Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: MatiasS - 20.10.2013, 20:40:35
-
Miten mahtais onnistua jälkiasennuksena laittaa kulutusmittari vai onnistuuko mitenkään? Yks tuttu kertoi ajaneensa parhaimmillaan 740 volvolla sinne kasin pintaan ja jopa alle niin kiinnostais tietää että miten ajettaessa tuo syö vähiten. Ja tietysti hillittis se kaasujalkaa ja toivon mukaan myös pensan kulutusta.
-
Helppoa jos sulle kelpaa alipainemittari. Eihän se kerro litrakulutusta, mutta taloudellisuutta kyllä.
-
No mitenkäs tuo asennellaan ja mitä se kertoo sitten taloudellisuudesta?
-
Letku imusarjasta mittariin, enemmän alipainetta = taloudellisempi ajotapa.
-
Jos jotenkin saisi ihan rehellisen kulutusmittarin, siis hetkellisen, niin olisi kyllä erittäin Bueno! Ei taida tuo LH2.4 vaan mitenkään mitata kuluvan bensan määrää? ???
Tosin, eikös tuo onnistu kahdella virtausmittarilla ja jonkinlaisella "tietokoneella". Toinen anturi mittaa bensatukille tulevasta putkesta menevän bensiinin määrän ja toinen takaisin tankkiin menevän bensiinin määrän. Näiden erotus (tulomäärä - paluumäärä) on kulutus?
-
Jos jotenkin saisi ihan rehellisen kulutusmittarin, siis hetkellisen, niin olisi kyllä erittäin Bueno! Ei taida tuo LH2.4 vaan mitenkään mitata kuluvan bensan määrää? ???
Tosin, eikös tuo onnistu kahdella virtausmittarilla ja jonkinlaisella "tietokoneella". Toinen anturi mittaa bensatukille tulevasta putkesta menevän bensiinin määrän ja toinen takaisin tankkiin menevän bensiinin määrän. Näiden erotus (tulomäärä - paluumäärä) on kulutus?
Joskus 90 luvulla oli semmosia mitkä suuttimien aukiolon perusteella mittas... Niin paljon aikaa etten tiedä enempää. :D
-
240:n ajotietokonetta oli kahta mallia, joko kaasari tai LH malli, kaasariin tuli bensaletkuun virtausmittari, ja sähköruiskulliseen tuli erillinen boksi joka päätteli tietääkseni juurikin suuttimen aukioloista.
Jossain jemmassa itelläni on vielä tuo boksi jopa olemassa. Ei varmaan mahottomuus joka ymmärtää elektroniikan päälle niin olisi rakentaakkaan mittaria.
-
tuossa :)
http://mthtek.net/product_info.php/cPath/22_26/products_id/35
-
tuossa :)
http://mthtek.net/product_info.php/cPath/22_26/products_id/35
P>
Pitääpäs vinkata joulupukille. :D
-
Venepuolelta löytyy useilta tarvike valmistajilta pa-linjaan kytkettäviä kulutusmittareita.
-
Periaatteessa kulutusmittari olisi varsin yksikertainen. Suuttimien aukiolosuhteesta saadaan polttoainemäärä per aika, ja sähköisestä nopeusmittarin anturista saadaan nopeus. Kun molemmat tiedetään, saadaan polttoainemäärä per aika.
Eli tarvitaan laite joka kytketään noihin kahteen. Ja pitää tietysti tuntea suuttimien virtaus (oletus on että virtaama riippuu vain pulssisuhteesta).
Polttoainevirtauksen mittaaminen on hankalaa ruiskukoneessa, pitäisi olla kaksisuuntainen mittari, eli siis pitäisi vähentään paluuvirtaus tulovirtauksesta. Ja sittenkin saadaan vain polttoainemäärä per aika.
-
Joo totta - noissa venetarvikkeissa ei taida olla paluulinjan mittausta.. ja mielessä on vain se oma ruiskukone, jossa ei ollut paluulinjaa... Mikähän siinä on että autopuolella noita paluulinjoja on melkein kaikissa.
-
Joo totta - noissa venetarvikkeissa ei taida olla paluulinjan mittausta.. ja mielessä on vain se oma ruiskukone, jossa ei ollut paluulinjaa... Mikähän siinä on että autopuolella noita paluulinjoja on melkein kaikissa.
Bensiinin syöttö on paljon helpompi tehdä kun suutintukissa on vakiopaine (imusarjan paineeseen verrattuna). Silloin suuttimen virtaama on vakio ja annosta voidaan säätää yksinkertaisesti säätämällä aukioloaikaa, ilman että tarvitaan muuta kompensaatiota. Ja vakiopaine taas on helpointa toteuttaa niin että pumppu tuottaa 'tarpeeksi' ja paineensäädin 'vuotaa' sopivasti takaisin niin että paine pysyy vakiona (imusarjaan verrattuna).
Volvolla näyttäisi olevan 3.0 bar bensanpaine, imusarjan paineeseen verrattuna.
