Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Showroom => Aiheen aloitti: volB230ET - 18.10.2013, 18:15:08

Otsikko: rentun ruusu 760 2.3 turbo
Kirjoitti: volB230ET - 18.10.2013, 18:15:08
No nyt on sitten uusi topicci tehty kyseisestä kulkineesta ja voinee tämän alottaa heti sillä että autossa on vaihteeks vuosi ajoaikaa;) ainoa huomautus tuli apparin puolen kilven valosta :D jos huomenna saisin nuo virgot pyöräytettyä alle ni laittelen tuoreempia kuvia:)
Otsikko: Vs: rentun ruusu 760 2.3 turbo
Kirjoitti: njietro - 20.10.2013, 11:39:07
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=29188.0 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=29188.0)

Tuossa linkki alkuperäiseen tarinaan. On vähä helpompi päästä kärryille mistä on kyse  :)
Otsikko: Vs: rentun ruusu 760 2.3 turbo
Kirjoitti: volB230ET - 20.10.2013, 19:23:55
https://www.dropbox.com/sh/1341lg4oi2k15cw/Niknd3xEa2#/ (https://www.dropbox.com/sh/1341lg4oi2k15cw/Niknd3xEa2#/)

Tuolta löytyy muutama kuva Rentun Ruususta..
Lasit tummennettu, tarra laitettu takalasiin, mittaristoon ja kojelautaan vähän sinistä valoa laitettu. :)
Otsikko: Vs: rentun ruusu 760 2.3 turbo
Kirjoitti: volB230ET - 19.12.2013, 13:19:09
Pitkän aikaa on ollu pelkkää ajoo ja tankkaamista osittain töittenki takia eikä aikaa taho olla liiaks mutta nyt tuli hommattua nuo b230 turbon vihreet suuttimet ja tänään ruuvattua paikalleenki:) toimintaan noilla ei tuntunut olevan vaikutusta muutaku sirompi joutokäynti, lyhemmät startit ja ehkä parempi kaasuun vastaavuus eli pelkkää positiivista:) seosmittariki ois hankintalistalla mahdollisimman pian. Ahot on tällä hetkellä nostettu 0.5 vakiosta 0.3 baarista ja tässä nyt mietinnän alla että miten tässä jatkaa eteenpäin. Kansi nyt ois ainaki vaihtolistalla paremmin hengittävään ja tuossa megaruutasta lueskellessani sekin harkinnassa koska tuolla alkuperäsellä ohjauksella ilmeisesti ei oikein mitään saa aikaseks.. Ideoita otetaan vastaan jos ketään sattuu kiinnostamaan :D
Otsikko: Vs: rentun ruusu 760 2.3 turbo
Kirjoitti: janne81 - 20.12.2013, 05:14:28
Kai siinä on jo uutena ollu 0.5bar.. FK on se jossa on ajoviimapaineet.
Otsikko: Vs: rentun ruusu 760 2.3 turbo
Kirjoitti: volB230ET - 20.12.2013, 09:00:25
Kyllä tämä laite vaan vakiona sen 0.3 baaria ahto :D tuntuu olevan niin aataminaikanen tuo moottori ja sen ohjaus ettei mistään taho tuolle koneelle löytyä tarkkoja tietoja :D täytys melkein penkissä käyttää tuo ihan vaan mielenkiinnosta kuhan tää talvi ja nastarengaskausi loppuu. Ilmeisesti nastarenkailla ei oo penkkiin paljon asiaa?
Otsikko: Vs: rentun ruusu 760 2.3 turbo
Kirjoitti: Juzi - 20.12.2013, 09:14:57
Vaihtaa kesärenkaat siellä dynomestan pihassa?
Näin minä oon ainakin tehny..
Otsikko: Vs: rentun ruusu 760 2.3 turbo
Kirjoitti: volB230ET - 20.12.2013, 11:19:38
No Se ois vaihtoehto tietenki. Mitenhän tuo automaattilaatikko dynossa ku aikalailla erilaista juttua ollu noista?
