari minuuttia, et vähempää. Öljyillä ei ole merkitystä.
Automaattiryyppy... :2funny:...
Huuhteluun tuo ei liity, kyllä se johtuu tuosta venttiilinnostinsysteemistä. Eihän siellä puristuksia ole kun venttiilit on raollaan.
Itse väittäisin että öljyllä on merkitystä.
vähän paksumpi öljy ei valu heti eikä liukene heti pois.
Jossain (landiassa?) luin että tuohon oli sellainen hieno patentti keksitty että tulpat pois ja vähän öljyä joka pyttyyn jotta saisi puristuksia!
Ja sitten siinä oli jotain että bensapumpun sulake pois ja vähän sahaamista jotta tuo öljyfilmi tasaantuisi/saisi puristuksia yms...
Ja omalla kohdalla tuo omiaisuus oli eniten vaivana kun käytin 0-40 öljyä.
10-40 (castrol mun tapauksessa) niin ongelma ei vaivanu enää. (voi toki olla että alitajuisesti aina käytin koneen pari minuuttia ennekun sammutin koneen).
Mun suositus on että kierrät korttelia aina jos joudut autoa siirtämään! Se oli ainakin mun yhdestä kikoista
-
Itse väittäisin että öljyllä on merkitystä.
vähän paksumpi öljy ei valu heti eikä liukene heti pois.
Jossain (landiassa?) luin että tuohon oli sellainen hieno patentti keksitty että tulpat pois ja vähän öljyä joka pyttyyn jotta saisi puristuksia!
Ja sitten siinä oli jotain että bensapumpun sulake pois ja vähän sahaamista jotta tuo öljyfilmi tasaantuisi/saisi puristuksia yms...
Ja omalla kohdalla tuo omiaisuus oli eniten vaivana kun käytin 0-40 öljyä.
10-40 (castrol mun tapauksessa) niin ongelma ei vaivanu enää. (voi toki olla että alitajuisesti aina käytin koneen pari minuuttia ennekun sammutin koneen).
Mun suositus on että kierrät korttelia aina jos joudut autoa siirtämään! Se oli ainakin mun yhdestä kikoista
Joo, ainakin itse oon joskus tuon vinkin laittanut, jos on päässyt huuhtelemaan... Lähinnä vanhat lussut kaasarikoneet huonoilla ölpeillä mutta ei kai se näissä tinavitos/kutoskoneissa tosiaan siitä öljyjen sylintereistä häipymisestä johdu tuo sahauttaminen vaan siitä venttiilien jäämisestä raolleen.
Kyllähän siihenkin öljylaatu vähän vaikuttaa mutta jos käytetään suositusten mukaisia viskositeetteja, on vaihtoehdot aika vähissä.
-
Oletko harkinnut mootorin pesua.Vaikka seuraavan öljynvaihdon yhteydessä,ei tule kalliiksi.Volvolta ainakin neuvottin näin tekemmään ja sanottiin,että nykyiset pesuaineet ovat ihan hyviä.Minulla ainakin toimi,eikä konetta tarvi kuumaksi käyttää, riittää kun hetkeksi nostaa kierroksia.Et arvaakkaan kuinka mustaa öljyä tulee pesunjälkeen.