-
Periaatteessa kulutusmittari olisi varsin yksikertainen. Suuttimien aukiolosuhteesta saadaan polttoainemäärä per aika, ja sähköisestä nopeusmittarin anturista saadaan nopeus. Kun molemmat tiedetään, saadaan polttoainemäärä per aika.
Tai siis kuljettu matka, aika on joka tapauksessa sen mittarin tiedossa, nopeus ei ilman anturi kytkentää. :juhau:
Polttoainevirtauksen mittaaminen on hankalaa ruiskukoneessa, pitäisi olla kaksisuuntainen mittari, eli siis pitäisi vähentään paluuvirtaus tulovirtauksesta. Ja sittenkin saadaan vain polttoainemäärä per aika.
Vaatii siis kaksi erillistä anturia ja lopulta normaalisti kulutettu polttoaine on murto-osa läpivirranneesta. Tekee helposti mittausvirheitä ja suuriakin, ellei anturit ole todella tarkkoja.
Esim. turbo-vinokoneen suutinten auki-oloaika pyörii siinä 5-20% välillä normaalisti ja lappu lattiassa sitten vakiossa siellä 80% nurkissa. Suutinten virtaama 337cc/min, joten normaalikulutus on 4 - 16L tunnissa.
Lappu lattiassa (80%) sitä soppaa sitten meneekin 64,7L tunnissa! :o
-
Kuinkas se kulutusmittari on toteutettu 80-luvun jatkeissa? Ei siel ainaka oo mitään virtausmittareit polttoainelinjois.Eiköhän niissä juurikin boksi laske sen ku tiedossa on suuttimien koko,polttoaineen paine,moottorin kierrokset,ilmamäärä,nopeus ym muuta mitä tarvii :)
-
Kuinkas se kulutusmittari on toteutettu 80-luvun jatkeissa? Ei siel ainaka oo mitään virtausmittareit polttoainelinjois.Eiköhän niissä juurikin boksi laske sen ku tiedossa on suuttimien koko,polttoaineen paine,moottorin kierrokset,ilmamäärä,nopeus ym muuta mitä tarvii :)
Polttoaineen paine pysyy about vakiona imusarjaan nähden, joten suutinten virtaamatieto ja aukioloaika tarvitaan laskennan pohjaksi ainoastaan. Noista sen pystyy laskemaan kokonaisuudessaan.
Sähköruiskupeleissä siis näin.
Absoluuttisen insinööripornon puolella, sitä polttoaineen painettakin pitää mitata pienien ja nopeiden muutosten vuoksi ja sitten pitää olla kartta suuttimien virtaamasta eri aukioloajoilla. Mutta se on puhtaasti insinööripornoa.
Muut koneet vaativat ihan virtausmittarin yms.
-
Kuinkas se kulutusmittari on toteutettu 80-luvun jatkeissa? Ei siel ainaka oo mitään virtausmittareit polttoainelinjois.Eiköhän niissä juurikin boksi laske sen ku tiedossa on suuttimien koko,polttoaineen paine,moottorin kierrokset,ilmamäärä,nopeus ym muuta mitä tarvii :)
Eiköhän niin kuten lähes kaikissa. Suuttimien aukiolosta ja ajoneuvon nopeudesta.
-
Ostin tuon härvelin. Kerrompa kokemuksia kun saan sen asennettua. Ja ohjelmoitua.
-
Ostin tuon härvelin. Kerrompa kokemuksia kun saan sen asennettua. Ja ohjelmoitua.
Mihin linttaan meinasit asentaa? Kerrohan kokemuksia kun saat rokkaamaan, voisi harkita myös itsekkin.
-
Jumalten vaunuun. (945 B230 FK AW71 vm. 95.)
-
Täällä kans ootellaan kokemuksia innolla niin tietää sitten löytyykö pukinkontista tuommonen.
-
Jumalten vaunuun. (945 B230 FK AW71 vm. 95.)
Täydellisempää asennuskohdetta ei voisi löytyäkkään!
-
ja sitten jos sais vielä kuviakkin että mitenkä ton sais asenneltua siististi autoon
-
Kuinkas se kulutusmittari on toteutettu 80-luvun jatkeissa? Ei siel ainaka oo mitään virtausmittareit polttoainelinjois.Eiköhän niissä juurikin boksi laske sen ku tiedossa on suuttimien koko,polttoaineen paine,moottorin kierrokset,ilmamäärä,nopeus ym muuta mitä tarvii :)
Tietyissä Bosch Jetronic-malleissa on suoraan analogisen kulutusmittarin signaalilähtö. Ihan vastaavasti kuin tämä:
http://mthtek.net/product_info.php/cPath/22_26/products_id/35
... ko. näyttöä varten ei tarvita muuta tietoa kuin suutinten aukiolosuhde ja pulssi sähköiseltä matkamittarilta. Tuo on erittäin helppo tehdä ruiskun ohjauksen softassa.