Otsikko: Vs: rentun ruusu 760 2.3 turbo
Kirjoitti: TVS - 20.12.2013, 20:51:46
Toihan ahto jostaki syystä varsin vähän vakiona, lie hukkiksen kello väsähtäny plus että kun tuosa on säädettävä kello ni oisko säätöki sivussa. Ja ahtoputkisto on sikspaljo loppu että en lähteny nosteleen paineita, kun letkut alko ratkeileen vakionaki  :buck2:
Otsikko: Vs: rentun ruusu 760 2.3 turbo
Kirjoitti: volB230ET - 20.12.2013, 22:53:09
Eli tuon koneen vakiopaine todennäköisesti tehtaalta lähtiessä on kumminki ollu sen 0.5? Tosin onko tuo ihmekkään 30 vuotta vanhassa autossa että hukkaportin kellon jous ois väsyny :D ahtoputket on uusia alumiinisia ja silikonisia lukuun ottamatta ahtimelta lähtevää mutkaa ja imusarjan päässä olevaa kumimutkaa ja alumiinipätkää:) tyhjäkäyntiventtiilin letkuki tuli vaihettua ku otti ja hslkes samoin ku sisälämppärin hsnslle menevä letkuki :D tulppien johotki tuli tuossa jokunen aika vaihettua uusiin silikonisiin ku alko lyyä läpi js näin ollen aiheutti ikävää sammahtelua vaihe päällä pysähtyessä :D
Otsikko: Vs: rentun ruusu 760 2.3 turbo
Kirjoitti: volB230ET - 22.12.2013, 22:12:28
Vaihteeks pientä remonttiakin havaittavissa lämppärin puhaltimen sulakkeen kanssa.. Yks relekki releboksissa tuntuu aika tuliselta:D sen lisäks vielä pensapumppuki kuskin alla tuntuu jurisevan viimesiään ku muutaman kerran tänään sammuki ajosta ja saatiin vielä avatulla releellä auto sammuksissa pyöriteltyä pumppua käyntiin releen kärkiä sörkkimällä:D alkuun pumppu vaan rusahteli ja viimein lähti pyörimään kauteen jurinan saattelemana niin että koko pumpun teline täris :D
Otsikko: Vs: rentun ruusu 760 2.3 turbo
Kirjoitti: volB230ET - 24.01.2014, 10:37:40
Pensapumppu tuliko vaihettua hyvin pian tuon sammuilun jälkeen vanhaan k jettiläisen pumppuun millä ajettu tähän asti. Myöskin ahot nostettu 0.8 noitten vihreitten suuttimien kanssa. Ja täytyy vähän ihmetelläkki että vanhoilla suuttimilla noilla 0.5 ahoillaki päästi ilkeen luulosen räminän kierroksilla vedättäessä mutta seki hävis noitten suuttimien vaihon jälkeen ja noilla nykysilläki ahoilla pelaa hyvin. Tosin ainahan näihin jotain uuttaki ilmaantuu eli nyt varmaankin sytty puolella hämminkiä ku viileellä koneella käy vajaalla ja rötää niin pirusti heti ku alkaa ahoille kipuamaan:D oiskohan tähän väliin jakaja ja puola laitettava vaihtoon :)
Otsikko: Vs: rentun ruusu 760 2.3 turbo
Kirjoitti: volB230ET - 03.02.2014, 21:11:46
Noniin vaihteeks kelien lämmettyä pätkimiset hävis itekseen tekemättä asialle mitään mutta nyt tässä vaihteeks aloin selvittämään tuota suhteellisen reipastaki  öljyn käryttämistä tyhjäkäynnillä ja nykysellään jo kevyessä ajossaki. Ahdoilla ei käryä. No puristusmittari tuli hommattua ja mitattuakki samantien ja paineet näytti karkeesti 8baaria jokasylinterille. Kysymys kuuluukin että eikös nuo vähän alhaset olekkin? Konehan on siis tuo b23ft.
Otsikko: Vs: rentun ruusu 760 2.3 turbo
Kirjoitti: sekokupu - 04.02.2014, 19:13:03
Noniin vaihteeks kelien lämmettyä pätkimiset hävis itekseen tekemättä asialle mitään mutta nyt tässä vaihteeks aloin selvittämään tuota suhteellisen reipastaki  öljyn käryttämistä tyhjäkäynnillä ja nykysellään jo kevyessä ajossaki. Ahdoilla ei käryä. No puristusmittari tuli hommattua ja mitattuakki samantien ja paineet näytti karkeesti 8baaria jokasylinterille. Kysymys kuuluukin että eikös nuo vähän alhaset olekkin? Konehan on siis tuo b23ft.

Omaan korvaan hyvinkin alhaiset.
Otsikko: Vs: rentun ruusu 760 2.3 turbo
Kirjoitti: jogiin - 05.02.2014, 11:18:02
Omaan korvaan hyvinkin alhaiset.
Tais tos omas b230ft:ssä olla 13 luokkaa   ???
Otsikko: Vs: rentun ruusu 760 2.3 turbo
Kirjoitti: volovo240 - 05.02.2014, 13:44:21
Tais tos omas b230ft:ssä olla 13 luokkaa   ???
Eikös ne tuossa b230ft:ssä ole juurikin jossain 8:n hujakoilla?
Mun korvaan nuo ei kuullosta alhasilta mutta eipä ole b23ft:stä mitään tietoa joten I´m out  :D
Otsikko: Vs: rentun ruusu 760 2.3 turbo
Kirjoitti: Xuppo - 05.02.2014, 14:32:47
Eikös ne tuossa b230ft:ssä ole juurikin jossain 8:n hujakoilla?
Mun korvaan nuo ei kuullosta alhasilta mutta eipä ole b23ft:stä mitään tietoa joten I´m out  :D
Tässä taidetaan taas sekoittaa puristussuhde ja puristuspaine keskenään.

Mutta asiaan. 8bar puristuspaine kyllä kuulostaa liian alhaiselta tai sitten kone on todella väljä tai männänrenkaat jumissa mihin tuo reipas öljyn polttaminen kyllä hieman viittaisi.
Otsikko: Vs: rentun ruusu 760 2.3 turbo
Kirjoitti: TVS - 05.02.2014, 14:53:09
Henkkoht. ajoin kyseisellä autolla ison osan ajoistani vajaan puolen vuoden ajan, ja ei tuo kyllä sinä aikana syönyt öljyä mitenkään erikoisen reippaasti, olisko 6tkm matkalla kadonnut vähän reilu puolet tikun vaihteluvälistä. Konehan oli kyllä seissyt jokusen hetken ennenkun otin sen uudelleen ajoon. Männänrenkaita voi koittaa liotella kaatamalla letkulla ja suppilolla tulpanreiästä polttoöljyä sylinteriin, siten että kääntää ensin koneen 0-merkkiin ja siitä 90 astetta jompaankumpaan suuntaan, jollonka männät on puolivälissä iskuaan. Viikonlopun ylite kun pitää tollaite ja tarkkailee miten hyvin löpö pysyy pytyissä saa aika paljon selvyyttä puristusten puutteeseen. Tossa padassahan lie sama puristus kun 230FT:ssä, eli 8.7, vaiko?

Muok: jos teet tuon liotuksen polttoöljyllä/dieselillä, ennen käynnistystä laita hiton iso palju alle ja pyörittele konetta käsin muutamia kierroksia ilman tulppia, jotta pytyt tyhjenee. Mieluusti vielä muutama kierros startillakin ilman tulppia, mutta sillon kannattaa vähän suojata paikkoja koska puhaltaa aika isosti sitä löpöä pihalle tulpanreiästä.
Otsikko: Vs: rentun ruusu 760 2.3 turbo
Kirjoitti: sekokupu - 05.02.2014, 19:12:50
Ainakin mitä kaupungissa kerran ajelin tämän vehkeen perässä, niin kyllä näytti välillä sinistä pakokaasua tulevan :|
Otsikko: Vs: rentun ruusu 760 2.3 turbo
Kirjoitti: TVS - 05.02.2014, 22:19:48
Ainakin mitä kaupungissa kerran ajelin tämän vehkeen perässä, niin kyllä näytti välillä sinistä pakokaasua tulevan :|
Mikäli tarttis lotota niin veikkaisin ahdinta syyksi, 30v ylittänyt uskoakseni avaamaton garretti voi alkaa olla vähän väsynyt. Jäämme seuraamaan tilannetta...
Otsikko: Vs: rentun ruusu 760 2.3 turbo
Kirjoitti: volB230ET - 26.02.2014, 19:51:17
Ahdinta itekkin epäilin alkuun syyks ennenkö nuo paineet mittasin. Tosin nyt ahtoputkia hieman taas vaihtaessa turbon päähän ja vapari suodattimen laitellessa kokeilin ahtimen turbiinin päästä välyksiä ja niitä ei juurikaan edes huomaaO.O mutta onko nää ahtimetki semmosia et voi vaikuttaa noin timmiltä mutta totuus on toista? Ite oon yleensä aina istunu autossa ratin takana ja kerran ulkoa takaa nähny ku toinen ajo että sinisen pölläyksen päästi lähtiessä. Mutta esim autoluukulla seistessä alkaa ikävä käry tulla nenään ja yleensä sammutettava jo. Suurin pöllytys esiintyy tyhjäkäynnillä ollessa. Mutte vetoja tuntuu kyllä olevan ihan mukavasti:D missäs päin sekokupu vaikuttaa jos saa tiedustella?
Otsikko: Vs: rentun ruusu 760 2.3 turbo
Kirjoitti: volB230ET - 15.03.2014, 20:34:04
Vanhat viat vaivaa edelleen mutta tuo puhaltimen puhaltamattomuus tuntuu vaihtelevan ihan päivän mukaan :D välillä siis puhaltaa täysilläkin mutta välillä ei :| no noitten lisäks tuli aiheutettua uusiki vika. Tuo 940 kun sattu g80 lukolla olemaan niin tuli lukittua siitä Se keskipakosysteemi eli nyt lukittuu aina jos toinen rengas raapasee tyhjää ja tämä lukko tuli rassattua Tän turbohirmun alle. Nopeus mittarin anturi ja trikkeripyörä  tosin vaihtu tässä samalla osittain pienen laiskuudenkin takia. Vakioperä oli harvalla pyörällä ja lukollinen tiheellä. Mittari ei alkuun luku ollenkaan ja sen jälkeen hyvin nopeasti kääntyy pohjaan asti ja vähän nykii liikkuessaan. Eli mikähän tähän ongelmaan ois fiksuin ratkasu:D mittarin vaihto? Pelkän anturin vaihto? 
Otsikko: Vs: rentun ruusu 760 2.3 turbo
Kirjoitti: TVS - 16.03.2014, 01:17:31
Tiheestä laikkoo 3/4 hampaista poies niin pääsee helpoimmalla.
Otsikko: Vs: rentun ruusu 760 2.3 turbo
Kirjoitti: volB230ET - 22.03.2014, 22:40:01
Tulipahan tuommonen siivenkuvatuski laiteltua tuomaan lisää kantikkuutta:D muutamia kuvia tuolla https://www.dropbox.com/sh/1341lg4oi2k15cw/Niknd3xEa2#/
Otsikko: Vs: rentun ruusu 760 2.3 turbo
Kirjoitti: volovo240 - 24.03.2014, 23:32:42
On se vaan ruma voi jumalavita  :2funny:
Otsikko: Vs: rentun ruusu 760 2.3 turbo
Kirjoitti: volB230ET - 04.04.2014, 17:56:06
Hah hah Se on kyllä aivan totta :D mutta nyt vähän edistystä tähän laitteeseen. Levätköön nyt viikon pari paikoillaan että saan ja kerkiän ruuvailemaan uuen vastahankiyun pulssisarjan paikalleen 60millin hukkiksella. Tähän perään sitte uus t4 garretti. Kans on edelleen vakio ja cuuleri mutta oisko Tän jälkeen alettava rakentelemaan moottorin ohjausta? Ideoita otetaan vastaan:) kuvia lisäilen tuonne dropboxiin kuhan saan tuon satsin ja ahtimen paikalleen:)
Otsikko: Vs: rentun ruusu 760 2.3 turbo
Kirjoitti: volB230ET - 06.04.2014, 20:42:53
Noniin nyt pääski jo sovittelemaan tuota t04 garrettia. Pakopesähän tuossa on aika mahottoman kokonen tuohon kompura koteloon nähen.. Pako ar luku 1.00 ja kompurassa merkintä 0.60. Mitenlie tuo alkaa heräilemään ja mihkälie riittää?
Otsikko: Vs: rentun ruusu 760 2.3 turbo
Kirjoitti: volB230ET - 12.04.2014, 21:24:46
Ensimmäiset savutki otettu tuolla sarjalla ja ahtimella. Pientä viimeistelyä vielä tehtävänä kuten lambdan paikka hitsattava ja downpipesta liitettävä loppuun putkistoon kiinni. Mutta kaikin puolin aika nätistihän tuo paketti sinne istu vaikka aika tarkkaan oliki sovitettava:D cuulerin ku vielä vaihtaa ja siirtää keulalle ensimmäiseks ni Sais nuo ahtopitketki vedettyä vähän järkevämmin tuosta ahtimelta lähtemään. Dropboxista löytyy kuvia uteliaille:) linkki paria viestiä ylempänä.
Otsikko: Vs: rentun ruusu 760 2.3 turbo
Kirjoitti: volB230ET - 14.04.2014, 16:05:38
Tuliko tuossa testattua miten tuo ahin herää ja siellähän Se 3.5-4 tonnin kieppeillä alkaa ahtoja nostamaan. Hieman ehkä yläältä herää mutta tuskin ainakaan ihan heti alkaa ahistamaan.